AnonymBruker Skrevet 5. mai 2020 #41 Skrevet 5. mai 2020 3 timer siden, FluffyChix skrev: Har du facebook? Internett? Mobil? Bankkort? Den appen gjør overhode ingen forskjell på noe som helst Ja, det var nødvendig med "diktatur". Diktaturet er grunnen til at vi ikke ble som Italia, eller Spania, eller UK, Statene, eller Afrika. Vi har politikere som har visst stor handlekraft og baller. De tiltakene vi har hatt er grunnen til at vi nå kan åpne litt opp, og at det er så få døde som følge av dette. Eh, har du hørt hvordan diktatur det har vært i blant annet Spania? Og allikevel ble det ille der. Norge har bare prøvd å følge etter under press fra andre land, noe de har innrømmet selv. Er noe rart med alt sammen. Anonymkode: f512d...dab 5
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2020 #42 Skrevet 5. mai 2020 Til syvende og sist har tiltakene handlet om vern mot folkehelsen og om å beskytte helsevesenet fra å bli overbelastet. Vi kan gjerne kritisere myndighetene for å ha vært for restriktive, eller ikke restriktive nok, alt etter utgangspunkt. Men å tro at tiltakene har handlet om noe annet enn å navigere gjennom en pandemi, å tro at tiltakene er et ledd i et diktatorisk komplott, eller en New World Order, ja det blir selvfølgelig konspirajonsteororetisk svada. Anonymkode: a7132...5e4 9
wintergirl Skrevet 5. mai 2020 #43 Skrevet 5. mai 2020 Jeg syns hele denne situasjonen er helt merkelig. Nå står det daglig om hvordan verden etter korona kommer til å bli, og det er ikke mye til oppmuntring å lese. Skulle tro at agendaen var å kræsje verdensøkonomien. 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2020 #44 Skrevet 5. mai 2020 3 minutter siden, wintergirl skrev: Jeg syns hele denne situasjonen er helt merkelig. Nå står det daglig om hvordan verden etter korona kommer til å bli, og det er ikke mye til oppmuntring å lese. Skulle tro at agendaen var å kræsje verdensøkonomien. Mange filmer på nett viser nettopp det. Der er veldig skummelt dette her. Vet ikke hva jeg skal tro. Anonymkode: 3a725...ba7 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2020 #45 Skrevet 5. mai 2020 Gladnyhet! (Selv om det ikke passer gjerne ikke helt inn i diktaturparanoiaen til mange her inne) https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/pL2KEo/erna-solberg-maalet-er-aa-aapne-norge-foer-sommeren Anonymkode: df557...921 4
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2020 #46 Skrevet 5. mai 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Og denne kan du også godt forklare. Selveste Google og Apple nekter myndigheter å bruke GPS-data i sin versjon av "smittestopp" av hensyn til personvernet: https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/1nJVgB/apple-og-google-stenger-for-gps-bruk-i-ny-sporingsteknologi Er Google og Apple konspirasjonsteoretikere også? Anonymkode: fdea2...ffb De er opptatte av hva som gir mest økonomisk gevinst. De tjener mer om de får rykte på seg for å beskytte folk. Noe som fører til at Apple også "beskytter" mordere og terrorister, ved å nekte å samarbeide med politiet i alvorlige kriminalsaker i USA, Anonymkode: b0bb1...2e0 3
wintergirl Skrevet 5. mai 2020 #47 Skrevet 5. mai 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mange filmer på nett viser nettopp det. Der er veldig skummelt dette her. Vet ikke hva jeg skal tro. Anonymkode: 3a725...ba7 Ja, det er også flere som står frem av leger blant annet som også klør seg i hodet over tiltakene. Men vi får håpe og tro på det beste. Verden har vært igjennom langt verre situasjoner enn dette, men så er det utrolig hva verdenseliten kan få til for å få igjennom sine viljer. 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Gladnyhet! (Selv om det ikke passer gjerne ikke helt inn i diktaturparanoiaen til mange her inne) https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/pL2KEo/erna-solberg-maalet-er-aa-aapne-norge-foer-sommeren Anonymkode: df557...921 Dette er godt nytt! Håper de åpner grensene så de som ønsker kan reise andre steder enn Norge i sommer. Jeg kommer ikke til å feriere her eller støtte opp landet med noe ekstra. Støtter mer enn nok ellers. Men jo, det var da gode nyheter. Håper virkelig at alt annet ordner seg også.
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2020 #48 Skrevet 5. mai 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mange filmer på nett viser nettopp det. Der er veldig skummelt dette her. Vet ikke hva jeg skal tro. Anonymkode: 3a725...ba7 Du har mest utbytte av å ikke gå rundt og tro at verden er et skummelt sted, og at alle samfunnsmekanismer har et dystopisk utgangspunkt. Anonymkode: df557...921 4
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2020 #49 Skrevet 5. mai 2020 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Gladnyhet! (Selv om det ikke passer gjerne ikke helt inn i diktaturparanoiaen til mange her inne) https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/pL2KEo/erna-solberg-maalet-er-aa-aapne-norge-foer-sommeren Anonymkode: df557...921 Det var jo positivt. Selv om det med å åpne sakte men sikkert og kontrollert som de sier ikke rimer med dette. Å åpne en etappe av gangen hjelper veldig lite hvis man ikke gir det tid til å se hvor mye smitte og komplikasjoner evt øker mellom hver ting man åpner. Er jo så mye som ikke henger sammen her. Anonymkode: f512d...dab 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2020 #50 Skrevet 5. mai 2020 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Til syvende og sist har tiltakene handlet om vern mot folkehelsen og om å beskytte helsevesenet fra å bli overbelastet. Vi kan gjerne kritisere myndighetene for å ha vært for restriktive, eller ikke restriktive nok, alt etter utgangspunkt. Men å tro at tiltakene har handlet om noe annet enn å navigere gjennom en pandemi, å tro at tiltakene er et ledd i et diktatorisk komplott, eller en New World Order, ja det blir selvfølgelig konspirajonsteororetisk svada. Anonymkode: a7132...5e4 Og det er du så godt satt inn i og har innsyn i alt av saker i hele verden at du kan uttale med 100% sikkerhet? Anonymkode: f512d...dab 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2020 #51 Skrevet 5. mai 2020 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Gladnyhet! (Selv om det ikke passer gjerne ikke helt inn i diktaturparanoiaen til mange her inne) https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/pL2KEo/erna-solberg-maalet-er-aa-aapne-norge-foer-sommeren Anonymkode: df557...921 En ting til, er det ikke litt rart å uttale dette når det ikke er mer enn ca 1 uke siden f.eks frisører og skoler åpnet? Og frisører i hele landet som står og klipper og har nærkontakt med mange forskjellige kunder bare på én dag uten munnbind. Hvorfor er det ikke så viktig å se hvordan denne åpningen utvikler seg først? Anonymkode: f512d...dab 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2020 #52 Skrevet 5. mai 2020 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og det er du så godt satt inn i og har innsyn i alt av saker i hele verden at du kan uttale med 100% sikkerhet? Anonymkode: f512d...dab Lite er "100% sikkert". Hele cluet er hvordan du kritisk navigerer i den informasjonen du har tilgang til. Anonymkode: df557...921 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2020 #53 Skrevet 5. mai 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Lite er "100% sikkert". Hele cluet er hvordan du kritisk navigerer i den informasjonen du har tilgang til. Anonymkode: df557...921 Nettopp, lite er 100% sikkert. Derfor er det stor forskjell på å være kritisk og stille spørsmål og det å uttale seg om at sånn er det/er det ikke. Og hvordan kan man kalle noen paranoide f.eks hvis man ikke vet 100% sikker på at det ikke er med god grunn? Anonymkode: f512d...dab 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2020 #54 Skrevet 5. mai 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis man har Google og fb på mobilen er det ingen forskjell på de og smittestopp appen. Anonymkode: 8ca66...f8d Forskjellen er hvem som står bak. Jeg vet at jeg ikke kan stole på G og FB, de bruker informasjon om meg for kommersielle formål. Myndighetene har jeg et helt annet forhold til. Det er et tillitsforhold. Jeg er avhengig av dem, og forventer at jeg får tillit tilbake når jeg stoler på dem. Å bli overvåket av dem er en helt annen problemstilling, som kan gi større konsekvenser enn at Facebook kjenner igjen ansiktet mitt. Man kan være prinsippielt i mot begge deler, men man kan ikke "slette" sitt forhold til myndighetene, slik man kan med kommersielle aktører. Jeg vil også påpeke at det ikke er så enkelt som å velge å ikke laste ned appen. Majoriteten av en stemmeberettiget befolkning kan uansett si ja på mine vegne om det skulle komme spørsmål om nivået av overvåkning. Ved at folk flest laster ned appen gir det et signal fra folket om at overvåking er ok. Jeg har ellers ikke noe tro på at det har vært noen konspirasjon i gjære, men er alltid skeptisk til lovendringer som gir myndigheter mer makt. Anonymkode: d7e28...629 5
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #55 Skrevet 6. mai 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva skjer om appen gir beskjed om at man har vært i nærheten av noen som er smittet, må man da i karantene? Anonymkode: f512d...dab Ja. Anonymkode: 5ef97...812
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #56 Skrevet 6. mai 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Til syvende og sist har tiltakene handlet om vern mot folkehelsen og om å beskytte helsevesenet fra å bli overbelastet. Vi kan gjerne kritisere myndighetene for å ha vært for restriktive, eller ikke restriktive nok, alt etter utgangspunkt. Men å tro at tiltakene har handlet om noe annet enn å navigere gjennom en pandemi, å tro at tiltakene er et ledd i et diktatorisk komplott, eller en New World Order, ja det blir selvfølgelig konspirajonsteororetisk svada. Anonymkode: a7132...5e4 Du må gjerne tro at myndighetene aldri planlegger mer enn to uker frem i tid, men det som tilslutt ble "Koronaloven" har det vært jobbet med i flere år. De ventet bare til riktig tidspunkt med å innføre den, når alle mann satt i husarrest og var mest opptatt av å trakassere hytteeierne fordi de trodde de kom til å spre massedød over det ganske land. I likhet med halvparten av folka på stortinget. Og hvorfor tror du de ventet med å innføre en slik lov til det faktisk var krise? Fordi det gir drastisk mindre motstand enn når folk er ved sine fulle fem i en normal hverdag. Men du mener vel at advokater er konspirasjonteoretikere også, du? Les her: https://www.advokatbladet.no/advokatforeningen-korona-kriselov/advarer-mot-ny-norsk-krise-lov/146299 Den er fra desember 2019. Det som ser ut som "hastverk" er i realiteten nøye gjennomtenkt. Du må prøve å sette deg inn i hodet på de som velger å ha som yrke å styre hele samfunnet (toppolitikere). De sitter ikke og tvinner tommeltotter, selv om de ofte får det til å virke slik. De sitter naturligvis og planlegger hvordan de skal få samfunnet til å se ut slik de ønsker, og hvordan de skal få det til. Det er blant annet derfor "Bilderbergermøtet" samler de mektigste samfunnstoppene hvert år for lukket diskusjon. Flere av våre politikere og til og med kongelige har deltatt der. Hva ønsker de å oppnå, egentlig? Total kontroll over vanlige folk. Erna jobber hardt for kontantløst samfunn for eksempel: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/ej4J4/vil-fjerne-kontanter-innen-2030 Total kontroll over borgernes internettkommunikasjon (jada, det er såklart bare for å ta slemme russere): https://www.dagbladet.no/kultur/slik-kvitter-vi-oss-med-frihetene/72399089 Og så videre. Du kan selv ta deg tid til å lete frem alle bevisene for hvilken retning det går, men ikke kall folk "konspirasjonsteoretikere" eller "paranoide" fordi de klarer å se for seg ulempene ved alle disse lovendringene som prakkes ned på oss samme hvilket parti vi stemmer på. Akkurat nå er det Erna, men det er bare å følge historikken bakover så ser man at de fleste store endringer er partiuavhengige. Det jobbes litt og litt slik at folk ikke skal lage for stor oppstandelse. Så plutselig smeller det til, sånn som under denne "krisen", når alt ligger til rette for det. Det er slik langsiktige taktikkere styrer verden. Anonymkode: fdea2...ffb 1
Energidronning Skrevet 6. mai 2020 #57 Skrevet 6. mai 2020 hurrah! pandemiet er over! fotballsesong må åpnes 😉 1
Jytte Skrevet 6. mai 2020 #58 Skrevet 6. mai 2020 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva skjer om appen gir beskjed om at man har vært i nærheten av noen som er smittet, må man da i karantene? Anonymkode: f512d...dab Ja, det var på radioen for en uke siden. Men man risikerer å stå uten lønn. Mulig jeg tar feil, jeg håper da det.
Gjest Tobias Juul Grythe Skrevet 6. mai 2020 #59 Skrevet 6. mai 2020 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Og så kanskje begynne å spørre seg om det virkelig var nødvendig for regjeringen å få både lovgivende og utøvende makt (diktatur) for å redde landet, og om det var nødvendig å svi av flere tusen milliarder på grunn av dette? Ja. Norge gjorde det riktige. Det kan vi alle være glad for. Det hadde ikke vært bra for Norge å oppleve det samme som f.eks Italia. Overbelastet helsevesen og måtte velge hvem de skulle redde og hvem som måtte dø.
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #60 Skrevet 6. mai 2020 59 minutter siden, Tobias Juul Grythe skrev: Ja. Norge gjorde det riktige. Det kan vi alle være glad for. Det hadde ikke vært bra for Norge å oppleve det samme som f.eks Italia. Overbelastet helsevesen og måtte velge hvem de skulle redde og hvem som måtte dø. Trengte vi å innføre diktatur for å få til det? Hele landet var frivillig "med på dugnaden" i et par uker før den loven ble innført. Også; les deg opp på Italias problem med antibiotikaresistens, befolkningstetthet, gjennomsnittsalder (høy) og levestandard. Norge er ikke Italia. Dessuten har de vært mye mer brutale mot "smittevernsbrytere" i Italia enn i Norge. Så igjen lurer jeg på hvordan mer diktatur og hardhendt styring fra myndighetene gir positivt utslag. Anonymkode: fdea2...ffb
Anbefalte innlegg