AnonymBruker Skrevet 5. mai 2020 #21 Skrevet 5. mai 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan du da forklare hvorfor regjeringen innførte Koronaloven? Les gjennom hva den innebærer, og les også hvor vide fullmakter de egentlig ønsket seg. Så kan du komme tilbake og saklig forklare hvorfor det er en "konspirasjonsteori" å kalle det forsøk på å innføre diktatur. Anonymkode: fdea2...ffb Pga folkehelsen. Anonymkode: df557...921 2
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2020 #22 Skrevet 5. mai 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Og denne kan du også godt forklare. Selveste Google og Apple nekter myndigheter å bruke GPS-data i sin versjon av "smittestopp" av hensyn til personvernet: https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/1nJVgB/apple-og-google-stenger-for-gps-bruk-i-ny-sporingsteknologi Er Google og Apple konspirasjonsteoretikere også? Anonymkode: fdea2...ffb Google og Apple er kommersielle aktører. De er ingen hvite riddere her, skjønner ikke at du vinkler det sånn. De kan deepfake deg, og bruke informasjonen din på kyniske måter de også. Anonymkode: df557...921 3
FluffyChix Skrevet 5. mai 2020 #23 Skrevet 5. mai 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: I den seneste rapporten fra FHI anslår de at 45000 - 55000 nordmenn har vært smittet av Korona. Med 214 døde til dags dato gir dette en dødelighet på 0.39 - 0.48 %. Videre opplyses det om at gjennomsnittsalderen for de avdøde er 82 år, og 77% hadde minst én kronisk sykdom. Til opplysning er forventet levealder i Norge 82,5 år. Med andre ord kan de som er veldig redde for Koronaviruset puste lettet ut. Og så kanskje begynne å spørre seg om det virkelig var nødvendig for regjeringen å få både lovgivende og utøvende makt (diktatur) for å redde landet, og om det var nødvendig å svi av flere tusen milliarder på grunn av dette? Kanskje bør man vurdere om man fortsatt har lyst til å ha spionappen "smittestopp" på telefonen også? Anonymkode: fdea2...ffb Har du facebook? Internett? Mobil? Bankkort? Den appen gjør overhode ingen forskjell på noe som helst Ja, det var nødvendig med "diktatur". Diktaturet er grunnen til at vi ikke ble som Italia, eller Spania, eller UK, Statene, eller Afrika. Vi har politikere som har visst stor handlekraft og baller. De tiltakene vi har hatt er grunnen til at vi nå kan åpne litt opp, og at det er så få døde som følge av dette. 3
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2020 #24 Skrevet 5. mai 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Pga folkehelsen. Anonymkode: df557...921 Pft. "Smittedataene" som samles inn er i bunn og grunn verdiløse. Dersom jeg er i kontakt med en smittet person som ikke har fått påvist smitte enda vil ikke appen heller vite det. Dersom jeg er i kontakt med en smittet person, som ikke vet det enda, i fem minutter så vet ikke appen det. Dersom jeg legger igjen telefonen hjemme og drar på "koronasmitteparty" så vet ikke appen det. Dersom jeg sitter i min stue og naboen sitter i sin stue er vi i praksis nærmere hverandre enn to meter. Dersom en av oss er smittet vil vi få varsler på telefonen, uten at jeg har vært i kontakt med naboen i det hele tatt det siste halve året. Anonymkode: 5ef97...812 4
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2020 #25 Skrevet 5. mai 2020 2 minutter siden, FluffyChix skrev: Har du facebook? Internett? Mobil? Bankkort? Den appen gjør overhode ingen forskjell på noe som helst Ja, det var nødvendig med "diktatur". Diktaturet er grunnen til at vi ikke ble som Italia, eller Spania, eller UK, Statene, eller Afrika. Vi har politikere som har visst stor handlekraft og baller. De tiltakene vi har hatt er grunnen til at vi nå kan åpne litt opp, og at det er så få døde som følge av dette. Nei. Det er ikke grunnen. Sett deg litt mer inn i ting før du slenger ut av deg slike ting. Man kan faktisk ikke bare tro, man må lese annet enn aviser i Norge og i tillegg faktisk lese det som står og ikke overskrifter. Anonymkode: 7db66...dd1 3
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2020 #26 Skrevet 5. mai 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det må være belastende å leve livet ditt med så mye paranoia. Greit å være kritisk, og du kan faktisk velge helt fritt om du vil laste ned en app fra myndighetene. På samme måte som du velger helt fritt om du vil laste ned apper som kommersielle aktører kan bruke informasjonen din på samme måte som det du beskriver. Eller så kan du slappe litt mer av, og stoppe deg selv når tankene begynner å spinne i nihilistiske mønstre. Anonymkode: df557...921 Jeg skjønner at du er en av de som ikke gidder å følge med på lovendringer som politikerne driver med. Du må huske på én viktig forskjell mellom et kommersielt selskap og et lands myndigheter; google kan ikke komme på døra di og røske deg i fengsel, dét kan myndighetene gjøre. Normalt sett er det en tungvindt prosess som må gå gjennom rettsapparatet dersom f.eks. politiet skal ha informasjon om én person via. f.eks. googles databaser. Om derimot myndighetene selv sitter på en database med geolokasjonsdata og bevegelsesmønster knyttet til hvert individ i landet så kan de ta hvem de vil. Om du ikke tror det kan skje i Norge så bør du f.eks. lese litt historie. Det ble jo holdt arkiv over "kommunister" i mange år. Anonymkode: fdea2...ffb 3
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2020 #27 Skrevet 5. mai 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Pft. "Smittedataene" som samles inn er i bunn og grunn verdiløse. Dersom jeg er i kontakt med en smittet person som ikke har fått påvist smitte enda vil ikke appen heller vite det. Dersom jeg er i kontakt med en smittet person, som ikke vet det enda, i fem minutter så vet ikke appen det. Dersom jeg legger igjen telefonen hjemme og drar på "koronasmitteparty" så vet ikke appen det. Dersom jeg sitter i min stue og naboen sitter i sin stue er vi i praksis nærmere hverandre enn to meter. Dersom en av oss er smittet vil vi få varsler på telefonen, uten at jeg har vært i kontakt med naboen i det hele tatt det siste halve året. Anonymkode: 5ef97...812 Igjen: valgfrihet. Regner ikke med at du har lastet ned appen. Da er det ikke et problem for deg med alle eventualitetene du lister. Anonymkode: df557...921 3
FluffyChix Skrevet 5. mai 2020 #28 Skrevet 5. mai 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nei. Det er ikke grunnen. Sett deg litt mer inn i ting før du slenger ut av deg slike ting. Man kan faktisk ikke bare tro, man må lese annet enn aviser i Norge og i tillegg faktisk lese det som står og ikke overskrifter. Anonymkode: 7db66...dd1 Da kan du, o'store og vise anonyme bruker opplyse oss mindre lærde. Eller vent, nei - du har jo ingen argumenter, for da hadde du kommet med de istede for en feilslått hersketeknikk.
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2020 #29 Skrevet 5. mai 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Igjen: valgfrihet. Regner ikke med at du har lastet ned appen. Da er det ikke et problem for deg med alle eventualitetene du lister. Anonymkode: df557...921 Selvfølgelig har jeg ikke lastet ned appen! Etter mitt syn er appen verdiløs til det formålet den er tenkt. Anonymkode: 5ef97...812 2
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2020 #30 Skrevet 5. mai 2020 9 minutter siden, AnonymBruker said: Og denne kan du også godt forklare. Selveste Google og Apple nekter myndigheter å bruke GPS-data i sin versjon av "smittestopp" av hensyn til personvernet: https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/1nJVgB/apple-og-google-stenger-for-gps-bruk-i-ny-sporingsteknologi Er Google og Apple konspirasjonsteoretikere også? Anonymkode: fdea2...ffb Dette er hysterisk morsomt (tragikomisk)! De verste innsamlerne av persondata prøver å iføre seg hvite hatter og se aktverdige ut. Anonymkode: 25dfc...30d 5
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2020 #31 Skrevet 5. mai 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg skjønner at du er en av de som ikke gidder å følge med på lovendringer som politikerne driver med. Du må huske på én viktig forskjell mellom et kommersielt selskap og et lands myndigheter; google kan ikke komme på døra di og røske deg i fengsel, dét kan myndighetene gjøre. Normalt sett er det en tungvindt prosess som må gå gjennom rettsapparatet dersom f.eks. politiet skal ha informasjon om én person via. f.eks. googles databaser. Om derimot myndighetene selv sitter på en database med geolokasjonsdata og bevegelsesmønster knyttet til hvert individ i landet så kan de ta hvem de vil. Om du ikke tror det kan skje i Norge så bør du f.eks. lese litt historie. Det ble jo holdt arkiv over "kommunister" i mange år. Anonymkode: fdea2...ffb https://www.cnn.com/2019/07/22/tech/google-street-view-privacy-lawsuit-settlement/index.html https://www.nytimes.com/2020/02/20/technology/new-mexico-google-lawsuit.html Myndighetene som du er så skeptisk til, har innført lover som beskytter retten til privatliv på nett. #GDPR? Anonymkode: df557...921 3
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2020 #32 Skrevet 5. mai 2020 4 minutter siden, FluffyChix skrev: Har du facebook? Internett? Mobil? Bankkort? Den appen gjør overhode ingen forskjell på noe som helst Ja, det var nødvendig med "diktatur". Diktaturet er grunnen til at vi ikke ble som Italia, eller Spania, eller UK, Statene, eller Afrika. Vi har politikere som har visst stor handlekraft og baller. De tiltakene vi har hatt er grunnen til at vi nå kan åpne litt opp, og at det er så få døde som følge av dette. Er du virkelig så naiv at du ikke ser forskjellen på det som er en elektronisk "fotlenke" som lagrer alle dine bevegelser og kartlegger hvem du er i nærheten av, og de å logge inn på facebook i ny og ne og sende meldinger? Bankkort, ja vel, om jeg kjøper ei pølse i Bergen og kjører til Oslo og kjøper kaffe så ligger det ikke igjen et GPS-spor som viser nøyaktig hvor jeg har vært, som atpåtil er fullt tilgjengelig for myndighetene til enhver tid (i motsetning til data som private selskaper sitter på). Dessuten er jeg av ren bevissthet om viktigheten av personvernet reine dinosauren å regne når det kommer til å bruke smartphone. Og hvorfor var det så nødvendig med diktatur? 21. mars satt vitterlig hele landet frivillig hjemme, skolene var stengt og sosial distansering var lansert for lengst. Likevel var det altså nødvendig å hive demokratiet på dunken? Synes du bør presisere litt nærmere. Anonymkode: fdea2...ffb 2
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2020 #33 Skrevet 5. mai 2020 3 minutter siden, FluffyChix skrev: Da kan du, o'store og vise anonyme bruker opplyse oss mindre lærde. Eller vent, nei - du har jo ingen argumenter, for da hadde du kommet med de istede for en feilslått hersketeknikk. Hehe, Nei. Ig var ingen hersketeknikk. Man kan faktisk selv lese seg opp om virus, forskningsrapporter, både fhi sine, og helsedirektoratet sitt. Ogå andre land sine sider. Ja for å ikke snakke om å gå inn på WHO sine sider å lese forkningsrapprter der. De ligger der serru. Men kun for de som kan lese mer enn overskrifter. ( Jupp, nå var jeg nedlatende pga ditt svar her:)) Anonymkode: 7db66...dd1 2
Myre Skrevet 5. mai 2020 #34 Skrevet 5. mai 2020 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Pft. "Smittedataene" som samles inn er i bunn og grunn verdiløse. Dersom jeg er i kontakt med en smittet person som ikke har fått påvist smitte enda vil ikke appen heller vite det. Dersom jeg er i kontakt med en smittet person, som ikke vet det enda, i fem minutter så vet ikke appen det. Dersom jeg legger igjen telefonen hjemme og drar på "koronasmitteparty" så vet ikke appen det. Dersom jeg sitter i min stue og naboen sitter i sin stue er vi i praksis nærmere hverandre enn to meter. Dersom en av oss er smittet vil vi få varsler på telefonen, uten at jeg har vært i kontakt med naboen i det hele tatt det siste halve året. Anonymkode: 5ef97...812 Åge! Du er så sneversynt at jeg har faktisk ikke ord! Har du i det hele tatt fullført grunnskolen? Møter du mennesker som utfordrer deg intellektuelt? Kan du noe som helst innen fagfeltet statistikk?
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2020 #35 Skrevet 5. mai 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: https://www.cnn.com/2019/07/22/tech/google-street-view-privacy-lawsuit-settlement/index.html https://www.nytimes.com/2020/02/20/technology/new-mexico-google-lawsuit.html Myndighetene som du er så skeptisk til, har innført lover som beskytter retten til privatliv på nett. #GDPR? Anonymkode: df557...921 Som nevnt; Google kan ikke beordre politiet på døra for å sette dissidenter bak lås og slå, og de kan heller ikke uten videre dele all informasjon ned på individnivå med myndighetene. For at det skal skje så må myndighetene opprette en sak i hvert enkelt tilfelle, og de må ha domsstolgodkjenning og det hele. Lar man derimot myndighetene opprette sin egen database med direkteinnsamling av hvor man er til enhvér tid, og hvem man omgås, så kan de meget enkelt gå inn og lokalisere hvem de vil uten en slik prosess. Og med både lovgivende og utførende makt samlet i regjeringen, hvem skal da stoppe de om det gjøres til lov å bruke en slik app? Mange land som norske politikere beundrer stort, som f.eks. Sør-Korea gjør det på den måten. For ikke å snakke om Kina. Les gjerne om den nye etterretningsloven også. Den som vi "må ha" for å beskytte oss mot hackere, men som til og med Dagbladet korrekt omtaler som masseovervåking av folket. Ja, det er utmattende å være så skeptisk. Men jeg synes det er viktig å ta opp kampen, fredelig, mot en samfunnsutvikling som ser uhyre skremmende ut hvis man klarer å legge sammen 2 og 2. Nord-Korea kan bare drømme om de mulighetene for individkontroll som innføres med stormskritt her i landet. Anonymkode: fdea2...ffb 3
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2020 #36 Skrevet 5. mai 2020 6 minutter siden, Myre skrev: Åge! Du er så sneversynt at jeg har faktisk ikke ord! Har du i det hele tatt fullført grunnskolen? Møter du mennesker som utfordrer deg intellektuelt? Kan du noe som helst innen fagfeltet statistikk? Fikk faktisk A i statistikk i fjor Appen vil registrere at jeg har jevnlig nærkontakt med naboen hvis vi sitter i hver vår sofa, i hver vår stue, i hver vår boenhet. Hvorfor i alle dager skal jeg frivillig utsette meg for påtvunget karantene dersom det viser seg at naboen har smitten? Jeg er ikke i nærkontakt med naboen, selv om appen sier det. Anonymkode: 5ef97...812 3
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2020 #37 Skrevet 5. mai 2020 10 minutter siden, Myre skrev: Åge! Du er så sneversynt at jeg har faktisk ikke ord! Har du i det hele tatt fullført grunnskolen? Møter du mennesker som utfordrer deg intellektuelt? Kan du noe som helst innen fagfeltet statistikk? Er jo inne på de store problemene med appen da. Uten nok testede, også for antistoffer. Så vil mange måtte gå i karantene helt uten å ha smitten. Og parametrene er 2 meter og 15 minutter. I disse tider vet du veldig godt hvem du har vært nære i det tidspunktet. Det er utrolig mye som tilsier den appen har null funkjson. Og man burde ikke behøve en utdanning for å se de. Kun litt innsyn i logikk. ja appen vil si i fra hvis du er nærmere enn 2 meter i 15 minutter. På en som har fått smitten og ca 14 dager bakover i tid. Men vi har ikke muligheter til å teste for antitoffer, ei heller teste alle, så vi blir da kun satt i karantene og samfunnet kolappser. Og kan virkelig appen se om det er en vegg mellom deg og den smittede? Det må man jo eventuelt få svar på, før man kaller noen evneveik. Anonymkode: 7db66...dd1 2
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2020 #38 Skrevet 5. mai 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fikk faktisk A i statistikk i fjor Appen vil registrere at jeg har jevnlig nærkontakt med naboen hvis vi sitter i hver vår sofa, i hver vår stue, i hver vår boenhet. Hvorfor i alle dager skal jeg frivillig utsette meg for påtvunget karantene dersom det viser seg at naboen har smitten? Jeg er ikke i nærkontakt med naboen, selv om appen sier det. Anonymkode: 5ef97...812 Hehe, er det ikke morsomt når folk som bruker hersketeknikker tråkker i salaten selv? 😛 Jeg lurer også veldig på hvordan "smittestopp" egentlig stopper smitte. Jeg tror nok det er appens "forskning på folks reaksjoner på myndighetenes tiltak" som er det de egentlig er ute etter. Et virrvarr av meldinger om at man har vært i nærheten av noen med corona i over 15 minutter hindrer ikke akkurat smitte. I beste fall får man et insentiv til å prøve å bli testet. Men da har jo ikke appen stoppet deg fra å bli smittet... Anonymkode: fdea2...ffb 2
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2020 #39 Skrevet 5. mai 2020 7 timer siden, Jytte skrev: Den appen skal jeg ikke ha. Men se til Sverige. Der er situasjonen en annen. Vi har ingen grunn til å heise flagg og rope Hurra enda. Tallene viser jo bare at tiltakene har fungert. Nord-Norge har også klart seg veldig bra, de har jo den såkalte søring-karantenen, og hadde forbud mot å krysse kommunegrenser en stund. Jeg er ikke veldig redd corona for min egen del, men er forsiktig, kanskje mer enn andre siden jeg er å ses med munnbind på butikken de få gangene jeg er der. Oslo og Viken har vel flest smittede. Sier FHI noe om smittetallene i bydeler og ulike områder? Tiltak eller ei. Det er fortsatt 215 døde av mellom 45000-55000 estimerte smittede. Så det er jo positivt. Og at det er så mange av mørketallet som har dødd av corona, det har jeg liten tro på da jeg vet de har testet etter dødsfall ved sterk mistanke. Anonymkode: f512d...dab 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2020 #40 Skrevet 5. mai 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hehe, er det ikke morsomt når folk som bruker hersketeknikker tråkker i salaten selv? 😛 Jeg lurer også veldig på hvordan "smittestopp" egentlig stopper smitte. Jeg tror nok det er appens "forskning på folks reaksjoner på myndighetenes tiltak" som er det de egentlig er ute etter. Et virrvarr av meldinger om at man har vært i nærheten av noen med corona i over 15 minutter hindrer ikke akkurat smitte. I beste fall får man et insentiv til å prøve å bli testet. Men da har jo ikke appen stoppet deg fra å bli smittet... Anonymkode: fdea2...ffb Hva skjer om appen gir beskjed om at man har vært i nærheten av noen som er smittet, må man da i karantene? Anonymkode: f512d...dab
Anbefalte innlegg