Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var på intervju til en stilling før corona lockdown etter å ha sendt åpen søknad til en bedrift. Vi hadde en åpen dialog om ansettelse før coronakrisen gjorde at de ble nødt til å sette prosessen på pause. Når har den samme bedriften lyst ut tre stillinger, samme stillingene som jeg var på intervju til. Sjefen på bedriften sendte meg mail der han sier at jeg kan søke på de utlyste stillingen ettersom de kan ansette folk nå. Jeg hadde tenkt å søke, men er avhengig av å få svar fort slik at jeg kan trekke meg fra en jobbforpliktelse i sommer fordi startdato på denne utlyste jobben er før sommer. Jeg spurte sjefen om det var mulig å få svar fort, men fikk da svar om at dette var avhengig av hvor mange som søkte osv. Dette er greit nok, men jeg har egentlig en vond smak i munnen av hele prosessen nå. Jeg har vist bedriften at jeg er veldig interessert i jobben, men føler egentlig ikke det samme siden de utlyste 3 av stillingene jeg var aktuell for. Jeg har tenkt å skrive til han at jeg søker for å formalisere en ansettelse, men jeg vil vite i løpet av uken om jeg får en av stillingene siden jeg har vært på intervju og de har ta referansesjekk. Er dette lurt? Jeg er veldig interessert i jobben, men jeg vet at jeg finner andre jobber som er bedre så jeg lider ikke noe nød.

Anonymkode: cc3f4...d82

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Syns du har en merkelig holdning til jobbsøkning og arbeidsgiver, litt sånn at de skylder deg noe, når de faktisk ikke skylder deg noe som helst. Å sende en åpen søknad er å si at "hei, her er jeg, jeg har lyst å jobbe for dere, har dere noe som passer". Det er sjelden en samtale i etterkant av det er en spesifikk søknad på intervju, mer en samtale som kan et inntrykk av om du kan passe for bedriften. Nå har de lyst ut tre stillinger og bedt deg søke, hvilket betyr at de anser deg som en aktuell kandidat, men vil ha søknaden i en formalisert setting. Det handler naturligvis også om at en bedrift vil ha de beste kandidatene, og da vil de se hva som er der ute før de ansetter. Feilansettelser er dritdyrt, det er ikke rart bedriften vil være sikker. Du har selvfølgelig ikke noe krav på å få svar raskt, at du i det hele tatt spør syns jeg viser manglende antenner. Ansettelsesprosesser er ikke gjort på en dag. Søk å jobbene og se om du er en av de som får tilbud, og lær deg litt ydmykhet. 

Anonymkode: be1b3...d06

• Liker 8
Gjest Boron
Skrevet (endret)

Det høres jo ut som om at du har ansatt deg selv på forhånd i denne bedriften. Svaret du fikk fra leder var ganske klart. Du må nok gjøre som alle andre, nemlig å søke på stillingene som er utlyst, og ta det derifra. Du har ikke noe fortrinn selv om du har vært i dialog tidligere med arbeidsgiver. Og så får du ha is i magen, og ta det i bedriftens tempo, som alle andre. Bedriften tar ikke hensyn til ditt tidspress, selv om du håper på det. Søk og ta det med ro, og ta det derifra. :) 

Edit: At du vurderer å trekke deg fra søknadsprosessen pga dette, selv om du var virkelig interessert, viser jo at du egentlig ikke var interessert likevel, ergo kanskje hadde vært en potensiell feilansettelse ;) 

Endret av Boron
AnonymBruker
Skrevet

Ts. Tusentakk for konstruktiv kritikk. jeg innser nå at jeg fremstår som en dridtunge som forventer å få alt servert på gullfat, noe jeg ikke er. Jeg ringte lederen og forklarte min situasjon og han forsikret meg om at de skulle bestemme seg så fort som mulig, men at jeg kunne uansett få starte i jobben etter sommer hvis jeg blir ansatt. Takk for at dere minnet meg på at jeg var på bærtur :)

AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, Boron said:

1

33 minutter siden, AnonymBruker said:

2

Just now, AnonymBruker said:

Ts. Tusentakk for konstruktiv kritikk. jeg innser nå at jeg fremstår som en dridtunge som forventer å få alt servert på gullfat, noe jeg ikke er. Jeg ringte lederen og forklarte min situasjon og han forsikret meg om at de skulle bestemme seg så fort som mulig, men at jeg kunne uansett få starte i jobben etter sommer hvis jeg blir ansatt. Takk for at dere minnet meg på at jeg var på bærtur :)

glemte å quote

Gjest Boron
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Haha.. Drittunge var ditt ord. ;)  
Jeg skjønner godt at du har fått sterke forhåpninger underveis! Og blander man dette med stor interesse, så kan man fort se seg blind. Lederen hadde jo egentlig avvist din åpne søknad og ønsket alternativer, ettersom dem utlyste stillinger og ba deg søke som alle andre. Et bra initiativ med åpen søknad, og det har gjort at du har fått nødvendig oppmerksomhet på forhånd. Du må jo ikke gi opp nå. At den åpne søknaden ble avvist betyr jo ikke at du ikke får jobben. Kanskje er utlysningene faktisk en formalitet for deg, men det må gjøres riktig. Kanskje ikke! Du får se. Jeg anbefaler deg også å ikke "mase" på sjefen om dette, og la det gå sin gang! Lykke til ;) 

AnonymBruker
Skrevet
On 5/5/2020 at 4:47 PM, Boron said:

Lederen hadde jo egentlig avvist din åpne søknad og ønsket alternativer, ettersom dem utlyste stillinger og ba deg søke som alle andre. 

Det var dette jeg ble litt lei meg for. Jeg hadde liksom satt meg til ro med at jeg ikke var aktuell til stillingen siden den ble utlyst. Men så ble jeg veldig usikker siden han sendte meg om å søke likevel lenge etter den ble utlyst 😕 Viste ikke helt hvordan jeg skulle tolke signalene

Anonymkode: 5f2a7...371

• Liker 1
Skrevet

Er det en offentlig stilling må man utlyse stillingene selv om man har en aktuell kandidat. Ja, det tar litt tid, og du kan også risikere at det kommer bedre søkere enn deg. Men som en over her sier, feilansettelser koster dyrt. Spesielt nå med stor arbeidsledighet er det mange gode kandidater i markedet. Anbefaler deg å ikke mase for mye. For min del når jeg ansetter, oppleves det mer negativt med de som maser mye. Lykke til😊

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, Stargaze said:

Er det en offentlig stilling må man utlyse stillingene selv om man har en aktuell kandidat

Ja, det var det jeg egentlig trodde. Det var ikke helt en åpen søknad jeg sendte, men heller en henvendelse angående en annen utlyst stilling. Da fikk jeg svar tilbake om at de hadde behov for vikar snarest og om jeg kunne komme på intervju. Intervju gikk veldig bra og de virket fornøyd. En uke senere skjedde corona så da la de alt på is. Jeg så at de hadde utlyst samme stilling som de hadde tilnærmet lovet meg for noen uker siden, så tenkte at de hadde gått videre. Jeg valgte egentlig å ikke søke på den siden de visste jo at jeg var interessert om corona situasjonen endret seg. Ikke lenge siden sendte de mail og sa at stillingen var utlyst som jeg kunne søke på. Det gjorde meg veldig usikker da på om de ville ansette meg eller ikke. Følte egentlig at de lekte med følelsene mine der og da, men ser at det ikke er tilfellet nå. Tenk at jeg søker nå, men at jeg likevel ikke blir innkalt til intervju. Da hadde jeg bare blitt lei meg for andre gang 😅

Anonymkode: 5f2a7...371

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...