Gå til innhold

Ikke lov med noen type jobber ved siden av? Staten

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I avtalen står det noe a la kan ikke ta ekstraarbeid for annen arbeidsgiver eller drive privat inntektsgivende virksomhet i fritiden som ikke er i samsvar med gjeldende bestemmelser i hovedtariffavtalen og statens håndbok?

Noen som jobber i staten som har satt seg inn i dette? 

Anonymkode: 4fd50...d99

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Så klart kan du jobbe andre steder så lenge det ikke krasjer med arbeidstidene eller er i en konkurrerende virksomhet. Hva du gjør på fritiden har jo ikke arbeidsgiver noe med.

Anonymkode: a0cfa...d86

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

I avtalen står det noe a la kan ikke ta ekstraarbeid for annen arbeidsgiver eller drive privat inntektsgivende virksomhet i fritiden som ikke er i samsvar med gjeldende bestemmelser i hovedtariffavtalen og statens håndbok?

Det stemmer du kan ikke jobbe i andre konkurrerende selskaper. 

Anonymkode: 60ba1...36d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jobber i Staten, har bijobb ved siden av. De kan ikke nekte deg det. 

Anonymkode: ca5b5...e26

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer an på hva du jobber med og hva evt bijobb er. Kan ikke være i konkurranse bedrift.

Anonymkode: b42f3...cfb

AnonymBruker
Skrevet

Noen yrker krever vel minimum hviletid? 

Anonymkode: 87cf2...1d1

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Det kommer an på hva du jobber med og hva evt bijobb er. Kan ikke være i konkurranse bedrift.

Anonymkode: b42f3...cfb

Og det kan heller ikke være noe som gjør at du risikerer habilitetsproblemer. Jobber du med saksbehandling av byggesøknader, kan du ikke ta ekstrajobb i et byggfirma eller lignende, som sender inn byggesøknader.

Det sikreste er å spørre sjefen om en konkret ekstrajobb er ok.

Anonymkode: 979f0...93a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Arbeidsgiver kan nekte deg å ta andre jobber, ja. Det vil gjøres en konkret vurdering ut fra jobben. Det kan være snakk om for eksempel konkurrerende interesser, at arbeidstidene gjør det vanskelig for deg å utføre hovedjobben din etc. 

Anonymkode: c4839...b86

AnonymBruker
Skrevet

Det stemmer som de over her sier, det går helt fint å ha en annen jobb, så lenge den ikke er i konflikt med din statlige jobb. Jeg jobber selv som fotograf utenom min statlige jobb. Ta en prat med lederen din og registrer eventuell annen jobb som «sidegjøremål». 

Anonymkode: a7fa1...ba7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Og det kan heller ikke være noe som gjør at du risikerer habilitetsproblemer. Jobber du med saksbehandling av byggesøknader, kan du ikke ta ekstrajobb i et byggfirma eller lignende, som sender inn byggesøknader.

Det sikreste er å spørre sjefen om en konkret ekstrajobb er ok.

Anonymkode: 979f0...93a

Hvorfor spørre sjefen om lov? Hva du gjør på fritiden har jo ikke sjefen noe med.

Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jo du kan men skalha godkjennelse fra leder. Gjelder det samme i mange private firmaer også

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jobber i fylkeskommunen og har bijobb hos opplæringskontoret. Det måtte bare godkjennes av rektor på skolen jeg jobber på.

Anonymkode: 63e51...f8b

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor spørre sjefen om lov? Hva du gjør på fritiden har jo ikke sjefen noe med.

Fordi det står i arbeidskontrakten. Den du siterte hadde en god forklaring på dette.

Typisk

- jobben skal ikke gå ut over nåværende jobb

- Habilitet

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jobber på Kiwi. Gleder meg til å sende administrerende direktør i Kiwi Norge forespørsel om å være fotballtrener for guttene mine 20-21 annenhver tirsdag kveld. Takk for oppklaringen! .... ...

Neida. Selvfølgelig skal du ikke melde i fra. Er det ikke i konkurransevirksomhet, og går ikke utover vanlig arbeidstid... de haringenting med det å gjøre

AnonymBruker
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jobber på Kiwi. Gleder meg til å sende administrerende direktør i Kiwi Norge forespørsel om å være fotballtrener for guttene mine 20-21 annenhver tirsdag kveld. Takk for oppklaringen! .... ...

Neida. Selvfølgelig skal du ikke melde i fra. Er det ikke i konkurransevirksomhet, og går ikke utover vanlig arbeidstid... de haringenting med det å gjøre

Det kan lett fremgå av arbeidsavtalen at arbeidsgiver skal informeres dersom den ansatte har andre arbeidsforhold, jo.

Anonymkode: 9005f...22b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker said:

Det kan lett fremgå av arbeidsavtalen at arbeidsgiver skal informeres dersom den ansatte har andre arbeidsforhold, jo.

Anonymkode: 9005f...22b

Hva du gjør utenom jobb er ikke noe de trenger å vite hvis dem ikke får vite det, nei.

Ja, hvis jeg jobber på stambutikken som sjefen bruker, så vil han jo se meg; hvis jeg jobber deltid på andre siden av landet, så vil han ikke se meg.

AnonymBruker
Skrevet

Du må si fra hvis det er fare for konflikter med din statlige jobb. Hvis ikke er dette brudd på lojalitetsplikten som kan være grunnlag for oppsigelse. Men hvis du jobber som saksbehandler så skal det nok mye til for å si at butikkarbeid krasjer med den vanlige jobben din. Da trenger du ikke å si fra. Men hvis du blir pålagt overtidsarbeid så er det nok ikke noe gyldig grunn at du "skal på jobb". Jeg hadde uansett bare sakt til sjefen for å unngå masse krøll senere

Anonymkode: c7342...530

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts spør om staten. Kiwi er ikke staten. 

Anonymkode: d3e2d...c7f

• Liker 1
Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jo det har sjefen noe med om det kan påvirke hovedjobben din negativt.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...