Gå til innhold

Hindre at det spirer fra stubbe

Solgaard

Anbefalte innlegg

Hei, dere. 

Jeg hugger ned noen løvtrær. Året etter spirer det nye skudd fra stubben. 

Hva kan jeg smøre på stubben/snittflaten for at stubben/rota dør, og det ikke kommer nye skudd?

Roundup ukonsentrert er ikke et tema da jeg ikke får tak i det. Fjerne rota er heller ikke noe tema. 

Kobberspiker har jeg hørt, mens andre sier at det er en myte. 

Hva med klor, salmiakk, rødsprit, whitesprit...?

Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Du får jo kjøpt midler til dette, for å nettopp bruke på stubben til trær? Eller er det slutt på det? 

Du kan kutte alle røttene til stubben som du ser. Bruk øks for eksempel. Da kutter du vann- og næringstilførselen til stubben.

Anonymkode: b26f0...861

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kobberspiker funker, litt avhengig av art tre, men det funker.

Slå inn kobberspiker i stubben. Pass på at de ikke er belagt med noe, men er ren kobber. Størrelse og mengde spiker avhenger av størrelsen på stubben. Også lurt at man slår inn spiker hele veien rundt stubben. Altså, ikke nødvendigvis kant-i-kant med spiker, men sånn at det er spiker hele veien rundt.

Endret av TranseArielle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært på FK-butikker og Norgesfor-butikker. De anbefalte Roundup, men jeg har ikke sprøytelappen.

De hadde ikke annet enn noen plugger som må skal dyttes inn i noen hull som borres inn i stubben. Det blir veldig kostbart da det blir veldig mange plugger. 1 plugg PR 4 cm av stubbens diameter. En stubbe på 28 cm blir 7 plugger. 

Dette er store dype røtter, og stå der med øks er nok ikke helt i min gate....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, TranseArielle skrev:

Kobberspiker funker, litt avhengig av art tre, men det funker. Altså, ikke nødvendigvis kant-i-kant med spiker, men sånn at det er spiker hele veien rundt.

Dette er forskjellige løvtrær. Ikke Bjørk. 

Skal kobberspikerne slås inn i snittflaten, eller rundt kanten/inn i barken på stubben?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ikke hvilke arter som tåler kobber bedre enn andre, vet bare at det er forskjell mellom arter på hvor godt det funker.

Hadde en stor rosebusk i hagen som drev å spirte etetr at vi saget den ned. Vi slo kobberspiker i den til slutt etter å ha prøvd forskjellig annet. Sluttet å spire etter at vi slo inn kobberspikerne.

Man slår de inn i selve stammen hele veien rundt. Altså ikke snittflaten. Pass på at spikerne er lange nok til å nå inn i veden på treet.

Sist jeg kjøpte kobberspiker gjorde jeg det på engelske ebay, der va det ett stort utvalg.

Endret av TranseArielle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
6 minutter siden, Solgaard said:

Dette er store dype røtter, og stå der med øks er nok ikke helt i min gate....

Det er ikke røttene du skulle hogge, men skuddene som kommer. Du kan selvsagt bruke en greinsaks, sag eller hva som helst som egner seg til det. Fjerner du skuddene ofte nok og lenge nok, dør til slutt rota.

Anonymkode: a0a66...f54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

du kan kjøpe kobberstoff som du smører på stumpen som står igjen

Artig. Har du noe erfaring med dette?

Vil da rota dø etterhvert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var nede på marinaen nå og spurte etter kobberstoff. Dette hadde han ikke og han sa det var forbudt pga miljøgifter. 

Jeg visste ham linken og da sa han at ja, det er det nærmeste som er lovlig nå, men det var på ingen måte så effektivt som det gamle. Til å bruke på båt riktignok. Han visste ikke noe om å smøre det på stubber. 

Da jeg fortalte hva jeg skulle bruke det til anbefalte han grovsalt. Strø saltet rundt rota. Ikke bruk for mye dersom du har andre vekster i nærheten som du vil bevare. Det har jo ikke jeg, så grovsalt skal prøves...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er heller ikke noe tema med å leie stubbefreser, da jeg ikke kommer ned i grøfta med maskiner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Bor hull i roten og hell diesel oppi hullene. Tror det tar kverken på det. Vis ikke sett fyr på den på høsten så brenner opp stubben

Anonymkode: 8c575...96a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ikke kan bruke stubbfres

Det er jo bra, men det er ikke nødvendig for meg å fjerne stubbene. Jeg vil bare at de ikke spirer opp igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Salt funker som bare juling. Du kan drepe nærmest hva som helst om du har nok salt.

Anonymkode: 54f78...318

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Du kan få kjøpt glyfosat(roundup) uten å ha sprøytesertifikat. Det blir bare i mindre konsentrert form og til en høyere pris. 

Anonymkode: 8a700...5fa

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

kjøpt glyfosat(roundup) uten å ha sprøytesertifikat.

Ja vel...? Så bra.

Hvor da? De jeg har sett på FK og Jernia er ferdig utblandet og klar til bruk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 hours ago, AnonymBruker said:

Du kan få kjøpt glyfosat(roundup) uten å ha sprøytesertifikat. Det blir bare i mindre konsentrert form og til en høyere pris. 

Anonymkode: 8a700...5fa

For å drepe trestubber, trenger du stoffet konsentrert. Det er i alle fall det jeg har hørt, jeg har ikke prøvd det selv.

TS, hvis du har et gartneri eller bønder i nærheten, kan du kanskje få kjøpt litt konsentrert Roundup direkte fra dem? Eventuelt få noen til å komme og smøre på stoffet selv?

Anonymkode: a0a66...f54

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat fra denne siden: skjær et kryss i stubben og fyll med salt.

Kan ikke garantere at det virker, men dersom roundup ikke er noe tema, er det trolig det enkleste du kan gjøre. Antakeligvis det billigste også. Alternativt kan du jo kjøpe tjenesten fra noen med sprøytesertifikat som kan pensle stubben for deg. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...