Gå til innhold

Legen mener jeg kan ha perioral dermatitt og har utskrevet antibiotika - usikker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har lang historie med Akneproblemer. Etter to runder på isotretinoin har jeg blitt mye bedre, men fremdeles plages jeg. Er i midten av 20-årene, spiser mye vegetarisk og variert, trener og er frisk ellers. Nå (over elektrisk konsultasjon over melding) tror legen jeg kan ha denne tilstanden basert på bilder jeg sendte. Men når jeg søker opp, så ser og leser jeg om folk som har det mye mer omfattende. Hunden min er omtrent ikke rød (jeg har litt mørkere trekk i huden), og jeg har ingen utslett som likner bildene jeg ser. Men huden min har blitt nuppete og ruglete av småkviser på siden av nesen. 
Er litt usikker på om Tetracyclin er det riktige, men vet ikke hva jeg skal si til legen. Føler jeg maser om huden min hele tiden. Gikk på samme kur i tre mnd i vinter og ble bra - inntil jeg sluttet og var tilbake til utgangspunktet. 

begynner å bli ganske sliten av og ikke finne helt ut av hva som kan hjelpe en gang for alle. 

hva tenker dere? 

Anonymkode: 67114...38b

AnonymBruker
Skrevet

Ingen?

Skrevet

Jeg har slitt med perioral dermatitt. Jeg har det i kombo med lett acne problematikk og derfor har jeg både fått diagnosen rosacea og perioral dermatitt. Føler at antibiotika har hjulpet på det som lå rett rundt munn/nese. Siste hudlegen foreslo doxycyklin, som var veldig lavdose antibiotika som man kan gå på over lengre tid. Når man googler sånt får man jo gjerne skrekkeksemplene, de som har gått langt. Jeg er ikke der at folk tenker over at jeg sliter med huden noe særlig når jeg sminker meg. Er hvertfall slitsomt å holde på sånn og ikke finne ut av det. Jeg har også veldig godt kosthold, men endel stress, og merker at stress f.eks i eksamensperioder slår ut på huden. Frustrerende.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Kajo skrev:

Jeg har slitt med perioral dermatitt. Jeg har det i kombo med lett acne problematikk og derfor har jeg både fått diagnosen rosacea og perioral dermatitt. Føler at antibiotika har hjulpet på det som lå rett rundt munn/nese. Siste hudlegen foreslo doxycyklin, som var veldig lavdose antibiotika som man kan gå på over lengre tid. Når man googler sånt får man jo gjerne skrekkeksemplene, de som har gått langt. Jeg er ikke der at folk tenker over at jeg sliter med huden noe særlig når jeg sminker meg. Er hvertfall slitsomt å holde på sånn og ikke finne ut av det. Jeg har også veldig godt kosthold, men endel stress, og merker at stress f.eks i eksamensperioder slår ut på huden. Frustrerende.

Skjønner. Doxycyklin fikk jeg selv etter flåttbitt, haha! Det er veldig slitsomt. Sant det med at det gjerne er skrekkvariantene som ligger på nett. Jeg har angst og kan være det også trigger det. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er utrolig rart at du har fått skrevet ut antibiotikakur i pilleform av lege uten at rozex krem (som er metronidazol som er en type antibiotika) er prøvd først. Denne legen skulle hatt seg et kurs i resistensutvikling. 

Jeg har forresten hatt perioral dermatitt i flere perioder pga kortisoninhalasjoner og jeg har hatt god effekt av regime med rozex, fenistil gel (som er på godkjenningsfritak) som er et antihistamin og aloe vera gel. Har til nå ikke hatt behov for peroral antibiotikakur. 

Anonymkode: 13f5f...06b

AnonymBruker
Skrevet

Har legen skrevet det ut, er det meningen at du skal ta det. Ta kuren ut og kontakt fastlegen igjen hvis det ikke er bedring.

Anonymkode: 75217...f1f

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Har legen skrevet det ut, er det meningen at du skal ta det. Ta kuren ut og kontakt fastlegen igjen hvis det ikke er bedring.

Det er faktisk lov å være kritisk til leger også. Heldigvis er de fleste leger i dag i Norge opplyst om resistensutvikling, men det er fremdeles mange som skriver ut litt i hytt og pine. Hadde jeg vært TS ville jeg ikke fulgt dette rådet, jeg ville kontaktet lege og spurt hvordan vedkommende forsvarer det å skrive ut antibiotika i tablettform for en lidelse der det er vanlig at man skal prøve metronidazol i krem (aka rozex) først, fordi overforbruk av antibiotika er skadelig for hele samfunnet. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er faktisk lov å være kritisk til leger også. Heldigvis er de fleste leger i dag i Norge opplyst om resistensutvikling, men det er fremdeles mange som skriver ut litt i hytt og pine. Hadde jeg vært TS ville jeg ikke fulgt dette rådet, jeg ville kontaktet lege og spurt hvordan vedkommende forsvarer det å skrive ut antibiotika i tablettform for en lidelse der det er vanlig at man skal prøve metronidazol i krem (aka rozex) først, fordi overforbruk av antibiotika er skadelig for hele samfunnet. 

Hvis en er kritisk til leger, er det beste å finn en annen form for behandling. Leger skriver ikke ut antibiotika for moro skyld.

AnonymBruker
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis en er kritisk til leger, er det beste å finn en annen form for behandling. Leger skriver ikke ut antibiotika for moro skyld.

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts. Har fått utskrevet Tetracyclin for andre gang, ja. På en måte stoler jeg på legen min. Men jeg har tross alt gått på denne kuren én gang allerede, og fullførte for få måneder siden og endte opp med samme utgangspunkt.. syntes det er vanskelig å vite. Vil ikke akkurat bli resistent heller..

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man trenger ikke finne annen behandling bare fordi man er kritisk. Hadde du hatt mer kunnskap om resistensutvikling hadde du og vært mer kritisk. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...