AnonymBruker Skrevet 5. mai 2020 #1 Skrevet 5. mai 2020 Eller serverer dere hva som helst? Anonymkode: c2526...b5d
Gjest WhisperingWind Skrevet 5. mai 2020 #2 Skrevet 5. mai 2020 Alder har jo litt å si. Hadde jeg visst at barnet skulle få besøk hadde jeg nok tilpasset noe jeg vet de fleste liker.
Gjest Lama_Drama Skrevet 5. mai 2020 #3 Skrevet 5. mai 2020 Nei, og overraskende nok spiser de utrolig mye rart her de nekter å spise hjemme. Dog har vi en regel at det er lov å spytte ut maten om man ikke liker den og man trenger overhode ikke spise opp, det gjør nok at de tør prøve mye mer.
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2020 #4 Skrevet 5. mai 2020 Et par venner av barnet vårt er her ofte, og da passer vi på å servere noe vi vet de liker godt en gang i blant, men langt ifra hver gang. De som ikke er her så ofte kjenner vi ikke preferansene til, så da lager vi bare det vi hadde tenkt fra før. Om vi vet på forhånd at vi skal ha besøk av et barn som ikke kan fordra kjøttkaker f.eks. så serverer vi jo ikke det. Men de som "ikke liker" noe som helst av fisk og grønnsaker får ta det de får eller spise en brødskive. Anonymkode: 462e8...34b 6
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2020 #5 Skrevet 5. mai 2020 Delvis... hvis jeg vet at lille Leif brekker seg av fiskekaker, så serverer jeg ikke det akkurat den dagen han er på besøk. Og hvis det er lille Nadia som skal spise hos oss blir det ikke fleskepannekaker den dagen. Med andre er det enklere, f.eks serveres pasta, tomatsaus og kjøttdeig hver for seg hos oss, siden vi har en i familien som ikke spiser rødt kjøtt og en som ikke tåler tomat. Men jeg endrer ikke menyen fra fisk til pizza, for å si det sånn. Anonymkode: 796b5...823 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2020 #6 Skrevet 5. mai 2020 Serverer det som er planlagt, men gir rom for å smake og ikke like. Har også alltid fiskepinner/pasta hjemme som kan lages i tillegg hvis vi i utgangspunktet ikke har mat nok til alle Anonymkode: 04442...88e
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2020 #7 Skrevet 5. mai 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Eller serverer dere hva som helst? Anonymkode: c2526...b5d Pleier å la barna få velge;) Anonymkode: 7a77c...5cf 3
Arkana Skrevet 5. mai 2020 #8 Skrevet 5. mai 2020 Jeg tilpasser middagen like mye til små gjester som til store. Man inviterer ikke til middag og serverer noe man vet din bestevenninne hater, så jeg har aldri forstått hvorfor mange er helt i mot å tilpasse til akkurat barn og nærmest ser på det som en opplæringsmulighet. Jeg prøver så godt det lar seg gjøre å servere noe gjestene liker, enten de er 5 eller 50 år. 11
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2020 #9 Skrevet 5. mai 2020 4 minutter siden, Arkana said: Jeg tilpasser middagen like mye til små gjester som til store. Man inviterer ikke til middag og serverer noe man vet din bestevenninne hater, så jeg har aldri forstått hvorfor mange er helt i mot å tilpasse til akkurat barn og nærmest ser på det som en opplæringsmulighet. Jeg prøver så godt det lar seg gjøre å servere noe gjestene liker, enten de er 5 eller 50 år. Det gjør jo jeg også, men det er en viss forskjell. Mitt barns venner kommer ikke til middag kun når de blir invitert. 😅 Anonymkode: 462e8...34b 4
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2020 #10 Skrevet 5. mai 2020 Man lager jo ikke mat man veit at besøket ikke liker. Det skal være like hyggelig for det yngre besøket å komme på middag som det er for voksne, man serverer ikke sushi til vennegjengen om det er en som blir sittende uten å spise. Anonymkode: a3053...0b5
GammelKaktus Skrevet 5. mai 2020 #11 Skrevet 5. mai 2020 Jeg serverer alltid noe jeg vet barna liker, pleier å spør de om det liker det jeg har tenkt å ha til middag, hvis ikke så lager jeg noe annet. Hvis det er besøk som ikke er avtalt så spør jeg om de vil ha det jeg har laget. 2
Lula Skrevet 5. mai 2020 #12 Skrevet 5. mai 2020 Vi har alltid servert det vi uansett skulle ha til middag. Uavhengig av om en av ungene har med en gjest. Det har fungert utmerket. Vi har en regel om at alle smaker på alt, men ikke trenger å spise opp det de evt ikke liker. Å spytte ut har aldri vært lov her i huset. Ikke for mine egne eller andres barn. Har for øvrig ikke vært et tema når andre har vært her heller. Opplever som noen andre her at mange barn spiser og liker ting de får hos oss, som de kanskje har nektet å spise hjemme. Kjenner flere foreldre som er glade for at vi har bidratt til "mat-oppdragelsen" til barna deres. 1
Anciol Skrevet 5. mai 2020 #13 Skrevet 5. mai 2020 En gang hadde datteren min med seg en venninnen hjem uten at det var planlagt på forhånd, heldigvis hadde jeg fiskekaker med, grønnsaker og saus, og det er noe alle barn liker har jeg inntrykk av;) Lager barnevennlig mat, i tilfellle noen kommer på besøk !
TranseArielle Skrevet 5. mai 2020 #14 Skrevet 5. mai 2020 Hvis jeg vet at vi får middagsbesøk tilpasser jeg noe. Velger ikke en rett som jeg vet at besøket ikke liker. Men jeg kan velge å lage en rett på en utradisjonell måte. Hvis det blir midadgsbesøk som ikke er planlagt, lager jeg det jeg hadde tenkt i utgangspunktet. Men hos oss er det alltid lov å ikke spise opp, eller å spytte ut det man ikke likte. Hvis det er tilfelle, får de tilbud om å lage seg noen skiver, så de ikke skal være sultne.
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2020 #15 Skrevet 5. mai 2020 Steker opp noen ekstra pølser f.eks om barnet ikke vil ha koteletter eller annet. Lager ikke ekstra tilbehør, har entet potet/ris/pasta og salat/grønnsaker- aldri vært noe problem da de fleste enten liker middagen eller pølser. Anonymkode: 41ee7...895
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2020 #16 Skrevet 5. mai 2020 Ja. Ingen tvinges til å smake heller Anonymkode: 12b07...a30
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2020 #17 Skrevet 5. mai 2020 5 timer siden, Arkana skrev: Jeg tilpasser middagen like mye til små gjester som til store. Man inviterer ikke til middag og serverer noe man vet din bestevenninne hater, så jeg har aldri forstått hvorfor mange er helt i mot å tilpasse til akkurat barn og nærmest ser på det som en opplæringsmulighet. Jeg prøver så godt det lar seg gjøre å servere noe gjestene liker, enten de er 5 eller 50 år. Enig Anonymkode: 12b07...a30
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2020 #18 Skrevet 5. mai 2020 Aldri skjønt hvorfor man tvinger barn til å smake Anonymkode: 12b07...a30 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2020 #20 Skrevet 5. mai 2020 Jeg kunne gjort tilpasninger innen rimelighetens grenser for gjester som er ofte på besøk. Men jeg ville fortsatt valgt noe vi uansett hadde planlagt å spise den uka, og ikke nødvendigvis tilpasset hver gang. Og vi har også en regel om at det er lov å spytte ut det man ikke liker. Forøvrig lager vi alltid maten så barnevennlig vi kan uten at det går på bekostning av smak og næringsinnhold. Vi har f.eks alltid flere sorter grønnsaker til middag, og velger alltid minst en sort som vi vet barna liker. Anonymkode: 45ffa...fac
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå