AnonymBruker Skrevet 5. mai 2020 #1 Skrevet 5. mai 2020 Hei! Tenker å starte på sosialt arbeid ved OsloMet til høsten. Er det noen som vil dele erfaringer fra praksisperiodene på dette studiet? Hvor var du utplassert? Hva slags oppgaver og ansvar fikk du? Hvor krevende var praksisperiodene ? Anonymkode: 73868...f96
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2020 #2 Skrevet 5. mai 2020 Dette er jeg også nysgjerrig på. Anonymkode: 65bd2...d74
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2020 #3 Skrevet 5. mai 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei! Tenker å starte på sosialt arbeid ved OsloMet til høsten. Er det noen som vil dele erfaringer fra praksisperiodene på dette studiet? Hvor var du utplassert? Hva slags oppgaver og ansvar fikk du? Hvor krevende var praksisperiodene ? Anonymkode: 73868...f96 Gikk ikke på OM men en annen storby. Var i kriminalomsorgen og NAV. Synes det var helt topp. Jeg så tydelig forskjell blant oss studentene, vi som aktivt tok ansvar og ikke var redd for å gjøre "unødvendig arbeid" (dvs koke kaffe, dekke på bord osv" fikk gradvis større og viktigere jobber enn resten. Endte til slutt opp med å ha ansvaret for flere brukere alene og fungerte etterhvert som en "mini-ansatt". Har forøvrig bare gode ting å si om studiet. Faglig krevende, men angrer ikke et sekund. 3 fantastiske år 🙂 Anonymkode: 5c055...92b 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #4 Skrevet 6. mai 2020 På 5.5.2020 den 12.08, AnonymBruker skrev: Gikk ikke på OM men en annen storby. Var i kriminalomsorgen og NAV. Synes det var helt topp. Jeg så tydelig forskjell blant oss studentene, vi som aktivt tok ansvar og ikke var redd for å gjøre "unødvendig arbeid" (dvs koke kaffe, dekke på bord osv" fikk gradvis større og viktigere jobber enn resten. Endte til slutt opp med å ha ansvaret for flere brukere alene og fungerte etterhvert som en "mini-ansatt". Har forøvrig bare gode ting å si om studiet. Faglig krevende, men angrer ikke et sekund. 3 fantastiske år 🙂 Anonymkode: 5c055...92b Høres veldig spennende ut😊 gleder meg til å starte! Var det lett for deg å få jobb i ettertid? Anonymkode: 73868...f96
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2020 #5 Skrevet 14. mai 2020 På 5.5.2020 den 8.17, AnonymBruker skrev: Hei! Tenker å starte på sosialt arbeid ved OsloMet til høsten. Er det noen som vil dele erfaringer fra praksisperiodene på dette studiet? Hvor var du utplassert? Hva slags oppgaver og ansvar fikk du? Hvor krevende var praksisperiodene ? Anonymkode: 73868...f96 Jeg er straks ferdig med tredjeåret på sosialt arbeid på OsloMet. Du "skal" gjennom en praksisperiode som har med saksbehandling å gjøre, helst NAV - enten i 1. eller 3. år. OsloMet har avtaler med en rekke samarbeidspartnere, som gjør at selv om man ønsker seg et sted, så kan du risikere å bli sendt et helt annet. Praksis er ikke nødvendigvis i Oslo, men i hovedsak i Oslo og Akershus. Det er en del steder som ikke er så gira på å ta i mot førsteårsstudenter, fordi det er "så lite man kan bidra med". Førsteårspraksis er hovedsakelig observasjonspraksis, men anbefaler at man er frempå, ber og tar ansvar. Det fikk jeg mye igjen for! I førsteårspraksis var jeg 9 uker på et kommunalt søknadskontor. Det var saksbehandling av kommunale helse- og sosialtjenester. Kartleggingssamtaler, å skrive vedtak og vurderinger, ansvarsgruppemøter, samarbeidsmøter, besøke samarbeidspartnere o.l. De første ukene fulgte jeg veileder, satt i bakgrunnen og fulgte med på samtaler, skrev skyggereferat osv. Mot slutten av praksisperioden ledet jeg egne kartleggingssamtaler, der veileder satt i bakgrunnen og hadde en tilbaketrukken rolle, hvor vi diskuterte hvordan det hadde gått i etterkant og jeg fikk konstruktive tilbakemeldinger. Praksis er 4 dager i uka der en dag er studiedag, og med unntak av starten der alt er nytt synes jeg denne praksisen var lite krevende. I tredjeårspraksis er det mye større mulighet for å søke seg til spesifikke felt, med mindre du ikke har vært innenfor saksbehandling i førsteåret. Jeg fikk oppfylt mitt ønske og ble plassert på en rusbehandlingsinstitusjon, der jeg var i 12 uker. Her var det sosialfaglig kartlegging, miljøterapi, praktiske oppgaver som bistand med søknader og annen oppfølging med sosialfaglig fokus. Omtrent den samme prosessen tok sted, der jeg var mer i bakgrunnen på starten, før jeg mot slutten ble selvstendig. På slutten hadde jeg individuelle samtaler uten veileder tilstede og fungerte som en "mini-ansatt", som nevnt i innlegget over. Denne praksisen var mer krevende på det personlige planet og utfordret mer i meg, men dette er nok veldig individuelt. Er riktignok mye mer fornøyd med denne praksisperioden, som ga meg jobb i rusomsorgen etter jeg var ferdig. Anonymkode: 8f361...088
Silva Pluvialis Skrevet 2. september 2020 #7 Skrevet 2. september 2020 (endret) . Endret 9. oktober 2022 av Tvillingsjel
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå