Gå til innhold

Høie: Det vil skje igjen om 10 år

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Høie mener vi må forvente pandemier som dette i snitt hvert 10. år.

Det høres ikke helt ulogisk ut. Men spørsmålet mitt er om styringsmakten, uansett hvem som regjerer de neste 10 årene vil sørge for en vesentlig bedre beredskap for å håndtere dette mye bedre, og å slippe å stenge ned et helt samfunn. Det aller, aller viktigste er å mangedoble sykehuskapasiteten slik at man kan ha flere tusen pasienter i respirator og intensivbehandling samtidig, fordelt over hele Norge.

Viktige tiltak som må iverksettes, og man må starte allerede nå;

• Øke intensivkapasiteten til min. 20.000-25.000 (I dag har Norge maksimalt 1400 intensivplasser totalt).
  • Produsere smittevernsutstyr til sykehusene så det blir en stor overkapasitet av dette
  • Sørge for tusenvis av flere kvalifisert helsepersonell, spesielt intensivsykepleiere.
  • Det må lovpålegges en rett til 100% stilling som sykepleier hvis man vil ha det. Det må derfor legges inn forbud for en hver arbeidsgiver å tilby deltidsstillinger uten at den ansatte selv aksepterer dette. Det bør uansett være totalforbud mot å ha mindre enn 80% stilling.
  • Lønna til sykepleierne må økes vesentlig. Allerede til høsten bør disse opp min. 100.000,- og opp til 700.000.- senest 2022
  • ++++

Kostnadene for denne lista synes svært høy. Men kostnadene ved å stenge ned et samfunn er det mangedoblede, både øknomisk, men ikke minst de menneskelige kostnadene. Jeg tror ikke de som roper høyest om å fortsette lockdown skjønner hvor alvorlig dette er.

Hadde Norge hatt en kapasitet som var 10-20 ganger større, fordelt på sykehusene i hele landet, hadde vi sluppet unna disse ekstreme tiltakene.

Nå må vil lære. Og det er viktig at man etablerer et verdensomspennende samarbeid, slik at alle land kan agere likt ved neste korsvei.

For jeg er enig med Høie; det kommer igjen, og neste gang kan det faktisk være et farlig virus. Denne gangen var det et virus som knapt tar liv, men er veldig smittsomt. Neste gang kan vi få det verste av begge sider; ekstremt smittsomt OG ekstremt dødelig.

Anonymkode: 4d190...fe8

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tja, hvis det er det Høie tror så bør de nok sørge for å forberede seg bedre ja....
Med pandemi hver 10. år og nedstengning/restriksjoner i 2-5 år pr pandemi så blir det ikke mye aktivitet igjen i landet.....

Anonymkode: f919a...b0d

AnonymBruker
Skrevet

Kjøper ikke helt dette med at det skjer hvert 10 år i like stort omfang. Det er 100 år siden spanskesyken, og i mellomtiden har det vært epidemier, men i mye mindre omfang (sars, mers osv.). 

Anonymkode: 95992...d3d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Håper de begynner med verdens matmarkeder, der slike virus har en tendens til å oppstå. Greit nok å drive med brannslukking i hvert enkelt land som blir rammet, men å forhindre at virus som dette og SARS etc oppstår hos mennesker burde være pri 1.

Anonymkode: c1d7c...427

• Liker 4
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Håper de begynner med verdens matmarkeder, der slike virus har en tendens til å oppstå. Greit nok å drive med brannslukking i hvert enkelt land som blir rammet, men å forhindre at virus som dette og SARS etc oppstår hos mennesker burde være pri 1.

Anonymkode: c1d7c...427

Det er alle enige om foruten de stygge kommunistene som styrer Kina. De åpnet jo våtmarkedene igjen under ett år etter at SARS var slått ned. Denne gjengen er en fare for hele menneskehetens sikkerhet.

Neste virus kan være Covid-19s storebror for å si det sånn. Da kan vi oppleve et virus som dreper de yngre lik spanskesyken. 

Jeg vet ærlig talt ikke hva vi skal gjøre med kinapakket i Bejing, men noe må da kunne gjøres? 

Hele verden burde egentlig boikotte dem frem til de tar slike sykdomsutbrudd på alvor, men money rules...

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Godt man ikke bor i smittedigler.

Anonymkode: adc0c...29c

Skrevet

Tipper den nesten blir etter vår levetid.

Skrevet
2 timer siden, Expandable86 skrev:

Tipper den nesten blir etter vår levetid.

Hvis du er født i 1986 så tror jeg du er for optimistisk her. Altså, vår levetid er jo uansett et svært relativt begrep...

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Den Sagnsomsuste skrev:

Hvis du er født i 1986 så tror jeg du er for optimistisk her. Altså, vår levetid er jo uansett et svært relativt begrep...

Jeg tror rett og slett ikke at man vil få like omfattende pandemier hvert 10. år. Det er 100 år siden spanskesyken.

Anonymkode: 95992...d3d

AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

For jeg er enig med Høie; det kommer igjen, og neste gang kan det faktisk være et farlig virus. Denne gangen var det et virus som knapt tar liv, men er veldig smittsomt. Neste gang kan vi få det verste av begge sider; ekstremt smittsomt OG ekstremt dødelig.

da må vi ha full lockdown likevel. Uansett hva det koster. Det kommer på toppen av de store kostnadene ved ditt forslag.

Anonymkode: ec799...d87

AnonymBruker
Skrevet

Ja dette er vel som å få en tropesommer, da tror alle at vi skal få det hvert år. 

Men seriøst, hvorfor hadde vi da ikke en slik epidemi for 10 år siden og 20 år før det osv. Det er snart 100 år siden siste. 
Nei, den kjøper jeg ikke. 

Anonymkode: 5c036...e85

Gjest Tutte
Skrevet (endret)
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja dette er vel som å få en tropesommer, da tror alle at vi skal få det hvert år. 

Men seriøst, hvorfor hadde vi da ikke en slik epidemi for 10 år siden og 20 år før det osv. Det er snart 100 år siden siste. 
Nei, den kjøper jeg ikke. 

Anonymkode: 5c036...e85

Vi hadde svineinfluensaen som også var var en pandemi for ca 10 år siden. Da var det ikke snakk om nedstengning i det hele tatt, og det har det ikke vært siden spanskesyken for 100 år siden. Har ingen tro på at det vil komme i like stort omfang som dette hvert 10 år sånn plutselig nå, det høres merkelig ut.

Endret av Tutte
AnonymBruker
Skrevet

Han har lest spådommen 🤣🤣🤣

Anonymkode: 0c203...fc8

Gjest theTitanic
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Høie mener vi må forvente pandemier som dette i snitt hvert 10. år.

Det høres ikke helt ulogisk ut. Men spørsmålet mitt er om styringsmakten, uansett hvem som regjerer de neste 10 årene vil sørge for en vesentlig bedre beredskap for å håndtere dette mye bedre, og å slippe å stenge ned et helt samfunn. Det aller, aller viktigste er å mangedoble sykehuskapasiteten slik at man kan ha flere tusen pasienter i respirator og intensivbehandling samtidig, fordelt over hele Norge.

Viktige tiltak som må iverksettes, og man må starte allerede nå;

• Øke intensivkapasiteten til min. 20.000-25.000 (I dag har Norge maksimalt 1400 intensivplasser totalt).
  • Produsere smittevernsutstyr til sykehusene så det blir en stor overkapasitet av dette
  • Sørge for tusenvis av flere kvalifisert helsepersonell, spesielt intensivsykepleiere.
  • Det må lovpålegges en rett til 100% stilling som sykepleier hvis man vil ha det. Det må derfor legges inn forbud for en hver arbeidsgiver å tilby deltidsstillinger uten at den ansatte selv aksepterer dette. Det bør uansett være totalforbud mot å ha mindre enn 80% stilling.
  • Lønna til sykepleierne må økes vesentlig. Allerede til høsten bør disse opp min. 100.000,- og opp til 700.000.- senest 2022
  • ++++

Kostnadene for denne lista synes svært høy. Men kostnadene ved å stenge ned et samfunn er det mangedoblede, både øknomisk, men ikke minst de menneskelige kostnadene. Jeg tror ikke de som roper høyest om å fortsette lockdown skjønner hvor alvorlig dette er.

Hadde Norge hatt en kapasitet som var 10-20 ganger større, fordelt på sykehusene i hele landet, hadde vi sluppet unna disse ekstreme tiltakene.

Nå må vil lære. Og det er viktig at man etablerer et verdensomspennende samarbeid, slik at alle land kan agere likt ved neste korsvei.

Å lære noe av dette er svært viktig. Det er den eneste positive effekten en pandemi tross alt har. 

Men makan til pessimist han Høie. Han skulle hatt ris for å komme med sånne dystre spådommer uten et fnugg av bevis. Ingen vet hvordan verden er om ti år. Helt unyttig å skremme folk med dette. 

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer til å skje igjen. Alle som vet noe om virus visste jo at dette ville skje, også. Beredskapen må bedres, ja, men tallene har du hentet ut fra luften. Og er sykepleierne de eneste som skal få mer lønn? Det lønnsnivået er høyere enn legenes. Lykke til med det. 

Anonymkode: d497d...42a

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, theTitanic skrev:

Å lære noe av dette er svært viktig. Det er den eneste positive effekten en pandemi tross alt har. 

Men makan til pessimist han Høie. Han skulle hatt ris for å komme med sånne dystre spådommer uten et fnugg av bevis. Ingen vet hvordan verden er om ti år. Helt unyttig å skremme folk med dette. 

Selv om det slår til...?

Anonymkode: adc0c...29c

• Opprett ny...