Chablis@ Skrevet 5. mai 2020 #1 Skrevet 5. mai 2020 (endret) Fra Bergens Tidende: "Statsminister Erna Solberg kjem med klar beskjed etter ei rekke saker om folkemengder som samlar seg, trass i rådet om å halde avstand. Mellom anna var det full aktivitet på kjøpesentera i Bergen laurdag. – Dersom folk gjer som i Bergen i helga og går på private festar og slår seg laus, set dei opninga av Noreg og gjenetablering av norske arbeidsplassar på spel. Dei må ta på seg ansvaret som lempinga på tiltaka faktisk gir, om vi skal sørgje for ikkje å auke smittetalet, seier Solberg." Kanskje en tanke til de som mener det er helt greit å gå på fest eller å kose seg på kjøpesenteret? Statsministeren viser til eksempelet i Bergen i helgen, men hun snakker selvfølgelig til hele landet. Det er viktig å fortsatt ta smitteverntiltakene på alvor. Jeg har en følelse at dette kommer til å bli tatt opp i andre sammenhenger også. Endret 5. mai 2020 av Chablis@ 10
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2020 #2 Skrevet 5. mai 2020 Du mener man må stenge kjøpesentrene? Hvordan kunne folk vite at så mange andre også skulle dra? Anonymkode: 3c86f...f63 7
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2020 #3 Skrevet 5. mai 2020 Det er en enkel sak å fortsette å holde seg hjemme hvis man ikke må i butikker fordi man trenger varer. Vanlig sosialisering kan vente noen mnd til. Hver og en har sitt ansvar for dette, men noen begynner å gi blaffen for de er egoistiske. "Det er ikke så farlig, så JEG kan tillate meg å leve som normalt, fordi jeg kjeder meg" tenker de det gjelder. Det kan hende at alle får svi for noen få menneskers skjødesløse innstilling. Anonymkode: 5b9e2...b02 16
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2020 #4 Skrevet 5. mai 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du mener man må stenge kjøpesentrene? Hvordan kunne folk vite at så mange andre også skulle dra? Anonymkode: 3c86f...f63 Tja... Jeg kom til europris og biltema feks. Var stappfullt, så kunne komt tilbake. Men det valte jeg og de andre å ikke gjøre. Skulle hente noen briller på kjøpesenteret. Hadde ikke trengt å ha med mann og barn, eller å handle på obsen etterpå. Men jeg gjorde det... Og slik baller det på seg, 😊 Anonymkode: b238c...a7b 4
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2020 #5 Skrevet 5. mai 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du mener man må stenge kjøpesentrene? Hvordan kunne folk vite at så mange andre også skulle dra? Anonymkode: 3c86f...f63 Man har nå vel øyne i hodet , så det ser man jo når man kommer dit. Og så tar normalt oppegående mennesker konsekvensen av det og går annet sted eller hjem. De tenker ikke hvis andre kan så skal jeg og være her. Anonymkode: 123c9...a56 8
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2020 #6 Skrevet 5. mai 2020 Det er da fortsatt 5 personer som gjelder privat, 50 personer gjelder kun offentlig arrangement og fra 7.mai. Kjøpesentrene bør kanskje sette inn vakter ved inngangene, slik at de har en viss peiling på hvor mange som er inne i senteret om gangen. Og slippe inn nye, når andre går ut. Til og med steder i Sverige blir jo dette gjort, så hvorfor har ikke Norge tenkte på det? Anonymkode: 62980...82b 7
Chablis@ Skrevet 5. mai 2020 Forfatter #7 Skrevet 5. mai 2020 (endret) 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du mener man må stenge kjøpesentrene? Hvordan kunne folk vite at så mange andre også skulle dra? Anonymkode: 3c86f...f63 Jeg bare formidler at statsministeren kommer med en advarsel til folk. Når det er sagt har regjeringen sagt at de fortløpende vurderer strengere tiltak hvis ikke folk følger råd. Som det står i artikkelen tar det 2-3 uker før man vil se resultatet av endringer. Selv om smittetallene er lave nå kan det fort snu om et par uker hvis folk blir for slappe. Resultatet av det som skjedde i helgen vil derfor ikke vises seg med en gang. Endret 5. mai 2020 av Chablis@ 9
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2020 #8 Skrevet 5. mai 2020 47 minutter siden, AnonymBruker said: Du mener man må stenge kjøpesentrene? Hvordan kunne folk vite at så mange andre også skulle dra? Anonymkode: 3c86f...f63 Problemet er ikke at man ikke kan vite hvor mange som er der, men at altfor mange går på kjøpesenter hovedsaklig for å ha noe å gjøre. Butikker og kjøpesentre holdes åpne for at de som virkelig trenger noe skal kunne få tak i det, ikke for at folk skal bruke shopping som fritidssyssel slik mange gjorde før coronaen kom. Gå inn, kjøp det du har tenkt du skal kjøpe, og gå hjem. Trenger du en tur så gå ute. Anonymkode: 7544f...8d3 16
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2020 #9 Skrevet 5. mai 2020 1 time siden, Chablis@ skrev: Jeg bare formidler at statsministeren kommer med en advarsel til folk. Når det er sagt har regjeringen sagt at de fortløpende vurderer strengere tiltak hvis ikke folk følger råd. Som det står i artikkelen tar det 2-3 uker før man vil se resultatet av endringer. Selv om smittetallene er lave nå kan det fort snu om et par uker hvis folk blir for slappe. Resultatet av det som skjedde i helgen vil derfor ikke vises seg med en gang. Men hvem er «folk»? De må komme med et skikkelig regelverk om de ikke vil at «folk» skal gå på kjøpesenter. Dette blir som «folk må slutte å kjøre bil til jobb, det blir så tett rushtrafikk». For øvrig et problem det kanskje blir slutt på nå. Anonymkode: 3c86f...f63 6
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2020 #10 Skrevet 5. mai 2020 49 minutter siden, AnonymBruker skrev: Problemet er ikke at man ikke kan vite hvor mange som er der, men at altfor mange går på kjøpesenter hovedsaklig for å ha noe å gjøre. Butikker og kjøpesentre holdes åpne for at de som virkelig trenger noe skal kunne få tak i det, ikke for at folk skal bruke shopping som fritidssyssel slik mange gjorde før coronaen kom. Gå inn, kjøp det du har tenkt du skal kjøpe, og gå hjem. Trenger du en tur så gå ute. Anonymkode: 7544f...8d3 Folk går på kjøpesenter for å kjøpe noe. De får stenge kafeer og butikker som ikke er kritiske, da. Anonymkode: 3c86f...f63 2
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2020 #11 Skrevet 5. mai 2020 Jeg merker at folk her i Oslo begynner å lever mer og mer som normalt. I butikken i går så jeg folk gå helt inntil hverandre. Til og med butikkansatte stod helt oppå folk. Nå som tiltakene letter en etter en, så vil mest sannsynlig smitten øke igjen, og på ett tidspunkt senere i år tipper jeg man får strengere tiltak igjen fordi folk ikke forstår alvoret. Anonymkode: c5ad1...cb4 4
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2020 #12 Skrevet 5. mai 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: Du mener man må stenge kjøpesentrene? Hvordan kunne folk vite at så mange andre også skulle dra? Anonymkode: 3c86f...f63 Vel kjøpesenter har ikke vært stengt her hos oss, og vi har klart det tidligere. Jeg har en lørdag kjørt forbi Åsane storsenter og det var knapt en bil. Denne lørdagen var det kø for å komme inn. Det går faktisk an å la være å gå inn når en ser setter fullt. Det hår an å kjøpe det msn skal, for så å hå igjen. Man trenger ikke vase fes butikk til butikk for å kikke. Anonymkode: e585c...21d 9
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2020 #13 Skrevet 5. mai 2020 jeg har vært innom et kjøpesenter to-tre ganger mellom 12. mars og påske fordi det var noe jeg måtte ha. Og det var nesten tomt for folk. Så det er klart at hvis vi alle går der bare når vi MÅ, så blir det ikke fullt. Og så rett inn - rett ut - ikke dingle rundt og se på ting. Anonymkode: f4388...7fd 6
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2020 #14 Skrevet 5. mai 2020 Men altså, folk har jo utsatt og utsatt innkjøpene sine fordi man har vært oppfordret til ikke å gå i butikker. Ting faller fra hverandre, blir oppbrukt, og unger vokser ut av klær og sko likevel. Før eller senere må det bli en topp når folk skal ta igjen det tapte. Hvorfor overrasker det noen? Anonymkode: 74041...0f1 7
tom1986 Skrevet 5. mai 2020 #15 Skrevet 5. mai 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er en enkel sak å fortsette å holde seg hjemme hvis man ikke må i butikker fordi man trenger varer. Vanlig sosialisering kan vente noen mnd til. Hver og en har sitt ansvar for dette, men noen begynner å gi blaffen for de er egoistiske. "Det er ikke så farlig, så JEG kan tillate meg å leve som normalt, fordi jeg kjeder meg" tenker de det gjelder. Det kan hende at alle får svi for noen få menneskers skjødesløse innstilling. Anonymkode: 5b9e2...b02 Er Erna plutselig smittevernekspert? FHI har ikke sagt noe om å dra på kjøpesenter, og jeg forholder meg heller til det ekspertene sier.
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2020 #16 Skrevet 5. mai 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men altså, folk har jo utsatt og utsatt innkjøpene sine fordi man har vært oppfordret til ikke å gå i butikker. Ting faller fra hverandre, blir oppbrukt, og unger vokser ut av klær og sko likevel. Før eller senere må det bli en topp når folk skal ta igjen det tapte. Hvorfor overrasker det noen? Anonymkode: 74041...0f1 Nettopp. Samtidig så sitter man hjemme uten mål og mening og må ha noe å gjøre, som for eksempel hobby, oppussing, lese bøker osv. Da må man ut og handle. Våren er her, barna trenger nye klær og sko, sykkel, rulleskøyter osv. Behovene forsvinner ikke bare fordi man ikke handler. De vokser for hver uke man ikke får handlet det man trenger. Anonymkode: aa8a4...8b2 2
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2020 #17 Skrevet 5. mai 2020 13 minutter siden, tom1986 skrev: Er Erna plutselig smittevernekspert? FHI har ikke sagt noe om å dra på kjøpesenter, og jeg forholder meg heller til det ekspertene sier. Er det mulig? Regjeringen forholder seg til råd fra FHI, så alt Solberg sier er forankret i dette. FHI skriver bla på websiden sin at man skal unngå store folkeansamlinger. Skjønner ikke hva som er så vanskelig å skjønne med det? Etter den nye Korona loven har også regjeringen mulighet til å komme med forskrifter som alle må følge. Derfor skal man høre på hva Statsministeren sier. Gir folk som deg F. blir det mer lockdown. Anonymkode: 45099...003 12
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2020 #18 Skrevet 5. mai 2020 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nettopp. Samtidig så sitter man hjemme uten mål og mening og må ha noe å gjøre, som for eksempel hobby, oppussing, lese bøker osv. Da må man ut og handle. Våren er her, barna trenger nye klær og sko, sykkel, rulleskøyter osv. Behovene forsvinner ikke bare fordi man ikke handler. De vokser for hver uke man ikke får handlet det man trenger. Anonymkode: aa8a4...8b2 Folk har blitt alt for avhengig av butikker. I stedet for å gå seg en tur eller bruke det man alt har hjemme sitter man å griner fordi man ikke kan gå å kikke i butikkhyllene på senteret. Butikkene er åpen for de som virkelig trenger noe - ikke for de som bare går der fordi de har lyst til å kjøpe noe, vil kikke eller slappe av. Mange butikker har dessuten nettbutikk med hjemlevering. Hvis man virkelig trenger noe kan man dra til en annen butikk som ikke ligger på et senter også. Støtte litt de lokale i stedet for de store sentrene. Er ofte mye mindre folk der. Anonymkode: 45099...003 9
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2020 #19 Skrevet 5. mai 2020 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Folk har blitt alt for avhengig av butikker. I stedet for å gå seg en tur eller bruke det man alt har hjemme sitter man å griner fordi man ikke kan gå å kikke i butikkhyllene på senteret. Butikkene er åpen for de som virkelig trenger noe - ikke for de som bare går der fordi de har lyst til å kjøpe noe, vil kikke eller slappe av. Mange butikker har dessuten nettbutikk med hjemlevering. Hvis man virkelig trenger noe kan man dra til en annen butikk som ikke ligger på et senter også. Støtte litt de lokale i stedet for de store sentrene. Er ofte mye mindre folk der. Anonymkode: 45099...003 Vi har alle butikker på senteret, ellers kun matbutikker. Hjemlevering er for dyrt og passer ikke til for eksempel kjøp av klær og sko. Disse må prøves, og jeg orker ikke å returnere varer hele tiden, vente på nye varer, gå på posten osv. Anonymkode: aa8a4...8b2 2
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2020 #20 Skrevet 5. mai 2020 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nettopp. Samtidig så sitter man hjemme uten mål og mening og må ha noe å gjøre, som for eksempel hobby, oppussing, lese bøker osv. Da må man ut og handle. Våren er her, barna trenger nye klær og sko, sykkel, rulleskøyter osv. Behovene forsvinner ikke bare fordi man ikke handler. De vokser for hver uke man ikke får handlet det man trenger. Anonymkode: aa8a4...8b2 KJØP PÅ NETTET! Anonymkode: e275c...d96 6
Anbefalte innlegg