Gå til innhold

Erfaringer med 2,5 år aldersforskjell

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er 2,5 år i aldersforskjell fint? Kommer de til å kunne leke sammen? Eventuelt når? 

Anonymkode: 24661...357

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor kunne du ikke ventet til eldstemann var eldre?

To tette er egoistisk. Kun for å dekke dine egne behov.

Anonymkode: 74023...5aa

AnonymBruker
Skrevet

Har 2 år og 8 mnd mellom mine. Synes det fungerer fint. De går nå på mellomtrinnet og ungdomsskolen, så en del krangling er det jo. Men de er tette nok til at vi har kunnet gjøre felles aktiviteter som passer alle, men ikke så tette at vi ble helt utslitte i småbarnstiden.

Anonymkode: 50608...60e

• Liker 1
Skrevet

2 år og 9 måneder mellom meg og min søster. Selvfølgelig litt krangling i ungdomsårene, men vi var bestevenner som små. Har også blitt mye bedre venner at vi flyttet ut og fikk litt avstand. 
Det har nok mer med personlighet å gjøre enn alder. Vi er ganske forskjellige i personlighet, men har da funnet noe til felles etterhvert også 😀

• Liker 1
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er 2,5 år i aldersforskjell fint? Kommer de til å kunne leke sammen? Eventuelt når? 

Vi har 25 mnd mellom, det er superfint! De ble nettopp 2 og 4 år og nå begynner de å leke ordentlig sammen. Blir vel først når minste når rollespillalder så smått. Tok de i å leke lege og pasient på eget initiativ her en dag :) Superkoslig! Men har hatt glede av hverandre sånn skikkelig fra ca da minste begynte å gå ved 12 mnd. Da endret mye seg. Men først nå den ordentlige leken starter.

Så jeg vil tippe, at nesten uansett aldersforskjell, så kommer den ordentlige "leke sammen" fra da minste er 2-3 år gammel og begynner å klare å henge med på størstemann, både fysisk, mentalt, språklig og sosialt. Frem til det må man nok regne med at de krever sitt på hver sin front.

Vi prøvde å få enda tettere, men naturens gang ga 25 mnd mellom. Skulle gjerne hatt de enda tettere faktisk, jo mer de er på samme nivå jo bedre på en måte...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, våren14 skrev:

Så jeg vil tippe, at nesten uansett aldersforskjell, så kommer den ordentlige "leke sammen" fra da minste er 2-3 år gammel og begynner å klare å henge med på størstemann, både fysisk, mentalt, språklig og sosialt.

Støtter denne. De har hatt glede av hverandre hele tiden -ingen kan få en baby til å le så mye som storesøsken kan. Men det er først når minsteman begynner skikkelig med samlek, og ikke paralellek at de leker sammen, noe som jo er naturlig. 

Jeg fikk tre barn på 5 år, med 2.5 år til midterste for begge de to andre.  Og de har alltid hatt glede av hverandre, og lært mye av hverandre. Og de leker som bare det sammen. 

Vi hadde forresten god erfaring med lekegrind da minstemann var i krypealder. De eldste satt inni lekegrinda og fikk ha legoen sin i fred fra den nysgjerrige lillesøstera.  😃

Anonymkode: 7bf5f...892

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tosk.

Anonymkode: e70f5...587

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har det, og det er vel like fint som noe annet tenker jeg? Vi har samme kjønn, så det er mye lek, mye kjærlighet, mye som er likt og de leser samme bøker, ser samme filmer osv,  og mye konkurranse, sjalusi og krangel. Det som er litt vanskelig er at de må få være i fred med sine venner, og at den ene har flere og nærere venner enn den andre, og de sammenligner konstant. det blir litt sårt. Men man kan jo ikke planlegge familielivet sitt etter det akkurat.

Anonymkode: a478b...195

AnonymBruker
Skrevet

Vi har 2,5 år mellom våre. Delvis på bakgrunn av egen erfaring med for lang avstand til søsken (5 år i mellom og ikke så tett kontakt), delvis for å unngå å strekke småbarnsperioden ut i tid.

Nå er de 6 og 4. Det vi ser er at de både leker sammen og krangler sammen.

En fordel vi ikke tenkte på opprinnelig er at det er lettere å finne på ting som familie som treffer begge barna. Jeg ser at folk jeg kjenner ned lengre avstand mellom barna oftere må dele seg for å dekke begge barnas behov (f.eks. nivå på skitur, skogstur og andre aktiviteter). 

Anonymkode: 0caec...024

Skrevet

Det er 2 år 3 mnd mellom nr 1 og 2 og 22 mnd mellom 2 og 3. Vår har i alle fall alltid lekt fint sammen. Akkurat når det begynte husker jeg ikke, men straks den yngste forstår litt mer av leken er det jo i gang. Våre er nå 7. 9 og 11 og har et veldig godt forhold til hverandre. Det er helt supert med tette barn.  :) 

AnonymBruker
Skrevet

En fordel, mine går på litt samme aktiviteter, det er gull i hverdagen. Dugnad og turer og kjøring osv, der får vi litt stordriftsfordeler. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

2,5 år er ikke tett. Det er normalt! Vil nesten si det virker som gullstandarden i Norge. 

Anonymkode: f967f...b31

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vi har 2,5 år mellom våre. Delvis på bakgrunn av egen erfaring med for lang avstand til søsken (5 år i mellom og ikke så tett kontakt), delvis for å unngå å strekke småbarnsperioden ut i tid.

Nå er de 6 og 4. Det vi ser er at de både leker sammen og krangler sammen.

En fordel vi ikke tenkte på opprinnelig er at det er lettere å finne på ting som familie som treffer begge barna. Jeg ser at folk jeg kjenner ned lengre avstand mellom barna oftere må dele seg for å dekke begge barnas behov (f.eks. nivå på skitur, skogstur og andre aktiviteter). 

Anonymkode: 0caec...024

På turer kan dere bruke bæremeis og pulk hvis deres fysiske form er god? 

Har hørt og erfart at 2 års forskjell kan danne sjalusi hvis man bare har to. Nummer tre vil ikke oppleve det samme. Leste at optimal aldersforskjell er 4,5 år. Da forstår den eldste mer og grunnlaget for sjalusi er ikke den samme. 

Anonymkode: 887b3...631

AnonymBruker
Skrevet

Vi har 2 år og 1 mnd mellom våre.  Jente eldst og gutt yngst.  De har vært veldig gode venner alltid. Passet på og beskyttet hverandre. Gode venner og fortrolige også i tenårene.  Nå er begge midt i 30 årene og har et tett og nært forhold til hverandre og ungene deres er gode venner med sine kusiner og fettere.  

Jeg har selv en søster som er to år eldre enn meg og vi har alltid stått hverandre nærme.  Lillesøsteren vår som er 8 år yngre har vi dessverre ikke et nært forhold til. Tror det skyldes at aldersforskjellen ble for stor.

Anonymkode: 499fb...cf8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har det, og det er vel like fint som noe annet tenker jeg? Vi har samme kjønn, så det er mye lek, mye kjærlighet, mye som er likt og de leser samme bøker, ser samme filmer osv,  og mye konkurranse, sjalusi og krangel. Det som er litt vanskelig er at de må få være i fred med sine venner, og at den ene har flere og nærere venner enn den andre, og de sammenligner konstant. det blir litt sårt. Men man kan jo ikke planlegge familielivet sitt etter det akkurat.

Akkurat likt her. 2 gutter med 2 års mellomrom. 

Fryktelig mye konkurranse. Der lillebror er veldig populær med mange venner og er best på fotballaget sitt. Veldig sårt for storebror.

Anonymkode: a5636...22b

Skrevet

Det er 2 år og 4 mnd mellom to av barna mine, som nå er 6 og 8 år. De har veldig stor glede av hverandre, og leker mye sammen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...