Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ei lillesøster på snart 18 år som er sammen med en ifra Afghanistan. 

Han virket veldig snill og hyggelig i starten og ingen har hatt noe imot han. 

Nå vil søsteren min flytte sammen med han. men jeg og familien er imot det! De har hvert sammen i snart to år. 

Men den kjæresten hennes, avlyser hvergang de skal møtes og da har dem ikke sett hverandre på flere uker og mnd. 

Engang så besøkte vi han på jobben, søs gikk bort til han for å få en klem og da har de ikke sett hverandre på ei uke. Han sa at han måte bare reise hjem og satt seg på sykkelen og syklet avsted. 

Nå tror vi at han bare er sammen med henne pga. Pass siden han ikke har norsk pass. 

Han forteller henne at han elsker henne og vil bo, og gifte seg med henne. 🤦‍♀️ Søsteren min er så lettlurt at han går på det. 

Istad så sendte jeg han melding og spurte han hvorfor han ikke tilbringer mer tid med søsteren min og om det forholdet dems er seriøst? 

Han ble irittert på meg og vil ha en unnskyldning Ifra meg.

Nå prøver jeg å advarer søs! Men hun vil alikvel vare sammen med han. 

Hva skal jeg gjøre? hvordan er afghanske kjærester??? er litt redd for at han kan finne på tull å ødelegge bilen mim, eller sette huset mitt i flammer nå 🤧 

Det er noe han kan finne på sa søs men alikvel 🤦‍♀️ elsker hun han... Hva faen. 

Hjelp! 

Anonymkode: 700a8...501

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Afganistan er et av de verste landene  i verden for kvinner å bo i, legalisert voldtekt innenfor ekteskap er en av grunnene.  Be søstra di google så skjønner hun kanskje at det er like greit at han har sluttet å være sammen med henne. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Herregud. Løp!! Så naiv hun er. 

Anonymkode: 585bf...278

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Apocalypte skrev:

Afganistan er et av de verste landene  i verden for kvinner å bo i, legalisert voldtekt innenfor ekteskap er en av grunnene.  Be søstra di google så skjønner hun kanskje at det er like greit at han har sluttet å være sammen med henne. 

Okei... selvom Afghanistan er et ille land og mange kvinner blir behandlet dårlig, betyr det ikke at alle blir det! Veldig fordomsfullt av deg. Frekt.

Anonymkode: ee927...67a

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Dette ender ikke godt.

Har ikke noen råd dessverre. Kulturen i Afghanistan er ikke noe de bare legger fra seg på grensen. De er overrepresentert i drap og voldtekter av jenter i Europa. Mye av dette skyldes dessverre kulturen de har som er blant verdens aller verste kvinnesyn.

Les Expressens reportasjeserie fra afghanistan av den prsibelønte journalisten Magda Gad så får du et innblikk i kvinnesynet i den afghanske kultuen. Her er en smakebit.

https://www.expressen.se/nyheter/-han-kastade-syra-pa-mig-nar-jag-ville-flytta-hem-till-mamma/

Anonymkode: 06c21...ee6

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det er dessverre jenter som din søster som betaler prisen for innvandringen fra patrialkalske samfunn, når de havner i klørne på sånne menn. Du forteller ting som du allerede har opplevd med denne fyren som burde få varsellampene til lyse rødt. Søsteren din kommer til å få et stort problem og antagelig få sitt liv ødelagt. Det er sånt som skjer når man tar dumme valg i tenårene. Noen er heldige med livet sitt, andre er ikke. Sånn er det bare.

Anonymkode: d155c...953

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

17 år er altfor ungt til å bli samboer med noen som helst. Hun må konsentrere seg om skolen, venner, interesser, jobb, og kjærester  i nåtid, ikke framtid. Ingen bør være så seriøse i 17-års alderen. Jeg ville fått foreldrene mine med på å snakke med henne om framtiden og hennes konkrete planer, studier, jobb, alle andre interesser, legge planer som slett ikke involverer giftemål eller samboerskap. Men uten å argumentere med at det er akkurat han som er feil, at det hadde vært greit hvis han var norsk, eller annerledes. Hun er for ung. Hun må gjøre andre ting. Hun kan være kjæreste med ham, men ikke flytte sammen med en gutt/mann, uansett hvem og hvordan han er. 

Anonymkode: de396...783

• Liker 7
Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Okei... selvom Afghanistan er et ille land og mange kvinner blir behandlet dårlig, betyr det ikke at alle blir det! Veldig fordomsfullt av deg. Frekt.

Anonymkode: ee927...67a

Fordomsfull eller realistisk.  Man tuller ikke med menn fra slike land. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, Apocalypte skrev:

Fordomsfull eller realistisk.  Man tuller ikke med menn fra slike land. 

Jeg er venn med en afghaner og han er kjempebra menneske, så ikke alle mennesker er like dritt...

Norske kan være like dritt de også...man må være forsiktig uansett

Anonymkode: f0a5d...c55

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg data en Afghaner da jeg var rundt 18 også, det var bare en søt greie, ikke noe seriøst men ingenting jeg angrer på heller.

Men ja, det høre ikke helt bra ut det der. Er det sånn at han ikke har permanent oppholdstiladelse her? Dere får si til han at han må møre foreldrene dere og sånt om han vil flytte sammen med henne. Får se om han tør det.. 

Anonymkode: 5ff3e...8ed

• Liker 5
Skrevet

Hva mener du med pga pass? Mener du oppholdstillatelse? 

AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammel er han?

Anonymkode: 85bd0...c84

AnonymBruker
Skrevet
På 4.5.2020 den 23.11, AnonymBruker skrev:

Jeg har ei lillesøster på snart 18 år som er sammen med en ifra Afghanistan. 

Han virket veldig snill og hyggelig i starten og ingen har hatt noe imot han. 

Nå vil søsteren min flytte sammen med han. men jeg og familien er imot det! De har hvert sammen i snart to år. 

Men den kjæresten hennes, avlyser hvergang de skal møtes og da har dem ikke sett hverandre på flere uker og mnd. 

Engang så besøkte vi han på jobben, søs gikk bort til han for å få en klem og da har de ikke sett hverandre på ei uke. Han sa at han måte bare reise hjem og satt seg på sykkelen og syklet avsted. 

Nå tror vi at han bare er sammen med henne pga. Pass siden han ikke har norsk pass. 

Han forteller henne at han elsker henne og vil bo, og gifte seg med henne. 🤦‍♀️ Søsteren min er så lettlurt at han går på det. 

Istad så sendte jeg han melding og spurte han hvorfor han ikke tilbringer mer tid med søsteren min og om det forholdet dems er seriøst? 

Han ble irittert på meg og vil ha en unnskyldning Ifra meg.

Nå prøver jeg å advarer søs! Men hun vil alikvel vare sammen med han. 

Hva skal jeg gjøre? hvordan er afghanske kjærester??? er litt redd for at han kan finne på tull å ødelegge bilen mim, eller sette huset mitt i flammer nå 🤧 

Det er noe han kan finne på sa søs men alikvel 🤦‍♀️ elsker hun han... Hva faen. 

Hjelp! 

Anonymkode: 700a8...501

Godt at han ikke får noe opphold her pga henne. Hun må ha fylt 24 år for å søke for en hos UDI. Da får du ta en anonym telefon til politiet eller UDI når hu søker, og sørge for at det aldri blir noe. 

Anonymkode: f82eb...fc1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 4.5.2020 den 23.27, AnonymBruker skrev:

Dette ender ikke godt.

Har ikke noen råd dessverre. Kulturen i Afghanistan er ikke noe de bare legger fra seg på grensen. De er overrepresentert i drap og voldtekter av jenter i Europa. Mye av dette skyldes dessverre kulturen de har som er blant verdens aller verste kvinnesyn.

Les Expressens reportasjeserie fra afghanistan av den prsibelønte journalisten Magda Gad så får du et innblikk i kvinnesynet i den afghanske kultuen. Her er en smakebit.

https://www.expressen.se/nyheter/-han-kastade-syra-pa-mig-nar-jag-ville-flytta-hem-till-mamma/

Anonymkode: 06c21...ee6

Mange av de afghanere som har kommet til Europa tilhører folkegruppen hazarer (noe jeg regner med gjelder for han i ts' innlegg) og de har et annet kvinnesyn, det kan du selv lese om i Magda Gads artikkel her: https://www.expressen.se/nyheter/qs/fragan-som-far-mustafa-att-grata/

Jeg synes det blir litt for unyansert å bare begrunne det med at det er en annen kultur. Jeg kjenner mange fra Afghanistan som har stor respekt for kvinner og som synes det er fint å leve i et demokrati der menn og kvinner har like rettigheter. Dog vil jeg ikke si at oppførselen til han i ts er god, men synes ikke ts skal blande seg for mye i det, annet enn å råde søsteren til å ikke akseptere hva som helst. 

Anonymkode: 3c6fa...ea5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Henne på holde seg langt unna! Jeg har kun hatt venner og bestevenner fra disse landene ,og  datet mange forskjellige fra Afghanistan og disse landene rundt . De er veldig kontrollerende , hissige og egt null respekt for kvinner. Og hun er til og med ganske ung.. denne fyren vil nok skjule forholdet dems og foreldrene hans vil 100% garantert at sønnen skal gifte seg med en fra hjemlandet.

Anonymkode: 46073...762

• Liker 1
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er venn med en afghaner og han er kjempebra menneske, så ikke alle mennesker er like dritt...

Norske kan være like dritt de også...man må være forsiktig uansett

Anonymkode: f0a5d...c55

Jeg tør si med 100% sikkerhet at langt flere afganske menn er "dritt" en norske! 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig skal man tenke seg godt om før man etablerer seg med en som kommer fra en helt annen kultur, men det er viktig å forstå at det finnes fine folk fra Afghanistan også. Det er dessverre sånn at det er "dritt-historiene" som er synlige i media... En tremenning av meg har vært samboer med en mann fra Afghanistan i fem-seks år (de har også tvillinger på halvannet år), og selv om jeg ikke har mye kontakt med dem så ser det da ut som de lever akkurat som nordmenn flest. Hun legger bl. a. ut bilder på face av at hun er på byen med venninner, at de griller med naboene, at de ligger på stranda eller er på fjellet. Han snakker godt norsk, er ikke religiøs, og har en temmelig bra jobb.  I tillegg har jeg en kvinnelig kollega fra Afghanistan (flyktet hit med mannen sin for ca 10 år siden). Begge har tatt utdannelse og har bra jobber, de har en datter som spiller i korps og er med på organisert idrett, kollegaen min kan fint gå ut sammen med oss i sosiale lag, osv. De har også et avslappet forhold til religion, men de er troende. De har gått inn for å integrere seg, vil at datteren skal være norsk, og de har ingen ønsker om å reise til Afghanistan igjen noensinne (det forstår jeg godt etter alt hun har fortalt....)  

Anonymkode: d1acd...6b5

• Liker 2
Skrevet

Jeg var sammen med en kurder/iraner fra jeg var 18 til 22. Han var jo helt skjønn i begynnelsen, men det forandret seg. «Ikke snakk til faren min med mindre han snakker til deg først» osv. Etter to års tid ble det bare værre og værre. Jeg mistet alle vennene mine. Ikke nok med at alle guttevennene mine måtte kuttes ut, men til og med jentevenner måtte kuttes ut (de var alle horer i hans øyne). På den andre siden var det HELT greit for han å ha jentevenner. Jeg fikk ikke lov å bruke sminke på jobb, for hvem skulle jeg liksom vise meg frem for? På toppen av dette var det jeg som måtte rydde, vaske hus og klær, og lage middag.

Kan ikke fatte og begripe at jeg holdt ut så lenge. Venner og familie kom med hint i flere år, men jeg var så naiv. Enden på visa var at jeg flytta til en plass han ikke visste om.  Noen dager senere fikk jeg en tekstmelding med bilde av min egen bil utenfor leiligheten jeg hadde flytta til. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig skal man tenke seg godt om før man etablerer seg med en som kommer fra en helt annen kultur, men det er viktig å forstå at det finnes fine folk fra Afghanistan også. Det er dessverre sånn at det er "dritt-historiene" som er synlige i media... En tremenning av meg har vært samboer med en mann fra Afghanistan i fem-seks år (de har også tvillinger på halvannet år), og selv om jeg ikke har mye kontakt med dem så ser det da ut som de lever akkurat som nordmenn flest. Hun legger bl. a. ut bilder på face av at hun er på byen med venninner, at de griller med naboene, at de ligger på stranda eller er på fjellet. Han snakker godt norsk, er ikke religiøs, og har en temmelig bra jobb.  I tillegg har jeg en kvinnelig kollega fra Afghanistan (flyktet hit med mannen sin for ca 10 år siden). Begge har tatt utdannelse og har bra jobber, de har en datter som spiller i korps og er med på organisert idrett, kollegaen min kan fint gå ut sammen med oss i sosiale lag, osv. De har også et avslappet forhold til religion, men de er troende. De har gått inn for å integrere seg, vil at datteren skal være norsk, og de har ingen ønsker om å reise til Afghanistan igjen noensinne (det forstår jeg godt etter alt hun har fortalt....)  

Anonymkode: d1acd...6b5

Man skal tenke seg godt om før man etablerer seg med noen som helst, og det har ikke en 17-åring år nok på baken til uansett. 

AnonymBruker
Skrevet
På 5.5.2020 den 12.20, AnonymBruker skrev:

17 år er altfor ungt til å bli samboer med noen som helst. Hun må konsentrere seg om skolen, venner, interesser, jobb, og kjærester  i nåtid, ikke framtid. Ingen bør være så seriøse i 17-års alderen. Jeg ville fått foreldrene mine med på å snakke med henne om framtiden og hennes konkrete planer, studier, jobb, alle andre interesser, legge planer som slett ikke involverer giftemål eller samboerskap. Men uten å argumentere med at det er akkurat han som er feil, at det hadde vært greit hvis han var norsk, eller annerledes. Hun er for ung. Hun må gjøre andre ting. Hun kan være kjæreste med ham, men ikke flytte sammen med en gutt/mann, uansett hvem og hvordan han er. 

Det er jo ikke alle som vil suse rundt, da. Som 17-åring var jeg både samboer og forlovet med typen (fra Midtøsten, forresten)+ i full jobb. Er glad for det idag.

Anonymkode: bccbb...b5b

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...