AnonymBruker Skrevet 4. mai 2020 #1 Skrevet 4. mai 2020 Noen er åpne om at ungen er i fosterhjem. Men når de skal forsvare seg så kommer det argumenter at barnevernet brukte fars fortid mot oss,eller barnevernet mente ungen ikke hadde bra nok mat og andre ting. De er liksom så uskyldige,men er de det? Er barnevernet her for å skåne barna eller stjele de fra snille foreldre? Anonymkode: 5b141...05b 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2020 #2 Skrevet 4. mai 2020 Det finest begge deler. Det skjer at bv gjør en for dårlig jobb ved å grip for mye inn i familien og der er tilfeller der barna burde blitt plasert etter første besøket hos familien, men dei får dra det ut i det uendelige på barnas bekostning. Begge deler er ikke bra. Men for det meste får dei familiene som ønsker og treng det adekvat hjelp i hjemmet. Anonymkode: 2b53f...4a1 15
Peppsi Skrevet 4. mai 2020 #3 Skrevet 4. mai 2020 Tenker det er både og. Man hører jo stort sett det negative. Vil tro noen har positive erfaringer også, problemet er vel at det er så tabu med barnevernet at man sjeldent hører det positive? 🤔 4
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2020 #4 Skrevet 5. mai 2020 8 timer siden, Peppsi skrev: Tenker det er både og. Man hører jo stort sett det negative. Vil tro noen har positive erfaringer også, problemet er vel at det er så tabu med barnevernet at man sjeldent hører det positive? 🤔 Jeg tenker på disse foreldrene som mener at barnevernet brukte noe fra fortiden på hennes mann. De finner liksom på unskyldninger. Tviler på at noen i barnevernet bare vil ta fra en ens barn uten grunn. Anonymkode: 5b141...05b 10
Jordbærkake34532 Skrevet 5. mai 2020 #5 Skrevet 5. mai 2020 Skal i utgangspunktet ganske mye til før barnevernet går så langt at de fjerner barnet. Det kan skje feil, men for det meste har jeg inntrykk at det er riktig at de griper inn.Tror mange av de foreldrene som klager på barnevernet ikke har evnen til å se hva de selv gjør galt. Har en venninne som ble utsatt for vold i hjemme og der foreldrene selv i dag nekter for volden. Og har selv vært på fest der en på festen først klaget på at barnevernet hadde blandet seg for ingen ting, for deretter fortelle at det kunne skje at mannen slo litt på håndflaten på barnet, men det hadde hun opplevd selv i barndommen og ikke tatt noe skade av litt disiplin. 12
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #6 Skrevet 6. mai 2020 Justismord skjer her til lands også. Men nei, stort sett er ikke barnevernet så ille. Det som er skummelt er når man treffer på en kombinasjon av inkompetanse, uegnet saksbehandler og feilaktige opplysninger i en undersøkelsessak som ikke blir korrigert i tide. Det har jeg dessverre opplevd selv. Men heller ikke i min sak var det slik at jeg var en perfekt kommende mor som aldri hadde gjort noe galt. Jeg var en ung, uerfaren mor som hadde slitt mye i livet, men blitt friskmeldt. Dessverre ble jeg ikke trodd av barnevernet, og mistet omsorgen for barnet på føden pga utdaterte opplysninger og barnevernets manglende vilje til å dobbeltsjekke opplysningene med mine behandlere når det ble påpekt at de ikke stemte. Feilen ble raskt rettet opp når vi kom inn i en rettsinstans, og barnet og jeg har det veldig godt i dag. Men jeg tør likevel påstå at godt over 90% av de som hevder at barnevernet har tatt ungene sine uten grunn lider av manglende selvinnsikt. Det jeg derimot kan bekrefte, er at måten barneverntjenesten behandler foreldre på, ofte er langt dårligere enn nødvendig. Man kan faktisk foreta både omsorgsovertakelse og andre tiltak uten å behandle foreldrene som dritt. Anonymkode: 3bf85...27e 14
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #7 Skrevet 6. mai 2020 On 5/5/2020 at 9:00 AM, AnonymBruker said: Jeg tenker på disse foreldrene som mener at barnevernet brukte noe fra fortiden på hennes mann. De finner liksom på unskyldninger. Tviler på at noen i barnevernet bare vil ta fra en ens barn uten grunn. Anonymkode: 5b141...05b Kan jo være det er dårlig forklart fra disse foreldrene fordi de selv ikke har forstått begrunnelsen? Jeg fikk jo min "fortid" brukt imot meg, med ekstremt mangelfulle forklaringer, noe som gjorde at jeg selv måtte tilegne meg kunnskapen som var nødvendig for at jeg i ettertid skulle forstå bakgrunnen for de valgene som ble tatt. Feks. Er det mange som forteller at de mistet barnet sitt fordi de selv har vært barnevernsbarn. Det som da ofte er bakgrunnen er at de på grunn av sen eller mangelfull inngripen i egen oppvekst, ikke vil være i stand til å gi barnet det det trenger. Man har ofte en tendens til å gi barna sine samme type omsorg som man selv har fått, og dersom man da blir gravid som 18-åring uten å ha bearbeidet egen barndom, er det nærliggende å tro at oppgaven med å oppdra et barn vil kunne bli for stor. Kanskje har man problemer med å regulere egne følelser, hvordan skal man da klare å regulere et barn? Hva gjør man da når barnet er i opposisjon? Anonymkode: 3bf85...27e 4
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #8 Skrevet 6. mai 2020 6 minutter siden, AnonymBruker said: Justismord skjer her til lands også. Men nei, stort sett er ikke barnevernet så ille. Det som er skummelt er når man treffer på en kombinasjon av inkompetanse, uegnet saksbehandler og feilaktige opplysninger i en undersøkelsessak som ikke blir korrigert i tide. Det har jeg dessverre opplevd selv. Men heller ikke i min sak var det slik at jeg var en perfekt kommende mor som aldri hadde gjort noe galt. Jeg var en ung, uerfaren mor som hadde slitt mye i livet, men blitt friskmeldt. Dessverre ble jeg ikke trodd av barnevernet, og mistet omsorgen for barnet på føden pga utdaterte opplysninger og barnevernets manglende vilje til å dobbeltsjekke opplysningene med mine behandlere når det ble påpekt at de ikke stemte. Feilen ble raskt rettet opp når vi kom inn i en rettsinstans, og barnet og jeg har det veldig godt i dag. Men jeg tør likevel påstå at godt over 90% av de som hevder at barnevernet har tatt ungene sine uten grunn lider av manglende selvinnsikt. Det jeg derimot kan bekrefte, er at måten barneverntjenesten behandler foreldre på, ofte er langt dårligere enn nødvendig. Man kan faktisk foreta både omsorgsovertakelse og andre tiltak uten å behandle foreldrene som dritt. Anonymkode: 3bf85...27e Enig i siste avsnittet. Har ikke hatt med barnevernet å gjøre, sånn direkte, men har i likhet med deg en trøblete bakgrunn og opplevd at leger og helsestasjonen er skikkelig nedlatende fordi jeg er den jeg er og en man må følge ekstra nøye med. Ungen er blid og fornøyd og utvikler seg godt, så nå har det roet seg ned, men herregud så nedverdigende mens man var i ungens første leveår. Anonymkode: 2010c...5e4 3
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #9 Skrevet 6. mai 2020 Jeg jobber selv med barn, og vet at ALT må være utprøvd før en eventuell omsorgsovertakelse. Har flere ganger opplevd barn som ikke har noe med mor/far og gjøre, men barnevernet taper i retten for de har ikke prøvd nok. Det ender som regel med omsorgsovertakelse, men da har det ofte gått for lenge og barnet har kanskje problemer av forskjellig grad resten av livet. Jeg har også opplevd at familier blir meldt uten god nok grunn/misforståelser eller lignende, disse sakene har alltid blitt relativt raskt ferdige. Personlig tror jeg, når barnevernet overtar omsorg, at det alltid ligger en god grunn bak. Her i kommunen blir de plassert i hjem til andre familiemedlemmer om det er mulig, men man må jo forstå at det ikke alltid går. Anonymkode: 7958b...2ac 4
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #10 Skrevet 6. mai 2020 On 5/4/2020 at 10:43 PM, AnonymBruker said: Noen er åpne om at ungen er i fosterhjem. Men når de skal forsvare seg så kommer det argumenter at barnevernet brukte fars fortid mot oss,eller barnevernet mente ungen ikke hadde bra nok mat og andre ting. De er liksom så uskyldige,men er de det? Er barnevernet her for å skåne barna eller stjele de fra snille foreldre? Anonymkode: 5b141...05b Barnevernet i Norge er helt i verdenstoppen, kanskje det aller beste. Veldig få barn blir drept av foreldrene sine i Norge som resultat av dette. Klart barnevernet kan og skal bli bedre, det skal fortsette å utvikle seg ettersom ny forskning viser hvilke metoder som er best. Anonymkode: 1c934...a8b 2
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #11 Skrevet 6. mai 2020 Jeg er for barnevernet, og har alltid tenkt at barnevernet er der for barnas beste. At de skal hjelpe familiene. Det er det vi leser. men tror også det er mye tilfeldigheter hvem en møter og foreldrenes status. Tror ofte barnevernet er forutinntatt og har bestemt seg litt hvordan situasjonen er utifra meldinger de får inn. De har en enorm makt, foreldrene blir redde og opptrer «feil» blir sinte og går i forsvar (naturlig nok). Dette ser barnevernet på som at foreldre ikke samarbeider. Alle foreldre er livredde for å miste barna sine. Og det er en stor knekk i selvfølelsen til foreldre å få en melding om at de tror barna ikke har gode nok omsorgspersoner. Anonymkode: 3057e...e51 7
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #12 Skrevet 7. mai 2020 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Barnevernet i Norge er helt i verdenstoppen, kanskje det aller beste. Veldig få barn blir drept av foreldrene sine i Norge som resultat av dette. Klart barnevernet kan og skal bli bedre, det skal fortsette å utvikle seg ettersom ny forskning viser hvilke metoder som er best. Anonymkode: 1c934...a8b Stemmer nok det. Barn blir ikke drept av sine foreldre i Norge - barn i Norge dør i barnevernsinstitusjoner i stedet. Det er kjempehøy dødelighet blandt barnevernsbarn: https://www.aftenposten.no/norge/i/LljMV/hoey-doedelighet-hos-barnevernsbarn? Anonymkode: 07184...049 9
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #13 Skrevet 7. mai 2020 Det største problemet er den totale mangelen på rettsikkerhet når man blir utsatt for barnevernet - dette gjelder både barn og foreldre. Man kan bli utsatt for barnevernet helt uten grunn (falsk bekymringsmelding), med tynn grunn eller med stor grunn. I alle disse tilfeller kan man enten miste sine barn eller ikke miste sine barn, og i mange tilfeller er det helt tilfeldig. Ting kan gå bra og som de skal eller de kan gå helt feil og man kan miste sine barn uten riktig grunn. Det er derfor det er så farlig å ha med barnevernet å gjøre. Anonymkode: 07184...049 11
jauda Skrevet 7. mai 2020 #14 Skrevet 7. mai 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Stemmer nok det. Barn blir ikke drept av sine foreldre i Norge - barn i Norge dør i barnevernsinstitusjoner i stedet. Det er kjempehøy dødelighet blandt barnevernsbarn: https://www.aftenposten.no/norge/i/LljMV/hoey-doedelighet-hos-barnevernsbarn? Anonymkode: 07184...049 Tror du virkelig at det er kun barnevernet sin skyld? 8
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #15 Skrevet 7. mai 2020 Jeg tror holdningen til barnevernet i stor grad blir som holdninger til politiet. De fleste forstår og setter pris på hvorfor vi trenger slike instanser, mens de som blir tatt av de ("sliter med de"), de liker dårlig at slikt finnes. Selvfølgelig finnes det unntak både i politiet og barnevernet, som alltid ellers, men i all hovedsak er det samfunnsnyttig og viktig det de gjør. Anonymkode: 45b75...2f3 5
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #16 Skrevet 7. mai 2020 Alt for få barn blir tatt fra skadelige foreldre, fordi terskelen er for høy pga ressursmangel i BV! Anonymkode: 4f445...238 10
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #17 Skrevet 7. mai 2020 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Stemmer nok det. Barn blir ikke drept av sine foreldre i Norge - barn i Norge dør i barnevernsinstitusjoner i stedet. Det er kjempehøy dødelighet blandt barnevernsbarn: https://www.aftenposten.no/norge/i/LljMV/hoey-doedelighet-hos-barnevernsbarn? Anonymkode: 07184...049 Sprøyt! Hvorfor dør de hos BV tror du? De har i flere år levd under vanskjødsel hos foreldrene helt til BV henter de. Da er de så skadet og blitt så store at det kan ta overdose eller livet sitt på annen måte. Dessuten, det finnes mange eksempler på foreldre som dreper barna sine. Anonymkode: 4f445...238 9
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #18 Skrevet 7. mai 2020 Gode erfaringer med barnevernet der jeg bor. God oppfølging og gode råd. Fikk mye hjelp fra de da det var turbulent mellom meg og far etter brudd. Gjorde far mer tilstedeværende, trygg i farsrollen og kommunikasjonen ble bedre. Godt samarbeid mellom barnevernet og familievernkontoret. Anonymkode: b8ba8...319 5
Dominas leketøy Skrevet 7. mai 2020 #19 Skrevet 7. mai 2020 På 4.5.2020 den 22.43, AnonymBruker skrev: Noen er åpne om at ungen er i fosterhjem. Men når de skal forsvare seg så kommer det argumenter at barnevernet brukte fars fortid mot oss,eller barnevernet mente ungen ikke hadde bra nok mat og andre ting. De er liksom så uskyldige,men er de det? Er barnevernet her for å skåne barna eller stjele de fra snille foreldre? Anonymkode: 5b141...05b Mann hører jo somregel at det er små bagateller som gjør at bv kommer på banen.. FKS, ungen hadde ikke matpakke 1 dag.... I de tilfelle barnevernet gjør en god jobb ser de mer på total pakka foreldrene serverer barnet, er den god nok? Da er det ikke den ene gangen matpakka manglet som er utslagsgivende, men at ungen blir godt nok ivaretatt på alle plan, materialistisk, fysisk og psykisk... Svikter mann på disse områdene er det på sin plass med omsorgsovertakelse 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #20 Skrevet 7. mai 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Sprøyt! Hvorfor dør de hos BV tror du? De har i flere år levd under vanskjødsel hos foreldrene helt til BV henter de. Da er de så skadet og blitt så store at det kan ta overdose eller livet sitt på annen måte. Dessuten, det finnes mange eksempler på foreldre som dreper barna sine. Anonymkode: 4f445...238 Haha. Nei. Det er barnevernet og institusjoner som ødelegger barn. I noen få tilfeller kan barnevernet være et bedre alternativ enn å bo hjemme med foreldrene. I andre land hjelper barnevernet barn som faktisk har det dårlig hjemme på grunn av at foreldrene er alkoholikere, narkomane, voldelige og ikke kan eller vil ta vare på sine barn. Eller så kan de hjelpe barn som ikke har foreldre eller annen familie, rett og slett. Det er kun i Norge barn kan tas fra gode og normale foreldre bare fordi de ikke gjør alt helt i følge "den norske standarden", altså de gjør noe litt annerledes eller ER annerledes. Dette er en av grunnene til hvorfor utlendinger er spesielt utsatt for barnevernet i Norge - en annen grunn er at en utenlandsk familie er en "lett sak" for barnevernet. Det er helt tydelig at dette systemet har ikke mye med vern av barn å gjøre, men handler først og fremst om penger. Det er snakk om en millionindustri der folk tjener seg søkkrike. Anonymkode: 07184...049 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå