AnonymBruker Skrevet 4. mai 2020 #1 Skrevet 4. mai 2020 Barnet er straks 3 år og leker aldri alene. Noen tips til å hjelpe han med det? ps. Trenger ingen kommentarer om at det er normalt at de ikke gjør det. Ønsker tips fra folk med erfaring. Anonymkode: ccdcc...0d2
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2020 #2 Skrevet 4. mai 2020 Du begynner med små (og jeg skriver og mener små) skritt. Er barnet alt tre så har dere nok øvd på noe slags vis - det er jo normalt å la dem leke på egenhånd med tær og fingre fra de er bittesmå - og mye av krypetreningen foregår jo nettopp alene. Så ikke tenk «barnet leker aldri alene» dersom det ikke egentlig er sant. Og det ER trolig ikke det. Det bare føles slik. Alene er heller ikke «uten oppsyn» før du stoler på at ditt barn er trygt uten oppsyn. Alene er i starten stille lek i stuen der du ikke forstyrres i noen få minutter. Og der skal dere starte. En lett metode er å lage en «sone». Legg frem et teppe og sett en (kun en) leke frem til barnet. Dere kan godt velge leke sammen, det kan være en fin øvelse i valg og forventning. Så forventer du at barnet leker stille med leken for seg selv i noen minutter. 5 min uten å påkalle seg oppmerksomhet kan kreve uker med øvelse for noen. Andre kan leke stille i 30 minutt første uka uten å rope på deg. Barn er ulike - følg ditt barn. Men fortsett å forvente rolig alenelek fra barnet. Men det er første steg på å lære å leke alene. Og, Ts? Husk at barn leker best med få leker. Så barnet vil leke bedre om du gir det 5-6 leker totalt enn om du gir det masse leker. Og nettopp for å skåne barnet fra å bli overveldet får det kun en eneste leke (eller bok)med seg inn i stille leketid. Det er ditt ansvar å roe ned barnets omgivelser slik at det får ro til å leke. Det kan ikke barnet gjøre selv. Anonymkode: 99c80...93b
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2020 #3 Skrevet 4. mai 2020 Om barnet ikke klarer å leke alene har det ikke nok lekekompetanse. Går barnet i barnehagen? Leker det alene der? Isåfall, med hva? Hva er interessen til barnet? Det er viktig at barn lærer og leke selv og at man ikke aktiviserer i et sett, på samme tid kan det være veldig kjedelig å leke alene. Du blir uansett nødt til å være med barnet å leke i begynnelsen for og starte og verne om leken. Vi har gått i dybden på dette et helt år i jobben min, lek er så uhyre viktig! Jeg opplever at barn i den alderen er glad i å konstruere med forskjellige klosser, eller former man kan sette sammen, magneter eller lego. Anonymkode: d395e...891
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2020 #4 Skrevet 4. mai 2020 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du begynner med små (og jeg skriver og mener små) skritt. Er barnet alt tre så har dere nok øvd på noe slags vis - det er jo normalt å la dem leke på egenhånd med tær og fingre fra de er bittesmå - og mye av krypetreningen foregår jo nettopp alene. Så ikke tenk «barnet leker aldri alene» dersom det ikke egentlig er sant. Og det ER trolig ikke det. Det bare føles slik. Alene er heller ikke «uten oppsyn» før du stoler på at ditt barn er trygt uten oppsyn. Alene er i starten stille lek i stuen der du ikke forstyrres i noen få minutter. Og der skal dere starte. En lett metode er å lage en «sone». Legg frem et teppe og sett en (kun en) leke frem til barnet. Dere kan godt velge leke sammen, det kan være en fin øvelse i valg og forventning. Så forventer du at barnet leker stille med leken for seg selv i noen minutter. 5 min uten å påkalle seg oppmerksomhet kan kreve uker med øvelse for noen. Andre kan leke stille i 30 minutt første uka uten å rope på deg. Barn er ulike - følg ditt barn. Men fortsett å forvente rolig alenelek fra barnet. Men det er første steg på å lære å leke alene. Og, Ts? Husk at barn leker best med få leker. Så barnet vil leke bedre om du gir det 5-6 leker totalt enn om du gir det masse leker. Og nettopp for å skåne barnet fra å bli overveldet får det kun en eneste leke (eller bok)med seg inn i stille leketid. Det er ditt ansvar å roe ned barnets omgivelser slik at det får ro til å leke. Det kan ikke barnet gjøre selv. Anonymkode: 99c80...93b Han er aldri uten oppsyn. Vi har en lekekrok i på kjøkkenet og der kan han leke sammen med oss, men aldri alene. Ikke noen få minutter en gang, vi får han ikke dit. Noen tips? Vi prøver å starte leken og så trekke oss ut, men da er han også ferdig. hva gjør man når den forventningen ikke blir møtt? ts Anonymkode: ccdcc...0d2
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2020 #5 Skrevet 4. mai 2020 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Om barnet ikke klarer å leke alene har det ikke nok lekekompetanse. Går barnet i barnehagen? Leker det alene der? Isåfall, med hva? Hva er interessen til barnet? Det er viktig at barn lærer og leke selv og at man ikke aktiviserer i et sett, på samme tid kan det være veldig kjedelig å leke alene. Du blir uansett nødt til å være med barnet å leke i begynnelsen for og starte og verne om leken. Vi har gått i dybden på dette et helt år i jobben min, lek er så uhyre viktig! Jeg opplever at barn i den alderen er glad i å konstruere med forskjellige klosser, eller former man kan sette sammen, magneter eller lego. Anonymkode: d395e...891 Ja, går i barnehage, og får bare positive tilbakemeldinger derfra. Han leker fint med andre, men ikke alene. Han elsker biler og gravemaskiner, det er stort sett det det går i i barnehagen. problemet er ikke at han ikke kan leke, han gjør det bare aldri alene. ts Anonymkode: ccdcc...0d2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå