Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg prøver å ikke kjøpe klær ofte, men snart må jeg kanskje handle litt, for mye av klærne mine begynner å bli hullete og utslitte. Når jeg kjøper klær neste gang vil jeg kjøpe mest mulig kvalitet. Altså klær i gode materialer som holder lenge, er slitesterke og holder seg fine etter flere års bruk og vask. Tenker basisplagg som kort- og langermede topper, bukser, cardigans, skjørt og kjoler, samt klær til turgåing (turbukser og ullundertøy) Har ingen utpreget stil, verken veldig streit eller veldig avslappet, noe midt i. Liker litt farger, men ikke for mye. Foretrekker naturmaterialer og er veldig glad i ull. Handler vanligvis på lett tilgjengelige butikker som lindex, indiska, byoung, stormberg, ol (har funnet fine klær som holder seg godt der også forsåvidt), men unngår H&m da jeg syntes kvaliteten er så dårlig.

Hvor kjøper man gode kvalitetsprodukter? Konkrete butikker eller nettbutikker, eller produsenter? Jeg bruker gjerne ekstra penger på klær som varer lenge men har ikke lyst å gå i fella og kjøpe noe som er dyrt fordi jeg tenker at dyrt er kvalitet, også er det bare et merke jeg betaler for. Er ikke opptatt av merker.

Samme gjelder sommersko, jeg har gode vintersko i lær og ull som jeg arvet fra bestemor og som sikkert er 20+ år gamle og like fine, samt noen fine lærstøvletter jeg har hatt i mange år, og noen sandaler . Men lette sommersko og joggesko er nærmest forbruksvare, dessverre, føler de blir fulle av hull etter en sesong. Har du noen sko som holder i årevis?

Jeg har ti tommeltotter så selv om jeg selvfølgelig lapper hull og syr i knapper kan jeg ikke lage klær selv, og jeg syntes bruktkjøp fra finn.no blir fort veldig tidkrevende(nok tidsklemme med jobb, hobby og barn!). Tar gjerne i mot tips om gode barneklær også, men der er vi faktisk flinke til å bruke arvede klær så kjøper nesten aldri noe nytt. 

Anonymkode: 53f51...804

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Filippa K og Samsøe er to av mine favoritter når det kommer til kvalitet.

Anonymkode: d4d7f...cdf

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har litt av de samme tankene og har nå bestilt noe på Fair and Square. Men jeg har ikke erfaring med bruk enda.

Anonymkode: 21932...062

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg handler hos Massimo Dutti, Samsøe, Burberry, Filippa K, Malene Birger, Cos. 

Men sjekk alltid materialet. Selv hos disse er det enkelte plagg der design veier tyngre enn kvalitet og holdbarhet. Noen av silkeblusene mine må for eksempel behandles utrolig forsiktig. 

Av sommersko må jeg si at beste paret jeg har er Birkenstock. De er like fine etter enormt mye bruk, alt fra storbytrasking til stranda. 

Anonymkode: 57ff9...2b3

• Liker 1
Skrevet

Jeg er også opptatt av kvalitet, og betaler gjerne litt ekstra for klær av god kvalitet. Synes det er bedre å ha mindre klær i skapet enn å fylle det opp med masseproduserte billige klær av dårligere kvalitet fra f.eks H&M og Gina (for å ta noen eksempler), så økonomisk sett så lønner det seg å heller ha noen få dyrere plagg som har lengre levetid enn å hele tiden måtte kjøpe nytt. Pga dette så går jeg også for mere klassiske plagg og bryr meg ikke om hva motebildet sier. Hurtigmote er ikke noe for meg 

Så når jeg kjøper klær så ser jeg på merkelappen og foretrekker klær som er laget av ren bomull, lin, silke eller ulike ulltyper (alpakka, mulesing-fri merinoull, Kashmir) unngår plagg av syntetiske stoffer som f.eks polyester og acryl. På nettsiden zalando f.eks så kan du krysse av på filtervalg for hvilken sort stofftype du ønsker å kjøpe, da sorteres det automatisk og det er lettere å finne det du er ute etter

Merker som jeg liker er Samsøe, Haust, Levete, Marlene Birger, Line of Oslo, Arnie says, American vintage, Indiska (mye gode bomullskjoler der, i tillegg er det rimelig), levis (jeans), Louis (jeans), Dagmar, Kashmina, by Ti Mo (nydelige kjoler og bluser), Moss Copenhagen, Baum und pferdgarden, Designers remix, nøstebarn (har ullklær til voksne også), Katrin Uri, Iben, Maud 

(puh, ble litt oppramsing!)

Men det er ikke sånn at jeg bare kjøper fra de merkene jeg ramser opp, det må ikke være dyrt liksom. Jeg har det siste året måtte kjøpe endel klær pga vekttap og alt i skapet har vært altfor stort, men jeg har nesten utelukkende kjøpt brukte klær, for det meste via Tise eller Finn. Sirkulerer og legger ut klær som er for store eller klær jeg ikke bruker for salg, og kjøper nytt brukt selv. Både på Tise og Finn så kan man legge inn søkekriterier som f.eks merke og størrelse, da er det lettere å finne frem i jungelen av klær :) sko, sokker og bh/truse er så og si det eneste jeg kjøper helt nytt. Har registrert at klær av litt mere kjente merker og som er i god kvalitet er lettere å få solgt

Og ang det å kjøpe brukt så har det nesten ikke vært noen feilkjøp; men de gangene jeg har bommet på f.eks feil størrelse så har jeg bare solgt det videre (eller gitt det bort til ei venninne). Men som sagt, nesten ingen feilkjøp, jeg vet jo hvilke fasonger som passer til min kropp og hvilke farger jeg kler og ikke kler

Dessuten har jeg lært meg å strikke, så jeg har strikket meg flere gensere og cardigans av garn med god kvalitet 

Ble et langt innlegg på morrakvisten, men for å korte det ned; jeg foretrekker få klesplagg av god kvalitet i bomull, lin, silke eller ull. Kjøper helst brukt og selger klær og sko som jeg ikke lengre bruker selv. Bra for lommeboka og bra for miljøet. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for alle svar, jeg sparer på alle tips :)

Anonymkode: 53f51...804

• 1 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Nortern playground har veldig fine og bra klær!!

Anonymkode: 595a4...fe0

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...