Gå til innhold

Vi trenger en holdningsendring mtp luftveissymptomer.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ja, tidligere så har vi gått på jobb med "bare litt vondt i halsen", "bare litt snue". Men det er annerledes i en global pandemi som har stengt ned hele verden. Håper så inderlig at vi kan begynne å leve mer normalt nå, og at panikk over en ny smittebølge ikke fører til at Norge stenger ned igjen. Men da er det avgjørende at alle med symptomer på sykdom, uansett hvor milde de er, holder seg isolert til de er symptomfri. 

Husk at veldig mange vil få milde symptomer. Eller at nåværende milde symptomer kan utvikle seg til mer alvorlige symptomer. I mellomtiden så skal du ikke gå på jobb, kjøre kollektivt, handle, møte folk utenom kjernefamilien. 

Denne saken er sikkert kjent, men minner om at en smittet mann med milde symptomer spredte uvitende viruset til et titalls andre: https://nypost.com/2020/02/12/coronavirus-super-spreader-released-from-london-hospital/

"Alle må gjennom det - vi trenger flokkimmunitet" disse argumentene funker ikke i dag når myndighetene åpenbart har bestemt seg for å slå ned viruset. Øker smitten drastisk vil de få panikk og stenge igjen. Og det ønsker vi absolutt ikke. 

Anonymkode: b5a0b...9e8

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Samtidig er det vanskelig da, hva er milde symptomer. Har hatt milde til moderate symptomer i bortimot to måneder, av og på. Helt frisk i over en uke etter selvpålagt isolasjon hele denne tiden, plutselig nyser jeg litt. Vår og pollen og sånn, nyser alltid litt om våren uten å ha noe allergi. Regner du det som er luftveissymptom? Da jeg ble syk med noe som kan ha vært korona da i forrige måned var det heller ingen hoste før det hadde gått en ukes tid. Helt greit å holde seg hjemme med milde symptomer, men vanskelig å vite hva man skal regne som milde symptomer. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, Snowbrigade skrev:

Samtidig er det vanskelig da, hva er milde symptomer. Har hatt milde til moderate symptomer i bortimot to måneder, av og på. Helt frisk i over en uke etter selvpålagt isolasjon hele denne tiden, plutselig nyser jeg litt. Vår og pollen og sånn, nyser alltid litt om våren uten å ha noe allergi. Regner du det som er luftveissymptom? Da jeg ble syk med noe som kan ha vært korona da i forrige måned var det heller ingen hoste før det hadde gått en ukes tid. Helt greit å holde seg hjemme med milde symptomer, men vanskelig å vite hva man skal regne som milde symptomer. 

Jeg skjønner at det kan være vanskelig. Allergikere vil jeg tro kjenner godt forskjellen på allergi og infeksjonssykdom. Uansett er et "føre var"-prinsipp greit når man skal navigere i et åpnere samfunn. 

• Liker 3
Skrevet

Og jeg er på 7. Uke med hoste.. Har testet meg for covid 19 og ingen virus her. Fikk allikevel beskjed om å holde meg hjemme til jeg hadde vært symptomfri en dag. Hvor lenge skal det rådet vare? Om jeg har kronisk bronkitt, skal jeg holde meg selvpålagt karantene i flere mnd da? Selv om jeg vet det ikke er covid 19.. 

• Liker 6
Skrevet

Jeg er jo enig, mente ikke at jeg var imot (holder meg selv mest mulig inne og isolert nå), men mente spørsmålet slik det var stilt og vil gjerne høre hva dere andre tenker, hvor går grensa for hva som er symptomer? Som sagt er jeg ikke allergisk, men vi alle snufser vel litt om vinteren og nyser litt om sommeren? Vi må begynne å diskutere offentlig hvilke symptomer konkret man blir hjemme med, både nå og til vanlig.

Jeg var en av de som kan ha smittet noen tidlig i mars fordi jeg ikke var sikker på om jeg var "syk nok", og var litt naiv mtp symptomer. Dette var mens man hadde ganske snevert bilde på symtomene og feber og hoste ble løftet frem. Jeg gikk på jobb med svaakt rennenende nese en morgen jeg hadde sovet dårlig, med hodepine og muskelsmerter. Uten feber eller hoste eller noen egentlige tegn på luftveissymptomer var jeg overbevist om at det var stress og migrene, hadde hatt det ganske likt hele vinteren. Var jo veldig i tvil, men trodde ikke det kunne være det. Hadde ikke reist eller vært i kontakt med noen mulig smittede. Men så kom brystsmertene under en uke senere, første dag etter "lockdown" og deretter hoste og brystsmerter og utmattelse i ukesvis. Kan ha vært en bronkitt også men. Følte meg ganske dum da ja, men er vanskelig å ta det valget når man står midt oppi det i morgenrushet, og må vurdere å ringe avdelingsleder fordi man måtte snyte seg idet man sto opp liksom  og samtidig har litt stresssmerter (var såpass mildt).

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, FruByråkrat skrev:

Og jeg er på 7. Uke med hoste.. Har testet meg for covid 19 og ingen virus her. Fikk allikevel beskjed om å holde meg hjemme til jeg hadde vært symptomfri en dag. Hvor lenge skal det rådet vare? Om jeg har kronisk bronkitt, skal jeg holde meg selvpålagt karantene i flere mnd da? Selv om jeg vet det ikke er covid 19.. 

Problemet er jo at man ikke vet om du bare ble testet for tidlig eller hadde svak test, og syk kan man være lenge. Men samtidig er det jo mange som hoster av andre grunner ja, så vanskelig å vite hva man bør gjøre. Kan jo ikke isolere seg evig heller. Men så lenge man ikke vet om man er smittsom med noe bør man kanskje uansett holde ut litt til?

AnonymBruker
Skrevet

Har hatt dårlig samvittighet i hele dag fordi jeg våknet med milde symptomer og sykemeldte meg fra jobb. Dette var godt å lese.

Anonymkode: e9e47...057

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, Snowbrigade skrev:

Problemet er jo at man ikke vet om du bare ble testet for tidlig eller hadde svak test, og syk kan man være lenge. Men samtidig er det jo mange som hoster av andre grunner ja, så vanskelig å vite hva man bør gjøre. Kan jo ikke isolere seg evig heller. Men så lenge man ikke vet om man er smittsom med noe bør man kanskje uansett holde ut litt til?

Har ikke hatt noen andre symptomer enn hoste, ikke feber, ikke hodepine eller tungpust. Både mann og barn har hatt samme hoste og rett før barnet ble syk gikk det forkjølelse på avdelingen i barnehagen. Det er heller ingen påviste tilfeller i bygda vi bor i. 

Jeg har tidligere vært mye plaget av bronkitt i forbindelse med forkjølelse og både fastlegen og legen på koronapoliklinikk var så sikre som de kunne være på at dette er bronkitt. Så igjen.. Hvor lenge skal en holde seg are hjemme? 2 uker? 6 uker? 3 mnd? 

• Liker 3
Skrevet

Tilføying: ble testet 4 uker ut i forløpet, så iallfall ikke for tidlig

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja, enig! For første gang i mitt barnehageliv, har jeg vært helt frisk fra mars og frem til mai. - Normalt sett småhangler jeg med igjennom denne tiden.
Barna i barnehagen er også friske og min egen familie er friske, - takket være vår nye holdning til symptomer på forkjølelse og annen sykdom.  De andre ansatte på jobb har også vært friskere enn vanlig. Den første uka etter nedstengning, var det tre stykker som måtte holde seg hjemme noen dager, pga forkjølelsessymptomer, etter den tid har ingen vært syke, 

Jeg håper at vi kommer til å være like flinke til å sende hjem snørrete barn og å ikke møte på jobb om en er småpjusk/ hat host/ vondt i halsen. 

Anonymkode: fcf71...ade

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Vel frøken besserwisser, så enkelt er det ikke. Tilbragte flere dager på sofaen langflat med vond hals og hodepine (selvfølgelig da jeg hadde feriedager), kontakte smitteverngjengen på jobb (er helsepersonell) og fikk beskjed om at hvis jeg ikke hadde feber og hoste var det bare å innfinne seg på jobb. Først fem dager senere ble jeg testet etter å ha presset veldig på selv, testen var heldigvis negativ. Ting er ikke alltid svart/hvitt. ikke all vond hals er korona.

Anonymkode: 8d141...e6e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, enig! For første gang i mitt barnehageliv, har jeg vært helt frisk fra mars og frem til mai. - Normalt sett småhangler jeg med igjennom denne tiden.
Barna i barnehagen er også friske og min egen familie er friske, - takket være vår nye holdning til symptomer på forkjølelse og annen sykdom.  De andre ansatte på jobb har også vært friskere enn vanlig. Den første uka etter nedstengning, var det tre stykker som måtte holde seg hjemme noen dager, pga forkjølelsessymptomer, etter den tid har ingen vært syke, 

Jeg håper at vi kommer til å være like flinke til å sende hjem snørrete barn og å ikke møte på jobb om en er småpjusk/ hat host/ vondt i halsen. 

Anonymkode: fcf71...ade

Ja, samme erfaring! Har hatt hjemmekontor og hjemmeskole med mine, og for første gang så har alle vært friske og raske siden i vinter. Normalt så hangler vi alle mann på senvinter/vår. Fantastisk. Hvorfor skal vi akseptere sykdom som noe uungåelig? Som mange liker å nevne her inne så har barn og unge dødd av influensa tidligere. Vi må da ikke ha det sånn at vi bare aksepterer å bli smittet av alt mulig gørr og at det kan lede til alvorlig sykdom og dødsfall hos enkelte. 

Alle syke har ingenting i samfunnet å gjøre. 

Anonymkode: f8cf9...7db

• Liker 4
Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg har tildels kraftige allergiske plager fra mars til juni. Jeg er overhodet ikke syk, men det renner snørr ned i halsen og dette medfører hoste. Jeg blir utsatt for et voldsomt mas fra kollegaer og venner som ikke tror meg når jeg sier at jeg faktisk ikke har noen infeksjon. I fjor måtte jeg til slutt krype til korset og dra til legen for å få ordentlig medisin. Dette har jeg enda.

I år har jeg vært på hjemmekontor gjennom mesteparten av allergisesongen. Men du kan tro det er festlig når jeg nyser ned i armhulen på kollektivtransport og du ser folk rundt trekke opp sjal foran ansiktet. De kan selvsagt ikke vite at jeg ikke er en korona syk gal smittespreder.

Så når forlanger at vi skal holde oss hjemme med luftveisplager, mener du da at jeg skal sykemelde meg hver vår?

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel frøken besserwisser, så enkelt er det ikke. Tilbragte flere dager på sofaen langflat med vond hals og hodepine (selvfølgelig da jeg hadde feriedager), kontakte smitteverngjengen på jobb (er helsepersonell) og fikk beskjed om at hvis jeg ikke hadde feber og hoste var det bare å innfinne seg på jobb. Først fem dager senere ble jeg testet etter å ha presset veldig på selv, testen var heldigvis negativ. Ting er ikke alltid svart/hvitt. ikke all vond hals er korona.

Anonymkode: 8d141...e6e

Den beskjeden du fikk høres veldig spesiell ut. "Det er bare å innfinne seg, suck it up og gå på jobb?" Det går jo imot alle normale holdninger til smittevern. 

All infeksjonssykdom er ikke korona, det stemmer det, men FHI har ettertrykkelig sagt at folk med alle luftveissymptomer skal isolere seg. Det er ikke hysteri i dag, det er fornuftig. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Blondie65 skrev:

Jeg har tildels kraftige allergiske plager fra mars til juni. Jeg er overhodet ikke syk, men det renner snørr ned i halsen og dette medfører hoste. Jeg blir utsatt for et voldsomt mas fra kollegaer og venner som ikke tror meg når jeg sier at jeg faktisk ikke har noen infeksjon. I fjor måtte jeg til slutt krype til korset og dra til legen for å få ordentlig medisin. Dette har jeg enda.

I år har jeg vært på hjemmekontor gjennom mesteparten av allergisesongen. Men du kan tro det er festlig når jeg nyser ned i armhulen på kollektivtransport og du ser folk rundt trekke opp sjal foran ansiktet. De kan selvsagt ikke vite at jeg ikke er en korona syk gal smittespreder.

Så når forlanger at vi skal holde oss hjemme med luftveisplager, mener du da at jeg skal sykemelde meg hver vår?

Kjenner du ikke forskjellen på allergi og infeksjonssykdom? 

• Liker 2
Gjest Blondie65
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, JEG gjør det. Men jeg prøver å fortelle deg at de rundt ikke skjønner forskjellen og gjør seg opp ganske bastante meninger om min hosting og nysing.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Snowbrigade skrev:

helt enig. Jeg nyser hver dag og har gjort det i to måneder. Litt tett i nesa hver dag når jeg våkner, men det har vært sånn i to måneder.  Et par dager i forrige uke hadde jeg en ørliten antydning til noe i halsen - ikke sårt eller vondt, bare sånn at jeg kjente at den er der liksom, etter at jeg hadde sittet i trekken i helgen. Har ikke møtt et menneske siden 12. mars, så jeg er helt sikkert på at det ikke er noe. Jeg tenker at dette er mindre enn det de kaller milde symptomer. 

Anonymkode: ee091...48f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Blondie65 skrev:

Jo, JEG gjør det. Men jeg prøver å fortelle deg at de rundt ikke skjønner forskjellen og gjør seg opp ganske bastante meninger om min hosting og nysing.

Ah, ok. Synd at du opplever å bli mistenkeliggjort pga allergien din. Jeg mener selvfølgelig ikke at du skal sykemelde deg hele våren. 

Posten var rettet mot alle de innleggende jeg har sett her inne hvor de nevner at de "er bare litt syk" med halsbetennelse og lavgradig feber, og tenker å bare gå på jobb som vanlig fordi det er så vanskelig å få testet seg og "det er sikkert ikke korona"

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gjør ikke alltid det. Det er ikke alltid allergien gir meg kløe, det er ikke alltid medisinene stopper snufsingen, og forskjellige typer pollen kan slå ut på forskjellige måter. I den verste pollenperioden i fjor hadde jeg hodepine, feber og verking i kroppen, og jeg fikk senere vite at det var det mange allergikere som hadde hatt pga. den uvanlig intense pollenspredningen. 

Anonymkode: 71c13...819

• Liker 2
Gjest Blondie65
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Posten var rettet mot alle de innleggende jeg har sett her inne hvor de nevner at de "er bare litt syk" med halsbetennelse og lavgradig feber, og tenker å bare gå på jobb som vanlig fordi det er så vanskelig å få testet seg og "det er sikkert ikke korona"

Det hadde jeg aldri gjort - verken før korona eller nå. Riktignok kan jeg gå på jobb hvis jeg har feber, men ikke hvis jeg vet at jeg har en smittsom luftveisinfeksjon.

Samtidig har jeg opplevd å være helt frisk når jeg stod opp. Litt merkelig følelse da jeg gikk av bussen, etter 30 minutter på jobb kaldsvettet jeg i feber og måtte bare dra hjem. Var hjemme kl 10 og helt slått ut i flere dager.

Så noen ganger kommer det kastet over en også. Men man skal selvsagt ikke på jobb når man kan smitte andre.

• Opprett ny...