AnonymBruker Skrevet 4. mai 2020 #1 Skrevet 4. mai 2020 Hei. Jeg slutter på VGS nå snart, får generell studiekompetanse med ca 5,0 i snitt. Er interessert i psykologi og kriminologi, og har derfor søkt meg til et bachelorprogram i generell psykologi. Problemet er at jeg ikke vet hva jeg vil «bli» eller egentlig «kan» bli med den utdannelsen. Har dere noen noe forslag til hva jeg kan søke neste år. Vil helst ha noe som gir gode muligheter for jobb og med så høy lønn som mulig. (Kan være hvor som helst, men foretrekker noe i Norge) Anonymkode: b6e1a...c7f
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2020 #3 Skrevet 4. mai 2020 Bachelor i psykologi gir vel verken gode muligheter for jobb eller høy lønn... Anonymkode: b8cca...c3c 3
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2020 #4 Skrevet 4. mai 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bachelor i psykologi gir vel verken gode muligheter for jobb eller høy lønn... Anonymkode: b8cca...c3c Er det som er problemet. Derfor jeg lurer på hva jeg «egentlig» burde velge. Tenker selvsagt å fullføre første året, men trenger en plan til etterpå. Anonymkode: b6e1a...c7f
Knirke Skrevet 5. mai 2020 #5 Skrevet 5. mai 2020 Mange tar psykologi på toppen av annen utdanning for å posisjonere seg for lederstillinger innenfor feltet sitt. Du kommer nok ikke så langt med kun psykologi, nei... For å få utsikter om høy lønn burde du sikte deg inn mot lege, sivilingeniør eller jurist. Og du må påregne med at begynnerlønna er relativt lav.
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2020 #6 Skrevet 5. mai 2020 6 minutter siden, Knirke skrev: Mange tar psykologi på toppen av annen utdanning for å posisjonere seg for lederstillinger innenfor feltet sitt. Du kommer nok ikke så langt med kun psykologi, nei... For å få utsikter om høy lønn burde du sikte deg inn mot lege, sivilingeniør eller jurist. Og du må påregne med at begynnerlønna er relativt lav. Okei. Takk, men finnes det noe annet «aktuelt», jeg har ikke realfagene som kreves på medisin eller sivilingeniør. Anonymkode: b6e1a...c7f
Knirke Skrevet 5. mai 2020 #7 Skrevet 5. mai 2020 25 minutter siden, AnonymBruker said: Okei. Takk, men finnes det noe annet «aktuelt», jeg har ikke realfagene som kreves på medisin eller sivilingeniør. Anonymkode: b6e1a...c7f Hva med jus? Det er gode jobbmuligheter, da det er jurister i alle bransjer og yrkesgrupper, og du kan bygge videre på det og bli advokat. Hvis du jobber med strafferett for du jo jobbet med med både kriminologi og psykologi😉. Jeg tenkte aldri i de baner da jeg gikk på VGS, og hadde ingen advokater eller jurister i familien, men etter å ha sett "Making a Murderer" sånn ca 100 ganger må jeg si at jeg synes strafferett virker veldig interessant😄. Realfag kan du ta som påbygg, jeg regner med du fortsatt er ung siden du går på VGS. Men det kan bli fryktelig tungt hvis man ikke har interesse og motivasjon for realfag. Det kommer mye an på lærerne også. En god lærer kan få matte og fysikk til å bli det morsomste i verden. 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2020 #8 Skrevet 5. mai 2020 Hvis jeg var deg ville jeg valgt jus eller politi. Evt sykepleier, da har du mange muligheter videre og det er relevant for det meste. Kan bli psykiatrisk sykepleier osv. Jeg ville absolutt ikke studert psykologi, med mindre du tar profesjon og blir psykolog. Anonymkode: 90ef6...cfa
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2020 #9 Skrevet 5. mai 2020 2 minutter siden, Knirke skrev: Hva med jus? Det er gode jobbmuligheter, da det er jurister i alle bransjer og yrkesgrupper, og du kan bygge videre på det og bli advokat. Hvis du jobber med strafferett for du jo jobbet med med både kriminologi og psykologi😉. Jeg tenkte aldri i de baner da jeg gikk på VGS, og hadde ingen advokater eller jurister i familien, men etter å ha sett "Making a Murderer" sånn ca 100 ganger må jeg si at jeg synes strafferett virker veldig interessant😄. Realfag kan du ta som påbygg, jeg regner med du fortsatt er ung siden du går på VGS. Men det kan bli fryktelig tungt hvis man ikke har interesse og motivasjon for realfag. Det kommer mye an på lærerne også. En god lærer kan få matte og fysikk til å bli det morsomste i verden. Høres spennende ut. Jeg tror egentlig at 5,0 er litt lite for å komme inn på jus, men kan jo alltids søke å se. Ja stemmer at jeg er ung, er 19 år da jeg har fulgt «normalt» løp. Personlig er jeg ikke så god med tall, men får til andre realfag som ikke krever avansert forståelse for tall. Men altså, om jeg virkelig hadde prøvd hadde jeg nok klart å lære meg matte også, er nok bare det at interessen aldri har vært helt der 😊 Anonymkode: b6e1a...c7f
Carrot Skrevet 5. mai 2020 #10 Skrevet 5. mai 2020 Er målet med å studere å finne en jobb du liker og trives i som ikke sliter deg ut over de neste 50 årene i arbeidslivet, eller er målet høy status og lønn?
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2020 #11 Skrevet 5. mai 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Høres spennende ut. Jeg tror egentlig at 5,0 er litt lite for å komme inn på jus, men kan jo alltids søke å se. Ja stemmer at jeg er ung, er 19 år da jeg har fulgt «normalt» løp. Personlig er jeg ikke så god med tall, men får til andre realfag som ikke krever avansert forståelse for tall. Men altså, om jeg virkelig hadde prøvd hadde jeg nok klart å lære meg matte også, er nok bare det at interessen aldri har vært helt der 😊 Anonymkode: b6e1a...c7f Jus på UiB var i fjor på 6,1. Vet ikke hvordan det ligger andre steder, men tenker at 5,0 er nok mer en litt for lite. Aller helst ville jeg anbefalt at du levde livet ditt først, og så gikk tilbake i tid og valgte. Er utrolig vanskelig det der. Ellers er det viktigere å velge en trygg jobb man trives med, enn en jobb man hater og tjener masse penger. Anonymkode: b14a7...43f 1
Mhmjadda Skrevet 5. mai 2020 #12 Skrevet 5. mai 2020 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det som er problemet. Derfor jeg lurer på hva jeg «egentlig» burde velge. Tenker selvsagt å fullføre første året, men trenger en plan til etterpå. Anonymkode: b6e1a...c7f Hvis du er så usikker ville jeg ikke valgt i det hele tatt. Kanskje tatt et årsstudium, reist i militæret, folkehøyskole, jobbet og reist et år (avhengig av hva som skjer med korona...). Du skal jobbe resten av livet, så et år fra eller til for å bli litt mer kjent med deg selv er ikke så dumt. 4
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2020 #13 Skrevet 5. mai 2020 2 timer siden, Carrot skrev: Er målet med å studere å finne en jobb du liker og trives i som ikke sliter deg ut over de neste 50 årene i arbeidslivet, eller er målet høy status og lønn? Jeg vet ikke helt. Foretrekker en blanding av alt det der. 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jus på UiB var i fjor på 6,1. Vet ikke hvordan det ligger andre steder, men tenker at 5,0 er nok mer en litt for lite. Aller helst ville jeg anbefalt at du levde livet ditt først, og så gikk tilbake i tid og valgte. Er utrolig vanskelig det der. Ellers er det viktigere å velge en trygg jobb man trives med, enn en jobb man hater og tjener masse penger. Anonymkode: b14a7...43f Joda. Men hvordan «lever jeg livet»? Jeg kunne ha tenkt meg å reise, men har dessverre ikke penger nok til dette. Ellers er jeg ikke en praktiker av meg, og ønsker derfor heller ikke å jobbe i mange år før jeg starter å studere. 2 timer siden, Mhmjadda skrev: Hvis du er så usikker ville jeg ikke valgt i det hele tatt. Kanskje tatt et årsstudium, reist i militæret, folkehøyskole, jobbet og reist et år (avhengig av hva som skjer med korona...). Du skal jobbe resten av livet, så et år fra eller til for å bli litt mer kjent med deg selv er ikke så dumt. Jeg vurderer å bare avslutte bacheloren etter et år, fordi det telles vel som årsstudium? Men først må jeg finne ut hva jeg vil da. Folkehøyskole er svindyrt og militæret er ikke noe for meg, har derfor «sluppet» videre sesjon ut fra egenerklæringen. Anonymkode: b6e1a...c7f
Knirke Skrevet 5. mai 2020 #14 Skrevet 5. mai 2020 7 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg vet ikke helt. Foretrekker en blanding av alt det der. Joda. Men hvordan «lever jeg livet»? Jeg kunne ha tenkt meg å reise, men har dessverre ikke penger nok til dette. Ellers er jeg ikke en praktiker av meg, og ønsker derfor heller ikke å jobbe i mange år før jeg starter å studere. Jeg vurderer å bare avslutte bacheloren etter et år, fordi det telles vel som årsstudium? Men først må jeg finne ut hva jeg vil da. Folkehøyskole er svindyrt og militæret er ikke noe for meg, har derfor «sluppet» videre sesjon ut fra egenerklæringen. Anonymkode: b6e1a...c7f Tror det er lurt å fullføre førsteåret som du sier, siden du ikke har noe annet fore (folkehøyskole vil jeg personlig ikke anbefale). Om det teller som et årsstudium vet jeg ikke, men årsstudium alene får du uansett ikke brukt til noe. Bruk tiden på studiet til å lære deg gode studievaner, bli kjent med folk, få tips til hva du kan bruke psykologien til, og hvis du kjenner det blir helt feil så begynner du på nytt på noe annet. Du er ung og har et hav av tid!
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2020 #15 Skrevet 8. mai 2020 På 5.5.2020 den 12.31, Knirke skrev: Tror det er lurt å fullføre førsteåret som du sier, siden du ikke har noe annet fore (folkehøyskole vil jeg personlig ikke anbefale). Om det teller som et årsstudium vet jeg ikke, men årsstudium alene får du uansett ikke brukt til noe. Bruk tiden på studiet til å lære deg gode studievaner, bli kjent med folk, få tips til hva du kan bruke psykologien til, og hvis du kjenner det blir helt feil så begynner du på nytt på noe annet. Du er ung og har et hav av tid! Okei takk for svar. Litt dumt at jeg nå «kaster bort» bruken av førstegangsvitnemålet en gang, men det er ikke verdens undergang da. Jeg vurderer noe innenfor økonomi, men har ikke realfag så er usikker. Anonymkode: b6e1a...c7f
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2020 #16 Skrevet 8. mai 2020 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: Okei takk for svar. Litt dumt at jeg nå «kaster bort» bruken av førstegangsvitnemålet en gang, men det er ikke verdens undergang da. Jeg vurderer noe innenfor økonomi, men har ikke realfag så er usikker. Anonymkode: b6e1a...c7f 1. Jeg tror du kan søke med førstegangsvitnemål enda ett år, men sjekk opp på samordna opptak sine sider for å være sikker. 2. På NTNU (om det er der du har søkt) kan du få første året i en bachelor godkjent som en årsenhet. 3. Folkehøyskole får du lån til hos Lånekassen. Du får også 2 tilleggspoeng til neste år når du evt skal søke andre studier. 4. Om du likevel ikke vil gå psykologi kan du sjekke om det er noen restplasser ledig når førsteopptaket er ferdig. 5. Du kan søke som enkeltemnestudent og jobbe ved siden av. Ex.phil og evt ex.fac kreves ved mange studier, så det kan du plotte inn hvor som helst i etterkant. 6. Det er mye lærdom i å jobbe et år. Da ser du fort hva du liker, og ikke liker, ved den type jobb du har fått. Det jeg ikke helt har fått tak i er hva du er god på. Hva er det ved psykologi og kriminologi du tiltrekkes av? Har du tatt en interessetest? Hvordan ønsker du at jobbhverdagen din skal være? Vil du jobbe med "mennesker eller maskiner"? For mange har det også noe å si hva som finnes på stedet de bor eller ønsker å bo. Du finner ikke alltid de samme jobbene på bygda som i byen. Anonymkode: cf616...11e
IkkeAnonymBruker Skrevet 8. mai 2020 #17 Skrevet 8. mai 2020 Jeg slenger meg på resten som har sagt det samme: vent! Ikke start med et helt studie om du ikke er sikker på valget ditt. Om jeg kunne valgt igjen, så hadde jeg ventet. Nå sitter jeg her med mange bortkastede år og masse i studielån og er uten jobbmuligheter og er like usikker (om ikke mer) som da jeg gikk ut av VGS. Det betyr ikke at du ikke skal prøve ting, tvert i mot – jeg ville rådet deg til å prøve så mye som mulig. Ta i stedet et eller flere årsstudium, prøv ut forskjellige jobber, prøv deg ut som vikar, ta deg en jobb på callcenter i utlandet (ikke fordi jobben er bra, men for sjansen til å dra ut og gjøre noe nytt), vær reiseleder eller flyvert en stund, ta onlinekurs på nett for å finne mer ut av hva du liker/lære nye skills (mye gratis der ute)... listen er lang. (For øvrig ville jeg også anbefalt deg å sjekke finn og linkedin for jobbene som finnes der ute, det kan også gi deg en pekepinn på hvilke sjanser som finnes for deg – er du usikker kan du velge litt basert på det)
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2020 #18 Skrevet 8. mai 2020 11 timer siden, AnonymBruker skrev: 1. Jeg tror du kan søke med førstegangsvitnemål enda ett år, men sjekk opp på samordna opptak sine sider for å være sikker. 2. På NTNU (om det er der du har søkt) kan du få første året i en bachelor godkjent som en årsenhet. 3. Folkehøyskole får du lån til hos Lånekassen. Du får også 2 tilleggspoeng til neste år når du evt skal søke andre studier. 4. Om du likevel ikke vil gå psykologi kan du sjekke om det er noen restplasser ledig når førsteopptaket er ferdig. 5. Du kan søke som enkeltemnestudent og jobbe ved siden av. Ex.phil og evt ex.fac kreves ved mange studier, så det kan du plotte inn hvor som helst i etterkant. 6. Det er mye lærdom i å jobbe et år. Da ser du fort hva du liker, og ikke liker, ved den type jobb du har fått. Det jeg ikke helt har fått tak i er hva du er god på. Hva er det ved psykologi og kriminologi du tiltrekkes av? Har du tatt en interessetest? Hvordan ønsker du at jobbhverdagen din skal være? Vil du jobbe med "mennesker eller maskiner"? For mange har det også noe å si hva som finnes på stedet de bor eller ønsker å bo. Du finner ikke alltid de samme jobbene på bygda som i byen. Anonymkode: cf616...11e Okei. Takk for veldig mye bra info. Jeg skjønte ikke helt punkt 5. Kunne du forklart litt mer utdypende om hvordan dette fungerer? 😊 Jeg vet ikke, bare synes at de fagområdene er utrolig spennende, men nei har ikke tatt test. Tror jeg kunne tenkt meg en blanding av «mennesker og maskiner». Jeg bor nå i en by, og kan tenke meg å fortsette med det til jeg dør. (Men gjerne en annen by da, som er enda litt større)😊 Anonymkode: b6e1a...c7f
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #19 Skrevet 9. mai 2020 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Okei. Takk for veldig mye bra info. Jeg skjønte ikke helt punkt 5. Kunne du forklart litt mer utdypende om hvordan dette fungerer? 😊 Jeg vet ikke, bare synes at de fagområdene er utrolig spennende, men nei har ikke tatt test. Tror jeg kunne tenkt meg en blanding av «mennesker og maskiner». Jeg bor nå i en by, og kan tenke meg å fortsette med det til jeg dør. (Men gjerne en annen by da, som er enda litt større)😊 Anonymkode: b6e1a...c7f Hvis du kikker på de studiene du kan tenke deg og leser litt om hvordan de er bygd opp, ser du at mange bachelorgrader har emnet ex.phil (og noen har ex.fac). Disse emnene kan du ganske trygt ta uansett hvilken bachelor du vurderer, når det passer deg selv. Dette er fordi du kan innlemmet tidligere studier i ny utdanning du tar. Du søker bare studiestedet om innpassing av tidligere tatt utdanning. Jeg har f.eks fått innpasset min ex.phil fra 2006 inn i en ny grad nå. Når det gjelder enkeltemnestudent bør du lese om det på f.eks UiO sine sider. Der står det hvordan du gjør det. Da trenger du ikke å ta en hel grad eller årsenhet, men du kan plukke litt emner her og der. F.eks ett av emnene fra psykologiårsenheten og ett fra kriminologi. Men emnene må være åpne for alle, om jeg ikke husker feil. Dette bør du absolutt lese deg opp på for du får litt valgmuligheter her. Du kan også ta en "selvbygd" bachelor (som heter noe annet enn selvbygd, men jeg kommer ikke på det). Da setter du sammen emner slik du ønsker det og må ha noe metode i tillegg. Dette anbefales egentlig ikke, da det er vanskelig for en arbeidsgiver å se hva du egentlig kan og vil med graden din. Anonymkode: cf616...11e
Hudpleier Skrevet 14. juni 2020 #20 Skrevet 14. juni 2020 På 4.5.2020 den 20.53, AnonymBruker skrev: Hei. Jeg slutter på VGS nå snart, får generell studiekompetanse med ca 5,0 i snitt. Er interessert i psykologi og kriminologi, og har derfor søkt meg til et bachelorprogram i generell psykologi. Problemet er at jeg ikke vet hva jeg vil «bli» eller egentlig «kan» bli med den utdannelsen. Har dere noen noe forslag til hva jeg kan søke neste år. Vil helst ha noe som gir gode muligheter for jobb og med så høy lønn som mulig. (Kan være hvor som helst, men foretrekker noe i Norge) Anonymkode: b6e1a...c7f Du kan senere ta flere mastere. Det kan universitetet fortelle deg om. Disse masterne peiler seg inn på forskjellige områder. Du kan ta master i feks psykologi, barnevern, familieterapi og pedagogikk. Mange muligheter! Du slipper realfag og tall og jobber med mennesker. Lønnen øker med ansvar og utdanning. Det viktigste er at du får gode karakterer så du kommer deg videre etter bachelor.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå