Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi bor i Holmlia i Oslo. Sentrum er bare 13 minutter unna og jeg lurte på om dere hadde latt en 12 åring å dra dit med venna sine? Det er direkte med tog. Vil bare være sikker på om jeg skal gjøre det eller ikke. Synes hun er ganske moden også!

Anonymkode: 9bc2e...ca1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

På dagtid ja kanskje, på kveldstid nei. (Jeg bor i Oslo men har ikke barn)

Anonymkode: 702f4...ee5

• Liker 5
Gjest WhisperingWind
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi bor i Holmlia i Oslo. Sentrum er bare 13 minutter unna og jeg lurte på om dere hadde latt en 12 åring å dra dit med venna sine? Det er direkte med tog. Vil bare være sikker på om jeg skal gjøre det eller ikke. Synes hun er ganske moden også!

Ja, på dagtid burde det gå fint så lenge de holder seg på Karl Johan/Bogstadveien. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvis de har et mål med turen, ikke kun for å henge.

Anonymkode: d8dd6...76b

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har sett mange yngre i Oslo sentrum.Men hadde aldri sendt mine egne der alene nei.. 

Og må du så gjør det på dagtid.Ikke kveld..

Men er de vabt til Holmlia så er det vrl trygt i Oslo og?

Anonymkode: d6762...130

• Liker 2
Skrevet

Hva i all verden skal en 12-åring til Oslo sentrum alene for? Vi har også en 12-åring, og Oslo sentrum er ikke tema.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sier nei.
Vi bor et kvarters t-banetunnel unna sentrum. 13-åringen har kun et par ganger fått dra til byen, og da med en konkret plan.

Det er ingen grunn til å la barn henge i sentrum i normale tider, i disse koronatider er det ihvertfall ingen grunn til at de skal gjøre det. I disse dager er det blant annet ikke anbefalt at man reiser kollektivt hvis man ikke må. 

Anonymkode: 7250a...e9f

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Som påpekt av andre, stor forskjell på dagtid og kveld. Oslo har blitt veldig skummelt den siste tiden, og det kommer fra en person som tidligere har vært "fryktløs" her i byen. 

Anonymkode: a7394...767

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville aldri sendt min 12-åring alene til Oslo sentrum nei, er du gal 😵

Forøvrig er det en stor forskjell mellom "på byen" og "i byen". Kan fort bli forvirringer 😅

Anonymkode: 72cdb...1d1

• Liker 11
Gjest Lasox
Skrevet (endret)
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kan godt være hun virker moden, men det skal tas med en klype salt. Små barn tenker godt om andre mennesker og tenker ikke alltid på det i det "store bildet". Hva kan skje med meg om jeg setter meg inn i bilen til en fremmed mann som virker bare "snill"? Nei. Jeg ville aldri ha latt 12-åringer være alene i byen verken i Oslo eller andre mindre byer.

Pedofile, drapsmenn, ran, overgrep, annen kriminalitet osv... har ikke noe barn, men ville aldri ha tatt den risikoen med barnet. Femten år derimot er litt mer passende alder da har dem fått opplevd en del i livet allerede og begynner å tenke litt mer i det "store bildet" og tar færre "idiotiske" sjanser.

Små barn har heller ingen sjans til å kunne forsvare seg selv eller minimalt sjans til å kunne hjelpe andre om det skulle oppstå livstruende eller farlige situasjoner. Vil du virkelig ta sjansen med barnet ditt?! 😮

Endret av Lasox
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som påpekt av andre, stor forskjell på dagtid og kveld. Oslo har blitt veldig skummelt den siste tiden, og det kommer fra en person som tidligere har vært "fryktløs" her i byen. 

Anonymkode: a7394...767

Kan du utdype dette?

Anonymkode: 16edd...bcf

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Kan du utdype dette?

Det har vært en del saker om ungdomsgjenger som finner på ugang det siste året. Slåsskamper for å legge ut på tiktok osv.

Anonymkode: bdee9...5b3

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hva skal de i sentrum? Klarer vennegjengen å holde den nødvendige korona-avstanden seg i mellom og til andre på toget og inne i f.eks butikker. Klarer de å sprute hendene når de har gått av toget? Dette er virkelig ikke tida for å henge i byen og på kjøpesentre. Min 13,5-åring får heller ikke dra på det lokale senteret nå. 

Anonymkode: 7250a...e9f

Gjest WhisperingWind
Skrevet
7 timer siden, Lasox skrev:

Det kan godt være hun virker moden, men det skal tas med en klype salt. Små barn tenker godt om andre mennesker og tenker ikke alltid på det i det "store bildet". Hva kan skje med meg om jeg setter meg inn i bilen til en fremmed mann som virker bare "snill"? Nei. Jeg ville aldri ha latt 12-åringer være alene i byen verken i Oslo eller andre mindre byer.

Pedofile, drapsmenn, ran, overgrep, annen kriminalitet osv... har ikke noe barn, men ville aldri ha tatt den risikoen med barnet. Femten år derimot er litt mer passende alder da har dem fått opplevd en del i livet allerede og begynner å tenke litt mer i det "store bildet" og tar færre "idiotiske" sjanser.

Små barn har heller ingen sjans til å kunne forsvare seg selv eller minimalt sjans til å kunne hjelpe andre om det skulle oppstå livstruende eller farlige situasjoner. Vil du virkelig ta sjansen med barnet ditt?! 😮

Du vet at det bor barn i Oslo? Det ikke farligere å gå på Karl Johan, Aker Brygge eller i Bogstadveien enn det er i Bergen Sentrum eller ander litt større byer. Kan ikke huske å ha lest at noen barn har blitt kidnappet eller drept i forbindelse med en tur i sentrum, noensinne.

Og er ungene naive nok til å gå bli med en fremmed i bil så kan det skje rett utenfor huset deres. Hører vel mer om sånne saker utenfor Oslo enn i Oslo...

Om ungene har en plan om å dra til byen for å shoppe, gå på cafe og bare se seg litt rundt på overnevnte steder så ser jeg absolutt ingen grunn til at de ikke skal få det. 

AnonymBruker
Skrevet

Her i Trondheim ja. I Oslo? Aldri i verden om det hadde skjedd 

Anonymkode: 7315a...493

AnonymBruker
Skrevet

Ikke ned til sentrum, men min datter får gå med venner i Bogstadveien. Men det er ikke så langt å gå dit. Men aldri om de får dra ned til sentrum alene. Det finnes så mange gjenger som ser seg ut andre ungdom der, så det føler jeg ikke er spesielt trygt. Spesielt rundt city og Jernbanetorget. 

Anonymkode: 57cde...61f

AnonymBruker
Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det har vært en del saker om ungdomsgjenger som finner på ugang det siste året. Slåsskamper for å legge ut på tiktok osv.

Anonymkode: bdee9...5b3

Ungdomsgjenger som utsetter andre ungdommer for ting, ja. AB..767 gir inntrykk av at det er farlig for en hver å ferdes ute i Oslos gater om dagen.

• Liker 2
Gjest WhisperingWind
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke ned til sentrum, men min datter får gå med venner i Bogstadveien. Men det er ikke så langt å gå dit. Men aldri om de får dra ned til sentrum alene. Det finnes så mange gjenger som ser seg ut andre ungdom der, så det føler jeg ikke er spesielt trygt. Spesielt rundt city og Jernbanetorget. 

Anonymkode: 57cde...61f

Det er gjeng mot gjeng. Ikke tilfeldige mennesker. 

Og har ærlig talt aldri opplevd noe skummelt de 20 årene jeg har bodd i Oslo. På dagtid er det i tillegg masse vektere og politi rundt om. 

AnonymBruker
Skrevet
På 4.5.2020 den 23.09, Brunello skrev:

Hva i all verden skal en 12-åring til Oslo sentrum alene for? Vi har også en 12-åring, og Oslo sentrum er ikke tema.

Shoppe litt, henge litt, jeg eeeelsket det da jeg gikk i 8. Var kanskje 13 da... det er jo noe med den løsrivelsesfasen og utvide horisonten sin litt. 

Anonymkode: 70fc3...f4a

• Liker 3
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Shoppe litt, henge litt, jeg eeeelsket det da jeg gikk i 8. Var kanskje 13 da... det er jo noe med den løsrivelsesfasen og utvide horisonten sin litt. 

Anonymkode: 70fc3...f4a

Og den løsrivningsfasen bør starte noen år senere.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...