Gå til innhold

Stygg lukt av klær etter vask..

Mimmii

Anbefalte innlegg

Har de siste par ukene opplevd en ganske stram og sur lukt av klærne etter at jeg har vasket de i maskinen. Dette skjer etter stort sett hver vask, og jeg finner ikke ut hva problemet er.. Kan ikke tenke meg til at det er bakterier, da jeg vasker undertøy/håndklær osv på 90 grader en del ganger i uken.. Har også prøvd å rense maskinen med eddik og 90 graders program.. Har noen opplevd noe lignende?  Tenkte kanskje det kunne være vaskemidlet som skapte en sånn lukt i kontakt med vann, men jeg bruker en del forskjellige vaskemidler, så tror ikke det er det heller. :hakeslepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Legg de i en bøtte med en dæsj eddik før vask i en times tid. Det er fantastisk for fjerning av vond lukt. 

Anonymkode: 3b7b1...439

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanligvis kommer surlukt i nyvaskede klær at at klærne ligger for lenge i maskinen etter at de er vasket før de blir hengt til tørk eller kjørt i trommel.  Kan det være tilfelle her?

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Whistler skrev:

Vanligvis kommer surlukt i nyvaskede klær at at klærne ligger for lenge i maskinen etter at de er vasket før de blir hengt til tørk eller kjørt i trommel.  Kan det være tilfelle her?

Nei, jeg er av den typen som står på badet og venter til maskinen er ferdig, så det kan ikke være det heller.. :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Legg de i en bøtte med en dæsj eddik før vask i en times tid. Det er fantastisk for fjerning av vond lukt. 

Anonymkode: 3b7b1...439

Kan prøve det! Men vil jo helst vite hvor lukta kommer fra.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Mimmii skrev:

Nei, jeg er av den typen som står på badet og venter til maskinen er ferdig, så det kan ikke være det heller.. :sukk:

Surlukt tror jeg kommer fra bakterier som "koser" seg.  Holder maskinen temperaturen den skal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Whistler skrev:

Surlukt tror jeg kommer fra bakterier som "koser" seg.  Holder maskinen temperaturen den skal?

Ut ifra lukten på klærne så skulle man tro at maskinen trenger en rens, men jeg vasker som sagt på 90 grader flere ganger i uken..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Whistler skrev:

Jeg sliter også med det noen ganger. Vasker på 60 grader med godt med vaske-og skyllemiddel. Klærne ligger ikke lenge før de legges i trommel. 
Jeg mistenker at trommelen tar for lang tid, men den er kun et par år. Det gamle ble mye varmere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Mimmii skrev:

Ut ifra lukten på klærne så skulle man tro at maskinen trenger en rens, men jeg vasker som sagt på 90 grader flere ganger i uken..

Jo, men vet du om maskinen greier å oppnå den temperaturen på vannet?  I de maskinene jeg har sett inni ligger varmelementet i bunnen av maskinen (under trommelen).  Hvis jeg skal tenke litt høyt kan det kanskje være at vann blir stående igjen i pumpa eller i bunnen av maskina.  Hvis det er sånn at du vasker klær flere ganger i uken burde det være såpass utskifting at det ikke skulle ha betydning.  Hvis du tror det er maskinen kan du kanskje kjøre den en gang uten klær og velge skylling manuelt og deretter tømming og samler opp vannet i en bøtte i stedet for i avløpet og sjekke det for lukt og konsistens?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har du døra på vaskemaskinen lukket når den ikke er i bruk? Døra må være åpen slik at innsiden av maskina får bli luftet/tørker.

Anonymkode: fdcac...374

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vasker du maskinen? Ville tippet den er sur og trenger en real vask og rens. Og så må den tørkes godt av etter bruk. 

Anonymkode: fcd43...9ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sånn hadde jeg det med et par plagg. Jeg prøvde eddik, høyere temperatur, rense støvfilter osv, men kom frem til at nevnte plagg kanskje bare var for gamle og/eller bestod av et stoff som omtrent lagret vond lukt. Måtte kaste det til slutt. 

Anonymkode: f65e1...12b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Måtte kaste det til slutt. 

Min erfaring er at sur lukt vanligvis kan vaskes bort, ja. Kanskje forsøke med en annen maskin en gang?

Spoiler

Hva Gud sa første gang Eva vasket musa si i havet? "Den lukta der kommer rekene aldri til å bli kvitt"

Anonymkode: 04e8a...a47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Skulle stå, "men noen ganger må klærne rett og slett kastes, ja".

Anonymkode: 04e8a...a47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvd tøymykner med god duft? 

God avstand mellom klærne når de henges på tørkestativ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva er klærne laget av? Plast?

Anonymkode: 11c46...f51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Noen forslag:

Er du gravid? Kan påvirke luktesansen ganske mye. 

Tørker du klær med god avstand, i et passe varmt rom og med god ventilasjon? Blir klærne fort tørre?

Bruker du passelig mengde vaskemidler/skyllemiddel? For mye av det gode kan føre til at bakterier kan leve på såperester i klærne. (Dropp skyllemiddel på treningstøy).

Så en liten bønn: Ikke pøs på med parfymert skyllemiddel, vær så snill 😊. Vi er ganske mange som hater den lukten intenst.🤢 Heller sure klær! 

Anonymkode: 4b0da...9d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har du renset filtrene i det siste? På min maskin er det en liten luke nede på fremsiden.

Dersom det er sur lukt av alle klærne uavhengig av temp og material må det vel være noe med maskinen. Har du kjent på glasset i døren når du kjører en 90 graders vask at det er varmt inni?

Anonymkode: f8e03...740

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du døra på vaskemaskinen lukket når den ikke er i bruk? Døra må være åpen slik at innsiden av maskina får bli luftet/tørker.

Anonymkode: fdcac...374

Døra er helt åpen når den ikke er i bruk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Whistler skrev:

Jo, men vet du om maskinen greier å oppnå den temperaturen på vannet?  I de maskinene jeg har sett inni ligger varmelementet i bunnen av maskinen (under trommelen).  Hvis jeg skal tenke litt høyt kan det kanskje være at vann blir stående igjen i pumpa eller i bunnen av maskina.  Hvis det er sånn at du vasker klær flere ganger i uken burde det være såpass utskifting at det ikke skulle ha betydning.  Hvis du tror det er maskinen kan du kanskje kjøre den en gang uten klær og velge skylling manuelt og deretter tømming og samler opp vannet i en bøtte i stedet for i avløpet og sjekke det for lukt og konsistens?

Jeg går ut ifra det ja.. Glasset på vaskemaskinen er i hvertfall ekstremt varmt når jeg kjører 90graders vask.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...