Gå til innhold

Hvorfor er vi i Norge så dårlig på å bruke munnbind?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men man får jo ikke viruset på selve hånden, men på hansken. Så å fjerne hansken og vaske og sprite seg etterpå, må være bedre enn ikke å bruke hansker. Jeg forstår ikke motstanden mot hansker. 

Anonymkode: cbeb0...0e8

Så du ikke at jeg skrev tidligere at hansker ofte ikke er 100% tette? Det er en grunn til at helsepersonell skal utføre grundig håndvask både før og etter hansker. Og har helsepersonell sår på hendene, skal de dekkes til under hansken. Å ta på en hanske betyr ikke at du er helt beskyttet mot smittestoff via hendene dine, hverken for din egen del eller pasienten man behandler. 

Som sagt, hanskebruken og forklaringen din tilsier at du ikke forstår grunnprinsippene for god håndhygiene. 

Endret av Nerine_
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja men jeg tar jo ikke på disse tingene med huden, men med hansken. For meg føles det tryggere. Jeg fjerner hanskene og vasker og spriter meg. Hvorfor mener du og andre at det ikke hjelper. Bedre å ha en beskyttende hinne som hanske enn å ta på med hånden.

Nei, men du tar på tingene med hansker, som har små hull, og hva skjer når du tar av hansker? Du tar på de samme tingene, men nå uten hansker. Poenger er at det er meningsløst, men det du må gjøre er å bruke antibac og vakse hendene når du kommer hjem. 

Anonymkode: 8a4d8...234

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er det som er så komplisert? Jeg er helsepersonell og jeg ville alle anbefalt å bruke munnbind i disse tider, men da er det viktig å lære hvordan en skal ta det på og av, samt være nøye med håndhygiene, desinfinsere hender når du tar det på og når du tar det av, og defininsere hendene dersom du skal rette på munnbindet OG kastet munnbindet etter engangsbruk. 

Svaret var ment ironisk 

Anonymkode: f00e4...a2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja men jeg tar jo ikke på disse tingene med huden, men med hansken. For meg føles det tryggere. Jeg fjerner hanskene og vasker og spriter meg. Hvorfor mener du og andre at det ikke hjelper. Bedre å ha en beskyttende hinne som hanske enn å ta på med hånden.

Det er jo nettopp derfor du har hud kjære deg. Hel hud gir bedre beskyttelse enn hansker. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, men du tar på tingene med hansker, som har små hull, og hva skjer når du tar av hansker? Du tar på de samme tingene, men nå uten hansker. Poenger er at det er meningsløst, men det du må gjøre er å bruke antibac og vakse hendene når du kommer hjem. 

Selvsagt tar jeg ikke på de tingene jeg kjøpte i butikken etter at jeg har tatt av meg hanskene, da venter jeg i flere dager til virusene på varene er kraftig svekket! 

Anonymkode: e3b4c...307

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvsagt tar jeg ikke på de tingene jeg kjøpte i butikken etter at jeg har tatt av meg hanskene, da venter jeg i flere dager til virusene på varene er kraftig svekket! 

Anonymkode: e3b4c...307

Håper dette var en spøk? Hadde det vært så smittsomt så hadde vi vært smittet alle mann nå.

Anonymkode: 1e7d0...8cb

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Håper dette var en spøk? Hadde det vært så smittsomt så hadde vi vært smittet alle mann nå.

Anonymkode: 1e7d0...8cb

Mest sannsynlig ikke en spøk nei, har du ikke lest her på koronaforumet før? 😅

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 4.5.2020 den 19.51, AnonymBruker skrev:

Nå jobber jeg i helsevesenet og kan bruke munnbind korrekt. Men mannen på gata kan ikke det. Du må ha rene hender når du tar det på, det må sitte riktig rundt nese, hake og munn og være tett. Du kan ikke ta på det med urene hender, du kan ikke rette på det og du må kunne ta det av riktig for å ikke smitte deg selv. Klarer du det? Tviler jeg sterkt på

Anonymkode: ff6d3...351

i utlandet bruker mange munnbind for ikke å smitte andre. I Kina er det vanlig høflighet å bruke munnbind om man er forkjølt. Jeg tviler ikke på at voksne kan greie å ta det av og på.

Anonymkode: 8acf1...76f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle ønske noen ville produsere munnbind i kule farger og mønstre, så kunne helsearbeidere få ha de kjedelige i fred. Med tanke på hvor mange land som ønsker at folk bruker munnbind, kunne man nok tjent mye på det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

ts her
Er veldig enig med deg. Også angående dette med å hoste i albuen. Artig at det samtidig som det blir anbefalt å hoste i albuen så anbefales det å hilse med albuer😲

Nettopp! Har også tenkt på det. Må da være bedre å vinke, eller ta en "alvehilsen" dvs hånden på hjertet, når man skal holde seg 2 meter unna. Har hele tiden syntes det var tøvete med albuen, når vi både skulle nyse i den, og holde avstand. Bedre med munnbind enn å nyse i albuen, ikke alle rekker å få albuen opp engang. Og jeg har rett som det er sett menn som nyser i hendene.

Anonymkode: 8acf1...76f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 4.5.2020 den 23.05, AnonymBruker skrev:

Ts her

Så når tannlegen bruker munnbind så er det for å beskytte meg og ikke han?
Det samme med leger og sykepleiere, de bruker munnbind for å beskytte pasienter og ikke seg selv? Det er faktisk det flere sier her inne. Munnbind er for å beskytte andre og ikke seg selv.

Uansett hva noen måtte mene om det, jeg forandrer ikke mening. Det må være en bedre beskyttelse å bruke munnbind enn uten.
Det samme med hansker, å bruke hansker gir mye bedre beskyttelse enn å måtte vente til man er hjemme før man vasker seg. Eller ta på en spritflaske alle andre også peller på. Og hvor mange er det egentlig som vasker seg lenge og grundig nok, de fleste skvetter litt vann på hendene. Eller bruker sprit som står fremme som alle andre også peller på. Hvor mange av dem klarer å fjerne alle viruset de får på hendene på den måten?
Selvfølgelig peller man seg ikke i ansiktet med hanskene på. 

Jeg holder på engangshanser og munnbind som beskyttelse.

Hansker har små hull i seg, så du er ikke ren på hendene selvom du har brukt de. Med mindre det er smittehansker, men de hanskene folk bruker på butikken etc er ikke det. I tillegg blomstrer mikroorganismene opp inne i hansken siden det blir klamt, svette inni hansken. Derfor må man utføre korrekt håndhygiene inn og ut av hanskene. Og det at du feks må pumpe på en antibac flaske gjør jo ingenting. Du desinfiserer jo hendene da. Hvis du gjør det korrekt. 

Anonymkode: 1dec9...62c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, MyMichelle skrev:

Jeg skulle ønske noen ville produsere munnbind i kule farger og mønstre, så kunne helsearbeidere få ha de kjedelige i fred. Med tanke på hvor mange land som ønsker at folk bruker munnbind, kunne man nok tjent mye på det. 

Jepp, hvorfor har feks ingen fotballklubber tenkt på dette? De sutrer over situasjonen i media nesten daglig. Hva med å lage munnbind med Vålerengalogo, Rosenborglogo osv? Må være penger i denne ideen... 

Tenk bare på store klubber som United og Real Madrid. Jaja, ellers hadde det vært kult med Nike, Prada og lignende.

A million dollar ide  :)

Anonymkode: a1279...70d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men man får jo ikke viruset på selve hånden, men på hansken. Så å fjerne hansken og vaske og sprite seg etterpå, må være bedre enn ikke å bruke hansker. Jeg forstår ikke motstanden mot hansker. 

Hva er forskjellen av å få virus på hansken eller hånden? Du tar på de samme tingene (varene feks).Og legger virus igjen der..

Anonymkode: a6fbf...b4e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er forskjellen av å få virus på hansken eller hånden? Du tar på de samme tingene (varene feks).Og legger virus igjen der..

Anonymkode: a6fbf...b4e

Virus som du har på hendene fra før, blir dog ikke satt igjen, og bevisstheten om ikke å berøre de varene en ikke skal kjøpe, blir trolig bedre.

Anonymkode: 36fc3...be9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hansker og munnbind kan fort bli en falsk trygghet. 

Man skal holde seg hjemme hvis man har symptomer og da er det jo kontaktsmitte som gjelder. At vi tar på samme "kontaminerte" flater og berører oss i en av slimhinnene og dermed får inn/ut bakterier på den måten. Mange vasker/desinfiserer hendene sine mindre når de har på hansker som også kan ha små mikrohull. Samt at det er ubehagelig å ha på munnbind slik at man tar seg til ansiktet for å rette på dette. 

En annen ting er at mange ikke klarer å ta av seg munnbind og hansker uten å kontaminere seg selv og miljøet rundt. Jeg har sett mange personer i butikken med hansker som tar seg til ansiktet og da er man jo like langt. Mye bedre om alle hadde spritet hendene før de kom inn i butikken (man må bruke nok sprit for at det skal fungere og sprite riktig, mange glemmer høyre tommel) og være veldig observant på å ikke ta seg i ansiktet under handlingen. 

Når det er sagt så er god håndhygiene det absolutt viktigste og at man holder seg hjemme ved symptomer. Se til sykehuset hvor det var smitte på øyeavdelingen. Ingen av pasientene ble smittet fordi man er så rutinert på håndhygiene mellom pasienter, men øvrig personell ble smittet fordi man da ikke viser samme gode basale smittevernregler mellom kollegaer og kontaktflater på eks. spiserom osv. 

Anonymkode: e07f9...f1a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Virus som du har på hendene fra før, blir dog ikke satt igjen, og bevisstheten om ikke å berøre de varene en ikke skal kjøpe, blir trolig bedre.

Hvorfor kan man ikke heller sprite/vaske hender på vei inn i butikken? Tar du hansker på uvaskede hender er du langt unna å kunne kalle deg ren. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Regjeringen ignorerte risikoanalysen til Direktoratet for samfunnsikkerhet og beredskap som hvert eneste år har hatt Pandemi som den største og mest sannsynlige trusselen mot Norge i 10 år.

2) Regjeringen «glemte» å kjøpe munnbind til beredskapslager

4) Når Corona slo til var vi helt uforberedt

3) Fremfor å innrømme tabben sier de at at munnbind ikke virker mot Corona

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, Nerine_ skrev:

Hvorfor kan man ikke heller sprite/vaske hender på vei inn i butikken? Tar du hansker på uvaskede hender er du langt unna å kunne kalle deg ren. 

Jeg er helt enig, men man bør jo gjøre begge deler, både sprit før og så hansker. En bør dessuten sprite/ vaske hendene straks hanskene er tatt av igjen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Uke nummer to med munnbind i Tyskland, og mange har allerede sluttet med det, i stille protest 

Anonymkode: f00e4...a2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...