AnonymBruker Skrevet 5. mai 2020 #61 Skrevet 5. mai 2020 3 minutter siden, Nerine_ skrev: Du vet at mange hansker ikke er tette..? Det er der håndhygiene kommer inn. Det er værre å stole på at en hanske skal holde hendene dine "virusfrie". Du er jo selv ansvarlig for hvor godt du selv vasker hendene, uavhengig om andre slurver. Ingenting slår en ordentlig håndvask, hverken hansker eller sprit. Vel, mulig de ikke er tette. Men de gir uansett bedre beskyttelse enn ingen hanske. Det går fint å bruke hansker, og vaske og sprite seg i tillegg. Forstår ikke motstanden mot hansker og munnbind. Anonymkode: cbeb0...0e8 1
Nerine_ Skrevet 5. mai 2020 #62 Skrevet 5. mai 2020 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vel, mulig de ikke er tette. Men de gir uansett bedre beskyttelse enn ingen hanske. Det går fint å bruke hansker, og vaske og sprite seg i tillegg. Forstår ikke motstanden mot hansker og munnbind. Anonymkode: cbeb0...0e8 Hansker er bortkastet i butikken, du er uansett avhengig av å vaske eller sprite hendene etterpå. Du får ikke renere hender av hansker, og du blir ikke syk av å få virus på hendene. Å bruke hansker i butikken viser bare at du ikke helt forstår hygieneprinsippene. 5
UnderCover Skrevet 5. mai 2020 #63 Skrevet 5. mai 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Helsearbeidere har rene hender, vi andre har skitne hender, og det er altfor komplisert for oss som ikke har medisinsk bakgrunn. Anonymkode: f00e4...a2e 😂
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2020 #64 Skrevet 5. mai 2020 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vel, mulig de ikke er tette. Men de gir uansett bedre beskyttelse enn ingen hanske. Det går fint å bruke hansker, og vaske og sprite seg i tillegg. Forstår ikke motstanden mot hansker og munnbind. Anonymkode: cbeb0...0e8 Fordi virus ikke krype inn gjennom huden på fingrene dine. Anonymkode: f00e4...a2e 2
Jytte Skrevet 5. mai 2020 #65 Skrevet 5. mai 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hva gjør alle barnefamiliene på kjøpesentrene?? Anonymkode: e3b4c...307 Du, det vet jeg ikke. Det er jo noen som elsker å shoppe. En manisk form for rus. 1
Snop Skrevet 5. mai 2020 #66 Skrevet 5. mai 2020 1 time siden, Nerine_ skrev: Hansker er bortkastet i butikken, du er uansett avhengig av å vaske eller sprite hendene etterpå. Du får ikke renere hender av hansker, og du blir ikke syk av å få virus på hendene. Å bruke hansker i butikken viser bare at du ikke helt forstår hygieneprinsippene. For min del gjør hansker at jeg blir mer obs på å ikke ubevisst ta meg selv i ansiktet. Funker fjell. Glemmer meg fort ut uten. 2
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2020 #67 Skrevet 5. mai 2020 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Samme med håndvask, så la oss kutte ut det også 🤔 La oss ikke tenke positivt om de prosenter effektivitet vi får ut av vår innsats, la oss droppe alt, siden vi som folk ikke oppnår 100% 😷😷😷😷 Anonymkode: Hvorfor innføre tiltak som kan øke smittefaren når de tiltakene vi har er bevist å funke? Dersom alle gikk med munnbind vil folk senke skuldrene, flere ville gå ut og avstanden mellom hver enkelt ville bli mindre. I tillegg til mange av disse vil gå og plukke seg i ansiktet pga det irriterende munnbindet (jeg jobber med munnbind og tro meg, det er ikke behagelig å gå med over tid). Ikke har de nok engangs, så enten vil de bruke det de har flere ganger eller ha flergangs så de putter i lommen/bilen eller liknende. Anonymkode: 92e8f...575 2
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2020 #68 Skrevet 5. mai 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor innføre tiltak som kan øke smittefaren når de tiltakene vi har er bevist å funke? Dersom alle gikk med munnbind vil folk senke skuldrene, flere ville gå ut og avstanden mellom hver enkelt ville bli mindre. I tillegg til mange av disse vil gå og plukke seg i ansiktet pga det irriterende munnbindet (jeg jobber med munnbind og tro meg, det er ikke behagelig å gå med over tid). Ikke har de nok engangs, så enten vil de bruke det de har flere ganger eller ha flergangs så de putter i lommen/bilen eller liknende. Anonymkode: 92e8f...575 De tiltakene vi har hatt er for inngripende til å kunne opprettholdes over tid. Ingen (eller få, ihvertfall) ble smittet på kjøpesenter i den periden de fleste holdt seg hjemme uansett, da var det god plass mellom folk og lett å holde avstand. Busser og T-baner var nesten tomme, så det ble lite smitte der også. Supert så langt! Så kommer problemene: For det første må økonomien settes igang igjen, da må folk handle, reise og dra på jobb. Ikke alle kan jobbe effektivt nok på hjemmekontor. For det andre blir fok rett og slett lei av å sitte hjemme uten å treffe kolleger, venner og familie. Det er effektivt for å stoppe smitte, men (for) krevende for folk i lengden. Derfor kan vi ikke fortsette med dette i all evighet. Så de tunge tiltakene må lettes på etterhvert. Da kan man gjøre som i Norge, heve tiltakene litt etter litt og satse på at det går bra med bedre smittesporing. I mange andre land (som har vært hardere rammet enn Norge ofte) vil man også sette inn nye tiltak i stedet, som påbud om bruk av masker. Disse beskytter mindre enn de strenge tiltakene man har hatt, men er lettere å leve med i lang tid. Anonymkode: 146a4...85a
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2020 #69 Skrevet 5. mai 2020 På 4.5.2020 den 19.51, AnonymBruker skrev: Nå jobber jeg i helsevesenet og kan bruke munnbind korrekt. Men mannen på gata kan ikke det. Du må ha rene hender når du tar det på, det må sitte riktig rundt nese, hake og munn og være tett. Du kan ikke ta på det med urene hender, du kan ikke rette på det og du må kunne ta det av riktig for å ikke smitte deg selv. Klarer du det? Tviler jeg sterkt på Anonymkode: ff6d3...351 Unnskyld meg, men det er virkelig ikke så avansert. En hver kan lære seg å ta det på og av på riktig måte, samt utføre håndhygiene før en tar på munnbindet. Hvis folk ikke kan lære seg dette er det rart, så og påstå at det bare er helsepersonell som kan håndtere dette riktig er bare tull. Jeg er helsepersonell selv, men det jeg syns er unødvendig, er bruken av hansker for personer som ikke er på jobb i helseveneset, hva er vitsen med det egentlig? Det som hjelper er å bruke antibac bår du ikke har tilgang på vann. En liten how to-video: Anonymkode: 8a4d8...234 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2020 #70 Skrevet 5. mai 2020 Til deg som skrev dette: Det samme med hansker, å bruke hansker gir mye bedre beskyttelse enn å måtte vente til man er hjemme før man vasker seg. Hvorfor tror du at du er bedre beskyttet av å bruke hansker? Det er alltid mikroskopiske hull på disse hanskene og når du har på hansker gjør du akkurat det samme som når du ikke har på hansker, du tar på de samme tingene, osv. Så det er null poeng i å ha dem på, men det som er viktig, er å vaske hendene når du har tatt på noe som kan smitte deg. Har du hansker på deg, spriter du ikke hendene og tror du er beskyttet, altså en falsk trygghet. Det er heller ikke anbefalt å sprite hansker da det forringer beskyttelsesevnen. Anonymkode: 8a4d8...234 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2020 #71 Skrevet 5. mai 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Helsearbeidere har rene hender, vi andre har skitne hender, og det er altfor komplisert for oss som ikke har medisinsk bakgrunn. Anonymkode: f00e4...a2e Hva er det som er så komplisert? Jeg er helsepersonell og jeg ville alle anbefalt å bruke munnbind i disse tider, men da er det viktig å lære hvordan en skal ta det på og av, samt være nøye med håndhygiene, desinfinsere hender når du tar det på og når du tar det av, og defininsere hendene dersom du skal rette på munnbindet OG kastet munnbindet etter engangsbruk. Anonymkode: 8a4d8...234 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2020 #72 Skrevet 5. mai 2020 2 timer siden, Nerine_ skrev: Du vet at mange hansker ikke er tette..? Det er der håndhygiene kommer inn. Det er værre å stole på at en hanske skal holde hendene dine "virusfrie". Du er jo selv ansvarlig for hvor godt du selv vasker hendene, uavhengig om andre slurver. Ingenting slår en ordentlig håndvask, hverken hansker eller sprit. Håndvask er best, men antibac er bra det og, det ødelegger membranen til viruset og er effektivt, men er hendene skitne så må de vaskes. Det er heller ikke alltid en har tilgang på vann og da er selvsagt antibac greit da det dreper viruset på hendene. Hansker derimot, det er en falsk trygghet. Anonymkode: 8a4d8...234 1
Zienna Skrevet 5. mai 2020 #73 Skrevet 5. mai 2020 På 4.5.2020 den 19.40, AnonymBruker skrev: Vi frarådes av myndighetene å bruke munnbind siden vi nordmenn ikke greier å bruke dem RIKTIG og dermed øker smitten! Anonymkode: e3b4c...307 Men kanskje er den egentlige grunnen at der ikke er munnbind nok til oss alle? Det tror jeg er grunnen. 3
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2020 #74 Skrevet 5. mai 2020 2 timer siden, Nerine_ skrev: Hansker er bortkastet i butikken, du er uansett avhengig av å vaske eller sprite hendene etterpå. Du får ikke renere hender av hansker, og du blir ikke syk av å få virus på hendene. Å bruke hansker i butikken viser bare at du ikke helt forstår hygieneprinsippene. Men man får jo ikke viruset på selve hånden, men på hansken. Så å fjerne hansken og vaske og sprite seg etterpå, må være bedre enn ikke å bruke hansker. Jeg forstår ikke motstanden mot hansker. Anonymkode: cbeb0...0e8
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2020 #75 Skrevet 5. mai 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva er det som er så komplisert? Jeg er helsepersonell og jeg ville alle anbefalt å bruke munnbind i disse tider, men da er det viktig å lære hvordan en skal ta det på og av, samt være nøye med håndhygiene, desinfinsere hender når du tar det på og når du tar det av, og defininsere hendene dersom du skal rette på munnbindet OG kastet munnbindet etter engangsbruk. Anonymkode: 8a4d8...234 Men hvorfor munnbind som for mange bare fører til at de plukker seg enda mer i ansiktet. Det er ikke bare å ta av og på som er viktig å gjøre riktig. Jeg forstår ikke hensikten med munnbind med mindre man må ha nærkontakt med folk. Avstand er det aller viktigste, og som du sier en god håndvask. Anonymkode: 1e7d0...8cb 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2020 #76 Skrevet 5. mai 2020 Grunnen er jo at det er så dårlig tilgang på munnbind i Norge. Jeg er helsepersonell selv, og ærlig talt er det sannsynligvis mulig å lære en ape riktig munnbindbruk. Det er ikke akkurat som om profesjonsutdanningene må gjennom en 10 studiepoengs eksamen i dette. Anonymkode: bca06...b42 3
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2020 #77 Skrevet 5. mai 2020 2 timer siden, Nerine_ skrev: Hansker er bortkastet i butikken, du er uansett avhengig av å vaske eller sprite hendene etterpå. Du får ikke renere hender av hansker, og du blir ikke syk av å få virus på hendene. Å bruke hansker i butikken viser bare at du ikke helt forstår hygieneprinsippene. Stemmer, og nettopp derfor er det viktig å ikke ta seg i ansiktet. Er du i butikken er det mye bedre å sprite hendene etter at du har tatt på diverse ting og betalt. Men å velge å ikke bruke antibac er ikke lurt. Du skal ikke vente til du har kommet hjem før du rengjør hender, det er her antibac kommer inn i bildet. I helsvesenet blir vi faktisk anbefalt til å bruke antibac, men har du synlige skitne hender må de vaskes med vann og såpe. Anonymkode: 8a4d8...234 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2020 #78 Skrevet 5. mai 2020 1 minutt siden, Zienna said: Men kanskje er den egentlige grunnen at der ikke er munnbind nok til oss alle? Det tror jeg er grunnen. Det er nok rett det. Nå er Janus maskene ute. Det er bare å kjøpe 😷 Jeg bruker på KIWI, går i kø der inne. Det gjelder å passe seg. Anonymkode: 2094e...5b3 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2020 #79 Skrevet 5. mai 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Til deg som skrev dette: Det samme med hansker, å bruke hansker gir mye bedre beskyttelse enn å måtte vente til man er hjemme før man vasker seg. Hvorfor tror du at du er bedre beskyttet av å bruke hansker? Det er alltid mikroskopiske hull på disse hanskene og når du har på hansker gjør du akkurat det samme som når du ikke har på hansker, du tar på de samme tingene, osv. Så det er null poeng i å ha dem på, men det som er viktig, er å vaske hendene når du har tatt på noe som kan smitte deg. Har du hansker på deg, spriter du ikke hendene og tror du er beskyttet, altså en falsk trygghet. Det er heller ikke anbefalt å sprite hansker da det forringer beskyttelsesevnen. Anonymkode: 8a4d8...234 Ja men jeg tar jo ikke på disse tingene med huden, men med hansken. For meg føles det tryggere. Jeg fjerner hanskene og vasker og spriter meg. Hvorfor mener du og andre at det ikke hjelper. Bedre å ha en beskyttende hinne som hanske enn å ta på med hånden. Anonymkode: cbeb0...0e8
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2020 #80 Skrevet 5. mai 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men hvorfor munnbind som for mange bare fører til at de plukker seg enda mer i ansiktet. Det er ikke bare å ta av og på som er viktig å gjøre riktig. Jeg forstår ikke hensikten med munnbind med mindre man må ha nærkontakt med folk. Avstand er det aller viktigste, og som du sier en god håndvask. Anonymkode: 1e7d0...8cb Selvføgelig, holder du avstand så er det ikke behov for munnbind, men jeg ser jo at folk ikke er så flinke til dette. Bor midt i byen og opplever daglig at folk ikke bryr seg om å holde avstand. Det kan være greit å bruke munnbind når du vet at det kan være vanskelig å holde avstand. Og til den brukeren som skriver at folk tar munnbindet, så må en jo bare være obs på å ikke gjøre det, og dersom det MÅ rettes på, må hendene desinfiseres. Anonymkode: 8a4d8...234 2
Anbefalte innlegg