Gå til innhold

Hvorfor er vi i Norge så dårlig på å bruke munnbind?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi det er helt meningsløst. Ut fra det man ser på tv så er det ikke 1 person som bruker det riktig. Folk fikler på det, fester det dårlig, trekker det ned når de skal snakke osv. Alt dette gjør at det bare øker smittefaren ettersom folk tar seg mer i ansiktet, samtidig som de tror det beskytter dem. 

Anonymkode: 247a6...bb9

Hadde vi hatt nok munnbind til helsepersonell og Norges befolkning, så kunne man vel saktens laget en info film eller brosjyre om hvordan man tar av og på munnbind. På lik linje med infoen om hvordan man vasker hender riktig, hvordan man bruker antibac riktig osv

Anonymkode: 75488...73b

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts her

Så når tannlegen bruker munnbind så er det for å beskytte meg og ikke han?
Det samme med leger og sykepleiere, de bruker munnbind for å beskytte pasienter og ikke seg selv? Det er faktisk det flere sier her inne. Munnbind er for å beskytte andre og ikke seg selv.

Uansett hva noen måtte mene om det, jeg forandrer ikke mening. Det må være en bedre beskyttelse å bruke munnbind enn uten.
Det samme med hansker, å bruke hansker gir mye bedre beskyttelse enn å måtte vente til man er hjemme før man vasker seg. Eller ta på en spritflaske alle andre også peller på. Og hvor mange er det egentlig som vasker seg lenge og grundig nok, de fleste skvetter litt vann på hendene. Eller bruker sprit som står fremme som alle andre også peller på. Hvor mange av dem klarer å fjerne alle viruset de får på hendene på den måten?
Selvfølgelig peller man seg ikke i ansiktet med hanskene på. 

Jeg holder på engangshanser og munnbind som beskyttelse.

Anonymkode: cbeb0...0e8

Hvorfor tror du det? Du blir ikke syk av å få virus på fingeren din. Og hva er problemet med å ta på en spritflaske andre har tatt på? Du skal jo sprite hendene etterpå. Eller så er det mange butikker som har vask. Men for all del, du kan godt bare fortsette med din falske trygghet. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, Nerine_ skrev:

Hvorfor tror du det? Du blir ikke syk av å få virus på fingeren din. Og hva er problemet med å ta på en spritflaske andre har tatt på? Du skal jo sprite hendene etterpå. Eller så er det mange butikker som har vask. Men for all del, du kan godt bare fortsette med din falske trygghet. 

Hansker er ikke tette, må ha to par da? 

Anonymkode: a6fbf...b4e

• Liker 1
Skrevet
11 timer siden, UnderCover skrev:

Ja, det klarer jeg. Enhver tulling kan lære seg å håndtere et munnbind, så at du som jobber i helsevesenet klarer å ta det på deg, er faktisk ikke så enestående som du skal ha det til.

Folk klarer ikke å bruke eingangshansker riktig heller 😊

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det blir reduksjon i dråper som flyr rundt i luften om de blir stoppet av en maske. Da blir det mindre dråper dom lander på overflater.

Det blir en reduksjon av virus i miljøet. 

Akkurat som en håndvask, eller en spruting av hender ikke nødvendigvis dreper 100% av bakterier, reduserer det mesteparten av virus. 

Klart en kirurg dom skrubber til en operasjon er bedre på håndvask enn meg, det betyr derimot ikje st jeg ikke skal vaske hendene.

Klart en kirurg som skal stå mitt i spruten av å intubere en COVID pasient har større risiko på feil bruk av maske. Befolkningen skal ikke bruke masker for å beskytte seg selv mot smitte i en ekstrem situasjon. Befolkningen skal bruke munnbind for å forhindre av de selv sprer virus de ikke er klar over st de har. 

Det er ikke slik at viruset formerer seg inne i masken, viruset formerer seg inne i cellene våre. Skal feil bruk av masker være problematiske må det forårsake at viruset kommer fra luften og inn i kroppen. Det skal litt til at dette skjer.

Anonymkode: 2094e...5b3

• Liker 4
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hansker er ikke tette, må ha to par da? 

Anonymkode: a6fbf...b4e

Eller bare droppe hansker, og heller utføre skikkelig håndhygiene? 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Vi helsepersonell bruker munnbind med tanke på å ikke smitte eller å bli smittet. Mange bruker munnbind feil, til og med folk som jobber i helsevesenet kan gjøre feil. Når man bruker munnbind i sivil er hovedtanken at man skal unngå å smitte andre. Hvis det brukes på riktig måte kan det også beskytte deg mot å bli smittet, men de fleste klarer ikke å bruke det riktig selv om det ser veldig lett ut. For de fleste har munnbind mer en placebo effekt. Er man flink til å holde avstand er det helt unødvendig å bruke munnbind. Det er annerledes for oss som jobber i helsevesenet som må være helt tett på de vi hjelper. 

Sitat

Har liten effekt

Hanne-Merete Eriksen-Volle er seksjonsleder i Folkehelseinstituttet (FHI). Hun sier at munnbind har liten effekt for å forhindre smitte blant befolkningen.
– I noen tilfeller kan munnbind tvert i mot bidra til å øke risikoen for smitte, sier hun til NRK.

Brukes feil

Mange bruker ofte bruker munnbind på feil måte.

– Helsepersonell får opplæring i å ta på munnbind på korrekt måte.

Dersom de ikke sitter rett på, vil de gjøre lite for å forhindre smitte.

Bruker munnbind i kort perioder

Munnbind er laget for engangs bruk og får fort bakterier og virus både på innsiden og utsiden.

Helsepersonell bruker bare munnbind i kortere perioder når de står ovenfor en pasient med kjent eller sannsynlig smitte.

Anonymkode: fb2e9...77e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Har folk i risikogrupper nytte av å bruke munnbind da ?

Anonymkode: e3b4c...307

AnonymBruker
Skrevet

Har folk i risikogrupper nytte av å bruke munnbind?   I butikken, på bussen eller når de skal benytte toalettet når de er på hagebesøk !

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi helsepersonell bruker munnbind med tanke på å ikke smitte eller å bli smittet. Mange bruker munnbind feil, til og med folk som jobber i helsevesenet kan gjøre feil. Når man bruker munnbind i sivil er hovedtanken at man skal unngå å smitte andre. Hvis det brukes på riktig måte kan det også beskytte deg mot å bli smittet, men de fleste klarer ikke å bruke det riktig selv om det ser veldig lett ut. For de fleste har munnbind mer en placebo effekt. Er man flink til å holde avstand er det helt unødvendig å bruke munnbind. Det er annerledes for oss som jobber i helsevesenet som må være helt tett på de vi hjelper. 

Anonymkode: fb2e9...77e

Det er nettopp det. Derfor synes jeg det er rart at ikke frisører får god opplæring i å bruke munnbind og må bruke det. De må stå tett oppi mange forskjellige kunder hver dag og har ikke mulighet til å holde avstand.

Anonymkode: 1e7d0...8cb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi bruker ikke munnbind fordi det ikke er effektivt med tanke på smittebegrensning enda i forhold til hvor mye det koster vanlige folk å bruke det. Det er relativt få som er smittet, og vi holder god avstand. Munnbind vil ikke hindre smitte ved å berøre ting, kun ved dråper som svever i lufta, og når vi holder god avstand og få er smittet (og folk som hoster eller nyser holder seg hjemme), er sannsynligheten for at et munnbind hindrer smitte ekstrem liten. Med tanke på hvor ubehagelig det er, er det ikke verdt å kreve dette av befolkningen generelt. 

Folk som må være tett på kunder eller pasienter har litt større sannsynlighet for å komme opp i smitte, men her er det heldigvis noen andre enn meg som skal vurdere hvem som bør bruke det. 

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts her

Så når tannlegen bruker munnbind så er det for å beskytte meg og ikke han?
Det samme med leger og sykepleiere, de bruker munnbind for å beskytte pasienter og ikke seg selv? Det er faktisk det flere sier her inne. Munnbind er for å beskytte andre og ikke seg selv.

Uansett hva noen måtte mene om det, jeg forandrer ikke mening. Det må være en bedre beskyttelse å bruke munnbind enn uten.
Det samme med hansker, å bruke hansker gir mye bedre beskyttelse enn å måtte vente til man er hjemme før man vasker seg. Eller ta på en spritflaske alle andre også peller på. Og hvor mange er det egentlig som vasker seg lenge og grundig nok, de fleste skvetter litt vann på hendene. Eller bruker sprit som står fremme som alle andre også peller på. Hvor mange av dem klarer å fjerne alle viruset de får på hendene på den måten?
Selvfølgelig peller man seg ikke i ansiktet med hanskene på. 

Jeg holder på engangshanser og munnbind som beskyttelse.

Hvis jeg skulle brukt over 15 minutter på å kikke inn i en munn med ca 20 cm avstand, så hadde nok jeg også brukt munnbind, men jeg har enda ikke opplevd det på butikken. 

Du kan selvfølgelig bruke munnbind om du ønsker, men sånn situasjonen er nå, har det lite å si for sykehusene å innføre munnbindbruk på butikker eller offentlige steder. Det er for få smittede til å se noen signifikant effekt av det. Og da er det heller ikke noen vits å legge flere krav på befolkningen. Om kvarte befolkningen hadde vært smittet og sykehusene var fulle, så kunne det hatt effekt, og da kunne nok jeg også vært villig til å ta det på meg. 

Anonymkode: 94d1d...c3b

• Liker 1
Skrevet

Synes egentlig at hele diskusjonen bærer preg av logisk svikt. Altså dersom vi opererer med en logikk hvor alt er enten meningsløst eller maksimalt effektivt burde vi kutte ut håndvasken også. 

Er det virkelig noen som vasker hendene i 20 sekunder slik vi blir fortalt at vi skal gjøre? Nei, trolig ikke, men vi sier da ikke at kun helsepersonell skal vaske hendene heller? 

Hosting i albuen er jo en interessant sak i seg selv. En ting er det uhygieniske ved dette. Å gå rundt i samfunnet med en slik skjorte på må være mange ganger mer smittsomt enn om man bærer munnbind. Dessuten har jeg sett altfor mange ganger at folk glemmer seg bort, og hoster i hånden eller i luften istedenfor.

Hele argumentasjonsrekken er tvilsom. Uansett bruk et det logisk at munnbind avhjelper smittespredning. Et annet element som ofte blir oversett er jo smittedose. Smittedoseringen i det offentlige rom vil gå ned ved utbredt bruk av maske. Smittedose har jo blitt linket til sykdommens alvorlighetsforløp.

Lav dosering blir hevdet å gi lavere sannsynlighet for lav sykdom, og vica versa.

• Liker 5
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå jobber jeg i helsevesenet og kan bruke munnbind korrekt. Men mannen på gata kan ikke det. Du må ha rene hender når du tar det på, det må sitte riktig rundt nese, hake og munn og være tett. Du kan ikke ta på det med urene hender, du kan ikke rette på det og du må kunne ta det av riktig for å ikke smitte deg selv. Klarer du det? Tviler jeg sterkt på

Anonymkode: ff6d3...351

Hvis du klarte å lære det kan vel mannen i gata lære det også? Eller ble helsearbeidere født med en helt egen evne?

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Snop skrev:

Hvis du klarte å lære det kan vel mannen i gata lære det også? Eller ble helsearbeidere født med en helt egen evne?

Helsearbeidere har rene hender, vi andre har skitne hender, og det er altfor komplisert for oss som ikke har medisinsk bakgrunn. 

Anonymkode: f00e4...a2e

• Liker 1
Skrevet

Jeg bruker munnbind, men løper ikke ned kjøpesentre og handler sjelden. De første gangene var det noen som kastet et blikk på meg, men ikke nå mer. Ser ikke mange andre som bruker munnbind. Tar en del taxi og noen sjåfører bruker det. Jeg har alltid på munnbind i taxi, for begge parters del. Har ingen statistikk, men på butikker og sentre ser jeg kanskje to av hundre bruke munnbind. Og ja, det hender det hostes og nyses rett ut i lufta. Folk holder ikke avstand og har med hele familien. Da er jeg glad for munnbindet. Det kan bli klamt så er alltid rask når jeg har ærend. 

Det er ingen heksekunst å ta på seg munnbind som bare er forbeholdt utdannet helsepersonell. Det er heller ingen heksekunst å bruke hansker på riktig måte. Det hender jeg har på engangshansker i latex, og jeg spriter dem også etter behov hvis jeg er innom to butikker. Deretter kastes de. 

Har tenkt å begynne å ta mer kollektiv igjen utenom rushen, men ser at særlig ungdommer klumper seg sammen. De evner jo ikke gå fem hundre meter i dag. Hva er grunnen? På kjøpesentre er det ofte de eldre og barnefamilier. De som er alene ute i et ærend er flinkere til å holde avstand av en eller annen merkelig grunn. Andre går rundt og småprater og glaner. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Jytte skrev:

På kjøpesentre er det ofte de eldre og barnefamilier. De som er alene ute i et ærend er flinkere til å holde avstand av en eller annen merkelig grunn. Andre går rundt og småprater og glaner. 

Hva gjør alle barnefamiliene på kjøpesentrene??

AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, Nerine_ skrev:

Ts her. Jeg tror det fordi det ikke er så lett å vaske hender nøye nok, eller å sprite seg så bra at det fjerner all viruset du eventuelt får på hendene. Jeg velger heller å ikke få de på huden i utgangspunktet med å bruke hansker.

Jeg lurer veldig når jeg ser hvor dårlig folk vasker seg, eller tar på sprit. Jeg synes det er merkelig at så mange stoler blindt på dette.

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, Den Sagnsomsuste skrev:

Synes egentlig at hele diskusjonen bærer preg av logisk svikt. Altså dersom vi opererer med en logikk hvor alt er enten meningsløst eller maksimalt effektivt burde vi kutte ut håndvasken også. 

Er det virkelig noen som vasker hendene i 20 sekunder slik vi blir fortalt at vi skal gjøre? Nei, trolig ikke, men vi sier da ikke at kun helsepersonell skal vaske hendene heller? 

Hosting i albuen er jo en interessant sak i seg selv. En ting er det uhygieniske ved dette. Å gå rundt i samfunnet med en slik skjorte på må være mange ganger mer smittsomt enn om man bærer munnbind. Dessuten har jeg sett altfor mange ganger at folk glemmer seg bort, og hoster i hånden eller i luften istedenfor.

Hele argumentasjonsrekken er tvilsom. Uansett bruk et det logisk at munnbind avhjelper smittespredning. Et annet element som ofte blir oversett er jo smittedose. Smittedoseringen i det offentlige rom vil gå ned ved utbredt bruk av maske. Smittedose har jo blitt linket til sykdommens alvorlighetsforløp.

Lav dosering blir hevdet å gi lavere sannsynlighet for lav sykdom, og vica versa.

ts her
Er veldig enig med deg. Også angående dette med å hoste i albuen. Artig at det samtidig som det blir anbefalt å hoste i albuen så anbefales det å hilse med albuer😲

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts her. Jeg tror det fordi det ikke er så lett å vaske hender nøye nok, eller å sprite seg så bra at det fjerner all viruset du eventuelt får på hendene. Jeg velger heller å ikke få de på huden i utgangspunktet med å bruke hansker.

Jeg lurer veldig når jeg ser hvor dårlig folk vasker seg, eller tar på sprit. Jeg synes det er merkelig at så mange stoler blindt på dette.

Du vet at mange hansker ikke er tette..? Det er der håndhygiene kommer inn. 

Det er værre å stole på at en hanske skal holde hendene dine "virusfrie". Du er jo selv ansvarlig for hvor godt du selv vasker hendene, uavhengig om andre slurver. Ingenting slår en ordentlig håndvask, hverken hansker eller sprit. 

• Liker 3
  • Opprett ny...