Gå til innhold

Hvorfor er vi i Norge så dårlig på å bruke munnbind?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Denne tråden er enda et eksempel på hvordan enkelte KG brukere vet bedre enn helsevesenet😄

Hvis det handler om at andre skal slippe å puste inn så mye av deres pust, så knyt et tett skjerf eller noe rundt da.

Å sløse bort munnbind på ikke korrekt bruk burde ikke være nødvendig.

Anonymkode: 1e7d0...8cb

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mannen i gata klarer ikke engang og bruke hansker korrekt eller korrekt hånddesinfeksjon. Sier ikke det er rakettforskning, men en må alilevel være såpass bevisst at gjennomsnittsnordmannen gjør dette feil.

Anonymkode: 92e8f...575

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Fordi munnbind er falsk trygghet. Det er ingen dokumentert effekt på friske folk, tvert i mot kan det virke mot sin hensikt. Det har imidlertid effekt for de som er syke, for å hindre at de sprer smitten. Men disse isoleres jo, og da ser man dem ikke, og de bruker vel bare munnbind om de skal omgås helsepersonell.

At "hele verden" nå bruker munnbind er stort sett symbolpolitikk. Det har kanskje en viss effekt, i den grad at det er en påminnelse til folk om å følge smittevernsrådene, men noen fysisk effekt har det altså ikke med mindre man har viruset.

Anonymkode: 7c9cd...e75

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

For "sivile" har munnbind best effekt hvis man selv er syk for å begrense muligheten til å smitte andre. I asiatiske land går folk med munnbind av respekt for å ikke smitte andre — ikke for å unngå å bli smittet selv. 

Anonymkode: fb2e9...77e

Kanskje dumt spørsmål, men er det ikke det som er poenget alle steder der munnbind er påbudt? Man kan være smittet uten å vite det, derfor skal man bruke munnbind for å ikke hoste/nyse/sprute spyttdråper på andre? Jeg har tenkt på det som et slags permanent lommetørkle man har over ansiktet, så man unngår dette med å nyse i albuen osv.

Anonymkode: 146a4...85a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men munnbind hjelper jo ikke deg. Hele poenget med munnbind er å hindre deg i å hoste/nyse/pese på andre mennesker (aka direkte dråpesmitte) i tette folkemengder.

Noe som er grunnen til at vi ikke bruker dem i Norge. Vi har såpass stor intimsone på normalen, at var noen nær deg nok i sykehuskorridorene til å pese på deg så ville du trolig ha blitt voldelig eller ropt om hjelp. 

Problemet med munnbind er også dette: du må ta det på deg. Og da påfører du ansiktet ditt smitte fra andre og hendene dine smitte fra deg. La oss så si du vasket hender - tok på maske - vasket hender - ikke tok på deg selv - vasket hender - tok av maske og kastet den i søpla, vasket hender og så vasket du selvsagt alt du hadde tatt i mens du hadde på masken (vesken din, lommeboka, bilnøkkelen, mobilen, rattet, døra, brillene etc). Da ville du, forutsatt at du hadde masken på riktig, ha brukt maske med poeng. Men du ser at det er et voldsomt regime og mye kast av maske helt uten mening? For dersom du uten maske ikke ville ha hostet eller pustet eller pest på noen? Da var den jo bortkasta.

Anonymkode: 9b0c0...bf2

Masken beskytter selvsagt meg også, fra å puste inn andres dråper. Hvorfor skulle helsepersonell ellers «gidde» å bruke maske?! Og ja, jeg er såpass oppegående at jeg brukte masken på riktig måte, tok meg verken til ansiktet eller noe annet for den saks skyld mens jeg hadde den på. Kommer ikke til å bruke maske i hytt og pine heller, så litt bruk og kast går helt fint- de få gangene jeg må oppsøke lege eller sykehus iløpet av graviditeten😊

Anonymkode: c01ce...4cb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber også i helsevesenet og støtter det du sier. Det er faktisk en del ting du kan gjøre feil. For "sivile" har munnbind best effekt hvis man selv er syk for å begrense muligheten til å smitte andre. I asiatiske land går folk med munnbind av respekt for å ikke smitte andre — ikke for å unngå å bli smittet selv. 

Når det er sagt skal et munnbind byttes ganske ofte for å ha effekt. 

Anonymkode: fb2e9...77e

Feil. I asiatiske land går folk med munnbind av alle mulige grunner, også der det ikke er smittefare. De vil skjule rynker, dårlige tenner, at de ikke har rukket å sminke seg etc. Det blir som et skall mange liker å ha utenpå før de går ut. Det har blitt en kulturell greie der borte som handler om langt mer enn smittevern.

Anonymkode: 5d73c...616

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ts her

Så når tannlegen bruker munnbind så er det for å beskytte meg og ikke han?
Det samme med leger og sykepleiere, de bruker munnbind for å beskytte pasienter og ikke seg selv? Det er faktisk det flere sier her inne. Munnbind er for å beskytte andre og ikke seg selv.

Uansett hva noen måtte mene om det, jeg forandrer ikke mening. Det må være en bedre beskyttelse å bruke munnbind enn uten.
Det samme med hansker, å bruke hansker gir mye bedre beskyttelse enn å måtte vente til man er hjemme før man vasker seg. Eller ta på en spritflaske alle andre også peller på. Og hvor mange er det egentlig som vasker seg lenge og grundig nok, de fleste skvetter litt vann på hendene. Eller bruker sprit som står fremme som alle andre også peller på. Hvor mange av dem klarer å fjerne alle viruset de får på hendene på den måten?
Selvfølgelig peller man seg ikke i ansiktet med hanskene på. 

Jeg holder på engangshanser og munnbind som beskyttelse.

Anonymkode: cbeb0...0e8

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi frarådes av myndighetene å bruke munnbind siden vi nordmenn ikke greier å bruke dem RIKTIG og dermed øker smitten!

Anonymkode: e3b4c...307

Vi har ikke nok!!

Anonymkode: a6fbf...b4e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts her

Det samme med leger og sykepleiere, de bruker munnbind for å beskytte pasienter og ikke seg selv? Det er faktisk det flere sier her inne. Munnbind er for å beskytte andre og ikke seg selv.

Uansett hva noen måtte mene om det, jeg forandrer ikke mening. Det må være en bedre beskyttelse å bruke munnbind enn uten.
Det samme med hansker, å bruke hansker gir mye bedre beskyttelse enn å måtte vente til man er hjemme før man vasker seg. Eller ta på en spritflaske alle andre også peller på. Og hvor mange er det egentlig som vasker seg lenge og grundig nok, de fleste skvetter litt vann på hendene. Eller bruker sprit som står fremme som alle andre også peller på. Hvor mange av dem klarer å fjerne alle viruset de får på hendene på den måten?

Tannlegen beskytter begge. Hansker ok om du kan ta de av riktig. Ellers så tar du i det samme hansker eller ei, og en god håndvask etterpå gjør samme nytten.

Jeg jobber på sykehus og kan bruke hansker, men ser ikke vitsen på butikken feks.

• Liker 3
Skrevet (endret)
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts her

Enig med deg i mye, men når det gjelder tannlegen er det 2 grunner til at de bruker munnbind.

Den ene grunnen er som du er inne på. De ønsker ikke å smitte pasienten med noe.

Den andre grunnen er arbeidet de utfører. All spruten fra boret, og ting du har i munnen er motbydelig for tannlegen å få midt i trynet. 

Altså 2 grunner, men ingen av dem handler egentlig om tannlegens egen sikkerhet. Det er bare kvalmt å få spyttet til pasienten i fleisen serru  :)

Endret av Den Sagnsomsuste
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, rorodinbåt skrev:

Lurer på hvorfor folk I andre land klarer dette, men ikke vi Nordmenn. Jeg tror det går på at vi ikke har hatt nok tilgjengelig munnbind på markedet.

Ser mange som er intervjua på tv(gjerne fra utlandet) har munnbind på, men drar det ned og har det hengene rundt halsen. Ser liksom ut som om de er tenkt og ta det på etterpå. Har sett leger gjør det.som gode forbilder burde de tatt helt av munnbindet???

hvorfor tror du at folk i andre land "klarer det"? de gjør sikkert alt feil de også. 

Anonymkode: b5cce...37d

• Liker 1
Skrevet (endret)
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tannlegen beskytter begge. Hansker ok om du kan ta de av riktig. Ellers så tar du i det samme hansker eller ei, og en god håndvask etterpå gjør samme nytten.

Jeg jobber på sykehus og kan bruke hansker, men ser ikke vitsen på butikken feks.

Er faktisk av helt motsatt oppfatning. Jeg tenker at hansker er meningsløst i butikken. Dette fordi man uansett må ta på kortet/ på varene/ posene osv. Like meningsløst med hansker som uten. Vask hendene godt så er mye gjort.

Hansker er kanskje bedre når man reiser kollektivt. Da kan man bare ta der man vil i en begrenset periode for deretter å ta hanskene av.

Når det gjelder munnbind så skal ikke dette berøres etter påføring. I motsetning til hanskebruken så er munnbindet på plass fra du går ut av døra til du er hjemme igjen. Altså mye mindre plukking og tull på den fronten.

Endret av Den Sagnsomsuste
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Den Sagnsomsuste skrev:

Enig med deg i alt, men når det gjelder tannlegen er det 2 grunner til at de bruker munnbind.

Den ene grunnen er som du er inne på. De ønsker ikke å smitte pasienten med noe.

Den andre grunnen er arbeidet de utfører. All spruten fra boret, og ting du har i munnen er motbydelig for tannlegen å få midt i trynet. 

Altså 2 grunner, men ingen av dem handler egentlig om tannlegens egen sikkerhet. Det er bare kvalmt å få spyttet til pasienten i fleisen serru  :)

tannlegene begynte med munnbind på 80-tallet. Det var to grunner som jeg kjenner til. Det ene var for å beskytte seg mot HIV, som var en nokså ny trussel. Det andre var at det var en svær sak om en tannlege som ble smittet av en pasient som hadde hepatitt (tror jeg). Saken var i høyesterett. 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

tannlegene begynte med munnbind på 80-tallet. Det var to grunner som jeg kjenner til. Det ene var for å beskytte seg mot HIV, som var en nokså ny trussel. Det andre var at det var en svær sak om en tannlege som ble smittet av en pasient som hadde hepatitt (tror jeg). Saken var i høyesterett. 

Interessant, takk for informasjon. Tror imidlertid at spytt og dritt i trynet også er en faktor, men visste ikke om historien. Takk igjen  :)

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Den Sagnsomsuste skrev:

Interessant, takk for informasjon. Tror imidlertid at spytt og dritt i trynet også er en faktor, men visste ikke om historien. Takk igjen  :)

ja, det er sikkert også en del av det. Det er vel nettopp derfor tannleger er mer utsatte enn de fleste for smitte gjennom spytt.

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

vent litt, nå lurer jeg på om jeg blander litt. Kanskje det var hansker de begynte med på 80-tallet, og så har de brukt munnbind hele tiden? nå ble jeg usikker. Men det som er helt sikkert er at det har vært en problemstilling med bl.a. HIV og hepatitt som har ført til økt bruk av smittevernsutstyr.

AnonymBruker
Skrevet

Fordi det er helt meningsløst. Ut fra det man ser på tv så er det ikke 1 person som bruker det riktig. Folk fikler på det, fester det dårlig, trekker det ned når de skal snakke osv. Alt dette gjør at det bare øker smittefaren ettersom folk tar seg mer i ansiktet, samtidig som de tror det beskytter dem. 

Anonymkode: 247a6...bb9

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi det er helt meningsløst. Ut fra det man ser på tv så er det ikke 1 person som bruker det riktig. Folk fikler på det, fester det dårlig, trekker det ned når de skal snakke osv. Alt dette gjør at det bare øker smittefaren ettersom folk tar seg mer i ansiktet, samtidig som de tror det beskytter dem. 

Anonymkode: 247a6...bb9

Det er jo kun fordi munnbind blir påtvunget folket. Når dette skjer har de ingen egeninteresse til grunn for å bære munnbindet.

Jeg mener det må finnes en grense mellom å fraråde munnbind på den ene siden, og tvang på den andre siden. Oppmuntring til bruk er denne middelveien etter mitt syn.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fordi munnbind er falsk trygghet. Det er ingen dokumentert effekt på friske folk, tvert i mot kan det virke mot sin hensikt. Det har imidlertid effekt for de som er syke, for å hindre at de sprer smitten. Men disse isoleres jo, og da ser man dem ikke, og de bruker vel bare munnbind om de skal omgås helsepersonell.

At "hele verden" nå bruker munnbind er stort sett symbolpolitikk. Det har kanskje en viss effekt, i den grad at det er en påminnelse til folk om å følge smittevernsrådene, men noen fysisk effekt har det altså ikke med mindre man har viruset.

Anonymkode: 7c9cd...e75

Og det vet man jo ikke om man har, dersom man ikke har testet seg. Og snaut nok da, siden Corona smitter selv om man ikke føler seg syk.

Anonymkode: 75488...73b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Mannen i gata klarer ikke engang og bruke hansker korrekt eller korrekt hånddesinfeksjon. Sier ikke det er rakettforskning, men en må alilevel være såpass bevisst at gjennomsnittsnordmannen gjør dette feil.

Anonymkode: 92e8f...575

Samme med håndvask, så la oss kutte ut det også 🤔 

La oss ikke tenke positivt om de prosenter effektivitet vi får ut av vår innsats, la oss droppe alt, siden vi som folk ikke oppnår 100%

😷😷😷😷

Anonymkode: 2094e...5b3

• Liker 6
  • Opprett ny...