Gå til innhold

Hvorfor er vi i Norge så dårlig på å bruke munnbind?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser at i andre land så bruker nesten alle munnbind, i enkelte land er det påbudt. Her er det svært få som gjøre det. Jeg kunne tenke meg å bruke det, men føler på det siden ingen andre gjør det.
Hvorfor er det slik her?

Anonymkode: cbeb0...0e8

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi frarådes av myndighetene å bruke munnbind siden vi nordmenn ikke greier å bruke dem RIKTIG og dermed øker smitten!

Anonymkode: e3b4c...307

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke, men tror mange ser det som litt hysterisk.. Jeg hadde på da jeg var på sykehuset her om dagen, og følte meg bra teit. Men bedre teit enn dau si🤪

Anonymkode: c01ce...4cb

• Liker 4
Skrevet

Vi har ikke nok. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Vi kan kjøre vår egen "munnbind er ikke innafor" greie så lenge grensene er stengt, men ser at flere flyselskaper innfører munnbinnplikt nå, så om vi ønsker å reise utenlands framover så er også vi underlagt internasjonale regler. 

Anonymkode: 9683c...f3a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Tja, nå har vi vel ikke hatt behov for det i Norge? De fleste som har dødd har faktisk blitt smittet på sykehjem og har vært syke fra før. Så før alle vi andre skulle tenke på munnbind, bør jo alle helsepersonell få dette på jobb med svake pasienter. (ja også hjemmesykepleien og sykehjem/aldershjem)

Nå har vi aldri fått i gang smitten skikkelig her til lands. Så vent en stund til før man i heletatt diskuterer munnbindbruk

Anonymkode: 63b5a...317

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Nå jobber jeg i helsevesenet og kan bruke munnbind korrekt. Men mannen på gata kan ikke det. Du må ha rene hender når du tar det på, det må sitte riktig rundt nese, hake og munn og være tett. Du kan ikke ta på det med urene hender, du kan ikke rette på det og du må kunne ta det av riktig for å ikke smitte deg selv. Klarer du det? Tviler jeg sterkt på

Anonymkode: ff6d3...351

• Liker 28
AnonymBruker
Skrevet

De koster mase og mange steder er utsolgt, de fleste klarer å sette sammen en enkel IKEA hylle, da klarer også de fleste 9 trinns prosedyre av bruk. 

Anonymkode: 57219...0bc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Mange aner ikke hvordan man bruker det riktig, og det vil derfor bare gjøre vondt verre. Samme med hansker også, når det gjelder smitte så er riktig bruk også når det gjelder å ta på og av veldig viktig.

Anonymkode: 1e7d0...8cb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå jobber jeg i helsevesenet og kan bruke munnbind korrekt. Men mannen på gata kan ikke det. Du må ha rene hender når du tar det på, det må sitte riktig rundt nese, hake og munn og være tett. Du kan ikke ta på det med urene hender, du kan ikke rette på det og du må kunne ta det av riktig for å ikke smitte deg selv. Klarer du det? Tviler jeg sterkt på

Så det er tryggere å gå på butikken UTEN munnbind ???

AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber også i helsevesenet og støtter det du sier. Det er faktisk en del ting du kan gjøre feil. For "sivile" har munnbind best effekt hvis man selv er syk for å begrense muligheten til å smitte andre. I asiatiske land går folk med munnbind av respekt for å ikke smitte andre — ikke for å unngå å bli smittet selv. 

Når det er sagt skal et munnbind byttes ganske ofte for å ha effekt. 

Her er en prosedyre man skal følge for å bruke munnbind korrekt:

Hvordan ta på munnbind
  1. Tilpass nesebøylen over neseryggen slik at munnbindet ligger tett mot huden også i overgangen mellom nesen og kinnet, slik at det blir minst mulig lekkasje.
  2. Klem nesebøyen godt over neseryggen. Knytt øverste festebånd først. Øvre snor skal gå over øret og knyttes over bakhodet. Knytt deretter nederste festebånd. Nedre snor skal gå under øret og knyttes bak nakken. Øvre og nedre festebånd skal ikke krysse hverandre fordi det skaper en åpning mellom munnbindet og kinnet.
  3. Kontroller at kantene på munnbindet ligger tett mot huden i hele omkretsen.
  4. Hvis det brukes hette sammen med munnbind til personlig beskyttelse, skal munnbindet tas på før hetten.
  5. Berør ikke munnbindet under bruk da det er fare for å forurense hendene.
  6. Håndhygiene utføres når munnbindet er tatt på.
  7. Unngå unødig prating.
Under bruk
Berør ikke munnbindet under bruk.
  • Munnbind er til engangsbruk. Det skal ikke tas av og på, og ikke henge rundt halsen.
  • Hvis munnbindet blir utsatt for direkte sprut eller blir synlig tilsølt på utsiden, bør det skiftes.
  • Det er ingen spesiell grense for brukstid for munnbind, men det bør skiftes hvis det blir gjennomvått.
Fjerning av munnbind
Munnbind tas av etter hansker og smittefrakk og eventuell hette. Ved isolering tas munnbindet av i forgang/sluse. Ved andre situasjoner med dråpesmitte tas munnbindet av når det ikke lenger er risiko for eksponering for dråper.
  1. Utfør håndhygiene før munnbindet fjernes.
  2. Øverste festebånd. Unngå å berøre fronten av munnbindet
  3. Munnbindet kastes i avfallsbeholder straks etter at det er tatt av.
  4. Utfør håndhygiene.

Brukt munnbind skal kastes straks det er tatt av. Munnbind skal aldri puttes i lommen og brukes på nytt eller bli hengende rundt halsen.

Anonymkode: fb2e9...77e

• Liker 7
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det klarer jeg. Enhver tulling kan lære seg å håndtere et munnbind, så at du som jobber i helsevesenet klarer å ta det på deg, er faktisk ikke så enestående som du skal ha det til.

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, så lenge du klarer å holde avstand til folk er det tryggere. Viruset smitter via dråpesmitte så noen må direkte hoste eller nyse på deg for at du skal bli smittet. Holder du avstand vil du ikke bli smittet. Du kan også bli smittet hvis du tar på noen som noen som er syke har hostet eller nøset på, eller hvis de ikke har vasket seg på hendene før de tok på noe. Munnbind er falsk trygghet hvis man ikke kan bruke det riktig. 

• Liker 6
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber også i helsevesenet og støtter det du sier. Det er faktisk en del ting du kan gjøre feil. For "sivile" har munnbind best effekt hvis man selv er syk for å begrense muligheten til å smitte andre. I asiatiske land går folk med munnbind av respekt for å ikke smitte andre — ikke for å unngå å bli smittet selv. 

Når det er sagt skal et munnbind byttes ganske ofte for å ha effekt. 

Her er en prosedyre man skal følge for å bruke munnbind korrekt:

Hvordan ta på munnbind
  1. Tilpass nesebøylen over neseryggen slik at munnbindet ligger tett mot huden også i overgangen mellom nesen og kinnet, slik at det blir minst mulig lekkasje.
  2. Klem nesebøyen godt over neseryggen. Knytt øverste festebånd først. Øvre snor skal gå over øret og knyttes over bakhodet. Knytt deretter nederste festebånd. Nedre snor skal gå under øret og knyttes bak nakken. Øvre og nedre festebånd skal ikke krysse hverandre fordi det skaper en åpning mellom munnbindet og kinnet.
  3. Kontroller at kantene på munnbindet ligger tett mot huden i hele omkretsen.
  4. Hvis det brukes hette sammen med munnbind til personlig beskyttelse, skal munnbindet tas på før hetten.
  5. Berør ikke munnbindet under bruk da det er fare for å forurense hendene.
  6. Håndhygiene utføres når munnbindet er tatt på.
  7. Unngå unødig prating.
Under bruk
Berør ikke munnbindet under bruk.
  • Munnbind er til engangsbruk. Det skal ikke tas av og på, og ikke henge rundt halsen.
  • Hvis munnbindet blir utsatt for direkte sprut eller blir synlig tilsølt på utsiden, bør det skiftes.
  • Det er ingen spesiell grense for brukstid for munnbind, men det bør skiftes hvis det blir gjennomvått.
Fjerning av munnbind
Munnbind tas av etter hansker og smittefrakk og eventuell hette. Ved isolering tas munnbindet av i forgang/sluse. Ved andre situasjoner med dråpesmitte tas munnbindet av når det ikke lenger er risiko for eksponering for dråper.
  1. Utfør håndhygiene før munnbindet fjernes.
  2. Øverste festebånd. Unngå å berøre fronten av munnbindet
  3. Munnbindet kastes i avfallsbeholder straks etter at det er tatt av.
  4. Utfør håndhygiene.

Brukt munnbind skal kastes straks det er tatt av. Munnbind skal aldri puttes i lommen og brukes på nytt eller bli hengende rundt halsen.

Fantastisk at noen heller tar seg tid til å skrive det, istedet for å kritisere at olanordmann ikke klarer å bruke det :klappe:

• Liker 5
Skrevet

Lurer på hvorfor folk I andre land klarer dette, men ikke vi Nordmenn. Jeg tror det går på at vi ikke har hatt nok tilgjengelig munnbind på markedet.

Ser mange som er intervjua på tv(gjerne fra utlandet) har munnbind på, men drar det ned og har det hengene rundt halsen. Ser liksom ut som om de er tenkt og ta det på etterpå. Har sett leger gjør det.som gode forbilder burde de tatt helt av munnbindet???

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, rorodinbåt skrev:

Lurer på hvorfor folk I andre land klarer dette, men ikke vi Nordmenn. Jeg tror det går på at vi ikke har hatt nok tilgjengelig munnbind på markedet.

Ser mange som er intervjua på tv(gjerne fra utlandet) har munnbind på, men drar det ned og har det hengene rundt halsen. Ser liksom ut som om de er tenkt og ta det på etterpå. Har sett leger gjør det.som gode forbilder burde de tatt helt av munnbindet???

Problemet er tilgangen på munnbind over hele verden. Vi må klare oss uten munnbind i mange tilfeller og må bruke de flere ganger fordi det er så få. Hvis vi er sikker på smitte må de naturligvis kastes etter bruk. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, rorodinbåt skrev:

Bare å være kreativ og lage selv det til privat bruk. 

Anonymkode: 1e7d0...8cb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vet ikke, men tror mange ser det som litt hysterisk.. Jeg hadde på da jeg var på sykehuset her om dagen, og følte meg bra teit. Men bedre teit enn dau si🤪

Men munnbind hjelper jo ikke deg. Hele poenget med munnbind er å hindre deg i å hoste/nyse/pese på andre mennesker (aka direkte dråpesmitte) i tette folkemengder.

Noe som er grunnen til at vi ikke bruker dem i Norge. Vi har såpass stor intimsone på normalen, at var noen nær deg nok i sykehuskorridorene til å pese på deg så ville du trolig ha blitt voldelig eller ropt om hjelp. 

Problemet med munnbind er også dette: du må ta det på deg. Og da påfører du ansiktet ditt smitte fra andre og hendene dine smitte fra deg. La oss så si du vasket hender - tok på maske - vasket hender - ikke tok på deg selv - vasket hender - tok av maske og kastet den i søpla, vasket hender og så vasket du selvsagt alt du hadde tatt i mens du hadde på masken (vesken din, lommeboka, bilnøkkelen, mobilen, rattet, døra, brillene etc). Da ville du, forutsatt at du hadde masken på riktig, ha brukt maske med poeng. Men du ser at det er et voldsomt regime og mye kast av maske helt uten mening? For dersom du uten maske ikke ville ha hostet eller pustet eller pest på noen? Da var den jo bortkasta.

Anonymkode: 9b0c0...bf2

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Men munnbindet er mer for å beskytte andre. Jeg bryr meg ikke om korona og bor i et land med munnbindplikt. Har en maske som jeg putter i lomme/veske etter bruk og vasker den ikke. Tenker at andre puster mindre inn av min pust?

Anonymkode: f00e4...a2e

Skrevet

Jeg ser at i andre land så bruker nesten alle munnbind, i enkelte land er det påbudt. Her er det svært få som gjøre det. Jeg kunne tenke meg å bruke det, men føler på det siden ingen andre gjør det.
Hvorfor er det slik her?

Anonymkode: cbeb0...0e8

Dessverre helt enig med deg! Man får flere blikk om man bærer munnbind enn det en transe i kjole får. Synes det er synd at vi stigmatiserer hverandre sånn...

Helt korrekt! Digger humoren din forresten  :) bedre teit enn dau  ;) dagens vittighet er herved notert  :)

Jeg forstår behovet for å hype eget yrke, det er helt menneskelig. Når det er sagt så får du meg ikke til å tro at dette er rakettforskning! Vi snakker om å plassere et tøystykke i ansiktet. 

Hele argumentasjonen din (og FHI) er meningsløst tøys fra ende til annen. Er man normalt oppegående får man til dette, punktum.

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvsagt ikke. Det er jo en absurd påstand. Ingenting som skiller deg fra en annens utpust, eller en barriere? 

Svaret er like innlysende som at man bruket solkrem på Mallorca.

26 minutter siden, UnderCover skrev:

Ja, det klarer jeg. Enhver tulling kan lære seg å håndtere et munnbind, så at du som jobber i helsevesenet klarer å ta det på deg, er faktisk ikke så enestående som du skal ha det til.

Absolutt, enhver tulling som er oppegående nok til å holde på jobb, har førerkort eller et minstemål av systemisk integrasjon får til dette.

18 minutter siden, rorodinbåt skrev:

Fordi vi nordmenn er tilbakestående - vi er faktisk verst i hele Europa skal man tro FHI. 

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Problemet er tilgangen på munnbind over hele verden. Vi må klare oss uten munnbind i mange tilfeller og må bruke de flere ganger fordi det er så få. Hvis vi er sikker på smitte må de naturligvis kastes etter bruk. 

Nettopp! Alt annet er falske flagg! Dessuten vil de ikke bruke vanlige munnbind i behandling av personer med smitte. De bruker 3M og lignende åndedrettsvern. Dersom ikke helsetjenesten vil bruke vanlige munnbind bør vi lekfolk få de. 

Forstår ikke retorikken til myndighetene...

• Liker 6
  • Opprett ny...