Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Snakket nettopp med veileder fra nav.

Og spurte følgende spørsmål:

Er det mulig å delta på jobbsøkerkurs online?

svar: - vi har ikke sånne kurs i vår kommune.

Er det mulig å søke dispensasjon når arbeidsgiver har i varetatt alle smittevern og det ikke er smitt her?

svar: - nei det er ikke mulig å søke dispensasjon de følger nasjonale retningslinjer 

Har dere egen markedsavdeling som kan sette meg i kontakt med mulige arbeidsgivere?

svar:- nei vi har ikke noe sånt og jeg sitter på det og det er ingenting for deg her. Eneste er ett fiskeoppdrett som søker UNGDOMMER...

Er det mulig å få dekket noe kurs etc mens man venter?

Svar: - nei vi dekker ingenting sånt i din situasjon.

Hvis jeg skaffer en fast jobb på kontrakt som varebil eller lastebilsjåfør er nav villig til å dekke noe?

- svar:- nei vi gjør ikke det lengre. Alle må igjennom AMO kurs dvs 15 stk kommer igjennom der må du så stille med to gode referanser for å komme igjennom nåløyet. 

Tilslutt sa hun... du må finne på noe som ikke koster noe penger. 

i det heletatt en fantastisk deprimerende samtale med en veileder som viser tegn på at jeg er masete og irriterende å prate med.

Tips fikk jeg ta kontakt med noe som heter karriere veileder. Her i byen som ikke NAV har noe med. Skal prøve dem. 

Anonymkode: 72611...9cc

Nei, det var ikke lett.

Bor du i en liten kommune? Det kan virke som om hun mente "mulighetslista" som markedskontaktene lager. Det er en liste hvor arbeidsgivere tar kontakt med Nav og sier hva de har bruk for. Kan gjelde arbeidstrening og ordinært arbeid. Det er veldig rart om de ikke har minst en markedskontakt som vet hva som trengs i markedet i ditt område og har kontakt med andre Nav kontorer. Det kan nesten virke om du har en litt mindre interessert veileder ja.

Anonymkode: 84582...e6c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det var ikke lett.

Bor du i en liten kommune? Det kan virke som om hun mente "mulighetslista" som markedskontaktene lager. Det er en liste hvor arbeidsgivere tar kontakt med Nav og sier hva de har bruk for. Kan gjelde arbeidstrening og ordinært arbeid. Det er veldig rart om de ikke har minst en markedskontakt som vet hva som trengs i markedet i ditt område og har kontakt med andre Nav kontorer. Det kan nesten virke om du har en litt mindre interessert veileder ja.

Anonymkode: 84582...e6c

bor ca 15000 i kommunen her.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du er over 50 år, har null nettverk og ingen gode referanse, vel da sier det MYE om hvordan du er som person. Er du like nebbete og negativ i virkeligheten som i denne tråden så kan jeg godt forstå at du ikke får jobb. NAV fikser heller ikke alt du vil ha, du må ta ansvar selv. Vil du har ny/annen/økt kompetanse så søk på egenhånd, betal selv som vi andre gjør, skaff erfaring fra relevant frivillig arbeid eller sjekk opp gratis utdanning ved høyere utdanningsinstitusjoner på nett (det finnes en hel del). 

Anonymkode: 0fcad...3d6

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Beklager TS men hvert innlegg du skrive står det: NAV gjør ikke det for meg.. NAV vil ikke betale for meg... NAV NAV NAV. Hva med å ta ansvar og fikse det selv? Det vil ta tid, men jeg regner med at du får jobb til slutt bare du jobber hardt og prøver. Farmasiet jobben var en god ide, de kommer til å utkonkurrere mange apotek.. ;)

Anonymkode: 438fa...bbc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Spør om de har tiltaket utvidet oppfølging, og få hjelp fra en jobbspesialist. 

Anonymkode: c4053...957

AnonymBruker
Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sa jeg har søkt masse jobber. Jeg er utdannet reseptar farmasøyt og har søkt alt som var av ledige jobber i Norge. Jeg har oppsøkt arbeidsgivere som har ledig stillinger og hanket inn intervjuer slik men hver gang har det kommet en foran meg. Og fått avslag på alt jeg har søkt på. Nå tenkte jeg at praksis plass var en fin måte å få oppdatert seg på da det er to år siden jeg jobbet i apotek av grunner jeg ikke vil skrive om her. De fra studie tiden var ca 20 år yngre enn meg da jeg studerte så sier seg selv jeg blir aldri bedt med på noe når de møtes.

Hater å måtte stå her og forsvare meg når jeg trenger hjelp. Men det er kg i ett nøtteskall 

ts

Reseptarfarmasøyt er en beskyttet tittel, og for å jobbe på apotek og sykehus må du ha autorisasjon fra Helsedirektoratet.

Har du det over og får ikke jobber?

Anonymkode: 13fcb...948

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Reseptarfarmasøyt er en beskyttet tittel, og for å jobbe på apotek og sykehus må du ha autorisasjon fra Helsedirektoratet.

Har du det over og får ikke jobber?

Anonymkode: 13fcb...948

Jepp har HPR nummer. 

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du er over 50 år, har null nettverk og ingen gode referanse, vel da sier det MYE om hvordan du er som person. Er du like nebbete og negativ i virkeligheten som i denne tråden så kan jeg godt forstå at du ikke får jobb. NAV fikser heller ikke alt du vil ha, du må ta ansvar selv. Vil du har ny/annen/økt kompetanse så søk på egenhånd, betal selv som vi andre gjør, skaff erfaring fra relevant frivillig arbeid eller sjekk opp gratis utdanning ved høyere utdanningsinstitusjoner på nett (det finnes en hel del). 

Jeg er ikke nebbete men her må jeg istedet forsvare meg enn å få til noe konstruktivt. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
31 minutter siden, Belima skrev:

Har du søkt på noen av de jobbene her: https://arbeidsplassen.nav.no/stillinger?q=Farmasøyt

Takker har søkt på alle jobber i Norge men prøver å sende inn søknader så fort det dukker opp noe ledig.. men skal sjekke om jeg har misset noe av de der😄

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke nebbete men her må jeg istedet forsvare meg enn å få til noe konstruktivt. 

Sjeldent sett et så nebbete svar som litt over her...

Jo, en viser mye av hvordan en er ved hvordan problemstillinger legges frem, hvordan andre svares - og ikke minst en forventning om at NAV skal tilrettelegge og dekke opp for ting som er ens eget personlige ansvar.

Om du har denne beskyttede tittelen og autorisasjon, så har du også treårig høyere utdannelse med bachelor-grad.

Det virker høyst merkelig at en da har behov for arbeidstrening hos NAV.

Det alene vil nok dessverre kunne virke avskrekkende på mange arbeidsgivere. Bevisst eller ubevisst, det vil kunne gi en bekymring om ‘hva som er galt med deg’.

Det er også oppsiktsvekkende at en med en slik spesifikk utdannelse ikke dannet seg kontakter og fikk muligheter i løpet av utdanningen. 

Det er mangel på farmasøyter - hva er det du gjør som ikke gir deg jobb?

Det er spørsmålet du må stille deg.

Bruk de kontakter du må ha. Hva med medstudenter fra studietiden? Om ingen er villige til å nevne ditt navn på apotek de selv jobber ved - hvorfor ikke?

De fleste som tar en høyere utdannelse er godt i gang med jobbjakten alt i siste studieår. Ofte er det arrangement for å kunne møte potensielle arbeidsgivere el.l. 

Men du sitter og krever at NAV må starte opp arbeidstreningen igjen? og sponse drosjelappen?

Jeg skjønner rett og slett ingenting av hverken hvordan du har havnet i denne situasjonen, eller dine prioriteringer når ting er blitt som det er.

Men du virker jo svært lite villig til å høre på hva andre har å si, og heller går i forsvar. Så da hører du vel ikke på dette heller - hvem vet hvorfor jeg gadd å skrive dette.

Du får ha lykke til - det mener jeg virkelig.

Anonymkode: aad94...0b2

• Liker 2
Gjest snødråpe
Skrevet
On 5/4/2020 at 7:34 PM, AnonymBruker said:

Du bør ikke ta offerrollen slik som du gjør nå. 
Du tar fryktelig feil om du tror «alle andre» får jobb fordi de kjenner noen. Aller først bør du søke på jobber du er kvalifisert for. Du må være villig til å flytte eller pendle. Kanskje gjøre noe med måten du skriver søknad eller CV på?

Anonymkode: 3dc1e...007

Du behandler og dømmer allerede TS ganske hardt etter 2 innlegg. Hvorfor tror du arbeidsgivere er "snillere"? Arbeidsgivere kan tenke det samme som deg, og derfor unngå ansette TS. Og hva gjør man da? Når man har en personlighet de fleste dømmer og ikke vil en sjanse? 

AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sjeldent sett et så nebbete svar som litt over her...

Jo, en viser mye av hvordan en er ved hvordan problemstillinger legges frem, hvordan andre svares - og ikke minst en forventning om at NAV skal tilrettelegge og dekke opp for ting som er ens eget personlige ansvar.

Om du har denne beskyttede tittelen og autorisasjon, så har du også treårig høyere utdannelse med bachelor-grad.

Det virker høyst merkelig at en da har behov for arbeidstrening hos NAV.

Det alene vil nok dessverre kunne virke avskrekkende på mange arbeidsgivere. Bevisst eller ubevisst, det vil kunne gi en bekymring om ‘hva som er galt med deg’.

Det er også oppsiktsvekkende at en med en slik spesifikk utdannelse ikke dannet seg kontakter og fikk muligheter i løpet av utdanningen. 

Det er mangel på farmasøyter - hva er det du gjør som ikke gir deg jobb?

Det er spørsmålet du må stille deg.

Bruk de kontakter du må ha. Hva med medstudenter fra studietiden? Om ingen er villige til å nevne ditt navn på apotek de selv jobber ved - hvorfor ikke?

De fleste som tar en høyere utdannelse er godt i gang med jobbjakten alt i siste studieår. Ofte er det arrangement for å kunne møte potensielle arbeidsgivere el.l. 

Men du sitter og krever at NAV må starte opp arbeidstreningen igjen? og sponse drosjelappen?

Jeg skjønner rett og slett ingenting av hverken hvordan du har havnet i denne situasjonen, eller dine prioriteringer når ting er blitt som det er.

Men du virker jo svært lite villig til å høre på hva andre har å si, og heller går i forsvar. Så da hører du vel ikke på dette heller - hvem vet hvorfor jeg gadd å skrive dette.

Du får ha lykke til - det mener jeg virkelig.

Anonymkode: aad94...0b2

Hadde jeg fortalt hele historien hadde du ikke trodd meg ... det er for privat og for vondt men det gjør at arbeidsgivere reagerer likt. Dømmende og jeg har ikke sjans desverre med all verdens utdannelse. Men prøver og prøver på mitt vis da det ikke er noe hjelp å få i hvordan skrive søknader og CV  hvordan ordlegge seg osv osv .., hvordan håndtere intervju på en bedre måte osv. 
ts.

jeg var 45 da jeg tok bachelor mine medstudenter var 22-25 år. Det begrenser seg hvor mye kontakt man klarer å opprettholde i ettertid. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
På 4.5.2020 den 19.23, AnonymBruker skrev:

Jeg føler meg helt knust jeg. Hvor skal en spørre?? Jeg har søkt aktivt i over ett år på alt mellom himmel og jord. Men pga at jeg ikke har nettverk og noen som kjenner noen så når jeg aldri opp. De som har stort nettverk får jobb uansett om de har papirene i orden eller ikke virker det som, jeg har søkt på masse jobbet jeg er egentlig overkvalifisert for i håp om å få noe men ikke vært mulig. 
Trenger tips hvordan komme videre?? 
hilsen Ts...

Lyst å høre en vits?

Here it is: Hvor mange NAV finnes i Norge? Like mange NAV som veiledere, ahahaha🤣 Du tok den? Dette er faktisk sant. Hva du får av rettigheter og ikke minst FORSTÅELSE og planlegging fra din veileder er alfa og omega. Det ser ut som du har fått en psykisk terrorist til veileder og det er en del sånne. 

I bunn og grunn er det slik at en veileder et sted i landet kan avslå noe du vil ha, samtidig som du ville ha fått det du søker på et annet sted i landet av en annen veileder for det brukes "skjønnsmessig vurdering" av veiledere som ellers spriker noe voldsomt når det gjelder utdanning, personlighet og mellom-menneskelige relasjoner blant disse veiledere.

Helt klart, de som har store nettverk trenger oftest ikke å gå innom intervju eller å stresse. Og det er sånn de fleste får jobb i Norge, via nettverk. Når man må basere seg på bare utlyste stillinger, så er man ofte f*cked, for å bruke "god engelsk" for det er de utlyste stillingene alle ser og det hoper seg opp med søknader hos alle omtrent. Mens nettverksjobbene har kanskje bare noen få kandidater. 

Du må skifte veileder rett og slett. Eller å flytte til en annen plass og da får du igjen også en annen veileder. Leste den samtalen du sa at du hadde med veilederen din over telefonen og det høres ut, som nevnt over, at du har med en psykisk terrorist å gjøre.

Ellers så forstår jeg at du er forvirret rundt NAV siden du er over 50. Du levde på den tiden da NAV ikke hette NAV. NAV ble først til i 2006. I din ungdomstid (mange i tråden vet ikke dette), så var det slik at NAV fant jobb til en og det var en enkel sak å få til fordi det var såpass mange jobber tilgjengelige i din ungdomstid og de krevde også veldig lite kunnskap. Det å ha bachelor på 1990-tallet var omtrent "Wow" faktor. Mens idag er det omtrent ingenting.

Anonymkode: ec6fd...4b7

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lyst å høre en vits?

Here it is: Hvor mange NAV finnes i Norge? Like mange NAV som veiledere, ahahaha🤣 Du tok den? Dette er faktisk sant. Hva du får av rettigheter og ikke minst FORSTÅELSE og planlegging fra din veileder er alfa og omega. Det ser ut som du har fått en psykisk terrorist til veileder og det er en del sånne. 

I bunn og grunn er det slik at en veileder et sted i landet kan avslå noe du vil ha, samtidig som du ville ha fått det du søker på et annet sted i landet av en annen veileder for det brukes "skjønnsmessig vurdering" av veiledere som ellers spriker noe voldsomt når det gjelder utdanning, personlighet og mellom-menneskelige relasjoner blant disse veiledere.

Helt klart, de som har store nettverk trenger oftest ikke å gå innom intervju eller å stresse. Og det er sånn de fleste får jobb i Norge, via nettverk. Når man må basere seg på bare utlyste stillinger, så er man ofte f*cked, for å bruke "god engelsk" for det er de utlyste stillingene alle ser og det hoper seg opp med søknader hos alle omtrent. Mens nettverksjobbene har kanskje bare noen få kandidater. 

Du må skifte veileder rett og slett. Eller å flytte til en annen plass og da får du igjen også en annen veileder. Leste den samtalen du sa at du hadde med veilederen din over telefonen og det høres ut, som nevnt over, at du har med en psykisk terrorist å gjøre.

Ellers så forstår jeg at du er forvirret rundt NAV siden du er over 50. Du levde på den tiden da NAV ikke hette NAV. NAV ble først til i 2006. I din ungdomstid (mange i tråden vet ikke dette), så var det slik at NAV fant jobb til en og det var en enkel sak å få til fordi det var såpass mange jobber tilgjengelige i din ungdomstid og de krevde også veldig lite kunnskap. Det å ha bachelor på 1990-tallet var omtrent "Wow" faktor. Mens idag er det omtrent ingenting.

Anonymkode: ec6fd...4b7

Tusen takk fir støtte og forståelse ja jeg har nettopp skifta veileder for forrige var 10 ganger verre enn den jeg har nå. Mindre ufin i kjeften i hvertfall.

ts

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hadde jeg fortalt hele historien hadde du ikke trodd meg ... det er for privat og for vondt men det gjør at arbeidsgivere reagerer likt. Dømmende og jeg har ikke sjans desverre med all verdens utdannelse. Men prøver og prøver på mitt vis da det ikke er noe hjelp å få i hvordan skrive søknader og CV  hvordan ordlegge seg osv osv .., hvordan håndtere intervju på en bedre måte osv. 
ts.

jeg var 45 da jeg tok bachelor mine medstudenter var 22-25 år. Det begrenser seg hvor mye kontakt man klarer å opprettholde i ettertid. 

Da jeg tok utdanning var klassen i alderen 26-51, alle hadde god kontakt med hverandre og det har vi fremdeles. Alder er bare en hindring fordi du velger å la det være det. Jeg er passert 40, en av kollegene jeg liker best å jobbe med er ennå ikke fylt 30. Alder er bare tall.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da jeg tok utdanning var klassen i alderen 26-51, alle hadde god kontakt med hverandre og det har vi fremdeles. Alder er bare en hindring fordi du velger å la det være det. Jeg er passert 40, en av kollegene jeg liker best å jobbe med er ennå ikke fylt 30. Alder er bare tall.

Jeg hadde også to barn i barnehagen under studietiden så jeg måtte hjem kl 15 hver dag jeg hadde 6 mil hver å kjøre. Så fikk ikje vært sosial. Jeg var 100% alene med disse to. Så der falt jeg ut. 
Har kontakt med ei som nå er 30 og hun vet min situasjon men jeg har ikke turt å spørre da hun ikke har vist så mye interesser. Hun har masse venninner og traff henne en gang før jul .. eneste jeg har kontakt med. 
ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke vanlig det du har opplevd. Det som er vanlig er at de yngre isolerer og fryser ut de eldre studentene. Jeg er en mann i begynnelsen av 40-årene og holder på med min første bachelor nå og på min bachelor er det et stort flertall bestående av 70 - 75% kvinner i begynnelsen av 20-årene. Tror du at disse Insta-damene har lyst å henge med meg? Eller å ta kaffe i kantina? Nei. Resterende 25 - 30% av unge menn er heller ikke interessert å henge med en eldre fyr. De vil feste, trene og "fly rundt". Å diskutere faget og den slags gidder dem ikke.

Da vi måtte skrive fellesoppgave, for å få bestått, slik at man kan gå opp til eksamen, så samarbeidet vi greit når det gjelder oppgaven, men ellers, straks man var ferdig med oppgaven, så ser ikke disse damene noe "verdi" i å ta en kaffe med meg. Hvorfor skulle de det? De tenker sikkert at jeg er en "gammel gris", uten at jeg har kommentert noe frekt ovenfor dem. Men de er så stuck-up og har mobilen sin i trynet. Og i disse MeToo og Ville - Bare - Prate - Litt tider, så har jeg iallfall ikke lyst å gjøre noen "har dere lyst å ta en kaffe" fremstøt. For 20 år siden var yngre kvinner helt annerledes og mye lettere å snakke med. Idag er de ikke til å kjenne igjen. 

Anonymkode: 1d5b1...9cb

• Liker 3
Gjest theTitanic
Skrevet
På 4.5.2020 den 19.31, AnonymBruker skrev:

Hva er du utdannet? De fleste får faktisk helt fint jobb med å sende søknader, og hvor tror du nettverk kommer fra ? Jo venner man har fått gjennom studier, tidligere kolleger, folk man kjenner fra ting man har engasjert seg i. Har du sittet i et kott og latt være å treffe folk? Dette er jo ikke NAV sin skyld, det er i hovedsak din egen, men med coronaen som uheldig omstendighet. 

Oi. Lite empati og hente fra deg. Dagens mest usympatiske innlegg. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...