Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du skriver at du er i tiltak og at arbeidsgiver ringer og spør når du kommer tilbake, er du i arbeidstrening?

Om du er det og de faktisk trenger deg så kan du høre om en ansettelse med lønnstilskudd fra nav. Da kan arb.giver søke om å få dekket deler av lønnen din fra nav, men du blir ansatt som vanlig arbeidstaker. 

Nav kan ikke bare la folk komme tilbake i tiltak, de har et ansvar i disse koronatider. Hvis arb.giver trenger deg må han ansette deg.

Anonymkode: 84582...e6c

De vil ikke ansette meg men han jeg var hos er alene farmasøyt så han må jobbe mye da ett apotek bestandig må ha en farmasøyt tilstede. Jeg ble en kjærkomment tillegg til han da han slapp alt ansvaret alene. Men han bestemmer ingenting det er en regionsjef over han og hun sa nei.

ts

Anonymkode: 72611...9cc

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk det skal jeg spørre om. Er du den første som kom med ett konstruktivt svar.., setter pris på den ..

Bare hyggelig. Jeg jobber som veileder i nav og vet at jeg har kolleger som ikke svarer før dager og uker etterpå og det er ikke greit mener jeg. Jeg forstår frustrasjonen din godt. Men jeg vet også at i disse dager så har veiledere som jobber med arbeidsledige hos oss ca 600-700 brukere i disse dager, så de har ikke en sjanse til å hjelpe alle så bra som de ønsker. Derfor er det supert at du maser litt, det er dessverre sånn man får hjelp. Det virker jo som om du blir utnyttet hos den du har arb.trening hos. Du burde revurdere det stedet. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er jo ikke bare å flytte. Det koster og krever en del planlegging osv. Og Nav hjelper nesten ikke med det heller lenger...

Anonymkode: 08d54...7d4

Ja nav dekker flytting og event garanti for depositum men det forutsetter at man har en jobb kontrakt. Flytter gjerne jeg. Har vare hybel til august så da må jeg flytte uansett men denne flyttingen har jeg betalt selv. Det jeg tror er at nav følger smittevern som Oslo har. Vi har 2 smittede i denne kommunen.

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Bare hyggelig. Jeg jobber som veileder i nav og vet at jeg har kolleger som ikke svarer før dager og uker etterpå og det er ikke greit mener jeg. Jeg forstår frustrasjonen din godt. Men jeg vet også at i disse dager så har veiledere som jobber med arbeidsledige hos oss ca 600-700 brukere i disse dager, så de har ikke en sjanse til å hjelpe alle så bra som de ønsker. Derfor er det supert at du maser litt, det er dessverre sånn man får hjelp. Det virker jo som om du blir utnyttet hos den du har arb.trening hos. Du burde revurdere det stedet. 

Ja hadde jeg fått litt hjelp så kunne jeg glatt ha gjort noe annet med en ett årig utdanning eller noe hvis det var løsningen for enklere få jobb. Men med arb l trygd hjelper ikke det. Ja jeg skjønner det er stor pågang men jeg merker ikke forskjell på effektiviteten nå eller før korona da. 
Hva skjer når man har brukt opp kvota på arb l trygd og ikke kommet i jobb? Skal man da leve på krisehjelp til 100 kr døgnet? Sosial stønad kan jeg ikke søke på. Det blir avslag hver gang fordi billån og huslån regnes ikke med når sosialstønad skal utbetales. Da ser det ut på papiret at jeg har 5500 kr å leve for mens egentlig går det i lån. Boliglån er tap på salg på en eiendom. Så eier ingenting. Er veldig bekymret for framtiden min ... om jeg har noen i det heletatt ??

ts

AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har mest lyst i å gi faan i alt med apotek de vil åpenbart ikke ha meg. Heller satse på transport biten da det nok er større sjans å få seg jobb der hvis en kunne oppgradert seg litt på førerkort biten. Jeg syns jeg er for gammel for ett nytt 3 årig studium.. selv om jeg likte å studere. Men har nok gjeld og ønsker ikke høyere studielån. 

Kjenner flere som har fått utvidet førerkortet via nav i senere år. Du må bare mase, og helst ha kontrakt med en bedrift på forhånd.

Anonymkode: 57859...e43

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja hadde jeg fått litt hjelp så kunne jeg glatt ha gjort noe annet med en ett årig utdanning eller noe hvis det var løsningen for enklere få jobb. Men med arb l trygd hjelper ikke det. Ja jeg skjønner det er stor pågang men jeg merker ikke forskjell på effektiviteten nå eller før korona da. 
Hva skjer når man har brukt opp kvota på arb l trygd og ikke kommet i jobb? Skal man da leve på krisehjelp til 100 kr døgnet? Sosial stønad kan jeg ikke søke på. Det blir avslag hver gang fordi billån og huslån regnes ikke med når sosialstønad skal utbetales. Da ser det ut på papiret at jeg har 5500 kr å leve for mens egentlig går det i lån. Boliglån er tap på salg på en eiendom. Så eier ingenting. Er veldig bekymret for framtiden min ... om jeg har noen i det heletatt ??

ts

Det er kun sosialhjelp eller tiltakspenger om man er i tiltak, som er muligheten etter dagpenger. Krisehjelp som du kaller det er sosialhjelp som må søkes om hver eneste gang og man får kun for et par dager. Er snakk om penger til mat. Og det er forventet at man sender inn en søknad om sosialhjelp samtidig eller har en annen kjapp måte å få inn penger på.

Det er mange som får innvilger sosialstønad med billån og huslån, så sant det ikke er for høye lån. Men det høres ut som du har prøvd det. Hvor lenge har du vært arb.ledig? Er arb.trening det eneste tiltaket du har vært i? 

Vi bruker ofte Oppfølgingstiltaket for å hjelpe de som ikke kommer ut i jobb, som en siste løsning. De har dessverre flere måneder med ventetid her hos oss og det er jo ikke blitt lettere i disse tider. Vi har god erfaring med dem. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er kun sosialhjelp eller tiltakspenger om man er i tiltak, som er muligheten etter dagpenger. Krisehjelp som du kaller det er sosialhjelp som må søkes om hver eneste gang og man får kun for et par dager. Er snakk om penger til mat. Og det er forventet at man sender inn en søknad om sosialhjelp samtidig eller har en annen kjapp måte å få inn penger på.

Det er mange som får innvilger sosialstønad med billån og huslån, så sant det ikke er for høye lån. Men det høres ut som du har prøvd det. Hvor lenge har du vært arb.ledig? Er arb.trening det eneste tiltaket du har vært i? 

Vi bruker ofte Oppfølgingstiltaket for å hjelpe de som ikke kommer ut i jobb, som en siste løsning. De har dessverre flere måneder med ventetid her hos oss og det er jo ikke blitt lettere i disse tider. Vi har god erfaring med dem. 

Jeg har vært arbeidsledig 1 år. Har 11 mnd igjen. Ja eneste tiltaket jeg har vært på og det ordnet jeg selv. 
Jeg vet om sykepleier som fikk praksis plass i fiskeoppdrett gjennom nav og jobber der fortsatt. Har søkt mange slike og med åpen søknader med tilbud med betalt opplæring gjennom nav men ikke lyktes. 
ts. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er mangel på farmasøyter, og når du også er flyttbar, burde det ikke være noe problem å få jobb. At du bare fikk være i praksis i 14 dager er også urovekkende. 
Vet du hva problemet er? Dårlige søknader? Dårlig språk skriflig/muntlig? Dårlige intervjuer? Dårlige referanser? Dårlig hygiene? (Ikke ment som en fornærmelse, men noe som kan være et problem for noen.) Dårlige mellommenneskelige egenskaper? Dårlig selger/dårlig kundebehandling? Etc. Hvis du ikke vet hva problemet er, er det også vanskelig å gjøre noe med det. Du burde kanskje få hjelp fra noen til å kartlegge dette.

Anonymkode: e64a0...509

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært arbeidsledig 1 år. Har 11 mnd igjen. Ja eneste tiltaket jeg har vært på og det ordnet jeg selv. 
Jeg vet om sykepleier som fikk praksis plass i fiskeoppdrett gjennom nav og jobber der fortsatt. Har søkt mange slike og med åpen søknader med tilbud med betalt opplæring gjennom nav men ikke lyktes. 
ts. 

Hvert Nav kontor har en markedsavdeling. Og de vet hvilke firmaer som trenger folk, med en gang. Du kan jo ta kontakt med veilederen din og høre om h*n kan videreformidle ønsket ditt.

Jeg ville ha mast. Spør om tiltaket Oppfølging, ev nytt sted å ha arb.trening (men det er ikke lett i disse dager), spørre om markedsavdelingen kan ta kontakt med deg og søke deg inn på et jobbsøkerkurs.

AnonymBruker
Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er mangel på farmasøyter, og når du også er flyttbar, burde det ikke være noe problem å få jobb. At du bare fikk være i praksis i 14 dager er også urovekkende. 
Vet du hva problemet er? Dårlige søknader? Dårlig språk skriflig/muntlig? Dårlige intervjuer? Dårlige referanser? Dårlig hygiene? (Ikke ment som en fornærmelse, men noe som kan være et problem for noen.) Dårlige mellommenneskelige egenskaper? Dårlig selger/dårlig kundebehandling? Etc. Hvis du ikke vet hva problemet er, er det også vanskelig å gjøre noe med det. Du burde kanskje få hjelp fra noen til å kartlegge dette.

Anonymkode: e64a0...509

Dårlig referanse det var det jeg tenkte å bruke praksis tiden til å bevise at jeg er bra nok og få en ny og bedre referanse... jeg skal og ærlig innrømme at jeg syns det er skummelt å jobbe som farmasøyt. Jeg føler meg usikker og redd for å gjøre feil for det er så fort gjort og det kan få fatale konsekvenser. Det er en evig frykt jeg har i den jobben. Jeg føler ikke at jeg mestrer den. Når jeg kjørte taxi var jeg sikker og trivdes stort i jobben men det ble nedbemanning der jeg var og tenkte at da må jeg prøve farmasi igjen men kjente de to første ukene at det kjentes ikke godt selv om jeg hadde bestemt meg for å gjennomføre praksis perioden for å se om jeg følte meg noe sikrere eller like usikker.. ikke sikkert det er rette sted for meg selv om jeg har utdanningen. Man når jeg søker så får jeg som regel avslag uansett hvor i Norge det er og dagen etter er samme stilling lyst ut på nytt da skjønner man at det ikke er noe vits å søke igjen. 
ts

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det ny melding om at vi på tiltak skal få ny beskjed 18 mai. Arbeidsgiver ringer jevnt og lurer på når jeg kommer. De skjønner heller ikke nav .. da de har lettet på kravene for 14 dager siden. Dette ødelegger så mye av fremdriften å bli sittende hjemme og do nothing i 2 mnd’er... upopulært hos arbeidsgivere osv. Jeg spurte nav om de dekker kurs eller studier etc for at vi skal komme styrket ut av denne krisen slik at man stiller sterkere på arbeidsmarkedet. Jeg føler jeg kommer ingen vei. Men det er sikkert nei som det pleier å være fra NAV ...

Om du er i tiltak må du få arbeidsgiver eller saksbehandler hos NAV til å søke om dispensasjon slik du kan bli unntatt reglene. 

Dette skal være fullt mulig om arbeidsplassen din følger smittevernreglene, ikke har folk ute i permittering eller har måtte sagt opp folk på grunn av corona utbruddet.  

Anonymkode: be8a8...50c

AnonymBruker
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvert Nav kontor har en markedsavdeling. Og de vet hvilke firmaer som trenger folk, med en gang. Du kan jo ta kontakt med veilederen din og høre om h*n kan videreformidle ønsket ditt.

Jeg ville ha mast. Spør om tiltaket Oppfølging, ev nytt sted å ha arb.trening (men det er ikke lett i disse dager), spørre om markedsavdelingen kan ta kontakt med deg og søke deg inn på et jobbsøkerkurs.

Jeg er ikke flink til å mase har spurt før og nei er nei.  Mens de som virkelig er store i kjeften får det meste gjennom NAV.

Men markedsavdeling har jeg aldri hørt nevnt før det kan jeg undersøke. Det som har skjedd bestandig før er at veileder har sittet med meg og scrollet på ledige stillinger for henne høres det så enkelt ut.. ja se her hva med Securitas vakt? Spurte hun meg. Ja gjerne sa jeg se på kvalifikasjonene sa jeg. Ja nei det går ikke for deg kom det da. Nesten alt hun trodde jeg kunne søke på var jobber som kreve master utdanning.. hun så jo ikke på kvalifikasjoner og scrolle ledige stillinger kan jeg selv. Hun burde heller tilbudt meg å hjelpe å ta kontakt med arb g sammen med meg når jeg åpenbart ikke fikser det selv. Følt jeg hadde en støtte hadde vært fint. 
ts

AnonymBruker
Skrevet

Om du er i tiltak må du få arbeidsgiver eller saksbehandler hos NAV til å søke om dispensasjon slik du kan bli unntatt reglene. 

Dette skal være fullt mulig om arbeidsplassen din følger smittevernreglene, ikke har folk ute i permittering eller har måtte sagt opp folk på grunn av corona utbruddet.  

Anonymkode: be8a8...50c

Takk for svar det har jeg heller aldri hørt om. Ja apoteket har fullt smittevern med pleksiglass, 5 i slengen sprit i utgangen osv det var på plass da jeg var der. Det skal jeg spørre om dispensasjon. 
ts

AnonymBruker
Skrevet

Snakket nettopp med veileder fra nav.

Og spurte følgende spørsmål:

Er det mulig å delta på jobbsøkerkurs online?

svar: - vi har ikke sånne kurs i vår kommune.

Er det mulig å søke dispensasjon når arbeidsgiver har i varetatt alle smittevern og det ikke er smitt her?

svar: - nei det er ikke mulig å søke dispensasjon de følger nasjonale retningslinjer 

Har dere egen markedsavdeling som kan sette meg i kontakt med mulige arbeidsgivere?

svar:- nei vi har ikke noe sånt og jeg sitter på det og det er ingenting for deg her. Eneste er ett fiskeoppdrett som søker UNGDOMMER...

Er det mulig å få dekket noe kurs etc mens man venter?

Svar: - nei vi dekker ingenting sånt i din situasjon.

Hvis jeg skaffer en fast jobb på kontrakt som varebil eller lastebilsjåfør er nav villig til å dekke noe?

- svar:- nei vi gjør ikke det lengre. Alle må igjennom AMO kurs dvs 15 stk kommer igjennom der må du så stille med to gode referanser for å komme igjennom nåløyet. 

Tilslutt sa hun... du må finne på noe som ikke koster noe penger. 

i det heletatt en fantastisk deprimerende samtale med en veileder som viser tegn på at jeg er masete og irriterende å prate med.

Tips fikk jeg ta kontakt med noe som heter karriere veileder. Her i byen som ikke NAV har noe med. Skal prøve dem. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
14 hours ago, AnonymBruker said:

Hva er du utdannet? De fleste får faktisk helt fint jobb med å sende søknader, og hvor tror du nettverk kommer fra ? Jo venner man har fått gjennom studier, tidligere kolleger, folk man kjenner fra ting man har engasjert seg i. Har du sittet i et kott og latt være å treffe folk? Dette er jo ikke NAV sin skyld, det er i hovedsak din egen, men med coronaen som uheldig omstendighet. 

Anonymkode: 0fcad...3d6

Det har en snøballeffekt. Først får du ikke jobb fordi du har et CV-hull, og så får du ikke jobb på grunn av et større CV-hull. Nettverket krymper fordi du ikke har kolleger, venner faller fra fordi du ikke har økonomi til å gjøre ting med dem.

Flytting er fint det, men da må man jo faktisk få jobben. Hvis man er sykepleier, lærer eller jurist, kan det nok være en god løsning å søke jobber i gokk, siden det ofte er behov for slike faglærte der. Hvis man derimot er utdannet innen administrasjon eller noe slikt, eller har en mer generell grad innen f.eks. historie, statsvitenskap eller språk, blir det fort veldig vanskelig.

På sett å vis er det jo ens egen skyld, men å påpeke det er litt som å påpeke at det er din egen skyld når du som røyker får kreft. Ikke spesielt konstruktivt.

Anonymkode: ed549...d74

AnonymBruker
Skrevet

Har ikke hull i CV bortsett fra 1 dårlig referanse. Men nok om det. Ja klart ting i livet har skjedd og man ikke har klart å ta de riktige valgene i livet. Men irriterer meg over de som får omtrent alt på nav... mens andre som seriøst vil jobbe og gjøre noe fornuftig og betale skatt som andre blir tvunget til å sitte å bruke av andres skattepenger kjennes ikke bra for meg personlig. 

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har en snøballeffekt. Først får du ikke jobb fordi du har et CV-hull, og så får du ikke jobb på grunn av et større CV-hull. Nettverket krymper fordi du ikke har kolleger, venner faller fra fordi du ikke har økonomi til å gjøre ting med dem.

Flytting er fint det, men da må man jo faktisk få jobben. Hvis man er sykepleier, lærer eller jurist, kan det nok være en god løsning å søke jobber i gokk, siden det ofte er behov for slike faglærte der. Hvis man derimot er utdannet innen administrasjon eller noe slikt, eller har en mer generell grad innen f.eks. historie, statsvitenskap eller språk, blir det fort veldig vanskelig.

På sett å vis er det jo ens egen skyld, men å påpeke det er litt som å påpeke at det er din egen skyld når du som røyker får kreft. Ikke spesielt konstruktivt.

Anonymkode: ed549...d74

Ditt innlegg har jeg full forståelse for. Og ja har vel havnet utenfor kanten der. 😊

AnonymBruker
Skrevet
16 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg sa jeg har søkt masse jobber. Jeg er utdannet reseptar farmasøyt og har søkt alt som var av ledige jobber i Norge. Jeg har oppsøkt arbeidsgivere som har ledig stillinger og hanket inn intervjuer slik men hver gang har det kommet en foran meg. Og fått avslag på alt jeg har søkt på. Nå tenkte jeg at praksis plass var en fin måte å få oppdatert seg på da det er to år siden jeg jobbet i apotek av grunner jeg ikke vil skrive om her. De fra studie tiden var ca 20 år yngre enn meg da jeg studerte så sier seg selv jeg blir aldri bedt med på noe når de møtes.

Hater å måtte stå her og forsvare meg når jeg trenger hjelp. Men det er kg i ett nøtteskall 

ts

Farmasiet søker etter farmasøyter så jeg så seint som for et par timer siden i avisa.

Vet ikke hvordan markedet er ellers, men da jeg undersøkte litt for rundt et år siden ble det sagt at farmasøyter var mangelvare (vi "importerer" mange av dem), så kjedelig at det ikke går an å få jobb med det i ryggen da, da.

Uansett, lei av NAV tror jeg alle som har med NAV å gjøre er. Bortimot i hvert fall. Lykke til, og får håpe det hjelper deg å tenke at du overhodet ikke er alene om å ha det sånn i jakten på arbeid. Og nei, det er absolutt ikke slik at man må kjenne noen eller ha stor omgangskrets for å få seg jobb, normalt sett i hvert fall, så jeg ville prøvd å legge vekk den grunnen som lite sannsynlig, og heller lett etter andre grunner (eller bare drite i grunn, og fortsette å søke).

Anonymkode: 2e265...599

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...