Gå til innhold

Når merket du at barnet hadde et handicap?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som har barn med en form for nedsettes, når ble det oppdaget?  Og eventuelt hvordan? 

Da tenker jeg ikke på ting som vises som at det mangler en fot eller down syndrom. Men cp eller kognitiv. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

CP i alvorlig grad er absolutt et synlig handicap når barnet sitter i rullestol. Selv om også multihandicappede barn kan være kognitivt på høyde med alderen sin.

I forhold til min jente, så var det helsestasjon ,leger og barnehagen som satte igang testing.Jeg personlig mistenkte ikke noe galt før hun begynte i barnehagen.

Men da begynte snøballen å rulle i forhold til utredninger. Selv om hun er testet for mye, så må en aldri glemme at hun er jo den hun er uansett. Barna våre er så ufattelig mye mer enn kun en eller flere diagnoser.

Jo hun er litt ensporet i interessefeltet sitt og har en tendens til å kun snakke om det hun er intressert i. Og det er enkelte ting hun ikke skjønner, men hun kan og tør mye også.

Har du selv et barn med et handicap siden du spør eller er du bare intressert ? Her er det et usynlig handicap hos oss.

Anonymkode: 2d80b...69f

Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker said:

CP i alvorlig grad er absolutt et synlig handicap når barnet sitter i rullestol. Selv om også multihandicappede barn kan være kognitivt på høyde med alderen sin.

I forhold til min jente, så var det helsestasjon ,leger og barnehagen som satte igang testing.Jeg personlig mistenkte ikke noe galt før hun begynte i barnehagen.

Men da begynte snøballen å rulle i forhold til utredninger. Selv om hun er testet for mye, så må en aldri glemme at hun er jo den hun er uansett. Barna våre er så ufattelig mye mer enn kun en eller flere diagnoser.

Jo hun er litt ensporet i interessefeltet sitt og har en tendens til å kun snakke om det hun er intressert i. Og det er enkelte ting hun ikke skjønner, men hun kan og tør mye også.

Har du selv et barn med et handicap siden du spør eller er du bare intressert ? Her er det et usynlig handicap hos oss.

Jo cp kan være synlig og det kommer i mange grader. Men tenkte mer, ikke synlig ved fødsel. Slik downs gjerne er. 

Jeg har en baby her, på 4 mnd. Hun er jo fortsatt liten, men synes det er vanskelig og lite kontakt med henne. Derfor jeg lurer på når man kan begynne å merke noe. Er babyen "normal" til en viss alder feks. 

AnonymBruker
Skrevet

Vi merket at det var "noe" siden han var rundt 9mnd. Det var noe med måten han gikk på. Var hos legen og uttrykte bekymring over dårlig balanse etc, men det ble avfeid. Igjen og igjen. Det skulle gå 1.5år før han fikk diagnose og behandling/hjelp. 

Anonymkode: 278e7...add

AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, kaleidoskop skrev:

Jo cp kan være synlig og det kommer i mange grader. Men tenkte mer, ikke synlig ved fødsel. Slik downs gjerne er. 

Jeg har en baby her, på 4 mnd. Hun er jo fortsatt liten, men synes det er vanskelig og lite kontakt med henne. Derfor jeg lurer på når man kan begynne å merke noe. Er babyen "normal" til en viss alder feks. 

Her var det ikke noe som vises på ultralyd at hun har et handicap. Som du sier, datteren din er fortsatt veldig liten og mye kan forandre seg når hun blir større. Jeg regner med at helsestasjonen og legen der følger henne opp,og at de vil legge merke til det hvis de mener at hun bør utredes for noe.

Ved noen sykdommer er det ikke synlig ved fødsel, men viser seg når barnet blir eldre. Og noe vises ved fødsel slik som blant annet down syndrom.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...