AnonymBruker Skrevet 4. mai 2020 #1 Skrevet 4. mai 2020 Jeg har aldri likt å bake med dl-mål, for jeg synes ikke det er nøyaktig nok. Jeg synes det er mye pes å skulle "oversette" alle oppskrifter som baserer seg på dl-mål til gram, derfor hender det jeg gir etter og bare bruker dl-målet. I dag kjørte jeg en liten test, og brukte dl-målet, men veide hvor mye jeg da endte opp med av hver ingrediens i gram, og det var 10-15 % mer på alle de tørre ingrediensene. De våte ingrediensene var oppgitt i gram, så det blir jo akkurat som jeg alltid har tenkt, nemlig at forholdene blir feil, og det må jo påvirke utfallet. Er det ingen andre som irriterer seg over dette? Hvorfor oppgir man ingredienser som sukker og mel i dl istedenfor gram, jeg kan ikke skjønne at det er noe poeng? Anonymkode: ef320...f28 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2020 #2 Skrevet 4. mai 2020 Minnes da vi skulle bake i heimkunnskapen og frøkna ba oss "presse ned" melet i dl måleren med sleiv. Bollene ble murstein. Anonymkode: b06ca...218
Missbehave Skrevet 4. mai 2020 #3 Skrevet 4. mai 2020 Synes ikke det er noe problem. Og jeg baker MYE. Synes nesten det er mer pes å lete fram vekten som ligger i bunnen av kjøkkenskuffen. Mye lettere å hente litermålet som står fremst i skapet 😂 neida, når jeg skal bake, spiller det ingen rolle hvilke redskaper jeg bruker. Det verste for meg er når oppskriften sier jeg skal tilsette en kopp mel eller lignende. Skjønner aldri hvilken størrelse på koppen jeg skal bruke da jeg har 4 forskjellige størrelser på koppene mine. 1
Brunhilde Skrevet 4. mai 2020 #4 Skrevet 4. mai 2020 58 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har aldri likt å bake med dl-mål, for jeg synes ikke det er nøyaktig nok. Jeg synes det er mye pes å skulle "oversette" alle oppskrifter som baserer seg på dl-mål til gram, derfor hender det jeg gir etter og bare bruker dl-målet. I dag kjørte jeg en liten test, og brukte dl-målet, men veide hvor mye jeg da endte opp med av hver ingrediens i gram, og det var 10-15 % mer på alle de tørre ingrediensene. De våte ingrediensene var oppgitt i gram, så det blir jo akkurat som jeg alltid har tenkt, nemlig at forholdene blir feil, og det må jo påvirke utfallet. Er det ingen andre som irriterer seg over dette? Hvorfor oppgir man ingredienser som sukker og mel i dl istedenfor gram, jeg kan ikke skjønne at det er noe poeng? Anonymkode: ef320...f28 Hvordan vet du at det var 10-15% mer hvis mengden var oppgitt i dl? Og jeg syns det høres merkelig ut at tørrvarene var oppgitt i dl og væske i gram, det er jo stikk i mot det vanlig, er det ikke? Jeg baker veldig mye og syns stort sett resultatet blir bra, enten målene er oppgitt i det ene eller det andre. 2
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2020 #5 Skrevet 4. mai 2020 1 time siden, Brunhilde skrev: Hvordan vet du at det var 10-15% mer hvis mengden var oppgitt i dl? Og jeg syns det høres merkelig ut at tørrvarene var oppgitt i dl og væske i gram, det er jo stikk i mot det vanlig, er det ikke? Jeg baker veldig mye og syns stort sett resultatet blir bra, enten målene er oppgitt i det ene eller det andre. Det stod (f.eks.) 3 dl mel, så tok jeg det jeg mente var 3 dl (helt på streken i dl-målet), men veide i tillegg. Brukte omregningsmal på nett til å se hvor mange gram x antall dl mel skulle være. Anonymkode: ef320...f28
Whistler Skrevet 4. mai 2020 #6 Skrevet 4. mai 2020 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det stod (f.eks.) 3 dl mel, så tok jeg det jeg mente var 3 dl (helt på streken i dl-målet), men veide i tillegg. Brukte omregningsmal på nett til å se hvor mange gram x antall dl mel skulle være. Anonymkode: ef320...f28 Vekt per volum kommer jo helt an på finhetsgraden melet er malt med og i hvilken grad melet har hatt anledning til å ta opp fukt fra omgivelsene. 1
Hunter7 Skrevet 5. mai 2020 #7 Skrevet 5. mai 2020 Foretrekker også gram som måleenhet - spesielt i baking. I "vanlig" matlaging har man gjerne noe slingringsmonn mht. mengden ingredienser, mens baking fordrer mer presisjon*. I tillegg har jeg opplevd flere ganger at desilitermålebegere er unøyaktige, noe som kan sjekkes enkelt ved å veie menden av 0,5 og 1 liter vann i desiliterbegeret. Vann har en massetetthet på ca. 1 kg/l. Følgelig vil en liter vann veie 1 kg, og 0,5 l vann 500 gram. Grunnen til at man gjør minst to målinger er at ikke alltid er målestrekene på begeret korrekt plassert. Dette forutsetter at vekta er korrekt justert. (Man kan forøvrig sjekke om temperaturmåleren er korrekt ved å måle temperaturen i kokende vann. Viser måleren 100° C, viser den korrekt justert siden vann koker ved 100° C) *Eksempel: Oppskriftene på gulrotsuppe og gulrotkake krever begge ett kilo gulrøtter, men du har bare 700 gram. For suppa er ikke det noe stort problem. Skal du derimot bake gulrotkake, så vil en manko på 300 g faktisk utgjøre en forskjell.
Jdz Skrevet 5. mai 2020 #8 Skrevet 5. mai 2020 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Det stod (f.eks.) 3 dl mel, så tok jeg det jeg mente var 3 dl (helt på streken i dl-målet), men veide i tillegg. Brukte omregningsmal på nett til å se hvor mange gram x antall dl mel skulle være. Anonymkode: ef320...f28 Det finnes jo ikke noen standard på hva disse omregningsmalene er. Her kan jo resultatet varierer etter hvilken mal du bruker.
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2020 #9 Skrevet 5. mai 2020 8 timer siden, Jdz skrev: Det finnes jo ikke noen standard på hva disse omregningsmalene er. Her kan jo resultatet varierer etter hvilken mal du bruker. Det finnes absolutt omregningsstandarder, f.eks. denne. Jeg sjekket dessuten 5 maler, de var ganske enige. Anonymkode: ef320...f28 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå