AnonymBruker Skrevet 4. mai 2020 #1 Skrevet 4. mai 2020 Hei! Mannen min har jobbet ekstremt mye i en lang tid , ikke fordi vi må av økonomiske grunner , men han er glad i jobben sin. Fikk et barn for noen mnd siden og de første to mnd jobbet han 12-13 timer hver dag , pluss en del helger. Jeg ble så ekstremt sliten og sa at han måtte jobbe mindre hvis ikke orket jeg ikke mer. Nå har han vært "flink " i snart to mnd vært borte fra 06.30- 16.00/20 på jobb. Jeg lager alltid middag så vi kan spise sammen. Jeg begynte å bli positiv og tenkte at han verdsatt tiden med oss og kom hjem også at eget ønske. Jeg har også fått mer overskudd og har det bedre, og vi har det bedre. I dag ringte han 15 min før han pleier å komme hjem og sa han måtte jobbe overtid. Så sa han " Men det går jo bra ". Jeg sa greit , men at jeg kunne ønske han hadde sagt fra litt før siden jeg allerede hadde begynt på middagen. Da blir han sur og sier " jeg skjønner at du er blitt bortskjemt med at jeg kommer hjem 4- halv 5". Jeg kjenner at jeg blir skikkelig lei meg.. vi har barn sammen , hus sammen og et liv sammen , så er jeg bortskjemt ved at han kommer hjem 4/halv 5 når han drar 06.30.. Overdriver jeg? Eller hadde dere følt det samme ? Anonymkode: 885f8...736 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2020 #2 Skrevet 4. mai 2020 Jeg mente #25 minutter før. Ts Anonymkode: 885f8...736
Taffel Skrevet 4. mai 2020 #3 Skrevet 4. mai 2020 Han fikk kritikk, gikk i forsvarsposisjon, og slengte ut den kommentaren. Han kvidde seg sikkert til å gi beskjed, og visste hva som kom, og da kan en bli litt defensiv. Jeg hadde ikke brukt mange kalorier på å gnage på den der. Prøv å ikkje tenke mer på det. 27 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2020 #4 Skrevet 4. mai 2020 Hvis han har fri de fleste helgene så forstår jeg ikke helt problemet. Men det spiller jo ikke noe rolle hva jeg synes (og hva som passer for meg), det er jo hva du trives med som betyr noe:) Kan dere avtale at to dager i uka er «overtidsdager» eller noe liknende? Jeg vokste opp med en far som jobbet sinnsykt mye, og en mor som ofte var sur for at han ikke kom hjem til middag. Det jeg husker som noe negativt er hennes kjefting, ikke at pappa var borte. Så prøv og snakk sammen og finn en løsning dere begge trives med:) noen har bare jobb som hobby, og høres ut som du har funnet deg en sånn en. Anonymkode: b0ec5...849 3
Nymerïa Skrevet 4. mai 2020 #5 Skrevet 4. mai 2020 Kan du ikke spørre rett ut? "Hva mener du med at jeg er bortskjemt fordi du kommer hjem til middag? Sånn som du sa det hørtes det ut som om du synes at det er en byrde for deg å spise middag sammen med oss." 35
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2020 #6 Skrevet 4. mai 2020 Hater sånne importene overtidsmenn. Du må bare gi han en støkk og fortelle han hvor skapet skal stå. Eller summer opp timer og ta deg en jentetur. Eller dele overtidsinntekt? Eller gjør han helt andre ting, les sex med kollega? Anonymkode: 8d070...d15 14
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2020 #7 Skrevet 4. mai 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Hater sånne importene overtidsmenn. Du må bare gi han en støkk og fortelle han hvor skapet skal stå. Eller summer opp timer og ta deg en jentetur. Eller dele overtidsinntekt? Eller gjør han helt andre ting, les sex med kollega? Anonymkode: 8d070...d15 Den var unødvendig. Svar heller på det hun spør om, du. Anonymkode: b3430...d16 14 1
Nnilm Skrevet 4. mai 2020 #8 Skrevet 4. mai 2020 (endret) Selvfølgelig er det kjipt å føle det sånn, men det er kun du som kan gjøre noe med det, du må si hva du ønsker og hvordan du har det. Dere må bli enige om rutiner som passer dere begge, man skal leve sånn. Jeg føler meg bortskjemt og heldig om mannen i det hele tatt kommer hjem på ettermiddagen/kvelden. Så du må stå opp for hva som er best for deg og din familie. Og kommentaren han sin skjønner jeg at kan være sårende , men er nok noe han har gruet seg til å ringe om. Endret 4. mai 2020 av Nnilm 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2020 #9 Skrevet 4. mai 2020 Skjønner godt du blir lei av det der altså, det er lov. Spesielt når han ikke må. Jeg synes egentlig det er ganske egoistisk å jobbe så mye når dere har en baby, han kan jo ikke se barnet noe særlig? Selv er jeg gift med en bonde som svært ofte er ute fra 0700-2200. Jeg blir så lei av å dra lasset alene av og til. Men han jobber fordi han må, og det er jo noe annet. Anonymkode: 3ec50...9fc 12
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2020 #10 Skrevet 4. mai 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skjønner godt du blir lei av det der altså, det er lov. Spesielt når han ikke må. Jeg synes egentlig det er ganske egoistisk å jobbe så mye når dere har en baby, han kan jo ikke se barnet noe særlig? Selv er jeg gift med en bonde som svært ofte er ute fra 0700-2200. Jeg blir så lei av å dra lasset alene av og til. Men han jobber fordi han må, og det er jo noe annet. Anonymkode: 3ec50...9fc Nei,det var også en av grunnene til at han begynte å jobbe mindre. Barnet vårt ville til slutt ikke til han og gråt hver gang han måtte ha han litt mens jeg dusjet , var på do osv. Anonymkode: 885f8...736 5
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2020 #11 Skrevet 4. mai 2020 Det der hadde jeg ikke giddet. Du er ikke bortskjemt av at han er hjemme til middag. Hva er poenget med et forhold om han kun er hjemme for å sove? Hvorfor har han barn om han ikke vil ta del i barndommen til barnet? Han må ta sitt ansvar for barnet sitt også. Anonymkode: b4dc3...e5e 15 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2020 #12 Skrevet 4. mai 2020 Jeg forstår mannen godt, jeg er helt lik, jobben er en hobby og interesse, hadde blitt kvelt om noen krevde 8-16 av meg. Her er begge like, heldigvis. Det finnes løsninger. Blant annet drar jeg gjerne på kontoret kl 5. Eller jobber videre på kvelden. Har full fleksitid, så kan alltid stille opp ved arrangement, og fritidsaktiviteter, så det går på ingen måte utover denne typen tid, eller tid sammen. Dere må finne en løsning som er levelig for begge, der han også ser barnet nok, og tar unna sin del hjemme. Å kreve kl 16 hver dag er ikke rimelig, og jeg forstår at han glefser når du svarer på den måten. Anonymkode: 62471...c63 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2020 #13 Skrevet 4. mai 2020 Høres ut som om det er på tide med en prat om ansvar og arbeidsdeling. Sånn hvor mye egentid skal vi ha hver, hvor mye kjærestetid osv. Og hvem gjør hva av klesvask, husvask, vedlikehold og middagslaging, Dette er jo kanskje det aller vanligste temaet å krangle om. Hva om han jobber lenge to hverdager, jobber kort to dager (du har fri og kan dra til venninner/sove/gjøre alt du vil) og at helgen er familietid? Anonymkode: 32085...615 5
Daraya Skrevet 4. mai 2020 #14 Skrevet 4. mai 2020 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg forstår mannen godt, jeg er helt lik, jobben er en hobby og interesse, hadde blitt kvelt om noen krevde 8-16 av meg. Her er begge like, heldigvis. Det finnes løsninger. Blant annet drar jeg gjerne på kontoret kl 5. Eller jobber videre på kvelden. Har full fleksitid, så kan alltid stille opp ved arrangement, og fritidsaktiviteter, så det går på ingen måte utover denne typen tid, eller tid sammen. Dere må finne en løsning som er levelig for begge, der han også ser barnet nok, og tar unna sin del hjemme. Å kreve kl 16 hver dag er ikke rimelig, og jeg forstår at han glefser når du svarer på den måten. Anonymkode: 62471...c63 Forsåvidt enig at han skal få lov å jobbe en del, men har man familie og hus må man ta sin del der også. Ideelt også sette av tid til parforholdet. Hvis ikke har man snart bare jobben igjen. Har dere ikke kommunisert hvordan tiden skal deles opp når barnet er født? Du skal jo også få litt pusterom. 10
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2020 #15 Skrevet 4. mai 2020 3 minutter siden, Daraya skrev: Forsåvidt enig at han skal få lov å jobbe en del, men har man familie og hus må man ta sin del der også. Ideelt også sette av tid til parforholdet. Hvis ikke har man snart bare jobben igjen. Har dere ikke kommunisert hvordan tiden skal deles opp når barnet er født? Du skal jo også få litt pusterom. Vi kommuniserte veldig godt, både før nummer en, og nummer to Mye av nøkkelen er nok at vi forstår hverandre, og gir hverandre rom. Og at vi med det setter opp en ukesplan som begge forholder seg til. Funker ikke at begge vil jobbe 14 timer samme dag. Kan love at alle får mer enn nok tid og oppmerksomhet, også parforholdet, og at jeg hviler godt - når jobben føles som hobby er ikke det et problem, jeg er veldig sjelden sliten. Det jeg ikke gjør er se på TV, og marginalt med tid på SoMe, bare litt nett her og der. Trenger jeg å koble helt av er det Podcast og en løpetur som gjelder, TV har aldri gitt meg noe. Det vi også gjør er; hushjelp, handverkere, matkasser eller takeaway, to biler (ingen tid på kollektivtransport), og alt som har kjøpt oss tid i hverdagen. Så mitt forslag til TS er 1) han tjener jo en del ekstra på dette, så kjøp dere alt av tjenester. 2) be han om å ta av egentid til jobb, ikke fellestid. Det vil si at han får komme hjem, bidra, og så jobbe igjen. Ikke jobbe, så slenge seg ned på sofaen. 3) sett opp en ukesplan, og forplikt dere til den, da slipper man overraskelser rett før middagstid. Anonymkode: 62471...c63 8
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2020 #16 Skrevet 4. mai 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Å kreve kl 16 hver dag er ikke rimelig, og jeg forstår at han glefser når du svarer på den måten. Anonymkode: 62471...c63 Når barnet er 2 mnd er det faktisk helt rimelig. Anonymkode: ae6ff...940 19 1
Violetta Skrevet 4. mai 2020 #17 Skrevet 4. mai 2020 (endret) 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg forstår mannen godt, jeg er helt lik, jobben er en hobby og interesse, hadde blitt kvelt om noen krevde 8-16 av meg. Her er begge like, heldigvis. Det finnes løsninger. Blant annet drar jeg gjerne på kontoret kl 5. Eller jobber videre på kvelden. Har full fleksitid, så kan alltid stille opp ved arrangement, og fritidsaktiviteter, så det går på ingen måte utover denne typen tid, eller tid sammen. Dere må finne en løsning som er levelig for begge, der han også ser barnet nok, og tar unna sin del hjemme. Å kreve kl 16 hver dag er ikke rimelig, og jeg forstår at han glefser når du svarer på den måten. Anonymkode: 62471...c63 Om jobben er så viktig velger man ikke å få barn. Endret 4. mai 2020 av Violetta 15 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2020 #18 Skrevet 4. mai 2020 1 minutt siden, Violetta skrev: Om jobben er så viktig velger man ikke å få barn. Det er ikke selvmotsigende så lenge man har plan og struktur, og klare tanker om hvordan tid til barna og hverandre skal prioriteres. Jeg kan jobbe hjemmefra en hel dag, og være her hver gang de trenger noe Jeg kan stikke fra jobben noen timer en hvilken som helst dag, for å stille opp på arrangement, legetimer, og alt mulig. Jeg kan være hjemme til kl 12 om noen trenger mer tid om morgenen Jeg kan hente kl 12, om noen trenger den tiden. Jeg kunne aldri klart en fast 8-16 jobb, for da kunne jeg aldri gitt barna det de trenger, akkurat når de trenger det. Altså er de i fokus. Jobben er noe jeg fyller opp TV-tid, SoMe tid, matlagingstid, husarbeidstid... og så videre, med. Anonymkode: 62471...c63 4
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2020 #19 Skrevet 4. mai 2020 Hæ? Jobber han overtid hver dag når han har familie? ego.. Anonymkode: 432d7...b48 3
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2020 #20 Skrevet 4. mai 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg forstår mannen godt, jeg er helt lik, jobben er en hobby og interesse, hadde blitt kvelt om noen krevde 8-16 av meg. Her er begge like, heldigvis. Det finnes løsninger. Blant annet drar jeg gjerne på kontoret kl 5. Eller jobber videre på kvelden. Har full fleksitid, så kan alltid stille opp ved arrangement, og fritidsaktiviteter, så det går på ingen måte utover denne typen tid, eller tid sammen. Dere må finne en løsning som er levelig for begge, der han også ser barnet nok, og tar unna sin del hjemme. Å kreve kl 16 hver dag er ikke rimelig, og jeg forstår at han glefser når du svarer på den måten. Anonymkode: 62471...c63 Hvorfor har du en partner da? Anonymkode: 8f7d6...751 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå