Adu Skrevet 4. mai 2020 #1 Skrevet 4. mai 2020 (endret) Hei! Teller karakterene fra første året på universitetet mye slik at jobben din avhenger av dem? Jeg begynte på UiO på et studie som krever et relativt høyt snitt fra videregående. Jeg skal ta en Bachelor og Master og utdype meg i ulike språk. Vil karakterene fra første året være betydelige? Jeg tenker å skaffe et «internship» som går overens med studiet mitt osv. Jeg har så langt to C’er og en D, og hadde nettopp en eksamen som jeg vet gikk til helvette Endret 4. mai 2020 av Adu
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2020 #2 Skrevet 4. mai 2020 Spørs nok på hva du studerer. Karakterene kan være betydelige for om du kommer inn på ønsket masterprogram. Anonymkode: 0f0e8...ff1 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2020 #3 Skrevet 4. mai 2020 Hva studerer du? Vil tro det kommer an på hva du studerer, og hvor vanskelig/lett det er for de med din utdanning å få jobb. Anonymkode: ba8e6...cf7
Adu Skrevet 4. mai 2020 Forfatter #4 Skrevet 4. mai 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva studerer du? Vil tro det kommer an på hva du studerer, og hvor vanskelig/lett det er for de med din utdanning å få jobb. Anonymkode: ba8e6...cf7 Statsvitenskap
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2020 #5 Skrevet 4. mai 2020 2 timer siden, Adu skrev: Statsvitenskap De har betydning for om du kommer inn på master. Noe du kan bli nødt til å ta hvis du skal få jobb som statsviter. Ellers vil noen arbeidsgivere bry seg om karakterer - mange ikke. De som bryr seg, legger nok mer vekt på master-resultater enn første året på bachelor. Anonymkode: 98969...022 3
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2020 #6 Skrevet 4. mai 2020 Det krever minst et snitt på C fra bacheloren for å komme inn på master, her teller også karakterene fra første året med. Om karakterene teller senere i livet avhenger helt av hvilke jobber du søker. Generelt gir jo ikke statsvitenskap spesifikke jobber, men for det meste saksbehander stillinger i det offentlige. Der vil jeg tro erfaring, personlighet og cv teller like mye som karakterer. Og så teller språk en del, vet ikke om du opprinnelig er norsk, men du har noen ord som er påfallende feil i innlegget ditt. Anonymkode: 69d9a...e85 2
Adu Skrevet 4. mai 2020 Forfatter #7 Skrevet 4. mai 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det krever minst et snitt på C fra bacheloren for å komme inn på master, her teller også karakterene fra første året med. Om karakterene teller senere i livet avhenger helt av hvilke jobber du søker. Generelt gir jo ikke statsvitenskap spesifikke jobber, men for det meste saksbehander stillinger i det offentlige. Der vil jeg tro erfaring, personlighet og cv teller like mye som karakterer. Og så teller språk en del, vet ikke om du opprinnelig er norsk, men du har noen ord som er påfallende feil i innlegget ditt. Anonymkode: 69d9a...e85 Jeg snakker spansk og arabisk, språket er ikke on point 🥴 jeg tenkte også at de vil legge hovedvekt på selve bachelor evt masteren da den er på et høyere nivå
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2020 #8 Skrevet 4. mai 2020 3 timer siden, Adu skrev: Hei! Teller karakterene fra første året på universitetet mye slik at jobben din avhenger av dem? Jeg begynte på UiO på et studie som krever et relativt høyt snitt fra videregående. Jeg skal ta en Bachelor og Master og utdype meg i ulike språk. Vil karakterene fra første året være betydelige? Jeg tenker å skaffe et «internship» som går overens med studiet mitt osv. Jeg har så langt to C’er og en D, og hadde nettopp en eksamen som jeg vet gikk til helvette Vel, føler du først og fremst at du fortjente å få to C-er og en D? Har hørt at UiO kan ofte være brutale / altfor strenge på karaktersetting, derfor jeg spør. Jeg har ikke fått inntrykk av at noen bryr seg noe særlig om karakterer fra det første året, men du må videre på en mastergrad som statsviter, og selv om snittet er minimum C, så krever de aller fleste mastergrader ved UiO en B i snitt i praksis, så det er veldig høyt. Og med B, da mener jeg ikke 3,5 men ren 4,0, for B i snitt strekker seg fra 3,5 til 4,4. Men det er klart, du kan også ta mastergrad en annen plass når den tid kommer. Det trenger ikke være ved UiO, men samtidig er det gjerne slik at Oslo "tilbyr" de beste mulighetene i Norge når det gjelder diverse aktiviteter man kan involvere seg i. Så er det vel også slik at UiO jobber spesifikt med noen bedrifter som prøver å gi visse humanistiske og samfunnsvitenskapelige retninger en praksisplass. Du vet kanskje at vi ikke har "internship" kulturen i Norge, så dette er noe ganske nytt som har blitt i noe større grad mer utbredt de siste 10 år i Norge. Men det er fortsatt altfor få slike plasser tilgjengelige i forhold til antallet studenter. Vitnemålet kan fint tåle et par - tre C-er, men den D-en hadde jeg prøvd å gjøre noe med og ta den om igjen. Statsvitenskap er typisk en av flere retninger der karakterer er viktige for både den første og også den andre jobben. Og ikke minst er de viktige for mastergraden da den ofte krever nærmere B i snitt i de større byene, mens C i snitt holder for de mer avsideliggende universitetene som Uni Sør-Øst Norge og Nord-universitetet. Hva er målet ditt med tanke på jobb og den fordypningen du går inn for når det gjelder språk? Anonymkode: 2731a...e51 1
Adu Skrevet 4. mai 2020 Forfatter #9 Skrevet 4. mai 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Vel, føler du først og fremst at du fortjente å få to C-er og en D? Har hørt at UiO kan ofte være brutale / altfor strenge på karaktersetting, derfor jeg spør. Jeg har ikke fått inntrykk av at noen bryr seg noe særlig om karakterer fra det første året, men du må videre på en mastergrad som statsviter, og selv om snittet er minimum C, så krever de aller fleste mastergrader ved UiO en B i snitt i praksis, så det er veldig høyt. Og med B, da mener jeg ikke 3,5 men ren 4,0, for B i snitt strekker seg fra 3,5 til 4,4. Men det er klart, du kan også ta mastergrad en annen plass når den tid kommer. Det trenger ikke være ved UiO, men samtidig er det gjerne slik at Oslo "tilbyr" de beste mulighetene i Norge når det gjelder diverse aktiviteter man kan involvere seg i. Så er det vel også slik at UiO jobber spesifikt med noen bedrifter som prøver å gi visse humanistiske og samfunnsvitenskapelige retninger en praksisplass. Du vet kanskje at vi ikke har "internship" kulturen i Norge, så dette er noe ganske nytt som har blitt i noe større grad mer utbredt de siste 10 år i Norge. Men det er fortsatt altfor få slike plasser tilgjengelige i forhold til antallet studenter. Vitnemålet kan fint tåle et par - tre C-er, men den D-en hadde jeg prøvd å gjøre noe med og ta den om igjen. Statsvitenskap er typisk en av flere retninger der karakterer er viktige for både den første og også den andre jobben. Og ikke minst er de viktige for mastergraden da den ofte krever nærmere B i snitt i de større byene, mens C i snitt holder for de mer avsideliggende universitetene som Uni Sør-Øst Norge og Nord-universitetet. Hva er målet ditt med tanke på jobb og den fordypningen du går inn for når det gjelder språk? Anonymkode: 2731a...e51 Jeg gikk realfag på videregående, dermed er jeg ikke helt inn i denne akademiske skrivingen som kreves. På bakgrunn av det er karakterene rimelige. jeg tenker å ta et friår mellom bachelor og master for å ta opp fag dersom jeg ikke kommer inn med det første. UiO er det universitetet jeg alltid har tenkt på siden jeg var en ungdomsskoleelev, dermed er andre universitetet ikke optimale 😕 jeg får bare jobbe hardere videre. jeg er ikke helt sikker. Har lest at språk er veldig attraktivt når en er ferdig med å studere statsvitenskap.
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2020 #10 Skrevet 4. mai 2020 Det formelle kravet for master i statsvitenskap er C i snitt, men i praksis er kravet høyere på grunn av begrenset antall plasser, så det har mye å si. Anonymkode: b9ddb...e0f
MollyJones Skrevet 4. mai 2020 #11 Skrevet 4. mai 2020 Jeg går på master på UiB på institutt for sammenliknende politikk, og har opptil flere D`er med meg i sekken. Men, de siste årene går det mye i A og B. Jeg vil ikke tenke at det har så mye å si når det kommer til jobbsøking - om ikke annet kan vise til en utvikling og progresjon som student. Her og er det minst C i snitt for master, men høyere pga færre plasser enn søkere - men akkurat hva snittet ligger på vet jeg ikke. Jobber og som seminarleder - og må bare understreke hvor mye du kan lære av søk og skriv når det kommer til akademisk skriving, samt å faktisk lese forskningsartikler. Lykke til videre, dette kommer til å gå bra!
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2020 #12 Skrevet 4. mai 2020 54 minutter siden, Adu skrev: Jeg gikk realfag på videregående, dermed er jeg ikke helt inn i denne akademiske skrivingen som kreves. På bakgrunn av det er karakterene rimelige. jeg tenker å ta et friår mellom bachelor og master for å ta opp fag dersom jeg ikke kommer inn med det første. UiO er det universitetet jeg alltid har tenkt på siden jeg var en ungdomsskoleelev, dermed er andre universitetet ikke optimale 😕 jeg får bare jobbe hardere videre. jeg er ikke helt sikker. Har lest at språk er veldig attraktivt når en er ferdig med å studere statsvitenskap. At du har tatt realfag på videregående har ikke noe med saken å gjøre. Akademisk skriving lærer du først og fremst på universitetet. Men det er lurt å lære seg akademisk skriving, det har STOR betydning for karakterene. Start med å lese artikler og oppgaver innen fagområdet. Lær deg sitering og kildebruk godt. Les om hvordan en oppgave skal bygges opp. Følg maler dere måtte få slavisk. Anonymkode: 98969...022 3
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2020 #13 Skrevet 5. mai 2020 21 hours ago, Adu said: Jeg gikk realfag på videregående, dermed er jeg ikke helt inn i denne akademiske skrivingen som kreves. På bakgrunn av det er karakterene rimelige. jeg tenker å ta et friår mellom bachelor og master for å ta opp fag dersom jeg ikke kommer inn med det første. UiO er det universitetet jeg alltid har tenkt på siden jeg var en ungdomsskoleelev, dermed er andre universitetet ikke optimale 😕 jeg får bare jobbe hardere videre. jeg er ikke helt sikker. Har lest at språk er veldig attraktivt når en er ferdig med å studere statsvitenskap. Andre må gjerne korrigere meg hvis dette er feil, men fra min tid fra UiO fikk jeg inntrykk av at etter at man har fått vitnemål så kan man ikke ta opp emnene for å forbedre karakterene sånn som vgs. Anonymkode: b5a45...4b8
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2020 #14 Skrevet 5. mai 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Andre må gjerne korrigere meg hvis dette er feil, men fra min tid fra UiO fikk jeg inntrykk av at etter at man har fått vitnemål så kan man ikke ta opp emnene for å forbedre karakterene sånn som vgs. Anonymkode: b5a45...4b8 På min grad (2018) var det mulig å utsette formell utstedelse av vitnemål i inntil 1 år etter siste eksamen var bestått. På den måten kan man da ta opp fag som man ønsker og få med de nye karakterene når vitnemålet endelig skrives ut. Anonymkode: 7d5ca...13d
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2020 #15 Skrevet 5. mai 2020 21 minutter siden, AnonymBruker said: På min grad (2018) var det mulig å utsette formell utstedelse av vitnemål i inntil 1 år etter siste eksamen var bestått. På den måten kan man da ta opp fag som man ønsker og få med de nye karakterene når vitnemålet endelig skrives ut. Anonymkode: 7d5ca...13d Ja, samme for meg. Men ikke mulig etter endelig vitnemål, så hvis TS har planer om å "ta opp fag" er det verdt å merke seg TS (eller undersøke i forkant). Anonymkode: b5a45...4b8
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2020 #16 Skrevet 5. mai 2020 På 4.5.2020 den 14.47, Adu skrev: Hei! Teller karakterene fra første året på universitetet mye slik at jobben din avhenger av dem? Jeg begynte på UiO på et studie som krever et relativt høyt snitt fra videregående. Jeg skal ta en Bachelor og Master og utdype meg i ulike språk. Vil karakterene fra første året være betydelige? Jeg tenker å skaffe et «internship» som går overens med studiet mitt osv. Jeg har så langt to C’er og en D, og hadde nettopp en eksamen som jeg vet gikk til helvette På universitet har man fag, og man får karakter pr fag. Ex har du kun et fag i statestikk så vil jo den ene karakteren «telle» mye siden det er den eneste du har. Anonymkode: 26190...bf7
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2020 #17 Skrevet 5. mai 2020 På 4.5.2020 den 14.47, Adu skrev: Hei! Teller karakterene fra første året på universitetet mye slik at jobben din avhenger av dem? Jeg begynte på UiO på et studie som krever et relativt høyt snitt fra videregående. Jeg skal ta en Bachelor og Master og utdype meg i ulike språk. Vil karakterene fra første året være betydelige? Jeg tenker å skaffe et «internship» som går overens med studiet mitt osv. Jeg har så langt to C’er og en D, og hadde nettopp en eksamen som jeg vet gikk til helvette Studie i språk som krever høyt snitt..? Hva da? Dårlige karakterer i starten betyr selvsagt mindre hvis man får gode karakterer i siste halvdel av studiet. Anonymkode: 8c485...b6e 1
Adu Skrevet 5. mai 2020 Forfatter #18 Skrevet 5. mai 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Studie i språk som krever høyt snitt..? Hva da? Dårlige karakterer i starten betyr selvsagt mindre hvis man får gode karakterer i siste halvdel av studiet. Anonymkode: 8c485...b6e Hei, nei studere ikke språk. Har bare hørt at fordypning i andre språk ser bra ut - studerer statsvitenskap
Tibbie Skrevet 5. mai 2020 #19 Skrevet 5. mai 2020 Førsteåret på universitetet var for meg et år der jeg lærte meg å studere. Fikk dårlige karakterer fordi jeg ikke hadde knekt koden. Ikke før siste semester på andreåret begynte jeg å få veldig gode karakterer, og tok derfor opp fagene fra første på sisteåret for å få et bra snitt når jeg går ut (er ferdig om en måned). Kanskje det er sånn for deg også. Hvis masteren din krever et godt snitt, så kan det være greit å ta opp fagene med dårligst karakter/høyest studiepoeng når du har blitt en bedre student Jeg tror forresten ikke at praksisplass (internship) betyr noe for snittet ditt. Selv er jeg nettopp ferdig, og får ikke annet enn "godkjent/ikke godkjent".
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå