AnonymBruker Skrevet 4. mai 2020 #1 Skrevet 4. mai 2020 Hei. Har lenge sett på videre utdanninger, men føler ikke jeg kommer noen særlig vei. Har ganske sterk angst og er egentlig livredd for å skulle begynne på en høyere utdanning, men ser jo at det er bedre enn å ikke ha noe utdanning. Skulle gjerne tenkt å bli lærer, men skjønner jo at det å være sjenert og ha sosial angst ikke passer sammen med det. Så da har jeg tenkt på sosionom, spesialpedagog eller noe som er likt en av disse. Har hørt mye dumt om å utdanne seg til sosionom, men synes dette studiet kanskje passer meg best. Men jeg vil jo ikke måtte velge et studie fordi angsten stopper meg. Men jeg må jo kunne klare å gjennomføre også. Vil jo også ta en utdanning som gir meg grei lønn og at jeg skal klare å finne en jobb. Har du noen tips eller erfaring? Evt. om du vet om noen studier som ikke blir alt for vanskelig med tanke på angst? Anonymkode: 375d8...9bb
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2020 #2 Skrevet 4. mai 2020 Jeg har alltid hatt et ønske om å bli lærer, men jeg turte ikke i starten av 20-årene. Jeg er veldig sjenert og kunne ikke se for meg å være autoritær eller myndig nok til å ha kontroll på en klasse. Jeg la det fra meg og tok en utdannelse som førte til jobb uten noen former for sosial kontakt. Og jeg hatet det! Jeg er en stille og innesluttet person, så jeg MÅ ha sosiale utfordringer i jobb for å ikke bli helt isolert fra folk. For meg er det viktig å møte angsten, utfordre den og se at det går bra likevel! Gjennom 20-årene jobbet jeg bl.a i butikk og fikk virkelig utfordre meg. Fra å bare stamme når folk snakket til meg til å kan småsnakke med fremmede om alt og ingenting. Sosial trening er viktig! Med årene har jeg blitt mer selvsikker, stoler mer på meg selv og har lært meg å ikke bry meg så mye om hva andre tenker. Jeg har angsten under kontroll og holder nå på å omskolere meg til spesialpedagog med undervisningskompetanse (master+PPU). Poenget er - et viktig formål med utdanning er å lære og utfordre seg selv. Velg det du tror du vil trives med å jobbe som. Allerede på studiet vil du måtte samarbeide med andre studenter, ha praksis og måtte utfordre deg selv. Mitt beste råd er å hoppe i det og ta det på strak arm. Tenk at dette klarer du! Det er helt normalt og vanlig å være ung og usikker i ukjente situasjoner. Rent ubehagelig kan det være å stå i sosiale situasjoner man ikke har kontroll over. Men du vil endre deg i løpet av studietiden og lære masse i løpet av dine første år i jobb. Jo mer kunnskap du oppnår, jo mer er du rustet til å klare jobben du peiler deg inn på. Velg det du tror vil passe dine interesser og ønsker best. Det er ganske stor forskjell på sosionomer og spesialpedagoger. Sosionomer jobber med mennesker med utfordringer, f.eks i nav. Spesialpedagoger jobber med å tilrettelegge for barn med rett til spesialpedagogisk hjelp i barnehage og på skolen. Det første du kan spørre deg om er jo om du ønsker å jobbe med voksne eller barn/unge? Anonymkode: 81aae...c66 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå