AnonymBruker Skrevet 4. mai 2020 #1 Skrevet 4. mai 2020 Noen som har begynt på Metformin som opplevde å bli gravid i løpet av kort tid? Anonymkode: 84f9c...2bf
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2020 #2 Skrevet 4. mai 2020 Ble gravid etter 2-3 mnd på metformin. Tok 1000 mg. Anonymkode: 0f65d...2ae
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2020 #3 Skrevet 4. mai 2020 Startet gradvis opp til 2500 mg om dagen. Gravid etter 7 mnd. Anonymkode: 9e932...8d3
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2020 #4 Skrevet 5. mai 2020 Ble gravid etter 2 måneder, tok 2500 mg om dagen. Anonymkode: 66415...f8f
Snurrepurre Skrevet 5. mai 2020 #5 Skrevet 5. mai 2020 Ble gravid ila 1,5 mnd. Mistet i uke 7. Ble gravid igjen i påfølgende syklus men hadde kjemisk/sa i uke 5/6. Begynte på metformin igjen den dagen jeg skjønte jeg mistet. Samme denne gangen.. Håper det sitter igjen.. alle gode ting er 3? 🙂 Gikk fra å ikke ha hatt eggløsning på mange mnd til å plutselig bli gravid to sykluser etterhverandre. Så jeg er veldig fornøyd med metformin, tross i at jeg mistet begge ganger.
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #6 Skrevet 6. mai 2020 11 timer siden, Snurrepurre skrev: Ble gravid ila 1,5 mnd. Mistet i uke 7. Ble gravid igjen i påfølgende syklus men hadde kjemisk/sa i uke 5/6. Begynte på metformin igjen den dagen jeg skjønte jeg mistet. Samme denne gangen.. Håper det sitter igjen.. alle gode ting er 3? 🙂 Gikk fra å ikke ha hatt eggløsning på mange mnd til å plutselig bli gravid to sykluser etterhverandre. Så jeg er veldig fornøyd med metformin, tross i at jeg mistet begge ganger. Etter at jeg mistet sist fikk jeg beskjed om at jeg ikke trengte å slutte på metformin. Så jeg tar fortsatt 1000 mg om dagen. Er 6+6 i dag. Skal til gyn neste uke, 8+1, og tenkte å høre med henne om det fortsatt gjelder. Anonymkode: 0f65d...2ae
Snurrepurre Skrevet 6. mai 2020 #7 Skrevet 6. mai 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Etter at jeg mistet sist fikk jeg beskjed om at jeg ikke trengte å slutte på metformin. Så jeg tar fortsatt 1000 mg om dagen. Er 6+6 i dag. Skal til gyn neste uke, 8+1, og tenkte å høre med henne om det fortsatt gjelder. Anonymkode: 0f65d...2ae Får høre med han neste gang jeg skal dit 🙂
Amatariel Skrevet 6. mai 2020 #8 Skrevet 6. mai 2020 Metformin har vært en vidundermedisin for meg. Da jeg prøvde på barn nr.1 gikk jeg til spesialist for å få hjelp etter 1 års prøving. Gynekologen tok èn titt på meg før han utskrev metformin. Ble gravid på første eggløsning etter oppstart av det. Så da prøving på nr.2 var i gang var jeg rask med å starte på det igjen. Ble gravid i pp3 da. Ingen tvil om at medisinen stabiliserte mye for meg. Nå er vi i gang med prøving igjen, og jeg har vært og fått resept på metformin i dag faktisk. Skal ta 1 dose første uken, 2 doser andre uken, 3 doser tredje uken og holde meg på det. De gangene jeg har blitt gravid har jeg stått på metformin til og med svangerskapsuke 12, i samråd med gynekologen.
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #9 Skrevet 6. mai 2020 1 time siden, Amatariel skrev: Metformin har vært en vidundermedisin for meg. Da jeg prøvde på barn nr.1 gikk jeg til spesialist for å få hjelp etter 1 års prøving. Gynekologen tok èn titt på meg før han utskrev metformin. Ble gravid på første eggløsning etter oppstart av det. Så da prøving på nr.2 var i gang var jeg rask med å starte på det igjen. Ble gravid i pp3 da. Ingen tvil om at medisinen stabiliserte mye for meg. Nå er vi i gang med prøving igjen, og jeg har vært og fått resept på metformin i dag faktisk. Skal ta 1 dose første uken, 2 doser andre uken, 3 doser tredje uken og holde meg på det. De gangene jeg har blitt gravid har jeg stått på metformin til og med svangerskapsuke 12, i samråd med gynekologen. Hvor mange mg tar du til sammen når du tar 3 doser? Anonymkode: 985d1...e58
Amatariel Skrevet 6. mai 2020 #10 Skrevet 6. mai 2020 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor mange mg tar du til sammen når du tar 3 doser? Anonymkode: 985d1...e58 Det er 500mg pr. tablett, så tre doser er 1500mg.
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #11 Skrevet 6. mai 2020 Har dere pcos? Jeg har startet med metformin, en liten mnd. Jeg har ikke pcos men er overvektig. Så fått metformin for å gå ned i vekt. Jeg har gått ned, men har kuttet på sukker og teller kalorier. Men skulle nesten ønske jeg hadde pcos så medisinen hadde funket slik på meg. Er 47 dager siden jeg hadde mensen. Har så lyst å få eggløsning! Anonymkode: ea412...c4b 1
Snurrepurre Skrevet 6. mai 2020 #12 Skrevet 6. mai 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Har dere pcos? Jeg har startet med metformin, en liten mnd. Jeg har ikke pcos men er overvektig. Så fått metformin for å gå ned i vekt. Jeg har gått ned, men har kuttet på sukker og teller kalorier. Men skulle nesten ønske jeg hadde pcos så medisinen hadde funket slik på meg. Er 47 dager siden jeg hadde mensen. Har så lyst å få eggløsning! Anonymkode: ea412...c4b Jeg har pcos ja 🙂 metformin er ikke kjent for å gi særlig vektnedgang. Det kan bidra litt, men det viktigste er å bevisst endre kostholdet.
Amatariel Skrevet 6. mai 2020 #13 Skrevet 6. mai 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Har dere pcos? Jeg har det ja. Gi det litt mer tid enn bare en måned og om du virkelig sliter med EL, så finnes det annen medisin som er kompatibel med metformin også, samt eggløsningssprøyte.
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #14 Skrevet 6. mai 2020 Ja jeg må smøre meg med tålmodighet, for får ikke mer hjelp enn metformin. Må ha 32.5 i bmi. Så må ned 20 kilo er veldig lav. 23 minutter siden, Amatariel skrev: Jeg har det ja. Gi det litt mer tid enn bare en måned og om du virkelig sliter med EL, så finnes det annen medisin som er kompatibel med metformin også, samt eggløsningssprøyte. Hvordan hjelper metformin dere? Er veldig spent på om det hjelper på min eggløsning siden jeg ikke har pcos. Anonymkode: ea412...c4b
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #15 Skrevet 7. mai 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Har dere pcos? Jeg har startet med metformin, en liten mnd. Jeg har ikke pcos men er overvektig. Så fått metformin for å gå ned i vekt. Jeg har gått ned, men har kuttet på sukker og teller kalorier. Men skulle nesten ønske jeg hadde pcos så medisinen hadde funket slik på meg. Er 47 dager siden jeg hadde mensen. Har så lyst å få eggløsning! Anonymkode: ea412...c4b Pcos har flere symptomer enn bare cyster på eggstokkene. Vansker med å gå ned i vekt, sjeldne og uregelmessige menstruasjoner, mye mannlige kjønnshormoner er også det. Selv hadde jeg ikke skikkelig effekt før 1500 mg i døgnet. Da begynte vekta å bevege seg. Det tok litt tid, men etter et år ca hadde jeg gått ned 20 kg. Kombinerte metformin med endret kosthold med mindre sukker og fett og litt mer bevegelse. Metformin er ingen «slankepille» eller kan utrette mirakler, men det kan være en god hjelp på veien om man responderer godt på medisinen. Anonymkode: 0f65d...2ae
Amatariel Skrevet 7. mai 2020 #16 Skrevet 7. mai 2020 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvordan hjelper metformin dere? Er veldig spent på om det hjelper på min eggløsning siden jeg ikke har pcos. Anonymkode: ea412...c4b Metformin reduserer insulinresistens, noe som er gunstig om man har ustabile sykluser med f.eks manglende EL. Anbefaler deg å google litt rundt om temaet og lese deg litt opp, det er mye info. Bl.a denne siden https://www.researchgate.net/publication/246804941_Bruk_av_metformin_ved_polycystisk_ovarie-syndrom Når det er sagt så er ikke metformin noe slankepille. Jeg har gått på medisinen i over to år (ikke sammenhengende, men i to forskjellige prøverunder) og jeg har ikke hatt noe vektnedgang-effekt av den. Men fikk mye mer stabile sykluser, eggløsning og gravid begge gangene etter oppstart av det 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #17 Skrevet 7. mai 2020 Skriver de ut Metformin til normalvektige med PCO? Eller har ikke det noen hensikt? Det eneste symptomet jeg har er cyster på eggstokkene, men får en del kviser når jeg har slutter på p-piller. Vi tenker å begynne å prøve til neste år. Anonymkode: b5cc4...f52
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #18 Skrevet 7. mai 2020 Første gang tok det 18 mnd, begynte på metformin etter 6 mnd. Jeg hadde ikke eggløsning. Jeg måtte på andre hormoner før eggløsningen kom. Da vi startet å tenke på nr to snakket jeg med gynekologen. Hun ville jeg skulle bruke metformin og p-piller helt frem til prøving for å holde cyster unna. Jeg gikk på metformin og p-piløer i ca1 år. Da jeg sluttet på pillen Ble jeg gravid etter 1 mnd! Jeg skulle egentlig ta 2000 mg (1000g 2 ganger om dagen), men endte opp med bare 500 mg fordi jeg ble så kvalm av dem. Eneste grunnen til at jeg gikk ned litt på metformin var på grunn av kvalme og diaré altså ikke noe vidundermiddel for vekttap 🤣 Anonymkode: c7d0a...2ed
Amatariel Skrevet 7. mai 2020 #19 Skrevet 7. mai 2020 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skriver de ut Metformin til normalvektige med PCO? Eller har ikke det noen hensikt? Det eneste symptomet jeg har er cyster på eggstokkene, men får en del kviser når jeg har slutter på p-piller. Vi tenker å begynne å prøve til neste år. Anonymkode: b5cc4...f52 Ja det mener jeg at de gjør. Cyster på eggstokkene er PCO og metformin er som nevnt en medisin som kan hjelpe da. Skal ikke ha noe å si hvor mye man veier da.
Snurrepurre Skrevet 7. mai 2020 #20 Skrevet 7. mai 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Skriver de ut Metformin til normalvektige med PCO? Eller har ikke det noen hensikt? Det eneste symptomet jeg har er cyster på eggstokkene, men får en del kviser når jeg har slutter på p-piller. Vi tenker å begynne å prøve til neste år. Anonymkode: b5cc4...f52 Det gjør de. Overvekt var ikke grunnen til at jeg fikk metformin. Derimot var manglende eggløsning grunnen til at vi forsøker det 🙂
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå