Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har begynt å fundere over en ting ved meg selv...

Kan jeg ha sosial angst?

Mennesker rundt meg vil nok beskrive meg som utadvendt, sprudlende og lett å prate med.

Men jeg merker for eksempel at dersom jeg har gått 1 uke+ uten å ha vært noe særlig sosial, så kan jeg bli veldig nervøs og både rødme og stamme når jeg treffer folk.

Da jeg var yngre slet jeg mye med rødming og stotring. Jeg husker at jeg selv tok grep og kastet meg hele tiden ut i sosiale sammenkomster hvor jeg måtte være over flere dager sammen med masse mennesker. Dette var "kuren"mot angsten min som ungdom og som også ga meg mange sosiale ferdigheter som jeg har tatt med videre.

Nå er jeg godt voksen og føler at jeg med årene er blitt mer rolig på en måte... Jeg er fremdeles relativt utadvendt og sprudlende, men ser mer an situasjonen og har ikke lengre behov for å ta ordet først eller være midtpunkt. 

Mine tegn på sosial angst:

- Kan stotre og rødme hvis jeg tilfeldig møter på bekjente som jeg må slå av en prat med

- Kan slite litt med å finne på hva jeg skal si når jeg er med andre

- Kan ofte prate litt for fort og puste med brystet når jeg prater med andre

De periodene jeg så og si føler meg 100% fri for sosial angst er når jeg jobber fulltid og møter mennesker konstant hele uka. 

I perioder hvor jeg ikke møter folk veldig mye føler jeg at jeg blir mer nervøs/sosialt klønete.

Kan jeg ha en slags skjult sosial angst?

Anonymkode: 8f249...e7a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du har åpenbart noe angst i slike situasjoner, om du har diagnosen så må du til legen først. ingen her kan diagnostisere deg.

Har selv diagnosen, og det er tankene du har i de settingene, kroppslige utslag og hvor mye det går utover hverdagen din som vil ha noe å si om du har diagnosen.

For å gjøre det tydeligere: Alle opplever angst(følelse av uro), men diagnosen sosial angst(er mye strengere kriterier som må gjøres via psykolog).

Anonymkode: c93a7...be3

AnonymBruker
Skrevet

Så jeg har angst, men ikke sosial angst? Hva er forskjellen hvis de fremtrer i møte med andre?

AnonymBruker
Skrevet

Høres egentlig bare ut som du er dårlig på smalltalk og stresser pga det. Jeg er også slik, men prøver å tenke at hvis det blir for ille så får den andre lede samtalen🤪

Men kan være en svak angst også. Det er helt ufarlig, 🙂

Anonymkode: 6ce1b...a7f

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes dette høres ganske normalt ut, og ikke noe som tilsier at du nødvendigvis har en diagnose, men jeg er ikke helsepersonell og kan ikke fortelle deg hva du eventuelt har eller ikke har. Om du føler at det plager deg så mye at det går utover hverdagen, så vil jeg absolutt anbefale deg å snakke med noen. Du kan jo be fastlegen henvise deg til et lavterskeltilbud i kommunen? 

AnonymBruker
Skrevet

Det høres ut som om du har en veldig mild grad av sosial angst. Du rødmer, stotrer og stammer, blir tom i hodet og puster med brystet. Dette er helt typisk sosial angst. Likevel høres det så mildt ut hos deg at det ikke er sikkert du får noen diagnose.

Mange mennesker kan bli litt nervøse når de plutselig treffer på noen og må konversere. Det er først når problemene begrenser livet og ens evne til å fungere i samfunnet at man snakker diagnose. 

Anonymkode: e7d35...f54

AnonymBruker
Skrevet

Blir du redd for å bli ledd av? Dumme deg ut? Hva tenker du i sosiale situasjoner? 

Anonymkode: 70929...2ab

AnonymBruker
Skrevet
På 4.5.2020 den 22.45, AnonymBruker skrev:

Så jeg har angst, men ikke sosial angst? Hva er forskjellen hvis de fremtrer i møte med andre?

Angst er en følelse og angst er en diagnose. Når jeg mener at alle har angst så referer jeg til følelsen av uro, ikke diagnosen. Forskjellen stammer mye fra tankemønsteret ditt, om hvor "syk" du er. Alle opplever angst, og det er forskjellige grader av angst. Når man er urolig opplever man kroppslige utslag som at hjertet dunker fort og hardere, du svetter mer, du er engstelig etc. Som også kan være lignende for de som opplever angst knyttet til en diagnose.

Anonymkode: c93a7...be3

• 2 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Bump

Anonymkode: 07c71...286

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...