AnonymBruker Skrevet 4. mai 2020 #1 Skrevet 4. mai 2020 Hei! Jeg jobber i en liten Herre-klesbutikk startet opp av sjefen, i en kjede bestående av 2 butikker. For ca 1 1/2 år siden sluttet den ansatte som hadde jobbet der lengst med sjefen, noe som gjorde at vi 2 andre som jobbet der fikk alle vaktene hans (hurra!!). Vi er begge studenter og veldig glade for å få flere vakter, da spesielt jeg er 100% avhengig av jobben min da jeg nylig kjøpte meg leilighet. Så over til problemet. Nylig kom denne langtidsansatte tilbake da han hadde valgt å slutte i sin daværede jobb. Sjefen og denne ansatte er meget gode venner, og har kjent hverandre i flere år. Helt ut av det blå begynte han å møte opp på jobb, uten at vi hadde fått noe informasjon om at han var tilbake eller hvordan det skulle bli rent praktisk. I disse korona-tider er det ekstra vanskelig å få vakter da vi kun er åpen få timer i uka, og da er det ekstra surt når denne gamle ansatte får 2-3 av disse vaktene, og vi som faktisk er ansatte får 1 om vi er heldige. Jeg lurer dermed på om han har LOV til å ansette noen for så å fjerne alle vaktene våre, uten å si ifra. Vi har ikke prosentstilling, selv om vi har kjempet for dette i lang tid. Enden på visen med dette er nok at jeg sakte men sikkert får færre og færre vakter, helt til jeg ikke blir satt opp noe mer. Anonymkode: f1fdf...862
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2020 #2 Skrevet 4. mai 2020 Hva står i arbeidskontrakten din? Om det står 50% f.eks så er det dette du kan kreve av vakter. Står det tilkalling ved behov kan du i utgangspunktet ikke forvente noe mer enn det. Jeg ville startet jobbsøk var jeg deg. Når det er "familie og venner" som driver et sted kan man nesten ikke forvente noe annet enn at de prioriterer seg og sine. Men sjekk først opp kontrakten din og forhør deg med leder om hvordan han ser for seg vakter for deg fremover. Anonymkode: a3c0a...044
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2020 #3 Skrevet 4. mai 2020 Når man aksepterer tilkallingsavtaler, så aksepterer man usikkerhet og store svingninger. LO har jobbet for at faste kontrakter skal være normen i arbeidslivet. Men dagens unge driter i det og skryter av hvor fint det er med fleksibilitet. Nå opplever unge for første gang konjunkturnedgang og konsekvensene av å være løsarbeider. Forhåpentligvis vil LO sitt arbeid med å få tilbake faste stillinger som normalen få større støtte. Så til spørsmålet ditt. Ja så lenge du kun er tilkallingsvikar kan sjefen gjøre som han vil. Han har ingen plikt til å tilby en eneste vakt, og du har ikke plikt til å si ja til en enste vakt. Hver vakt er i realiteten en ny arbeidsavtale. Anonymkode: 66759...86a 3
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2020 #4 Skrevet 4. mai 2020 Takk for svar Vi står bare skrevet som deltidsansatt, og har ingen prosent vi har krav på! Dette som gjør det vanskelig Anonymkode: f1fdf...862
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2020 #5 Skrevet 5. mai 2020 18 hours ago, AnonymBruker said: Helt ut av det blå begynte han å møte opp på jobb, uten at vi hadde fått noe informasjon om at han var tilbake eller hvordan det skulle bli rent praktisk. Når ansatte (eller ledere) plutselig kommer og går "ut av det blå" så er det en god hint om at dette er ikke helt allright arbeidsplass. Jeg nevner dette som et pro-tip for senere arbeidsliv. Ellers deltidstilling med ikke definert %....skjønner ikke at du fikk lån av banken... Når det er sagt så fordømmer jeg deg ikke - det er lett for boomere (meg inkludert) å snakke om ordentlige kontrakter når samtidig er makt- og kunnskapforholdene ganske så skjeve når man snakker om stillinger hvor "selv i gode tider", før korona, det var 200-300 søkere per ledig stilling (i Oslo). Anonymkode: 4764f...982 2
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2020 #6 Skrevet 5. mai 2020 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar Vi står bare skrevet som deltidsansatt, og har ingen prosent vi har krav på! Dette som gjør det vanskelig Anonymkode: f1fdf...862 Da må du begynne å søke nytt arbeid. Jeg kan ikke se for meg at leder kommer til å si nei til sin venn når det kommer til vakter. Søk ny jobb og vær nøye på å lese kontrakten før du skriver under. Anonymkode: a3c0a...044
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå