AnonymBruker Skrevet 4. mai 2020 #1 Skrevet 4. mai 2020 Daglig leder på arbeidsplassen truer ansatte som ikke har ryddet opp på ett bestemt område om skriftlige advarsler. Er det slik at det er lov å true om dette? Det er snakk om flere ansatte som har rotet på ett bestemt område over tid, og det er snakk om ett par objekter som på ingen måte tar opp veldig mye plass, men det burde vært rydda opp i. Første beskjed var trussel om skriftlig advarsel Anonymkode: d8ba3...e6e
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2020 #2 Skrevet 4. mai 2020 Nei, det er ikke lov. Snakk med TV på arbeidsplassen din om dette. H*n vil kunne hjelpe dere videre. Anonymkode: 926d9...e9c 1
Gjest Boron Skrevet 4. mai 2020 #3 Skrevet 4. mai 2020 Dette er dårlig lederstil, og viser at vedkommende ikke har helt kontroll selv. Grunnlag for advarsel er strengt, og litt rot er ikke grunnlag for advarsel. Ikke engang i nærheten. Med mindre det hindrer bedriften i å levere, eller potensielt er skadelig for bedriften, miljø og ansatte. Lederen utvanner og uskadeliggjør den effekten en advarsel gir, hvis vedkommende tar i bruk dette ved små dagligdagse forhold. Advarsel er blant annet ledd mot oppsigelse, og ingen advarsler med tanke på små rot er å anse som saklig ifb med oppsigelse.
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2020 #4 Skrevet 4. mai 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Daglig leder på arbeidsplassen truer ansatte som ikke har ryddet opp på ett bestemt område om skriftlige advarsler. Er det slik at det er lov å true om dette? Det er snakk om flere ansatte som har rotet på ett bestemt område over tid, og det er snakk om ett par objekter som på ingen måte tar opp veldig mye plass, men det burde vært rydda opp i. Første beskjed var trussel om skriftlig advarsel Anonymkode: d8ba3...e6e Ikke svar på spørsmålet ditt, men hvorfor roter dere/de ansatte som roter? Hvorfor rydder dere ikke opp? Gjelder området f.eks en nødutgang? Leder bør ikke klikke og true ansatte. Uansett høres det ut som om noe har bygget seg opp over tid og bør tas tak i. Anonymkode: 66bc9...a05 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2020 #5 Skrevet 4. mai 2020 53 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, det er ikke lov. Snakk med TV på arbeidsplassen din om dette. H*n vil kunne hjelpe dere videre. Anonymkode: 926d9...e9c Takk for svar! Ett problemet er at tillitsvalgt hos oss har blitt ansatt i en stilling som ikke er forenlig med å være tv og jeg tror ikke det er noe ny tv. 47 minutter siden, Boron skrev: Dette er dårlig lederstil, og viser at vedkommende ikke har helt kontroll selv. Grunnlag for advarsel er strengt, og litt rot er ikke grunnlag for advarsel. Ikke engang i nærheten. Med mindre det hindrer bedriften i å levere, eller potensielt er skadelig for bedriften, miljø og ansatte. Lederen utvanner og uskadeliggjør den effekten en advarsel gir, hvis vedkommende tar i bruk dette ved små dagligdagse forhold. Advarsel er blant annet ledd mot oppsigelse, og ingen advarsler med tanke på små rot er å anse som saklig ifb med oppsigelse. Dette er desverre ikke den eneste gangen det har blitt vist dårlig lederstil og det er garantert ikke den siste heller. Det hindrer på ingen måte bedriften på noe som helst måte, og det er heller ikke snakk om farlig eller skadelig rot. Det er rent sett estetiske for medarbeidere. Takk for ett utfyllende svar! Det er absolutt det jeg og medarbeidere føler med en slik trussel for noe vi anser som en bagatell, men som såklart skulle vært tatt tak i av oss uten oppfordring. 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke svar på spørsmålet ditt, men hvorfor roter dere/de ansatte som roter? Hvorfor rydder dere ikke opp? Gjelder området f.eks en nødutgang? Leder bør ikke klikke og true ansatte. Uansett høres det ut som om noe har bygget seg opp over tid og bør tas tak i. Anonymkode: 66bc9...a05 Ingen god unnskyldning annet enn at det er en veldig hektisk arbeidsplass med til tider enormt tidspress. Men jeg er absolutt enig, det burde vært rydda og tatt tak i uten at leder må oppfordre til det og tilsnakk er absolutt på sin plass. Det er trusselen om skriftlig advarsel derimot som får flere av oss til å reagere. Anonymkode: d8ba3...e6e 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2020 #6 Skrevet 4. mai 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar! Ett problemet er at tillitsvalgt hos oss har blitt ansatt i en stilling som ikke er forenlig med å være tv og jeg tror ikke det er noe ny tv. Dette er desverre ikke den eneste gangen det har blitt vist dårlig lederstil og det er garantert ikke den siste heller. Det hindrer på ingen måte bedriften på noe som helst måte, og det er heller ikke snakk om farlig eller skadelig rot. Det er rent sett estetiske for medarbeidere. Takk for ett utfyllende svar! Det er absolutt det jeg og medarbeidere føler med en slik trussel for noe vi anser som en bagatell, men som såklart skulle vært tatt tak i av oss uten oppfordring. Ingen god unnskyldning annet enn at det er en veldig hektisk arbeidsplass med til tider enormt tidspress. Men jeg er absolutt enig, det burde vært rydda og tatt tak i uten at leder må oppfordre til det og tilsnakk er absolutt på sin plass. Det er trusselen om skriftlig advarsel derimot som får flere av oss til å reagere. Anonymkode: d8ba3...e6e Hva med å kontakte verneombud? Det bør tas tak i lederstil og samarbeidet mellom leder og ansatte. Dette er jo ikke trivelig for noen. Og trusler skal selvsagt ikke forekomme. Enten får man en advarsel, eller så får man ikke. Tilsnakk er noe helt annet. Men jeg tror dere alle har noe å hente på å sette verneombudet på saken. Anonymkode: 66bc9...a05 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2020 #7 Skrevet 4. mai 2020 Men herregud. Rydder opp etter dere! Er lei selv av min egen arbeidsplass hvor folk kaster skittent tallerken i vasken da oppvaskmaskinen er fullt av rent ting, eller legge den på benken, eller rundt omkring. Det er tydelig at noen har klagd hos dere, sikkert samme folk som må rydde etter dere andre hele tiden. Anonymkode: 9ab80...39a 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2020 #8 Skrevet 4. mai 2020 53 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva med å kontakte verneombud? Det bør tas tak i lederstil og samarbeidet mellom leder og ansatte. Dette er jo ikke trivelig for noen. Og trusler skal selvsagt ikke forekomme. Enten får man en advarsel, eller så får man ikke. Tilsnakk er noe helt annet. Men jeg tror dere alle har noe å hente på å sette verneombudet på saken. Anonymkode: 66bc9...a05 Verneombud var en god idé! Nei trusler om advarsler er ingen hyggelig sak og hadde daglig leder gitt samme beskjed flere ganger så hadde jeg forstått advarsel som neste skritt. Skal helt klart sjekke ut i forhold til verneombud. 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men herregud. Rydder opp etter dere! Er lei selv av min egen arbeidsplass hvor folk kaster skittent tallerken i vasken da oppvaskmaskinen er fullt av rent ting, eller legge den på benken, eller rundt omkring. Det er tydelig at noen har klagd hos dere, sikkert samme folk som må rydde etter dere andre hele tiden. Anonymkode: 9ab80...39a Ja da får du ta tak i det på din arbeidsplass hvis du er lei. Her er det snakk om ett enkelt tilfelle, ingen som har klagd. Anonymkode: d8ba3...e6e
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2020 #9 Skrevet 4. mai 2020 Leder kan i prinsippet gi advarsel for "hva som helst", enten skriftlig eller muntlig. Det er ikke noe som er regulert gjennom lov, kun gjennom sedvane for å fungere som dokumentasjon for evt. oppsigelsessaker. En trussel om skriftlig advarsel ville jeg derfor tolket som en muntlig advarsel. Når det er sagt er det ikke god skikk å gi advarsler for noe som er en bagatell. Her bør dere ta en samtale på hvordan man kan komme frem til løsning, hvem som skal ha ansvar for å rydde hva, til hvilke tider osv. så slipper man slike tullete diskusjoner. Anonymkode: 21e18...44e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå