AnonymBruker Skrevet 4. mai 2020 #1 Skrevet 4. mai 2020 Vår eldste datter på 10 år ønsket seg så veldig et kjæledyr, men vi har sagt nei av flere grunner. Den viktigste grunnen er at vi er mye bortreist (alle ferier og mange helger), og det er en dårlig kombinasjon med å skulle ta vare på et dyr. Tenker det er en dårlig løsning å måtte ty til naboer og venner store deler av tiden. Det er ikke et alternativ å ta med dyret. I tillegg har vi en hektisk hverdag med svært mange aktiviteter, og vi har en sterk mistanke om at mye av jobben kommer til å havne på oss voksne, og vi ser ikke at vi har tid akkurat nå. Allikevel har jeg veldig lyst til å gi henne muligheten til å ha noe nærkontakt med dyr, siden jeg tenker det er mye bra med det, og dette er et ønske hun har hatt lenge. Trenger derfor noen ideer til hvordan vi kan løse dette? Har tenkt på å høre om hun kan ha en fast avtale om å lufte en hund i nabolaget, men tenker at hun kanskje er litt ung?? (Har ikke erfaring med hunder). Iom at vi er mye bortreist, er det heller ikke så lett å tilby å passe dyr for andre som Reiser bort... Prøver å tenke kreativt, men trenger litt hjelp... Anonymkode: 6c87c...09e
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2020 #3 Skrevet 4. mai 2020 Veldig godt forslag over her om å melde på ridekurs. Skal hun være hundelufter må en av dere foresatte være med. Hun er alt for lita til å lufte en hund aleine. Hva om hunden er stor og trekker henne av gårde og biter et annet dyr/menneske. Eller en hun angriper hunden hun lufter. Det er ansvarsløst å legge et slikt ansvar over på et barn. Bør ihvertfall ikke skje før hun er 12 år, kanskje aller helst 16 år. Anonymkode: 6ebee...c53 2
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2020 #4 Skrevet 4. mai 2020 Kan dere bli besøkshjem for en passende hund? En 10år gammel jente er nok for liten til å gå tur med hund alene, men det kommer helt an på hunden. Anonymkode: 1be3c...582 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2020 #5 Skrevet 4. mai 2020 Kommer litt an på hvor i landet dere bor, men mange trekkhundklubber har kurs for barn, der man kan låne hund.. altså, med en hund, ikke hundespann. Da får hun trene med en hund, og det er en voksen som hjelper til Anonymkode: 2a55b...15b
SpringYard Skrevet 4. mai 2020 #6 Skrevet 4. mai 2020 (endret) Det er mange som ønsker seg besøkshjem for hunden sin. om hun skal gå tur må dere voksne bli med. Jeg har selv en liten tispe som veier 2 kg, men min 11 åring får ikke lov til å gå alene med henne. Hva om de feks treffer på en stor hund som vil ta min lille? Jeg vil ikke sette 11 åringen i en situasjon han ikke kan takle. eller et akvarium med fisker? De kan klare seg alene i mange dager. Endret 4. mai 2020 av SpringYard 2
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2020 #7 Skrevet 4. mai 2020 Finnes det besøksgårder i nærheten av der dere bor? Evt legge ut annonse på Finn om at dere kan passe hund/katt når eier reise bort. Tror hamster er lettstelt og klarer seg alene en periode, men jeg er ikke så kjent med den type dyr. Hvis hun begynner på ridekurs og får lyst til å drive med ridning, kan man «kjøpe seg fri» mye av ansvaret ved å ha en hest. Jeg ukependler og er mye borte, men har fortsatt hest. Jeg betaler bare noen for å ha ansvaret. Men så skal man være veldig interessert i ridning såklart;) Anonymkode: 9379a...67a
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2020 #8 Skrevet 4. mai 2020 Dere kan være korttids beredskaps hjem for dyrebeskyttelsen. Hos oss så tar dyrebeskyttelsen hånd om kostnader som fôr, veterinær etc. Passe andres dyr/være avlastning. Når det kommer til å gå tur med hund så kan mindre hunder passe. Gå tur sammen med henne for å lære henne og passe på at hun gjør det riktig. Her i nabolaget er det flere barn som går tur med mindre hunder. Anonymkode: 62219...71e
Reveenka Skrevet 4. mai 2020 #9 Skrevet 4. mai 2020 Om dere virkelig aldri er hjemme i helgene og ferier så er det lurt av dere å si nei til dyr. Da er hest på stall og ridekurs det absolutt beste alternativet. Men om dere for kortere perioder hadde hatt mulighet til å være fosterforeldre for dyrebeskyttelsen der dere bor så hadde dere fått smakt på om liv med dyr lar seg gjøre. Det kan være alt fra undulater, marsvin, hamster, kaniner og ikke minst katter som trenger fosterhjem for kortere/lengre perioder. Da hadde dere fått innblikk i all oppfølgingen, veterinærbesøk, div stell og alt ansvaret som følger med.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå