Gå til innhold

Borettslag og regler om dyrehold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi er en familie som skal flytte og ser mest på rekkehus og tomannsboliger, ofte i borettslag (da vi ønsker mindre vedlikehold enn enebolig og vil bo barnevennlig). Vi finner mange hus vi liker og som er aktuelle - helt til vi leser husordensregler. Overraskende mange borettslag har fullstendig forbud mot all dyrehold eller veldig strenge restriksjoner. Er det så vanlig eller har vi vært uheldig med de vi har funnet til nå?

De jeg har sett på har vært snakk om borettslag med rekkehus med egne hager utenfor byen og nær natur, så ikke snakk om veldig tette boliger midt i byen. 

Vi bor i et stort borettslag nå og her er dyrehold tillatt uten restriksjoner. Virker ikke som det er et problem for noen her og har bladd i referater for å se om det er tatt opp noen konflikter uten å finne noen. Mange har katt og hund, mange dyreglade naboer og det er koselig. 

Å ha begrensning på antall dyr, forbud mot kamphund eller krav om at utekatt er kastrert er helt ok, men noen har lange "kontrakter" med masse punkter man må undertegne der man nærmest skriver under på at man må gi bort hunden om den bjeffer eller katten om den blir sett utendørs satt på spissen. Ser at flere har regler om at katter må holdes i bånd. 

Vi har en snill og grei kastrert katt som selvfølgelig bruker kasse inne. Han kan sikkert tåle å være mest inne, men det blir for dumt å skulle måtte ha verandadøren lukket i tilfelle han skulle vandre ut i hagen, og ganske lite gjennomførbart med små barn 🙈

Hvordan er reglene for dyrehold i borettslaget ditt? Og hvordan fungerer reglene? 

Anonymkode: 6bca9...e4a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, jeg vet, derfor jeg stusser på at så mange fremdeles har så strenge regler. Man vil jo ikke begynne et naboforhold med en konflikt og være "hun kjipe" på generalforsamlingene liksom. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Vi bor ikke i borettslag, men i et sameie i rekkehus. Her er det ingen regler for dyrehold. Mange av de som bor her har både hund og katt og muligens andre dyr som de holder innendørs. Vi har ikke dyr, men hadde ikke flyttet inn et sted hvor vi ikke sto fritt til å holde de dyrene vi måtte ønske. Innenfor rimelighetens grenser naturlig nok. 

Anonymkode: f5fb0...d09

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan undersøker borettslaget om katten er kastrert?

Du vet at et rekkehus kun har 2 mindre vegrer vedlikehold? Bor du på enden er det bare 1 vegg mindre. Forstår ikke at alle skal mene dette er så mye bedre og mindre vedlikehold. Problemet er at det ofte er det det blir. Mindre vedlikehold og dårlig stand. Fordi en idiot stemmer bei til alle forslagene som koster penger eller øker felleskostnadene eller fellesgjeld. Du får med andre ord ikke reparere det du ønsker når du vil. Så forfaller det og blir etterslep på vedlikehold som gjør det veldig dyrt

Anonymkode: 1ebac...b48

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De ber om veterinærattest. Det er en helt vanlig ting å måtte levere. 

Anonymkode: 0b5f7...ee1

AnonymBruker
Skrevet

De aller fleste borettslag har rutiner på at husdyr må godkjennes av styret først. Men! Svært få borettslag avviser søknadene. 

Vi har det slik i mitt borettslag her i Oslo, men samtlige naboer har husdyr. Ordningen eksisterer kun som et vern mot alle raringer du kan finne i byen. Det kan være greit å ha vetorett dersom Alf (53) ønsker å dulle med 300 maur i stua si.

Er bare å sende en SMS til styrelederen ved det aktuelle borettslaget, og høre hva praksis er. 

Anonymkode: e48e6...a05

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker said:

Du vet at et rekkehus kun har 2 mindre vegrer vedlikehold? Bor du på enden er det bare 1 vegg mindre. Forstår ikke at alle skal mene dette er så mye bedre og mindre vedlikehold. Problemet er at det ofte er det det blir. Mindre vedlikehold og dårlig stand. Fordi en idiot stemmer bei til alle forslagene som koster penger eller øker felleskostnadene eller fellesgjeld. Du får med andre ord ikke reparere det du ønsker når du vil. Så forfaller det og blir etterslep på vedlikehold som gjør det veldig dyrt

Veterinærattest ja, ellers markerer og gnåler jo ukastrerte katter fort noe i hampen. Jeg som elsker dyr hadde også blitt veldig dyr om naboen hadde ukastrert katt 😄

Når det gjelder vedlikehold er det ikke bare mtp antall vegger som må males :) Jeg har muligens vært heldig med veldrevne borettslag, men syntes det er deilig med vaktmester som ordner med det meste, stelling av fellesarealer, måking, containere høst og vår, om det skal males står malingspanna klart til å hentes, mye utstyr (stiger, gressklipper, koster, henger) til utlån, feiing og brannvern og alt sånn har noen andre kontroll på. Vi kommer så klart til å se etter borettslag som blir driftet på en god måte :)

AnonymBruker
Skrevet

Man betaler jo for fe tjenestene uansett. Du får tjenestene bedre om du kjøper og bestemmer selv.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bodd i 3 borettslag. I det første var det ingen regler, bortsett fra at hunder skulle holdes i bånd og ikke luftes på lekeplassen (sier seg egentlig selv...). I borettslag nr. 2 var det lov å ha hund, men ikke katt. Naboens ilder var i en gråsone. I nr. 3 var det begrensning på antall store dyr (hunder og katter) i hver leilighet (maks 2). Men man kunne ha så mange små dyr (hamster, marsvin, fugler osv) som man ville. Akvarium var kun tillatt i 1. etasje.

Anonymkode: 1ceb8...e15

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tolker reglene som at hvis du allerede har et kjæledyr skal styret ha en reell grunn for å nekte deg å beholde det. F. eks hvis hunden bjeffer hele natta og det ikke hjelper å si ifra til deg.

Argumentet med at katten kan gå i sandkassa på lekeplassen syns jeg bare er tull. Det kan jo alle katter gjøre, også de i borettslaget ved siden av. Ingen unger dør av at det kanskje er noe kattetiss og muligens noe katteavføring der. Ekkelt, ja, men ikke mulig å verne seg helt om. Da får man dekke til sandkassa hver kveld da, og sette sprederen på når ingen bruker sandkassa.

Anonymkode: 1a20e...d39

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

I borettslaget der jeg bodde før var det forbud mot hund og katt unntatt innekatt. Det var greit dersom man fikk legeerklæring om at man hadde behov for dyr. Jeg jobbet på et sykehus, så var ikke akkurat noe problem å få ordnet.

Anonymkode: 68c04...e36

AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Man betaler jo for fe tjenestene uansett. Du får tjenestene bedre om du kjøper og bestemmer selv.

Det er ikke så relevant her. Vi vil ikke ha stort hus og stor tomt, men allikevel en hageflekk og det er flest rekkehus/tomannsboliger i borettslag/sameier å velge mellom da :)

4 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg tolker reglene som at hvis du allerede har et kjæledyr skal styret ha en reell grunn for å nekte deg å beholde det. F. eks hvis hunden bjeffer hele natta og det ikke hjelper å si ifra til deg.

Argumentet med at katten kan gå i sandkassa på lekeplassen syns jeg bare er tull. Det kan jo alle katter gjøre, også de i borettslaget ved siden av. Ingen unger dør av at det kanskje er noe kattetiss og muligens noe katteavføring der. Ekkelt, ja, men ikke mulig å verne seg helt om. Da får man dekke til sandkassa hver kveld da, og sette sprederen på når ingen bruker sandkassa.

Anonymkode: 1a20e...d39

Jeg er enig, ser ikke på det som noe stor problem. Jeg har barn i spise-sand-alder selv og aldri opplevd katteavføring i sandkasser selv om det er mye både katter og sandkasser her. De fleste har vel katter som bruker doen inne. Og om så vi møtte på katteavføring så er det jo ikke verre enn annen avføring de er borti i naturen - borettslag kan ikke akkurat lage forbud om fuglebæsjing i fellesområder liksom. Om man er gravid og redd for toxoplasma får man vaske seg på hender før maten etter å ha gravd i sandkassa da, det håper jeg jo man gjør uansett. 

AnonymBruker
Skrevet

I vårt borettslag (Oslo) er det tillatt med hunder og med innekatter. Det er ikke tillatt med utekatter, men det er allikevel mange som har det og såvidt jeg vet har ingen klaget på det. 

Anonymkode: 07ca6...6b8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det noen her som har flyttet inn i et borettslag med dyreforbud eller strenge regler med en katt eller hund de hadde fra før? Hvordan gikk det?

Jeg tenker jo at som kjøper må man jo lese ordensreglement godt først og jeg vil jo ikke bo i et borettslag der dyreeiere er uønsket. Samtidig så er det kjedelig når en bolig er helt perfekt på alle måter, men så må det utelukkes pga dyreholdregler. Og sånne regler kan vel endres? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...