AnonymBruker Skrevet 4. mai 2020 #1 Skrevet 4. mai 2020 Hei ! Sykler/går barnet ditt til skolen? Hvor ofte? Har dere egentlig muligheten til å kjøre? Barnet mitt er 9 år, og vi har 10/15 min å sykle til skolen. Det er sykkelvei helt fram til skolen fra huset vårt. Vi har egentlig kjørt barnet til skolen omtrent hver dag, siden det har passet med jobben min. Nå har jeg derimot fått gangavstand til jobb, og hun må sykle omtrent hver dag. Jeg hadde jo hatt mulighet til å kjøre henne, men synes det er unødvendig.. Hun mener dette er veldig urettferdig, og synes hun kunne bli kjørt en gang i uka i hvert fall. Mannen mener at hun har godt av å sykle, fordi han måtte det hver dag fra 1.klasse og mener vi burde være konsekvente på det.. Anonymkode: e4100...42e
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2020 #2 Skrevet 4. mai 2020 Vi har mulighet til å kjøre, men skolen ønsker ikke biltrafikk i skoleområdet, og vi vil venne barna til sunne vaner. Det blir altfor mye stillesitting med ipad i koronatiden likevel. Minsten på 8 år er for liten til å sykle (skolen vår er streng på at man ikke får sykle før i 4. klasse). Så han går, hver dag, i regn og vind og snø. Storesøster i 5. trinn sykler hver dag (bortsett fra når det er snø, da går hun). Vi bor i Trøndelag og det er ofte dårlig vær, men de klager ikke (mye...), så jeg tror det er sunt å venne dem til dette først som sist. Og være konsekvente. Anonymkode: 6ce93...6b9 3
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2020 #3 Skrevet 4. mai 2020 Eldste som går i 4.klasse sykler (eller går på vinteren da). Har gjort det siden midt i 2.klasse. Vi bor 1,5 km fra skolen og det flere som møtes og går sammen. Har kun veldig unntaksvis kjørt henne. Faktisk foretrekker de å gå sammen, og har flere ganger valgt å gå i skikkelig ruskevær selv om de har fått tilbud om å sitte på. Nå har hun ikke SFO lenger, og da synes jeg iallefall det er en fordel at hun sykler selv, så kommer hun seg raskere hjem etter skolen. Har en på førstetrinn også, men han får ikke gå eller sykle selv enda, siden han er mer uforutsigbar av vesen og heller ikke har noen å gå sammen med. Tenker at han kanskje kan begynne å gå eller sykle selv om et års tid. Anonymkode: f9565...aad 2
Ulrikke Skrevet 4. mai 2020 #4 Skrevet 4. mai 2020 Har aldri kjørt henne etter at hun begynte i 2.klasse med mindre det har vært en spesiell grunn til det. Nå e rhun 14 og sykler og går fortsatt. Enig med mannen din, så kan du heller vurdere å kjøre om det er skikkelig drittvær. 3
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2020 #5 Skrevet 4. mai 2020 Går selv i en liten gruppe, får ikke sykle enda. Selv når vi kjører forbi skolen til riktig tid eller det er ruskevær. Fin start på skoledagen. Anonymkode: d2d1d...670
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2020 #6 Skrevet 4. mai 2020 Nei, vi kjører til , barnet tar buss hjem Anonymkode: debd7...9d9
rampeguri Skrevet 4. mai 2020 #7 Skrevet 4. mai 2020 Så klart de sykler når det er vær for det. De har gjort det siden 4. trinn. Unntaket er vinter. Da pleier vi å ordne busskort så de tar buss fram og tilbake - skolebussen går rett forbi med de som bor lengre unna.
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2020 #8 Skrevet 4. mai 2020 Vi bor 500 meter unna skolen, og barna mine har alltid gått til skolen. Ut 3.klasse gikk vi sammen da jeg jobber rett ved skolen, og barna har hatt SFO ut 3.klasse. Fra 4.klasse har de gått med venner. Anonymkode: bc197...c2d
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2020 #9 Skrevet 4. mai 2020 Ja, niåringen sykler ofte og bruker ca 15 min. (Vi voksne bruker 10 min på den strekningen.) Dersom været ikke passer går han, pluss at han har fått et busskort dersom det er veldig ille med is/snø/ikke i form, men han har kun brukt det en gang til nå. Tar bussen til og fra skolen når han er hos far for der er avstanden såpass stor (har da gratis busskort fra skolen). Anonymkode: bf6ba...828
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2020 #10 Skrevet 4. mai 2020 Glemte å si at jeg har mulighet til å kjøre, men jeg sykler heller selv og vi tar ofte følge på morgenen. Dersom jeg må kjøre den veien av en eller annen grunn får han velge om han vil sitte på på morgenen men må da gå hjem. Anonymkode: bf6ba...828
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2020 #11 Skrevet 4. mai 2020 Begynte å sykle til og fra i høst. 3.klassing, 4 kilometer. Må ellers ta bussen. Har syklet 1 gang i år. Etter koronaåpningen er hun blitt kjørt de andre dagene, tar juss hjem. Nå som barnehagen har fått lengre åpningstid må hun sykle/ta buss. Været er ikke ideelt for sykling her enda, så blir nok buss noen dager til. Anonymkode: 0c7fb...1d3
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2020 #12 Skrevet 4. mai 2020 Vi har 15min gåavstand til skolen, litt kjappere på sykkel og 5min med bil. Mine barn sykler eller går. Eldste på 9 vil gjerne bli kjørt, men jeg tenker at de har godt av å bevege seg. Det er og få barn som går selv, og det er alltid kaos ved skolen pga alle bilene. Så deilig å slippe det. Anonymkode: 7cb3a...1e3
Blue Berry Skrevet 4. mai 2020 #13 Skrevet 4. mai 2020 De går i 2 og 3 klasse å sykler/går Under 1 km til skolen Kjører kun hvis det er skikkelig fælt vær
Arkana Skrevet 4. mai 2020 #14 Skrevet 4. mai 2020 Mine går i 1., 3. og 6. Jeg kjører dem til skolen, men de går hjem (tar 20 min). Her vil ikke skolen at elevene skal sykle til/fra før de har tatt sykkellappen i fjerde klasse.
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2020 #15 Skrevet 4. mai 2020 Våre barn sitter så mye stille på skolen at de har godt av å sykle eller gå. Skoledagen blir enklere for dem om de får kroppen i gang før de skal sitte stille med hodet i gang. Jeg er enig med din mann. Kanskje ditt barn etterhvert finner noen å ta følge med? Da blir det sikkert gøyere, så kan du heller tilby deg å kjøre om været blir for ille om du har lyst. Men jeg er som din mann og syklet i all slags vær så lenge det ikke var glatt og tok buss på vinteren og vi hadde litt over 3 km til skolen. Og skolen sier til oss foreldre at de ønsker at barna skal få litt fysisk aktivitet før skolestart fordi det blir så mye lettere for dem, og at det gjelder i all slags vær. I tillegg er det et problem hos oss at det blir farlige situasjoner med foreldre som kjører omtrent til døra. Du er altså ikke alene om å kjøre ungen din. Jeg skjønner at det er et tøft press fra ditt barn om det er vant til å bli kjørt, men så lenge du sykler selv, burde det være godt nok argument for at hun også kan. Anonymkode: 898fe...e67
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2020 #16 Skrevet 4. mai 2020 Vi bor 500 meter fra skolen, så barnet går selvfølgelig. Har muligheten til å kjøre, men det er det jo ikke noe poent i. Men naboen kjører faktisk barnet sitt til den samme skolen. Anonymkode: a6080...c82
Mumsmums Skrevet 4. mai 2020 #17 Skrevet 4. mai 2020 Både 1. og 4. klassingen går. Jeg kjører avogtil og henter avogtil. Bare nedover til skolen, og oppover hjem🙈 men jeg er ganske konsekvent oå at de skal gå, så kan de heller bli glad når jeg kjører, enn sur når de en sjelden gang må gå..
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2020 #18 Skrevet 4. mai 2020 Går når det er snø og is. Sykler ellers. Har gjort det fra 1.klasse. Anonymkode: 95c79...449
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2020 #19 Skrevet 4. mai 2020 Kjører kanskje 1-2 ganger i året. Skolen ligger i motsatt retning av jobben, og dessuten sykler jeg til jobb. Mannen er nok litt snillere og lettere å overtale når han er hjemme (sjømann), så han kjører dem gjerne til skolen, men glemmer å hente dem slik at de må gå hjem. Så da har de funnet ut at det er like greit å sykle begge veier. Anonymkode: 89a49...39c
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2020 #20 Skrevet 4. mai 2020 Nei. Det er for langt. Vi kjører og henter foreløpig. Men, kommer nok til å la henne ta buss hjem nå etter hvert. Anonymkode: a8264...705
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå