Gå til innhold

Russen får skryt.... men er det fortjent?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ser stadig vekk innslag på TV og avisartikler som skryter russen og andre ungdommer opp i skyene fordi de tar hensyn. Gjerne illustrert med en liten gruppe som sitter i en park med god avstand og brusflasker. Min erfaring er at etter kl 23 er ikke gruppene små lenger og metersgrensa er redusert til millimeter. 
Det har vært flere notiser i avisene om russ som er skadet fordi de har falt ut av russebiler, eller andre ting. 
I området rundt her jeg bor vet jeg at det var russefest natt til 1.mai, der rundt 100 ungdommer, både russ og yngre, var samlet. Der var det snakk om fulle biler og helt vanlig russefest med klemming, kyssing og slossing. Jeg var selv Natteravn denne kvelden og vi måtte bare gi opp alle gode intensjoner om å å ungdommene til å holde avstand. Når alkoholen kom inn, gikk vettet ut... en klisje, men sannhet, dessverre.

Jeg er sikker på at det finnes russ som også i disse dager tar smittevernshensyn og har begrenset feiringen, men slik jeg opplever det er det fortsatt mange som driter i anbefalinger og regler. Jeg kjenner derfor at jeg får litt dårlig smak i munnen av alle skryteartikler og jeg vil tro det er mange ungdom der ute som burde kjenne på det samme. 

Anonymkode: 0892e...399

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Generelt sett så synes jeg at russen har tatt Corona på alvor og oppført seg ganske bra. Når voksne folk ikke klarer å holde seg vekke fra helgefylla eller å dra på hytta si når det ikke er lov, så synes jeg at russen må få all honnør siden det er russetid en gang i livet og denne tiden kommer aldri mer igjen.

Det er forskjell på være 18 år og oppleve dette for første og siste gang i livet, og være 30- 40- 50 år og ikke holde smittevernreglene fordi de MÅ  være sosial med venner/FAMILIE på fest, kjøpesenter, hytta osv. 

De russene du har hørt om er i mindretall. Husk at det er mellom 30 og 50 000 russ hvert år. 

Jeg er også natteravn i Bergen og russen her har laget 1% baluba i forhold til unge voksne og eldre voksne som bare må på fylla eller har fylle fester hjemme. 

Anonymkode: 7e203...424

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Her er det vanligvis umulig å sove fra siste helga i april til 17. mai. Har ikke hørt et knyst fra russen hittil. Ikke sett en eneste russ heller. Mulig det er fordi jeg heller ikke går noe sted da, men fortsatt.

Anonymkode: 1e3e9...b75

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det synes jeg er fortjent. Sånn generelt sett. Sikkert enkelte miljøer og gjenger som bryter noen av forbudene.. Men totalt sett synes jeg de har oppført seg eksemplarisk. Politiet var også ute og meldte om veldig mye mindre uro enn tidligere år..

Virker som de tar det på alvor.. og jeg synes litt synd på ungdommen som har måttet sette alle de tingene de har sett sånn frem til på hold for storsamfunnets skyld. Har selv et barn sent i tenårene, og hun klager aldri, tross ingen fester, ingen samlinger, og det at hun må sitte hjemme med familien hver eneste helg. SYnes de er flinke!

Anonymkode: 0cbf6...fbd

• Liker 6
Skrevet

Synes det er litt tidlig å hylle russen. Lite bråk sålangt, men vi får se hvordan det blir de neste dagene.

Skrevet

Tror nok det varierer veldig fra sted til sted. Her i dalen har det vært en del festing, vet jeg, og jeg ser mange russebiler som er helt som vanlig, med reklame, store musikkanlegg og diskolys. Tror ikke de har slike biler uten å bruke dem...

• Opprett ny...