Gå til innhold

Hva håper du forandres i løpet av denne tiden?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ingen klemmer, bortsett fra til de aller nærmeste, de gir jeg mer enn gjerne en klem eller ti til.

Jeg håper den typen kroppskontakt blir forbeholdt den aller nærmeste kretsen fremover.

Jeg liker ikke å bli omfavnet av fremmede når vi blir presentert for første gang, eller  avvise dem når naboer sier at de vil betale med en klem når du gjør dem en tjeneste.

Jeg synes det har vært veldig godt å slippe disse tingene de siste par månedene.

Hva håper du blir forandret? 

Anonymkode: 26ab5...e11

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

At flybransjen går konkurs og at globaliseringen reverseres.

Anonymkode: 7a498...a52

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg håper og tror trygde- og pensjonssystemet i Norge blir fullstendig omskrevet. Vi har definitivt ikke råd til dette lengre. Selv uten korona

Anonymkode: 06692...4f5

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg håper og tror trygde- og pensjonssystemet i Norge blir fullstendig omskrevet. Vi har definitivt ikke råd til dette lengre. Selv uten korona

90% av trygd og pensjon pløyes tilbake til staten.

Anonymkode: 7a498...a52

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Får håpe du ikke blir alvorlig syk og ufør da. Makan til holdninger! Alvorlig sykdom kan skje alle! 

Anonymkode: 9aa06...de1

• Liker 9
Skrevet

Jeg håper vi husker alle de fine stundene og rolige kveldene (uten back-to-back med planer) sammen med barna!❤️

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Får håpe du ikke blir alvorlig syk og ufør da. Makan til holdninger! Alvorlig sykdom kan skje alle! 

Ingen som sier at man ikke kan ha et offentlig finansiert helsevesen, men det er mye annet som kan/bør kuttes. Og den du siterer har et poeng, for fortsetter sterke restriksjoner så vil ikke Norge A/S ha råd til å pøse på med tiltak i det uendelige.

Anonymkode: 25674...2dc

• Liker 2
Gjest Boron
Skrevet (endret)

Jeg håper blant annet at:

- arbeidsgiverne ser at man kan innføre oftere hjemmekontor, og legge til rette for at folk kan jobbe mer selvstendig og fleksibelt.
- utdanningsetaten og -institusjoner utvikler plattformer for mer hjemmestudier på Høyskolenivå, også i offentlig sektor.
- helsesektoren tyr oftere til oppfølging og behandling av pasienter elektronisk, spesielt rene samtalekonsultasjoner.
- at det påtvinges en tvungen og nødvendig digitalisering med nye plattformer.
- at Staten innser at norsk næringsliv er svakt, og at kronekursen er for sårbar, ved å starte med å bygge opp AS Norge slik at vi kan drive mer selvstendig gjennom rene norske produkter og tjenester, ikke utenlandske.
- at Staten etablerer en norsk legemiddelbransje, slik at vi kan produsere medisin selv til den prisen vi ønsker.

Endret av Boron
Skrevet

Jeg er heller ingen klemmer. Så der er jeg helt enig med deg. Samtidig håper jeg at krisen på et menneskelig plan gjør at vi setter litt mer pris på de viktige tingene i livet, som samvær med venner og familie, samt det skal bli godt å nyte å være ute blant mange folk igjen.

Politisk så får det nok mange ringvirkninger. Miljøbevegelsen kan for eksempel både tjene og tape på dette. Folk blir nok mer bevisste på at samfunnsendringer vil kunne på grunn av klimaendringer. Samtidig tror jeg kampen mot privatbilen har fått et alvorlig skudd for baugen. Takke seg til at vi fortsatt har mange biler i dette landet.

Det vil nok bli prioritert mer penger til helse og beredskap. Beredskapslagre med blant annet smittevernsutstyr må utbygges, og det samme med kapasiteten på sykehusene. Det er dyrt, men det har vist seg dyrere å la være. Neste pandemi kan bli mye mer alvorlig. Vi får takke oss selv for at dette er et ganske mildt virus som ikke rammer de med hele fremtiden foran seg i stor grad.

Globaliseringen vil nok internasjonalt slite. For Norge sin del tror jeg det vil gi økt støtte til Senterpartiet, i hvert fall om vi skulle gå inn i en periode hvor matressursene trues. Nordmenn vil nok også i større grad sette Norge først, og det å bruke milliarder på innvandring ikke er noen smart løsning økonomisk.

• Liker 1
Skrevet (endret)
6 minutter siden, Boron skrev:

- utdanningsetaten og -institusjoner utvikler plattformer for mer hjemmestudier, også i offentlig sektor.

Mitt inntrykk, etter å ha jobbet med hjemmeskole i mange uker nå, er at vi for alvor ser svakhetene med nettopp dette. Enkelte elever vil nok tjene faglig på det, men alle taper sosialt, og de fleste lærer noe mindre. Læringstrykket er ikke like stort som vanlig, og samtidig sliter veldig mange elever med å klare å motivere seg selv hjemme. Det er kun de mest motiverte og med god selvdisiplin som tjener på en slik løsning.

Leser stadig i avisene om elever som liker hjemmeskole. Dette gjelder langt i fra alle, og særlig nå, etter mange uker, er det mange som faller utenfor.

Men ja, utdanningssektoren har fått et digitalt løft, som man kan ta med videre.

Det samme gjelder hjemmekontor. Samtidig viser vel forskning at det ikke er så bra, men at mer fleksible løsninger er mulige å få i fremtiden er bra. Det er forsåvidt bra at det har vart så lenge, og at man ikke bare spiller på optimismen fra de første ukene. Nå som det har gått litt tid, får de digitale løsningene vist mer av sine svakheter.

Endret av Example
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:
1 hour ago, AnonymBruker said:

Men hva har det med saken å gjøre? Har man ikke råd så har man ikke råd

Gjest Boron
Skrevet (endret)
8 minutter siden, Example skrev:

Mitt inntrykk, etter å ha jobbet med hjemmeskole i mange uker nå, er at vi for alvor ser svakhetene med nettopp dette. Enkelte elever vil nok tjene faglig på det, men alle taper sosialt, og de fleste lærer noe mindre. Læringstrykket er ikke like stort som vanlig, og samtidig sliter veldig mange elever med å klare å motivere seg selv hjemme. Det er kun de mest motiverte og med god selvdisiplin som tjener på en slik løsning.

Leser stadig i avisene om elever som liker hjemmeskole. Dette gjelder langt i fra alle, og særlig nå, etter mange uker, er det mange som faller utenfor.

Jeg tenkte i hovedsaklig på mer og økt tilbud på hjemmeutdanning på Høyskolenivå. Ikke barne-, ungdom- og videreskolenivå. 

Hjemmeskole på lavere nivåer er et annet tema, og er enig med deg i at det er en dårlig løsning. 

Edit: Har presisert Høyskolenivå i det opprinnelige innlegget. Var kanskje upresist først. 

Endret av Boron
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Example skrev:

Men ja, utdanningssektoren har fått et digitalt løft, som man kan ta med videre.

Det samme gjelder hjemmekontor. Samtidig viser vel forskning at det ikke er så bra, men at mer fleksible løsninger er mulige å få i fremtiden er bra. Det er forsåvidt bra at det har vart så lenge, og at man ikke bare spiller på optimismen fra de første ukene. Nå som det har gått litt tid, får de digitale løsningene vist mer av sine svakheter.

Det er masse svakheter med hjemmekontor, selv om folk flest liker å bare ta frem det positive. Klart, at man har mulighet til hjemmekontor nå og da, kanskje 1-2 dager i uken er jo fint, men det er noe helt annet enn snart 8 uker med kontinuerlig hjemmekontor. Da kommer svakheter frem som at man ikke samarbeider like effektivt, enkelte stikker seg unna jobb (enklere å gjøre seg usynlig) osv.

Anonymkode: 25674...2dc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hva har det med saken å gjøre? Har man ikke råd så har man ikke råd

Da får man avlive alle syke og eldre over 67 da. :rolleyes: 

Gjest Boron
Skrevet
5 minutter siden, Example skrev:

Det samme gjelder hjemmekontor. Samtidig viser vel forskning at det ikke er så bra, men at mer fleksible løsninger er mulige å få i fremtiden er bra.

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er masse svakheter med hjemmekontor

Forskning viser vel også at åpne kontorlandskap er heller ikke særlig bra. Man finner alltid noe som backer det man selv mener. Selvfølgelig finner man svakheter med hjemmekontor, men man finner da svakheter ved alt annet. Jeg tenker at hvis hjemmekontor lar seg gjøre, så burde dette vurderes oftere. Jeg for min del er både mer produktiv og mer effektiv, samt får økt trivsel og redusert stress med hjemmekontor, og gjennom gode plattformer får man den nødvendige sosiale kontakten man trenger. Men det er meg det, og er selvfølgelig helt individuelt. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er deilig å slippe å klemme folk, for jeg er ingen klemmer. Det å klemme folk er noe som har blitt moderne de siste ti årene, og før den tid klemte jeg ingen, utenom barnet mitt og kjæresten min. Jeg har vokst opp i en familie der det ikke er vanlig å klemme hverandre, så jeg er ikke vant til å gjøre det. Etter at det ble  vanlig å klemme folk er jeg så usikker på hvem jeg skal klemme og ikke klemme. For meg er det helt rart å klemme folk jeg ikke har noe særlig kontakt med og møter sjelden, men siden alle klemmer som må man liksom gjøre det likevel for å være normal. 

Anonymkode: 357b6...6b8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg håper at nå som folk har sittet såpass isolert en stund, kanskje får kjenne på dette med ensomhet litt, så vil kanskje folk ha litt mer sympati med dem som har det slik hele tiden. Jeg er ikke en av dem men jeg engasjerer meg i noe som gjør at jeg treffer mange slike mennesker, og det er mange ressurser som går tapt pga. ensomhet, depresjon og angst. Generelt kanskje litt mer solidaritet.

Jeg håper også at det vil åpne mer fleksibilitet ovenfor hvordan man jobber og studerer/går skole. Noen har mest nytte av å være fysisk til stede på jobb/skole, mens for andre er hjemmekontor/hjemmeskole alfa og omega. Jeg sier ikke man bare skal gjøre det ene eller det andre, men at det kan være fordelaktig at det er mer fleksibelt. Det har jo også uten tvil vært positivt for miljøet at vi er mer hjemme, mesteparten av trafikken kommer jo av folk som skal til og fra jobb. Og det er jo gjort enorme hopp i IT kompetansen hos folk også, så kanskje folk ikke viser like mye motstand til å ta i bruk ny teknologi i arbeidshverdagen. Når jeg blir data gud på jobben fordi jeg viser folk hurtigtast for kopier og lim inn så blir jeg litt overgitt.

Jeg håper også at det kommer et skred av helsepersonell som gir finger'n til helsenorge og finner seg andre jobber. De er fra før overarbeidet, underbemannet og underbetalt, med elendige arbeidsvillkår, så jeg håper virkelig folk får kjenne på konsekvensene. Det er en sykdom i helsenorge, og det er ikke koronaviruset...

Anonymkode: cfb23...408

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Håper det blir mer hjemmekontor og kortere dager for barna i skole og barnehage i fremtiden.

Anonymkode: 5a61b...197

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

- Håper produksjon av diverse blir "flagget" hjem igjen til Norge (spesielt fra Kina), slik at vi kan bli selvforskynt med medisiner, smittevernutstyr osv.

- Håper vi handler mer norsk og ikke bestiller bare fra steder det er billigst mulig. 

- Håper mobilen spiller en mindre rolle i fysiske sosiale lag.

Anonymkode: b24aa...35c

• Liker 4
Skrevet

Håper politikerne skjønner at vi trenger full bemanningsnorm hele åpningstiden til barnehagene! 

• Liker 1
  • Opprett ny...