Gå til innhold

Bør vi fortsatt unngå kollektiv transport?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Eller er det uendret? Jeg er ikke i risiko gruppen men jeg skulle tatt blodprøver en gang hver 6 uke, har hoppet over noen uker siden jeg må ta buss og fordi jeg ikke synes det var verdt det for en ikke kjempe viktig test. Vil ikke belaste helsevesenet, tørr ikke ta bussen osv. 

Anonymkode: 626e5...4a4

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kan selvfølgelig kjøre kollektivt hvis du må, men det bes jo om at man ikke tar unødvendige turer med buss, tog og bane. Nå når samfunnet åpner mer og mer blir det mange som skal på jobb og som er helt avhengig av kollektivtransport. Hvis da i tillegg "alle andre" begynner å bruke kollektivtilbudene som vanlig igjen så blir det stappfullt og stor økning av smittefaren.  Skjønner du ikke anbefalingene som kommer fra FHI/ myndighetene siden du spør her?

Anonymkode: 499a1...2c1

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan selvfølgelig kjøre kollektivt hvis du må, men det bes jo om at man ikke tar unødvendige turer med buss, tog og bane. Nå når samfunnet åpner mer og mer blir det mange som skal på jobb og som er helt avhengig av kollektivtransport. Hvis da i tillegg "alle andre" begynner å bruke kollektivtilbudene som vanlig igjen så blir det stappfullt og stor økning av smittefaren.  Skjønner du ikke anbefalingene som kommer fra FHI/ myndighetene siden du spør her?

Nei jeg skjønner ikke hva om jeg kan ta buss når jeg nå har et formål med turen eller om noe som ikke er veldig veldig nødvendig bør bli gjort nå. Så bør jeg utsette å belaste kollektiv transporten og helsevesenet. Disse opplysningene oppdateres hele tiden. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Du kan ta buss for å ta blodprøve. Det er helserelatert og ikke fritidsreise og du belaster ikke helsevesenet. Det eneste er kanskje å unngå rushtiden, da det kan være mere mennesker på bussen da.

Anonymkode: 0b16e...6b9

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei jeg skjønner ikke hva om jeg kan ta buss når jeg nå har et formål med turen eller om noe som ikke er veldig veldig nødvendig bør bli gjort nå. Så bør jeg utsette å belaste kollektiv transporten og helsevesenet. Disse opplysningene oppdateres hele tiden. 

Nettopp derfor er det viktig å følge med på oppdateringer fra myndighetene, og ikke regne med at du får et riktigere svar på et forum som er åpent for "gud og hvermann"  😏

AnonymBruker
Skrevet

...og det går også an å tenke selv.

Folk spør i hytt og pine - er det lov å være sammen mer enn fem nå?

Det handler jo ikke om hva som er lov og ikke, men at folk  må skjønne at vi må prøve å unngå smitte - og da er det beste å unngå så mye som mulig - og så får man ta bussen hvis det er nødvendig. osv. 

Anonymkode: 67fdf...254

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Eller er det uendret? Jeg er ikke i risiko gruppen men jeg skulle tatt blodprøver en gang hver 6 uke, har hoppet over noen uker siden jeg må ta buss og fordi jeg ikke synes det var verdt det for en ikke kjempe viktig test. Vil ikke belaste helsevesenet, tørr ikke ta bussen osv. 

Viruset har ikke forsvunnet. Etter min mening er det ikke smart å ta buss,taxi,tog osv i disse tider..

Anonymkode: cee1a...dcb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Man bør ikke ta kollektivt unødvendig, men jeg synes ikke ditt ærend høres unødvendig ut. Prøv å unngå rush.

Anonymkode: b8fde...83f

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor i Oslo og reiser med buss også på fritida.

Anonymkode: 1c68b...2d1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Får håpe du ikke sprer viruset hvis du skulle ha det da. Men du gir kanskje pokker i om andre skulle bli syk.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror jeg hadde tatt sykkelen jeg :)

Anonymkode: 9cba2...a22

AnonymBruker
Skrevet

Ville aldri gjort det nå. 

Anonymkode: 7f403...24e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Får håpe du ikke sprer viruset hvis du skulle ha det da. Men du gir kanskje pokker i om andre skulle bli syk.

Sa ikke at jeg reiser kollektivt ofte. Men innimellom gjør jeg det. Har ikke bil, da politikerne i Oslo i årevis har mast om at folk skal droppe bilen og heller reise kollektivt.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

det jeg savner er litt bevissthet omkring smittetallene i egen kommune. Jeg ville kanskje ikke tatt buss i Oslo nå med mindre det var noe helt spesielt, men her jeg bor (Stavanger) er det nå 14 dager siden forrige nye smittetilfelle, så jeg tenker at vi kanskje kan gjøre litt mer enn de som er i Oslo. Samtidig er det et stort utbrudd rett over fjorden akkurat nå, så dette kan jo snu i løpet av noen dager. Det er viktig å følge med i lokalpressen tenker jeg.

Anonymkode: 20971...78e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

All kollektivtrafikk samt bruk av bil/ motorsykkel bør forbys i hele landet til viruset er utryddet. Det er tilstrekkelig å bruke beina, sykkel, rulleski/-brett eller lignende, selv om det kan kreve litt ekstra tid. Smittevernhensyn må gå foran personlige og egoistiske preferanser. Dessuten er dette et godt tiltak både for folks fysiske form og for miljøet.

Anonymkode: aee61...6b7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

All kollektivtrafikk samt bruk av bil/ motorsykkel bør forbys i hele landet til viruset er utryddet. Det er tilstrekkelig å bruke beina, sykkel, rulleski/-brett eller lignende, selv om det kan kreve litt ekstra tid. Smittevernhensyn må gå foran personlige og egoistiske preferanser. Dessuten er dette et godt tiltak både for folks fysiske form og for miljøet.

Litt ekstra tid?  Her ville det tatt meg to timer å levere barn på skole og i barnehagen, i tillegg til å komme seg på jobb. Det er bare en vei. Så du mener at noen skal bruke opptil 4 timer på levering/henting fordi du mener kollektiv skal forbys?  

Joa, fungerer kanskje i teorien . Ikke så veldig bra i praksis. 

Anonymkode: cc671...afb

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Greit å leve i sin egen boble der man kun har ansvar for seg selv 🙂 Noen av oss har små barn også. Da nytter det ikke alltid med disse kjekke tipsa som passer for voksne.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Her jeg bor har de gått over til sommerruter samtidig som det nå åpnes litt opp. Resultatet er flere som skal ta buss i kombinasjon med færre avganger. I tiden før påske kjørte bussene vanlige ruter, ofte med helt tomme busser, for DA var det visst viktig å opprettholde tilbudet som normalt.  🙄

Jeg tar offentlig transport for ulike ærender, men prøver å unngå de travleste tidspunktene (noe som nå er litt mer vanskelig å få til). Og så kan jeg minne 6b7 om at ikke alle har kort nok vei eller helse til å ta bena fatt når de skal steder. 

Anonymkode: 0b56d...b59

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser ikke noe problem med å benytte kollektivtransport. Seter er merket med "Vennligst ikke benytt dette setet" for å skape minst 1 meters avstand. Nå har jeg riktignok ikke tatt buss i rushtiden, men utenom, og da er det kanskje 5 - 10 personer på bussen. Vil tro at smittefaren er mye større i køen på handlesenteret, hvor det virkelig er mye folk nå etterhvert.

TS, ta bussen. Det går helt fint. 

Anonymkode: 98ca6...f1f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

det jeg savner er litt bevissthet omkring smittetallene i egen kommune. Jeg ville kanskje ikke tatt buss i Oslo nå med mindre det var noe helt spesielt, men her jeg bor (Stavanger) er det nå 14 dager siden forrige nye smittetilfelle, så jeg tenker at vi kanskje kan gjøre litt mer enn de som er i Oslo. Samtidig er det et stort utbrudd rett over fjorden akkurat nå, så dette kan jo snu i løpet av noen dager. Det er viktig å følge med i lokalpressen tenker jeg.

Anonymkode: 20971...78e

Det tar et par uker fra smitten begynner å spre seg til de blir syke nok til at det dukker opp i statistikken, så det er nytteløst å se på dagens situasjon. Det eneste trygge er å unngå samlinger av mennesker mest mulig.

Anonymkode: 15518...dbd

• Opprett ny...