AnonymBruker Skrevet 3. mai 2020 #1 Skrevet 3. mai 2020 Sitter i en vanskelig situasjon. Jeg flyttet 5 mil unna mine venner i fjor da jeg flyttet med samboer. etter jeg flyttet kjørte jeg mye frem og tilbake for å besøke dem. tiden gikk å jeg kjørte fortsatt frem og tilbake men ingen av dem besøkte meg, ingen ville se mitt nye hjem.. fikk nok og åpnet meg om at jeg var ensom og trengte at de kom på besøk snart da de ikke har besøkt meg enda, fortsatt ingen av dem har kommet... de kom med grunner som: jeg har nok med meg selv nå, du vil ikke være en prioritert fremover, den andre ramset opp en del småtteri som tydeligvis var problemer mellom oss som jeg ikke visste var der, som hun har gnagd på uten å fortelle meg, hun sa hu hadde latt meg gå for 1 år siden pga disse problemene. jeg sliter veldig med ensomhet nå og trenger sosial kontakt, er sykemeldt og kan ikke jobbe før om 1 år, så nå begynner det her å bli tøft, ny plass, kjenner ingen, ingen jobb. Og vennene prioriterer meg ikke selvom jeg skrev jeg var ekstrem ensom om dagene, begynner nesten å føle på en depresjon nå pga ensomheten. bør jeg bare la disse gå, prøve starte på nytt, eller skal jeg bare vente å se an ? Hva hadde dere gjort ? Dette er venner jeg har hatt i 10 år ca Anonymkode: 42b7f...7da
Mandag Skrevet 4. mai 2020 #2 Skrevet 4. mai 2020 Du har flyttet langt unna, du er ensom og de har nok med seg selv. Det er jo sårt å høre slikt. Det er desverre mange som har nok med seg selv og ikke kan prioritere vennskap. Hvis vennskapet er verdifult for deg og du har behov for å være med dem, så ville jeg fortsatt å reise for å besøk dem uten å forvente at de skal besøke deg. Siden du har flyttet så kan det uansett være lurt å skape et nettverk der. Det er nok vanskelig å få venner nå for tiden, men det går ann å bli kjent med folk over sosiale medier, du har sikkert hørt om Hey girl o.l på facebook. 1
Whistler Skrevet 4. mai 2020 #3 Skrevet 4. mai 2020 Fem mil. Det kunne like gjerne vært et hav. Sett fra deres side er det du som har forlatt dem. Start på nytt med å bygge ett nettverk der du bor nå. 1
tussi84 Skrevet 4. mai 2020 #4 Skrevet 4. mai 2020 Jeg flyttet for 4 år siden 9 mil vekk fra vennene mine, pga kjærlighet. Det var mange av disse vennene som lovte meg at de skulle komme å besøke meg, selv om det ikke ble så ofte. Resultat er at jeg har hatt besøk en gang av en venninne på disse 4 årene. Resterende kom i bryllupet mitt, men det er jo ansett som noe uhøflig å ikke dukke opp i et bryllup. Jeg har invitert flere til overnatting, og hyggelige sammenkomster flere ganger, men ingen kommer. Avstanden er rett og slett for lang selv om det er helgebesøk det er snakk om. Jeg har derfor gitt opp å invitere de på noe mer. Jeg er kun sammen med de når jeg er på besøk i hjembyen i forbindelse med familie besøk, ellers holder jeg noe kontakt via fb og telefon. Jeg har derimot skaffet meg et lite nettverk her jeg bor nå og omegn. Jeg var nødt til det for å ikke sitte ensom hele tiden. Foreløpig et det ikke mer enn 3 til 4 stk, men det er bedre enn ingenting. Slik jeg ser det ts er du nødt til å skaffe deg et nytt nettverk der du bor nå. Det finnes blandt annet venninne grupper på Facebook hvor du kan bli kjent med nye. I tillegg kan du kanskje melde deg på kurs innen et felt du er interessert i,.og møte noen med samme interesser? Mulighetene er der.. 2
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2020 #5 Skrevet 4. mai 2020 Jeg har også flyttet unna mine venner (ca like langt som deg). Jeg velger å reise til de mest, da det jo er jeg som har flyttet. Har også fått et par venner her jeg flyttet. Det ene trenger jo ikke utelukke det andre? Du kan fortsatt holde kontakten med de gamle vennene dine (om du er ok med å reise til de for å holde kontakten), samtidig som du prøver å finne nye venner der du bor nå. Anonymkode: 16424...e2a 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2020 #6 Skrevet 4. mai 2020 Jeg har jo ikke forlatt dem, jeg har jo besøkt dem ofte å prøvd å holde kontakten, sosiale medier er ikke nok for meg, jeg må treffe folk... jeg trodde et vennskap skulle være sterkere enn dette, er ikke bare å finne seg nye venner... veldig vanskelig. Anonymkode: 42b7f...7da
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2020 #7 Skrevet 4. mai 2020 54 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har jo ikke forlatt dem, jeg har jo besøkt dem ofte å prøvd å holde kontakten, sosiale medier er ikke nok for meg, jeg må treffe folk... jeg trodde et vennskap skulle være sterkere enn dette, er ikke bare å finne seg nye venner... veldig vanskelig. Anonymkode: 42b7f...7da Du har ikke forlatt vennskapet, men du har forlatt stedet. Det gjør det med ett vanskeligere for vennene dine besøke deg. De kan ikke lenger bare stikke innom, nå må et eventuelt besøk planlegges, og det tar mer tid enn tidligere. Jeg tenker at når man flytter langt nå man regne med at man selv er den som må reise for treff, og at eventuelle besøk blir en bonus. Jeg tenker også at man bør skaffe seg et nettverk der man bor. Dette trenger ikke ekskludere det gamle nettverket, men man må være realistisk nok til å se at når man flytter langt unna så vil kontakten begrenses. Anonymkode: ecd37...208 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2020 #8 Skrevet 4. mai 2020 "Har nok med seg selv" Sorry meg, men jeg synes denne unnskyldningen der er mest bullshit. Det høres ikke ut som gode venner. Jeg bodde i mange år i Tromsø, og min beste venn bodde i Oslo i like mange år. Venninnene mine bodde på hjelplassen og jeg bodde litt her og der. Gudene skal vite at vi alle hadde nok å stri ellers med, men vi fortsatte med jevnlig og tett kontakt, selv om vi ikke kunne treffes like ofte selvsagt. Jeg har tilogmed venner i andre land jeg klarer å holde kontakt med og treffe(og jeg er ikke rik og kan reise i hytt og pine bare så det er sagt). Avstand er et ikke-problem i dag. Når det er sagt så er det jo ikke noe i veien for å skaffe seg mer lokale venner også:) Det ene utelukker ikke det andre. Kanskje litt vanskelig akkurat nå, men forsøk finn en venn-tråden her på kg, prøv heygirl om det finnes der du bor, vennegrupper på facebook, osv:) Anonymkode: db1ad...946 3
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2020 #9 Skrevet 4. mai 2020 Flytt tilbake da. Hvis det går utover helsen din å være uten vennene dine bør jo valget være enkelt. Eller er det hensynet til mannen som går først? Anonymkode: 641ef...aea
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2020 #10 Skrevet 4. mai 2020 For noen svar det var her inne😶 Anonymkode: 42b7f...7da
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2020 #11 Skrevet 4. mai 2020 Jeg skjønner at det er sårt, men fem mil er langt. Litt avhengig av topografi tar det fort nesten en time å kjøre, lenger med kollektiv. Da er det ikke så lett å ta en kaffe sammen en ettermiddag, gå en kveldstur, ta en lunsj før seinvakt e.l., det krever plutselig at man setter av en hel dag for å besøke deg. Jeg kan forstå at folk syns det er vanskelig å presse inn tidsmessig, jeg tror f.eks ikke at jeg hadde orket å bruke 1t+ på å reise til deg etter jobb, drikke kaffe, bruke 1t+ på å reise hjem igjen. Tror du bør belage deg mer på tlf kontakt av den gamle typen for å holde kontakten. Å sitte på hver sin kant med en kaffe og snakke i tlf på gamlemåten kan være ganske koselig, mer enn bare å skrive å messenger. Du bør også gjøre et forsøk på å skaffe deg noen venner/bekjentskaper dit du har flyttet, så du har noen å møte i hverdagen. F.eks turgruppe, strikkekafe, kor, kurs eller hva som finnes der du bor. Og til deg som flyttet 9 mil unna; jeg hadde sikkert besøkt deg, men så lang tur krever nesten overnatting, og jeg hater å overnatte hos andre enn nærmeste familie. Anonymkode: 7db54...523 1
Lipyros Skrevet 4. mai 2020 #12 Skrevet 4. mai 2020 Nå trekker de mer energi fra deg enn de gir. Bare la det ligge og bruk fokus på å finne noen nye som er nærmere på. Kanskje tar de gamle opp kontakten etterhvert 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2020 #13 Skrevet 4. mai 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: For noen svar det var her inne😶 Anonymkode: 42b7f...7da Hvilke svar vil du ha da? Anonymkode: a94fa...cd6
tussi84 Skrevet 4. mai 2020 #14 Skrevet 4. mai 2020 (endret) 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har jo ikke forlatt dem, jeg har jo besøkt dem ofte å prøvd å holde kontakten, sosiale medier er ikke nok for meg, jeg må treffe folk... jeg trodde et vennskap skulle være sterkere enn dette, er ikke bare å finne seg nye venner... veldig vanskelig. Anonymkode: 42b7f...7da Men de ser det på den måten, at når du flytter avgårde 5 mil unna så forlater du de på en måte og det gamle miljøet. Det er vanskeligere å planlegge ting spontant, feks om man kan ta en kaffe i morgen. Det å reise så langt krever også en del timer. 5 mil er jo en rundt 45 min hvis en fart på 80 km i kjøretid, og tur retur blir det 1t 30 min. Det er jo med bil, for de som ikke har bil kan det ta dobbelt så lang tid med kollektivt. Det blir rett og slett for mye styr for mange. Det er helt normalt at vennskap får en annen type status når man flytter vekk. Det betyr ikke at de ikke bryr seg om deg, men at ting blir anderledes iht hvordan vennskapet blir. Det blir mer av kontakt via sosiale medier/tlf enn at man treffes ute. Og hvis du har familie der du flyttet fra, vil vennene dine tenke at det er enklere at du besøker dem. Du kan jo bare sove hos familien din, for det er enklere enn at de skal komme på dagsbesøk til deg, evt må sove over. Og ikke alle er så fan av å sove over hos andre. Noen liker kun å sove i egen seng, evt kun nærmeste familie. Du tok et valg om å flytte, og det innebærer å skaffe nytt nettverk på stedet du bor, for at du skal få sjansen til å kunne møte folk. De vennene du har fra før, er det nettverket du har på det stedet du flyttet fra. De kan du treffe når du er der. Det nye nettverket du får er folk du kan henge med der du bor nå. Endret 4. mai 2020 av tussi84
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #15 Skrevet 27. oktober 2023 Mange har ikke råd til å bli boende når de skal starte på voksenlivet. Du skal ikke måttet besøke de oftere enn motsatt Anonymkode: 777e0...451
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå