AnonymBruker Skrevet 3. mai 2020 #1 Skrevet 3. mai 2020 Økonomi Har fått barn og har bare noen uker igjen av permisjonen. Jeg har livet på stell med pusset opp hus, ny bil, utleie og det meste så jeg trenger ikke å jobbe fulltid for å få kjøpt meg hus eller bil som mange andre, men jeg ønsker barn nummer to og ønsker å holde ut i 100% stilling til det skjer men hvor lenge det er til vet jo ingen. Jeg blir utslitt av å jobbe fulltid som sykepleier så med barn blir jeg en mindre god mamma, dessverre fordi jeg var veldig sliten før jeg fikk barn også med mye press og stor belastning som dette yrket følger med seg. Å bytte jobb er ingen mulighet. Jeg elsker å være med barnet mitt og selv om jeg gleder meg til å komme tilbake til jobb igjen så ønsker jeg ikke å være 100% borte fra barnet i turnus. Men jeg er redd for å si ifra meg en 100% i helsevesenet da det er så vanskelig å få en stor stilling fra før og jeg ønsker ikke å tape penger verken i lønn eller i pensjon. Tid Jeg elsker å ha muligheten til å bare være med barnet vårt uten å se på klokka. Å kan spise en frokost uten å stresse betyr mye. Å savne barnet kommer til å gjøre vondt og jeg gruer meg allerede. Har lite familie og nettverk så kommer til å stille opp mest selv når samboer er borte. Samboer tjener mest av oss og har større arbeidskapasitet enn meg, dog han har mindre psykisk og fysisk krevende jobb, så han ønsker ikke å jobbe mindre men sier at han støtter meg i valget og mener at det går fint at jeg går ned men jeg vet ikke.. Jeg orker ikke å være borte fra barnet så mye som flere kvelder og dager i uken. Vokste opp med en mor som jobbet 70% og til tider 60% og jeg husker hvor mye det betydde for meg at hun var hjemme til tider.. Og de gangene hun jobbet kveld og jeg var hjemme husker jeg hvor ensom og redd jeg følte meg.. Ønsker ikke at mine barn skal oppleve dette da min far var på jobb hele tiden, og aldri var hjemme hele oppveksten .. Anonymkode: 7b7bc...5ba
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2020 #2 Skrevet 3. mai 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Økonomi Har fått barn og har bare noen uker igjen av permisjonen. Jeg har livet på stell med pusset opp hus, ny bil, utleie og det meste så jeg trenger ikke å jobbe fulltid for å få kjøpt meg hus eller bil som mange andre, men jeg ønsker barn nummer to og ønsker å holde ut i 100% stilling til det skjer men hvor lenge det er til vet jo ingen. Jeg blir utslitt av å jobbe fulltid som sykepleier så med barn blir jeg en mindre god mamma, dessverre fordi jeg var veldig sliten før jeg fikk barn også med mye press og stor belastning som dette yrket følger med seg. Å bytte jobb er ingen mulighet. Jeg elsker å være med barnet mitt og selv om jeg gleder meg til å komme tilbake til jobb igjen så ønsker jeg ikke å være 100% borte fra barnet i turnus. Men jeg er redd for å si ifra meg en 100% i helsevesenet da det er så vanskelig å få en stor stilling fra før og jeg ønsker ikke å tape penger verken i lønn eller i pensjon. Tid Jeg elsker å ha muligheten til å bare være med barnet vårt uten å se på klokka. Å kan spise en frokost uten å stresse betyr mye. Å savne barnet kommer til å gjøre vondt og jeg gruer meg allerede. Har lite familie og nettverk så kommer til å stille opp mest selv når samboer er borte. Samboer tjener mest av oss og har større arbeidskapasitet enn meg, dog han har mindre psykisk og fysisk krevende jobb, så han ønsker ikke å jobbe mindre men sier at han støtter meg i valget og mener at det går fint at jeg går ned men jeg vet ikke.. Jeg orker ikke å være borte fra barnet så mye som flere kvelder og dager i uken. Vokste opp med en mor som jobbet 70% og til tider 60% og jeg husker hvor mye det betydde for meg at hun var hjemme til tider.. Og de gangene hun jobbet kveld og jeg var hjemme husker jeg hvor ensom og redd jeg følte meg.. Ønsker ikke at mine barn skal oppleve dette da min far var på jobb hele tiden, og aldri var hjemme hele oppveksten .. Anonymkode: 7b7bc...5ba Glemte å nevne en bekymring jeg hadde.. Jeg glemte å nevne pensjon da jeg taper på dette. Hvor mye vet jeg ikke, men mange har rådet meg om til å aldri gå ned i stilling pga dette.. Noen som vet? Hilsen Ts Anonymkode: 7b7bc...5ba
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2020 #3 Skrevet 3. mai 2020 Jeg jobbet 100% rundturnus som sykepleier frem til eldste var fem og yngste var tre, gikk da ned til 75% og skulle bare ønske jeg hadde gjort det mye tidligere! Jobber bare natt nå, har mye fri, grei lønn, lett å tjene en del tusen ekstra med bare få vakter og mye mer tid hjemme med barn, tid til meg selv osv. Vet ikke hvor mye det utgjør mtp pensjon, men snakk med rådgiveren i banken din ang personlig sparing til pensjon for å jevne ut litt. Anonymkode: dfacd...a30 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2020 #4 Skrevet 4. mai 2020 Om du planlegger en nr to i aller nærmeste fremtid ville jeg ventet til etter permisjonen med nr 2. Ellers ville jeg absolutt gått ned i stilling når du har økonomisk mulighet Anonymkode: 4c487...c5d 2
Thea82 Skrevet 4. mai 2020 #5 Skrevet 4. mai 2020 Jeg har vokst opp med hjemmeværende mor, og husker det som kjempe koselig:) aldri noe stress! Ifht pensjon så sparte min far opp til min mor. Hun er i dag pensjonist og har god økonomi pga det (selv om mine foreldre ikke er sammen lengre). Bare snakk med banken. Det er ikke noe problem å ordne ihvertfall:) Utover det har jeg ikke så mye erfaring, så det lar jeg andre svare på;) 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2020 #6 Skrevet 4. mai 2020 Bare som en motvekt, jeg vokste opp med to foreldre i 100% jobb og holdt på å bli gal da jeg var utvekslingselev i USA med en mor som alltid var hjemme... fikk jo aldri fred! Det er nok mye med hva man er vant til, for meg var det deilig å komme hjem til tomt hus. Men det er jo langt fra redusert jobb til hjemmeværende. Hadde du ikke vært sykepleier (som jo er kjent for mangel på hele stillinger) ville jeg glatt rådet deg til kortere dager eller en fridag i uka gjennom barnehagetiden. Når de begynner på skolen er de rolige morgenene (og ettermiddagene) over uansett, men akkurat i barnehagetiden kan det ha noe for seg. men jeg ville tenkt meg nøye om hvis det innebar å si fra seg en prosentdel du aldri får igjen. Særlig mtp pensjon (stor forskjell på 2 år deltid og 12!). Anonymkode: 8c680...9d0 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2020 #7 Skrevet 4. mai 2020 I min familie løste vi det med at pappa jobbet 80% da jeg var yngre, da han tjente mer enn mamma og på den måten tjente de likt. Hvorfor er det alltid mor som må ned i stilling og tape penger? Anonymkode: 497c3...576 7
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2020 #8 Skrevet 4. mai 2020 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg jobbet 100% rundturnus som sykepleier frem til eldste var fem og yngste var tre, gikk da ned til 75% og skulle bare ønske jeg hadde gjort det mye tidligere! Jobber bare natt nå, har mye fri, grei lønn, lett å tjene en del tusen ekstra med bare få vakter og mye mer tid hjemme med barn, tid til meg selv osv. Vet ikke hvor mye det utgjør mtp pensjon, men snakk med rådgiveren i banken din ang personlig sparing til pensjon for å jevne ut litt. Anonymkode: dfacd...a30 Hvordan gikk det å jobbe 100% i turnus med to barn i 5 år? Ble det ikke forferdelig slitsomt? Hadde du ikke dårlig samvittighet hele tiden? Holde du ut pga økonomien eller ønsket du å jobbe 100% med tanke på at du ikke gidd ned i stiling før barn nummer to var tre år? ts Anonymkode: 7b7bc...5ba
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2020 #9 Skrevet 4. mai 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: I min familie løste vi det med at pappa jobbet 80% da jeg var yngre, da han tjente mer enn mamma og på den måten tjente de likt. Hvorfor er det alltid mor som må ned i stilling og tape penger? Anonymkode: 497c3...576 Fordi menn tjener med en damer og derfor er det mer lønnsomt at kvinner går ned i stilling da de fleste har en dårligere lønn en mannen uansett.. Så er det mange damer som ønsker å gå ned i stilling og ikke mannen, tror mye handler om biologi og ønske om å være mer nær barnet da man har båret på barnet i tross alt 9 måneder.. Men flott at noen menn ønsker å gå ned i stiling også. Men kvinner flest ønsker å gå ned i stilling og ikke menn Anonymkode: 7b7bc...5ba
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2020 #10 Skrevet 4. mai 2020 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Om du planlegger en nr to i aller nærmeste fremtid ville jeg ventet til etter permisjonen med nr 2. Ellers ville jeg absolutt gått ned i stilling når du har økonomisk mulighet Anonymkode: 4c487...c5d Har to uker til permisjon er over, så tenker ikke nå men blir gjerne gravid innen 6 mnd hvis det tar så lang tid da.. Ja, jeg ønsker å gå ned i stilling men holder ut med tanke på ønske om barn nr 2.. Anonymkode: 7b7bc...5ba
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2020 #11 Skrevet 4. mai 2020 Sykmelding er det noen som råder meg til, men jeg kan jo ikke bare dra til legen å sykmelde meg.. Anonymkode: 7b7bc...5ba
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2020 #12 Skrevet 4. mai 2020 Turnus med barn er ganske kurant. Jobber 100% med to barn. Masse tid med dem før kveldsvakt = rolig morgen og sen levering. Tidlig slutt på dagvakt = tidlig henting og masse tid på ettermiddagen. Trives godt med det Anonymkode: e2ad8...a2b
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2020 #13 Skrevet 4. mai 2020 Jeg jobbet 80% barnets første barnehageår. Fikk da kun 6-timersdager i barnehagen. Men noe barn nr 2 var ikke aktuelt her. Dersom dere tenker flere barn, vil jo den siste inntekten være beregningsgrunnlag for ny permisjon. Anonymkode: 3ffe5...881
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2020 #14 Skrevet 4. mai 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sykmelding er det noen som råder meg til, men jeg kan jo ikke bare dra til legen å sykmelde meg.. Anonymkode: 7b7bc...5ba For det første er det legen som sykemeldte, og for det andre må du være syk for å få sykemelding og syk er du ikke. Finnes det ikke en ordning for at man kan jobbe bare 80%, men likevel ha 100% stilling når man har barn? Eller gjelder det kun om man har barn med spesielle behov? Om du går ned i lønn bør mannen din sette inn endel av sin lønn inn i pensjonssparing for deg. Skriv avtale på dette. Anonymkode: f91f7...09a 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2020 #15 Skrevet 4. mai 2020 Jeg jobbet turnus som sykepleier i flere år da barna var i Bhg alder. Når de begynte på skolen mistet vi de rolige morgenene osv. Valgte så å gå over til dagstilling og har aldri angret. Ser det ikke er aktuelt å bytte jobb men jeg ville sett på muligheten. Er flere dagstillinger som utlyses hver måned her på Østlandet hvertfall. Anonymkode: ac6ed...064
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2020 #16 Skrevet 4. mai 2020 Jeg er sykepleier. Jeg gikk ned til 80% stilling mellom barna. Det er 21 mnd mellom dem. Så jeg gikk ikke i 80% stilling så lenge😂 Nå har jeg en på 3 år og en på nesten 5 år. Jeg har de siste to årene jobbet 60% stilling natt. Rett og slett for å få mer tid med barna. Jeg taper ikke noe i lønn ( fra 80%) siden jeg jobber natt. Dette er den beste ordningen for oss. Anonymkode: 7e520...7c2 1
regine Skrevet 4. mai 2020 #17 Skrevet 4. mai 2020 En ting er pensjon, det er mange år til du blir pensjonist og mye som kan endre seg innen den tid. Noe helt annet er at du må huske på at det er lønna di som også er grunnlag for sykepenger eller uførepensjon og den typen ytelser. Det hadde jeg iallfall vært mer bekymret for, fordi det også rammer pensjonen ettersom pensjonsgrunnlaget da blir (enda) dårligere. I tillegg til at du da i verste fall sitter med en ganske dårlig uføreytelse som du altså skal leve på i mange år. Tenk også gjennom om det ikke er andre måter å organisere hverdagen på. Du sier mannen har mer arbeidskapasitet enn deg, burde ikke han da kunne ta en større del av husarbeidet og det som må gjøres hjemme? Eller tenker du at du skal redusere din inntekt med X% for å være gratis hushjelp for han ? I praksis vil det jo være det som skjer - du bruker din energi på å stelle huset uten betalt, i stedenfor at dere, som familie og par, legger opp hverdagen på en måte som gjør at dere begge kan tjene penger, men ikke blir helt utkjørt. Jeg har forståelse for at man ønsker å tilbringe tid med sine barn, men da må du også forstå at det kan innebære noen konsekvenser som kanskje ikke er så heldige. Både økonomisk og ifht til mannen. Jeg tror nok at det lureste er at dere sammen ser på arbeidsfordelingen i hjemmet og legger det opp på en sånn måte at du ikke blir utkjørt av å være i jobb. Du sier også at dere bare er samboere, da har dere ingen felles økonomi og heller ikke noen form for gjensidig forsørgerplikt. Det er også et aspekt her - manne vil, fordi du går hjemme og tar størstedelen av hus og barn - kunne tjene gode penger som kun er hans. For meg blir det å velge bort egen forsørgerevne, for å være gratis hushjelp og barnepasser en veldig rar prioritering. 3
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2020 #18 Skrevet 4. mai 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvordan gikk det å jobbe 100% i turnus med to barn i 5 år? Ble det ikke forferdelig slitsomt? Hadde du ikke dårlig samvittighet hele tiden? Holde du ut pga økonomien eller ønsket du å jobbe 100% med tanke på at du ikke gidd ned i stiling før barn nummer to var tre år? ts Anonymkode: 7b7bc...5ba Jeg var hjemme i ett år med nr to, så ikke i 100% jobb + to småbarn hele veien, men jo det var slitsomt. Endte opp med en ganske langvarig sykemelding før jeg innså at det ikke var noen annen utvei enn å gå ned i stilling eller bytte jobb. Dårlig samvittighet hjemme, dårlig samvittighet på jobb. Ingenting fungerte optimalt. Det var ulike årsaker til at jeg holdt ut. Økonomi, syk samboer (som igjen går under økonomi pga hans da reduserte inntekt), ønsket om å ville få til å kombinere full jobb osv. Men har bedre betalt nå i 75% natt enn 100% tredelt turnus, når jeg planlegger to ekstra vakter i mnd. Uten ekstra vakt har jeg ca samme lønn. De to ekstra vaktene merker jeg ikke på formen eller mindre tid hjemme, har jo såpass mange vakter fri mellom likevel. Har heller ikke hatt noe sykefravær på over ett år annet enn sykt barn, så jeg har det tydelig mye bedre! Planlegger du nr to nå så ville jeg beholdt 100% stilling frem til permisjonen er over mtp lønn i permisjonstiden, og begynt i redusert når permisjon er over. Anonymkode: dfacd...a30
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2020 #19 Skrevet 4. mai 2020 Jeg hadde 92% stilling med to barn, og syns det gikk ganske fint. Tok ekstravakter når jeg hadde mulighet så ble ca full stilling. Når vi skulle få nr tre derimot syntes jeg det var fint å jobbe litt mindre, og gikk dermed over til en nattstilling. Har mye mindre vakter, alltid hjemme på spesielle dager og på ettermiddag/kveld i tillegg til at jeg tjener mer til tross for over 20% mindre stilling. Anbefales dersom man ikke har søvnproblemer!😊 Anonymkode: 47517...a62
våren14 Skrevet 5. mai 2020 #20 Skrevet 5. mai 2020 På 4.5.2020 den 1.22, AnonymBruker skrev: Glemte å nevne en bekymring jeg hadde.. Jeg glemte å nevne pensjon da jeg taper på dette. Hvor mye vet jeg ikke, men mange har rådet meg om til å aldri gå ned i stilling pga dette.. Noen som vet? Hilsen Ts Anonymkode: 7b7bc...5ba Du taper selvsagt pensjon på å ha mindre i lønn. MEN - om du er godt stilt økonomisk så kan du jo spare privat!! Du taper pensjon fra arbeidsgiver - ikke den du evt sparer selv! jeg jobber redusert, ikke så mye, har jobbet 60%, 80% og nå 90% fordi det går helt fint nå som barna stortives i barnehagen og jeg har fleksibel arbeidsgiver som gir stressfrie morgener etc som du beskriver. Jeg får ta igjen litt arbeid etter leggetid ved behov. helt gull. Kan hende jeg reduserer ned igjen når det blir skolealder, det får vi se. Men uansett - vi sparer privat til pensjon med 3500 kr hver til aksjefond hver mnd. Litt mer enn hva jeg taper på redusert stilling. + endel ekstra innskudd ila året også. Har du råd til å gå mer hjemme har du sikkert råd til å spare opp den pensjonen du mister også. Kontakt HR for å få hjelp med å bergene ca hvor mye du taper, kommer an på pensjonsordningen. Deilig å ha råd til å jobbe mindre når man har barn altså, og selv om vi skulle tape litt på det så vinner vi mye ved at jeg iaf tror det er skikkelig bra for barna å ha mer tid med foreldrene. Og ja til stressfrie morgener altså, vi spiser alltid frokost hjemme før bhg, har tid til å gå til bhg i 2-åringens tempo de dagene hun vil det og komme når vi kommer. Og SÅ tar jeg neste tog, og er det lenge til har jeg alltid laptopen i sekken så kobler jeg meg bare opp mens jeg venter. lettvint med kontorjobb som kan gjøres fra nesten hvor som helst. Skjønner at det ikke går i helsevesenet selvsagt, så da må man kanskje redusere enda mer ned ja. Lykke til med avgjørelse! Sjekk ut å spare pensjon privat. jeg har aksjesparekonto hos Nordnet til formålet. Investerer i globale indeksfond som kan rusle og gå uten å tenke så mye mer over det. I tillegg er boligen nedbetalt LENGE før pensjonsalder, vi har ikke billån (kjøper alltid bil cash) og generelt lave utgifter. Så om verden går rett vest og det var en stor tabbe å invester ei aksjefond, så satser jeg på at staten fortsatt hoster opp en minstepensjon om ikke annet. Skal klare meg på det også i aller verste fall. Den ørlille risikoen er verdt å gjøre noe som er bra for ungene 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå