Gå til innhold

Ytterligere skoleåpning tidligst 11.mai- hvem blir neste gruppe?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det sier kunnskapsminister Guri Melby.

Så, hvilke trinn blir da nestemann i rekken? 5.-7. trinn, eller 8.-10.trinn? Bare 10.trinn siden de skal ha standpunktkarakterer? Evt. 5.-7. pluss 10.trinn?

Det er vel ganske garantert at ikke alle kommer samtidig den 11.mai. Personlig syns jeg jo absolutt at det er viktigst med de som er avgangselever i 10. samt mellomtrinnet 5.-7. De er enda såpass "små" og trenger sin vante hverdag med omgang med venner osv. På ungdomstrinnet er de jo såpass store at de i større grad klarer seg hjemme med hjemmeundervisning.

Hva tror/syns dere?

Anonymkode: 9f81f...90f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

7. og 10. Er usikker på om 5-6 starter samtidig, for de vil ha store utfordringer med å ha plass på skolene. Jeg har selv sjetteklassing og håper selvsagt at han får starte snart, men må si jeg tviler litt... åttende og niende vil ha samme utfordring mtp plass. 

Anonymkode: 1af9f...a1a

Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

7. og 10. Er usikker på om 5-6 starter samtidig, for de vil ha store utfordringer med å ha plass på skolene. Jeg har selv sjetteklassing og håper selvsagt at han får starte snart, men må si jeg tviler litt... åttende og niende vil ha samme utfordring mtp plass. 

Anonymkode: 1af9f...a1a

Så lenge man må ha smitteverntiltakene så går det jo ikke at alle er på skolen. Det er det ikke nok ansatte til, og for mange heller ikke rom nok.

Med mindre det bestemmes at hver og en kommune selv kan avgjøre om tiltakene trengs å videreføres. For i noen fylker og kommuner er det jo nesten ikke smitte. Vi har vel rundt 100 kommuner i Norge som ikke har fått påvist smitte. Jeg ville støttet en slik ordning 100 %. Skjønner at Oslo trenger å ha tiltak, men i Kautokeino går det sikkert bra uten.

Her i mitt distrikt ville jeg pga liten smitte startet opp med 5.-10. på mandag, og droppe de fleste tiltakene som har vært. Tilbake til normale klassestørrelser, men med hyppigere håndvask og klare bestemmelser for hvem som skal være hvor i friminuttene, samt holde avstand.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Mange steder er det jo rene ungdomsskoler. Bedre å åpne dem, enn å fylle på med 5-7 på barneskolene og gjøre dem stappfulle.

Anonymkode: d88f2...9d5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg håper på 10. klasse og 3. vgs, samt 5-7. De to første fordi det er avgangsåret og de har mistet nok allerede, den siste gruppen fordi de de er ganske "små" ennå og ikke har fulle skoledager på Teams, faller mer ut av det sosiale uten skole etc.

Anonymkode: 1b804...6d0

Skrevet

Jeg håper virkelig vgs åpner snart. Mitt barn går på en veldig praktisk linje der det er meningen de skal ut i bedrift allerede til høsten. H*n har nå mistet så mye av den praktiske undervisningen at det ikke vil være mulig å gå ut i bedrift. Jeg forstår heller ikke hvordan lærerne vil kunne klare å gi noen vurderinger i fag der de ikke får undervist. 
Min 8.klassing klarer seg fint med hjemmeundervisning, så her syns jeg ikke behovet er like stort for å åpne igjen. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg tror at de starter med 7., 10. og 3. vgs.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes de godt kunne slutte med disse «dryppene» om hva som skal skje. 

Hva med å komme med en plan, med god tid til å planlegge for åpning med nye smittevernstiltak? 

Nå skal skolene løse en åpning av trinn de ikke vet helt hvilke det blir, med snittevernsråd de ikke helt sikkert kan være sikre på at gjelder på en fredag om de skal åpne 11.mai...

Er merkelig at ikke regjeringen klarer å forstå at ting må være litt mer forutsigbart enn «kanskje» og «noe».

Anonymkode: 0520e...49c

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Har en på 8 trinn som er sin 2 uke på skolen nå. Der snakket de i dag om å åpne kun hele 10 trinnet. Hele 8 er ikke der, bare noen få.

Anonymkode: 6f1e8...837

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Har en på 8 trinn som er sin 2 uke på skolen nå. Der snakket de i dag om å åpne kun hele 10 trinnet. Hele 8 er ikke der, bare noen få.

Legge til at jeg har to på 5 trinn, håper ikke de åpner nå. Bor i en hardt rammet kommune.

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mange steder er det jo rene ungdomsskoler. Bedre å åpne dem, enn å fylle på med 5-7 på barneskolene og gjøre dem stappfulle.

Anonymkode: d88f2...9d5

Hvordan tenker du ungdomsskolene skal gjøre det med smittevernstiltak da?

Skrevet
7 timer siden, Angelheart2 skrev:

Jeg håper virkelig vgs åpner snart. Mitt barn går på en veldig praktisk linje der det er meningen de skal ut i bedrift allerede til høsten. H*n har nå mistet så mye av den praktiske undervisningen at det ikke vil være mulig å gå ut i bedrift. Jeg forstår heller ikke hvordan lærerne vil kunne klare å gi noen vurderinger i fag der de ikke får undervist. 
Min 8.klassing klarer seg fint med hjemmeundervisning, så her syns jeg ikke behovet er like stort for å åpne igjen. 

Som lærling? Trodde de som skal bli lærlinger nå allerede hadde starta opp?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

VGS og høyere utdanning kan da bare starte. Der går det da voksne folk som kan vaske hender og holde avstand. Og høyskoler har jo ikke pliktet oppmøte på mange studier. Så der kan man fint legge til rette for max 50 stykken i en forelesningsal. 

Når man kan følge smittevernsrutiner, så burde man også kunne gå på skole. Er jo tross alt barnehage og barneskolens laveste trinn som sliter mest der. Og de har jo begynt. 

I tillegg har vi ikke sett større økning etter påsken der folk ga F.

Anonymkode: 667c9...b4f

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Diamant20 skrev:

Hvordan tenker du ungdomsskolene skal gjøre det med smittevernstiltak da?

Er det noen som klarer å ha papir på pulten tilfelle nysing, og vaske hender hver gang de går ut og inn er da ungdomskoleelever og vgs elever. De er da store.

AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes de godt kunne slutte med disse «dryppene» om hva som skal skje. 

Hva med å komme med en plan, med god tid til å planlegge for åpning med nye smittevernstiltak? 

Nå skal skolene løse en åpning av trinn de ikke vet helt hvilke det blir, med snittevernsråd de ikke helt sikkert kan være sikre på at gjelder på en fredag om de skal åpne 11.mai...

Er merkelig at ikke regjeringen klarer å forstå at ting må være litt mer forutsigbart enn «kanskje» og «noe».

Anonymkode: 0520e...49c

Ikke så viktig. Spesielt det psykiske i disse tider. Man driter jo i det. Sliter litt selv nå ( mer enn litt) og må faktisk vente da det ikke er no hjelp å få nå ( krever en innleggelse for å bli bedre) Så ja da går man sykemeldt og prøver å ikke bli verre. rett og slett latterlig.

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er det noen som klarer å ha papir på pulten tilfelle nysing, og vaske hender hver gang de går ut og inn er da ungdomskoleelever og vgs elever. De er da store.

Det er trangt i klasserommene på eldre trinn, og de har gjerne like mange elever som barneskolene, bare mindre lokaler. Og selvom elevene er store nok til å forstå, følger de neppe reglene likevel. Det kan også være en utfordring å ha nok vasker til at alle kan vaske hendene. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, Angelheart2 skrev:

Skolen jeg jobber på, er åpen for alle yrkesfag elever på vg2 og 3. Så det var rart 

Anonymkode: 7138c...7c7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi har hatt problemer med ungdommer som har hatt sammenkomster, og de har ikke hørt på politiet. Ser for meg ungdommer som gir f i smittevern på skolene. Når de ikke hører på politiet en gang, gidder de vel ikke høre på lærerne. 

Anonymkode: 9e17d...d37

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, Diamant20 skrev:

Det er trangt i klasserommene på eldre trinn, og de har gjerne like mange elever som barneskolene, bare mindre lokaler. Og selvom elevene er store nok til å forstå, følger de neppe reglene likevel. Det kan også være en utfordring å ha nok vasker til at alle kan vaske hendene. 

Da er det vel bare å stå i kø for å vaske hender da. Klarer små barn det så klarer ungdommer det.

AnonymBruker
Skrevet

Plass og nok lærere/assistenter blir vel problemet for mange skoler, men regner med at det skal åpnes uansett og uten noen ekstra midler, og da må man bare godta at ikke alt av smittevern kan opprettholdes.

Jeg var igrunn skeptisk til å åpne for 1-4, men synes likevel det har gått greit. Jeg er lærer på 4.trinn og vi gjør det vi kan, vasker hender og pulter, antibacer og er mye ute. Likevel klarer vi ikke alt 100%. F.eks et det 3 flere i mine gruppe/kohort (håper jeg ikke fornærma noen nå) enn det veilederen anbefaler. På SFO slår de sammen grupper på slutten av dagen, fordi de har ikke nok voksne. Noen ganger glemmer elever seg og står litt nærermere enn de skal inne osv.

Men det går fint det her så lenge ingen blir smitta, og det gjenstår vel og se. Jeg tror vi må regne med at flere tiltak blir borte/ikke så gode jo flere barn det blir på skolen. Men kanskje er det nok å vaske hender ofte, for det får vi til, selv om det svir og henda blir røde 😛

Anonymkode: 11f65...8c4

• Opprett ny...