Gå til innhold

Hvordan bli avholds? Tips, erfaringer?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei KG!

Jeg har begynt å innse at 90% av problemene mine kan spores tilbake til alkoholforbruket mitt.

Jeg er en kvinne på 27, og de siste 3 årene har jeg hatt en livsstil som for noen vil minne om en høytfungerende alkoholiker.

Jeg ønsker ikke å være sånn lenger, men jeg vet ikke helt om jeg er i stand til det. Måtehold vil nok ikke fungere for meg, for når jeg får litt så vil jeg bare ha mer og mer helt til jeg får blackout.

Å slutte er imidlertid vanskelig av flere grunner. 
1) Nesten hele det sosiale livet mitt dreier seg om alkohol. Uten sosial drikking har jeg 0 venner. Når jeg ikke drikker føler jeg meg «isolert».

2) Man blir hele tiden tilbudt alkohol, f.eks på sosiale tilstelninger via jobben.

3) Mye angst, særlig i sosiale settinger gjør at jeg trenger en enhet eller to for å føle meg «normal» og bli sosial. Jeg er mye gladere, avslappet og utadvendt etter en enhet eller 2, og jeg merker at folk faktisk liker meg betraktelig bedre når jeg drikker (frem til det blir for mye, kanskje). Det er rett og slett lettere å være en hyggelig og behagelig person med litt innabords.

4) Jeg har noen symptomer på ADHD, og trenger hele tiden at noe skjer for å holde fokus. Alkohol hjelper meg å fokusere og å ikke kjede meg i sosiale settinger. Uten alkohol så klarer jeg ikke å være mentalt til stede i sosiale settinger.

5) Jeg synes det er deilig å få en «pause» fra tunge tanker og dårlige minner som konstant kverner i hodet mitt. Disse tankene sliter meg ut og gjør meg til en lukket og defensiv person, og det vil jeg heller ikke være. Det er også mye krangling og problemer i familien som det er godt å få en mental pause fra.

6) Jeg har enorme søvnproblemer og alkohol hjelper meg rett å slett med å sovne.

Anonymkode: fb10b...301

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har det fryktelig likt som deg og er en velfungerende alkoholiker. Litt forskjeller da, men i bunn og grunn samme problem. Jeg merker at det er vanskelig å slutte da jeg ikke tør å fortelle om det og når jeg da først har drukket en enhet vil jeg bare ha mer, føle rusen. Jeg har dessverre ikke noen råd, men hvis det er en trøst så er du ikke alene ❤️ 

Anonymkode: 06c23...d5b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Går du til psykolog eller får noen form for hjelp for det du beskriver? Sosial angst, søvnproblemer osv kan du jo få hjelp for.

Kan du drikke alkoholfritt? Eller får du bare lyst på alkohol da? Sånn ift det sosiale tenker jeg. Det høres ikke bra ut o du ikke har venner om du ikke drikker, kan du prøve noen aktiviteter og se om du finner noen nye å henge med? Vet det ikke er lett i voksen alder altså. 

Anonymkode: a77db...d77

AnonymBruker
Skrevet

Har samme problem som deg iallfall ang alkohol (alkoholen hjelper meg med inn i søvnen, drikker til blackout, mye i mitt liv sosialt og jobb dreier seg om alkohol)  men her får jeg hjelp i form av en rus psykolog, nå er det en stund siden sist jeg var der, (korona) men dog...

Jeg vil fortelle deg det beste hun har sagt til meg; aldri bli tørrlagt aleine. (Jeg skal selv inn til behandling, har søkt) men det aller verste du kan gjøre er å bli avholds etter lengre tider med mye alkohol. Du kan både få hjertestans, oppleve forstyrrelser på hjerterytme og hallusinasjoner. 

Du trenger triks og lære deg å avstå fra alkohol i sosiale settinger  og ikke minst for deg selv, dette er kanskje det vanskeligste

Begynn å kjøp alkohol du egentlig ikke liker (om du liker rødvin men ikke hvitvin begynn å kjøp litt hvitvin i stedet, eller liker du brun brennevin men ikke hvit så kjøper du hvit brennevin) Det hjelper kanskje ikke så mye tror du, for vi kan være såpass ærlig at i nøden spiser fanden fluer men hjernen får en annen innstilling til det å drikke alkohol ubevist.

Det er et år siden jeg gjekk til fastlegen min og sa " tror jeg har et alkohol problem, har drukket ca 2 liter vodka i uken ofte mer i 2-3 år nå" jeg var ikke gøy i hatten men har fått masse hjelp jeg ikke ville vært foruten. Ja jeg drikker mye ennda men jeg gleder meg til jeg skal inn til behandling, tro det eller ei. Våg å vær åpen med dette til legen din, der kan du få god hjelp om du velger å være ærlig 

Lykke til❤

Anonymkode: 804ff...85f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har samme problem som deg iallfall ang alkohol (alkoholen hjelper meg med inn i søvnen, drikker til blackout, mye i mitt liv sosialt og jobb dreier seg om alkohol)  men her får jeg hjelp i form av en rus psykolog, nå er det en stund siden sist jeg var der, (korona) men dog...

Jeg vil fortelle deg det beste hun har sagt til meg; aldri bli tørrlagt aleine. (Jeg skal selv inn til behandling, har søkt) men det aller verste du kan gjøre er å bli avholds etter lengre tider med mye alkohol. Du kan både få hjertestans, oppleve forstyrrelser på hjerterytme og hallusinasjoner. 

Du trenger triks og lære deg å avstå fra alkohol i sosiale settinger  og ikke minst for deg selv, dette er kanskje det vanskeligste

Begynn å kjøp alkohol du egentlig ikke liker (om du liker rødvin men ikke hvitvin begynn å kjøp litt hvitvin i stedet, eller liker du brun brennevin men ikke hvit så kjøper du hvit brennevin) Det hjelper kanskje ikke så mye tror du, for vi kan være såpass ærlig at i nøden spiser fanden fluer men hjernen får en annen innstilling til det å drikke alkohol ubevist.

Det er et år siden jeg gjekk til fastlegen min og sa " tror jeg har et alkohol problem, har drukket ca 2 liter vodka i uken ofte mer i 2-3 år nå" jeg var ikke gøy i hatten men har fått masse hjelp jeg ikke ville vært foruten. Ja jeg drikker mye ennda men jeg gleder meg til jeg skal inn til behandling, tro det eller ei. Våg å vær åpen med dette til legen din, der kan du få god hjelp om du velger å være ærlig 

Lykke til❤

Anonymkode: 804ff...85f

Tusen takk for tipsene! 

Anonymkode: fb10b...301

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...