Gå til innhold

Kan gå, men gjør det ikke...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har en 17 måneder gammel gutt som ikke går ennå. Han har for lengst tatt sine første skritt og kan gå relativt stødig (har gått fem-seks skritt av gangen), men foretrekker å krabbe. Han er veldig aktiv og får til veldig mye selv; klatrer opp og ned av møbler, går fra møbel til møbel, reiser seg fra gulvet uten å holde i noe, står fjellstøtt uten støtte osv., men han vil altså ikke gå. All verdens jubling og heiing hjelper ikke, og det går dagesvis mellom hver skritt. Har noen opplevd lignende? Vi har to barn fra før og de gikk rundt 1årsalder og når de først gikk sine første skritt var det gjort, så dette er nytt for oss.

Anonymkode: 057c1...18c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er vel en laid back type da. 

Anonymkode: 04128...320

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er vel en laid back type da. 

Anonymkode: 04128...320

Er jo ikke det heller akkurat, han er høyt og lavt dagen lang. Nesten litt i overkant, sitter aldri stille. Hehe.

TS

AnonymBruker
Skrevet

Sønnen min tok sine første skritt da han var 11 måneder. Da han var 13 måneder kunne han gå støtt selv, men turte ikke/gadd ikke. Han er enebarn, så alt han trengte å gjøre var å rekke ut en hånd så var det en voksen der til å leie dit han skulle... I barnehagen var det ikke like lett å få tak i en hånd, så da krabbet han. Men hvis han glemte seg så kunne han gå langt. Pussig liten skrue. Var nesten 16 måneder før han fant ut at det var greit å gå selv, da hadde han hatt falløvelser i noen dager først. Altså, det så ut som han øvde på å falle på stumpen om og om igjen.

Anonymkode: 9804d...335

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har 5 barn og de har i gått fra 9 til 17 mnd alder. Og alle på forskjellig måte. Sønnen din kommer til å gå når han er klar for det. Nå velger han det han føler er lettest men snart velger han å gå. Det er ingenting å stresse med, han utvikler seg jo helt normalt men gjør ting på sin måte. 

Anonymkode: cf638...aa6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ser han skikkelig? 

Anonymkode: a508b...f3e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vår gikk noen steg noen mnd før har fylte ett men så sluttet han. Gikk noen uker uten at han ville gå. Vi brukte ett skjerf rundt brystet hannes, det hjalp han til å tørre å gå.  Først så holdt vi godt tak i skjerfet, så hadde vi det løsere og løsere, og etter noen dager slapp vi det uten at ungen merket det. Da begynte han å gå av seg selv.

Anonymkode: 6f75e...65d

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. ☺️ Da håper vi det løsner snart 👍🏻

Har ikke inntrykk av at han ser dårlig, kan det ha noe med saken å gjøre eventuelt? Skjønner jo det er vanskelig å gå med dårlig syn, men han er jo veldig aktiv ellers. Klarer fint å gå ned fra sofaen baklengs for eksempel. 

AnonymBruker
Skrevet

Sønnen min gikk støtt som et fjell ved å holde oss i lillefingeren (slapt), i mange måneder, men nekta å gå, og om vi prøvde å oppmuntre og heie på han til å gå mellom oss osv så så han dumt på oss, satte seg ned på rumpa og lo rått. En dag, da var han 16 måneder, så reiste han seg og gikk rett i mot meg mens han lo, like stødig som når han holdt oss i fingeren. Og siden har han løpt rundt. Trur at noen barn bare må få tid på seg, de skal klare det skikkelig før de prøver. Noen barn nytter det ikke å mase på er min erfaring. Min ålte seg fremover når han var 5 måneder, men krabba ikke og satt seg ikke opp før han var 1 år. Reiste seg ved ting fra han var 9 måneder. Så noen ting tok han kjapt, annet hadde han all verdens tid med. Og slik virker kanskje din også? Mye får han til, og noe nekter han å prøve på?

Men så klart, ta det opp med hs om barnet ikke går om 1-2 måneder, så en får sjekket at det ikke er noe galt med ungen. For det kan jo være uten at en oppdager det som foreldre.

Anonymkode: b2e16...d7f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vår sønn var tidlig ute med å gå rundt bord, ved sofaen osv., men nektet å slippe seg og gå før han var nesten 16 måneder, han er en skikkelig smart fyr! Han ville bare bestemme selv.

Han ville heller ikke lære seg å skrive navnet sitt før han begynte på skolen, det var tidsnok på skolen, mente han. Og slik ble det.  

Anonymkode: 0a9dc...2c4

AnonymBruker
Skrevet

Ville ikke jublet og heiet for noe som er så naturlig. Unødvendig å skape oppstyr, det kan virke mot sin hensikt. 

Anonymkode: 1cb26...546

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ville ikke jublet og heiet for noe som er så naturlig. Unødvendig å skape oppstyr, det kan virke mot sin hensikt. 

Anonymkode: 1cb26...546

Juble og heie var kanskje litt overdrevet. Men han klapper veldig og gliser for seg selv når han faktisk tar noen skritt, så er naturlig at vi også sier «så flink!» eller holder ut armene og sier «kom hit da!» eller noe. Er ikke sånn at vi står med blåser og flagg og heier ham frem liksom 😅 Men han  setter seg bare ned igjen og krabber til oss isteden. Hehe.

Veldig viljesterk og klar på hva han vil med andre ting også da, så er nok som flere av dere sier bare noe han har bestemt seg for å mestre før han gjør det mer 😊

HS sa vi skulle bli henvist til fysioterapeut om han ikke går ved 18 mnd så får se an frem til da 😊

TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Juble og heie var kanskje litt overdrevet. Men han klapper veldig og gliser for seg selv når han faktisk tar noen skritt, så er naturlig at vi også sier «så flink!» eller holder ut armene og sier «kom hit da!» eller noe. Er ikke sånn at vi står med blåser og flagg og heier ham frem liksom 😅 Men han  setter seg bare ned igjen og krabber til oss isteden. Hehe.

Veldig viljesterk og klar på hva han vil med andre ting også da, så er nok som flere av dere sier bare noe han har bestemt seg for å mestre før han gjør det mer 😊

HS sa vi skulle bli henvist til fysioterapeut om han ikke går ved 18 mnd så får se an frem til da 😊

TS

Han går jo, han bruker bare litt tid på den fasen han er i nå. Mange foretrekker å krabbe en stund etter de har tatt sine første skritt. Helt normalt. Min eldste slapp seg ved 18 mnd, min yngste først ved 21 mnd. Ingenting galt med noen av dem, bare mer bedagelig anlagt og flinkere med finmotorikken :)

Anonymkode: 5fcd6...a42

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min første tanke, er at han velger det som går raskest for ham siden han et en aktiv type. Letteste utvei akkurat nå, er jo å krabbe til det han vil utforske, siden det sikkert tar lengre tid for ham å gå. Han høres jo helt normal ut ellers, og har til og med vist at han kan å gå, så tror bare jeg ville ha gitt det litt tid. Alle mine tre barn har brukt ganske lang tid fra de tok sine første skritt til de brukte gangen funksjonelt. Mener å huske at førstemann var 13 mnd da hun tok sine første skritt, og da hun begynte i bhg to mnd senere, tok det tid før de skjønte at hun faktisk kunne å gå, for hun gjorde det ikke der. 

Anonymkode: 6e5bb...412

• Liker 2
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Min gikk da han var 18 mnd. Eller løp. Og stoppet aldri 😅 Alt etter 18 mnd er litt sent, men ingen krise. Om dere har reell bekymring kontakter dere helsestasjonen og ber om om oppfølging fra fysioterapeut, men ville ikke stresset enda.

AnonymBruker
Skrevet

Jenta vår var tidlig ute med alt når det kom til det motoriske. Men hun skulle ha den fingeren å holde i når hun gikk, hadde hun ikke den så bare satte hun seg ned. Var over 16 måneder da hun en dag tok sklien i barnehagen, og når hun kom ned reiste hun seg opp og løp derifra. Stødig som et fjell. Det kommer plutselig.

Anonymkode: 85913...0c6

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje slutte å mase og juble? Han er såpass stor nå at å vie det for mye opperksomhet kan virke mot sin hensikt? Største mi har aldri likt når vi har jublet for mye for noe som hun selv skjønner er helt opplagt å klare. Som om hun syns det er teit. Alltid funket best å bare late som om det er det mest naturlig ei verden at hun får til ditt eller datt :) Kanskje han har fått prestasjonsangst om dere har mast veldig mye med det?

Anonymkode: 484dd...63e

• 1 år senere...
Skrevet

Hvordan gikk det med sønnen din? Er i samme situasjon nå med min sønn på 17 mnd.

Anonymkode: a9ce4...360

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...