Tarah Skrevet 3. mai 2020 #1 Del Skrevet 3. mai 2020 Så jeg har to romanutdrag jeg skal tolke, men hvordan er det forskjellig fra analyse osv? Er det noen som har et viss "skjema" for hvordan man kan tolke en roman og hva jeg burde ha med i den? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ti10 Skrevet 3. mai 2020 #2 Del Skrevet 3. mai 2020 Når du skal tolke en roman, skal du finne ut hva slags budskap forfatteren har. Men du begynner med analysen, det er gjennom analysen du får grunnlag for å tolke. Du leser romanen og analyserer den ved å skrive om handling, tema/problemstilling, sjanger (ungdomsroman, humor, krim, osv. ?), oppbygging, personskildring, miljøskildring, synsvinkel, komposisjon, språklige virkemidler osv. Nå har du sannsynligvis en idé om hva slags budskap forfatteren har, dvs. hva er det forfatteren vil si til leserne, og når du skriver om dette, er altså det din tolkning av teksten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tarah Skrevet 3. mai 2020 Forfatter #3 Del Skrevet 3. mai 2020 3 minutter siden, ti10 skrev: Når du skal tolke en roman, skal du finne ut hva slags budskap forfatteren har. Men du begynner med analysen, det er gjennom analysen du får grunnlag for å tolke. Du leser romanen og analyserer den ved å skrive om handling, tema/problemstilling, sjanger (ungdomsroman, humor, krim, osv. ?), oppbygging, personskildring, miljøskildring, synsvinkel, komposisjon, språklige virkemidler osv. Nå har du sannsynligvis en idé om hva slags budskap forfatteren har, dvs. hva er det forfatteren vil si til leserne, og når du skriver om dette, er altså det din tolkning av teksten. Wow takk! Dette vil definitivt hjelpe meg med å komme igang👍 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå