Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg har en liten baby nå, som bare er 5 mnd, så jeg har med andre ord IKKE tenkt å bli gravid imorgen, nå skal vi nyte lille først. Jeg har alltid tenkt at det å ha 3-4 år mellom barna må vere ett fint gap, men nå som jeg har fått lille begynner jeg å vurdere om kanskje bare 1,5–2 år mellom hadde blitt litt fint? Men jeg har jo egentlig ikke peiling! Noen som har erfaringer/formeninger, som vil dele? Vi er begge voksne, faste jobber og eiger bolig. Jeg vurderer dog å gå videre med min karriere og ta en tilleggsutdanning.

Anonymkode: cc264...272

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du venter til dere alle er klar en til. For noen er det 1 år, andre er det 5 år. 

En venninne følte at barnet hennes ikke var klar til å bli storebror. Så de ventet til de følte han var selvstendig nok. Han ble 3 da lillebror kom. Lillebror følte de var klar når han var 2 år. Så da kom lillesøster. 

Det er sånn dere kjenner på der og da. Alt kan ikke planlegges (hvis dere ikke absolutt må av div grunner). 

Anonymkode: 018f6...0fb

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det som føles riktig ut for dere. Vi får 15 mnd mellom våre. Føltes riktig for oss å få så tette.

Anonymkode: 613c6...e8f

AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde planlagt to tette. Det ble med tanken for å si det sånn.

Var helt sikker på at vi ikke skulle ha flere, men når eldste ble 3 1/2 år så ombestemte vi oss.  Nå blir han storebror rett før han blir 5 år.

Anonymkode: 0ba7f...a89

AnonymBruker
Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det som føles riktig ut for dere. Vi får 15 mnd mellom våre. Føltes riktig for oss å få så tette.

Anonymkode: 613c6...e8f

Vurderer også to relativt tette, om naturen spiller på lag! Fødte for to uker siden å ser allerede frem til ny fødsel 😂 Men! bare med en mini ser jeg hvor greit det er å være to hjemme, det blir nok en liten utfordring når mannen begynner å jobbe igjen. Alt fra å hente ting når jeg mater mini, bytte litt på våkenetter, ta oppvasken når baby henger i armene.. Hvordan praktiserer dere dette med en 1åring, nyfødt og mann på arbeid? I mitt tilfelle jobber han offshore, så han er to uker borte om gangen. 

Anonymkode: 2fb13...f7b

AnonymBruker
Skrevet

Riktig avstand mellom barna kommer an på så mye, ikke minst foreldrene og det barnet man allerede har.

Vår eldste var nesten 3 år da andremamm kom. For oss var det riktig. I utgangspunktet hadde jeg sett for meg 2 år mellom dem, men med massive søvnutfordringer og utslitte foreldre, drøyde vi.

Sånn i etterkant er jeg veldig glad vi venta. Eldste begynte å snakke da hen var to år, og rundt tre års alder forstår barn mye mer, kan hjelpe til og er mer selvstendig og forstår at mamma må passe på babyen. 

Jeg ville ikke hatt mindre enn to år mellom barna. Jeg synes allerede at jeg ikke strekker til, og det hadde vært veldig mye verre før eldste var to år.

Anonymkode: d3f56...886

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vurderer også to relativt tette, om naturen spiller på lag! Fødte for to uker siden å ser allerede frem til ny fødsel 😂 Men! bare med en mini ser jeg hvor greit det er å være to hjemme, det blir nok en liten utfordring når mannen begynner å jobbe igjen. Alt fra å hente ting når jeg mater mini, bytte litt på våkenetter, ta oppvasken når baby henger i armene.. Hvordan praktiserer dere dette med en 1åring, nyfødt og mann på arbeid? I mitt tilfelle jobber han offshore, så han er to uker borte om gangen. 

Med fare for å virke spydig, men med en baby på bare to uker(!) aner du virkelig ingenting. Da sover jo babyen nesten hele tiden.

Å få barn med ett års mellomrom planlagt, mener jeg er uansvarlig. En ettåring trenger MYE hjelp og støtte, og er ikke klar for at mammaen skal forsvinne til en liten baby. Og med en far som plutselig blir borte i to uker (som er lang tid for en ettåring)? Jeg håper virkelig du endrer på tankegangen din.

Anonymkode: d3f56...886

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det finnes nok ingen perfekt aldersforskjell, og som andre skriver så kommer det an på så mye. Jeg tror det viktigste er at dere kjenner dere klar og tenker at det kommende storesøskenet er klart. Vi har 20 mnd. i mellom, og det er veldig fint til nå. Den yngste er fortsatt baby da, så vi vet ikke alt om hvilke utfordringer som kan komme. Jeg så for meg at 3-4 år var fin aldersforskjell, fordi vi hadde fått god tid med hvert av barna gjennom babytid og småbarnsperiode. Pga. lave eggreserver kunne vi ikke vente så lenge.

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mannen min jobber også offshore, og jeg husker jeg syntes det var utfordrende da han reiste ut første gang og jeg skulle være alene med en baby på tre uker. Men det gikk seg veldig fort til. Når han skulle reise denne gangen og jeg skulle være alene med baby og storesøsken, tenkte jeg at det var virkelig luksus sist. Alene med bare baby framstod plutselig som avslappende. Men etter en jobb-periode merket jeg at man finner løsninger på alt, og blir en kløpper på å amme gående. Jeg er imidlertid glad aldersforskjellen ikke er særlig mindre enn den er. Det er en fordel at eldste kan gå og snakke en del, og at hun har interesse av og litt evner til å bli involvert i alt fra bleieskift til matlaging (aktivisering og få gjort ting i ett).

Da storesøster var 18 mnd. tenkte jeg at nå er det greit at hun blir storesøster. Fram til det føltes det som hun var for liten, og jeg var litt bekymret for det iom at jeg var gravid. Men det gjaldt for akkurat oss, og vår datter. Og det hadde en del med mannens turnusjobb å gjøre også, jeg syntes hun var for liten til å dele oppmerksomheten min med en nyfødt som potensielt kunne kreve mye mens han var bortreist. 

Anonymkode: a9661...49c

AnonymBruker
Skrevet

Vi har 3,5 år i mellom. Vår eldste har alltid trengt svært mye nærhet, så det var helt uaktuelt å få tidligere enn det. Vi hadde også veldig mye søvnproblematikk fra rundt 3 måneder til 2 år, som hadde vært veldig kjipt å kombinere med en graviditet. Jeg blir så trøtt når jeg er gravid at jeg orket bare å jobbe, ligge på sofa med eldste barnet og la meg samtidig som han kl 19. Så pappaen var alene med absolutt alt husarbeid, matlaging og organisering i 9 måneder. 

Anonymkode: 2b8b3...479

Skrevet

Vi har pratet mye om dette, og da ikke bare tenke på de første årene og hvordan det er for oss foreldre, men mer hvordan det er for barna i årene fremover. Skal de være tette slik at de kan være hverandres lekekamerater på ferie osv? Vil vi at de skal gå på ungdomsskole samtidig? Er det tette nok er det som regel i samme fase, slik at vi ikke har en tenåring og et barn, osv. Mange slike spørsmål man kan tenke på! 

AnonymBruker
Skrevet

Her blir det 23 mnder imellom storebror og lillesøster. Vi følte at storebror var klar for det, han har ikke den samme mamma trangen lenger. Han plukker jeg ut flere omsorgspersoner, har begynt å få litt språk, ammer ikke og har blitt "stor" gutt. Hadde han virka mindre moden hadde vi venta. 

Samtidig føler vi oss klare for ett barn til. Vi følte det er flere fordeler enn ulemper med 2 tette 

Anonymkode: 558ac...d6e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...