AnonymBruker Skrevet 3. mai 2020 #1 Skrevet 3. mai 2020 Hei, Jeg begynte på denne jobben den 1.mars og ble permittert den 19.mars av arbeidsgiver rett etter et privat møte med han, der han forklarte at jeg må bli permittert og at nav kommer til å betale full lønn i 20 dager og ca. 65% etter det. Han sa også at det var en kollega av meg på jobb som han ikke skulle permittere ettersom hun ikke er norsk statsborger og har bare bodd i Norge i noen måneder. Etter dette så sa han at han vil at alle skal jobbe under permittering ettersom selskapet er nytt og hvis ikke alle jobber under permittering så vil selskapet gå konkurs. Som en nyansatt følte jeg selvfølgelig press på å si "ja, jeg skjønner". Keep in mind at dette sa jeg ja til fordi han sa jeg ville få dagpenger + at jeg ikke hadde nok info om det der og da. Dagen etter forventet han at alle skulle komme på jobb selv under korona og selv under permittering. Dette sa jeg nei til og sa at jeg ville jobbe hjemmefra fordi jeg ikke vil bli smittet. Samme dag, sendte jeg han en melding etter å ha researchet litt mer på det med dagpenger of kriterier. Der stod det at man må ha tjent ca over 74.000+ kr det siste året eller 245.000+ kr (ca) de siste tre årene. Jeg sendte ham screenshot av dette og sa i fra om at jeg er nyutdannet (som han vet) og har altså ikke tjent mer enn 5.000 kr det siste året og at det kriteriet ikke gjelder meg - aka jeg kan ikke få dagpenger. Han svarte da at det ikke gjelder under korona fordi han kjenner mange i samme situasjon som meg som har fått dagpenger selvom de er i min situasjon. Jeg sa bare ok, og fortsatte å jobbe 100% under permitteringen hjemmefra. Etter ca 10 dager med jobbing hjemmefra begynte jeg å gruble over dette med å jobbe under permittering - og spurte på Jodel - ja du leste riktig😂. Jeg spurte på jodel om dette var lovlig og at dette var nytt for meg. Alle svarene hadde samme budskap: "Nei! du skal ikke jobbe når du er permittert". Da tok jeg kontakt med sjefen igjen da, og sa at jeg ikke tror det stemmer at jeg får dagpenger når jeg har tjent så lite. Han kom med det samme svaret at jeg skulle slappe av og at jeg kommer til å få dagpenger siden nav ikke følger de under korona. Jeg var en naiv tulling som trodde på ham... Så fortsatte jeg å jobbe 8:30-16:30 (flere dager til kl 22:00 ettersom han kom med oppgaver på slutten av dagen også!!). Jeg begynte å føle at noe var rart. Så jeg sendte en melding til Nav om det med at jeg ikke har tjent nok til å få dagpenger og lurer på om de kan bekrefte dette slik at jeg kan sende det til sjefen min og finne en løsning. Etter en stund fikk jeg avslag på søknaden der årsaken var AKKURAT det jeg fortalte sjefen min. I dag, den 3.Mai.2020 fikk jeg svaret fra nav. Jeg fortalte sjefen min at søknaden ble avvist og hans svar var veldig sjokkerende. Han svarte blant annet (dette er copy-paste meldinger): "Jeg har hele tiden sagt at de fleste jeg kjenner og har hørt om har fått støtte, men jeg kan ikke vite at du har mer eller mindre tjent 0 kroner. Å permittere betyr enkelt og greit at bedriften ikke kan beholde den ansattte økonomisk pga corona for våres del." "Du er permittert. Skjønner dette er vanskelig i forstå og nytt. Men er staten som må hjelpe dere." "men har du ikke tjent noe som student? trodde du hadde tjent noe jeg". Det som er irriterende her et at han har visst at jeg ikke har tjent nok i over 1 måned. "Jeg jobber da ikle i Nav.. regner med at alle skal få dagpenger. Er ikke regel at de som jobbet frivillig får dagpenger. Men jeg skal sjekke opp med nav og høre, men ikke noe vårt selskap får gjort under permitteringen dessverre. ------ (navn på kollega) har bodd i norge under 1 år og ville aldri fått dagpenger." "vi skjønner også at hvis man ikke får støtte og er nødt til å søke stilling et annet sted. Vi synes denne situasjonen er meget synd, men akkurat nå så er det en vanskelig situasjon for selskapet." Er det noen som vet hva jeg kan gjøre i en slik situasjon? Jeg skjønner at jeg ikke bør jobbe et sted der jeg blir "lurt" på denne måten. Men vet noen om jeg har noen rettigheter her? Jeg har screenshots av samtaler der jeg kan bevise alt som står her i innlegget. Anonymkode: f5400...dff
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2020 #2 Skrevet 3. mai 2020 Har du fått noe skriftlig permitteringsvarsel? Hvis du ikke har det, så ville jeg bare undersøkt muligheten for å kreve lønn for det du har jobbet i og med at du ikke har mottatt noen formell beskjed om at du er permittert. Har du blitt permittert formelt men krevd at dere likevel skal jobbe for å spare penger, så har sjefen prøvd seg på trygdesvindel, og du kan gå videre til NAV med det. Anonymkode: dfc1e...712 2
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2020 #3 Skrevet 3. mai 2020 Det jeg ikke forstår er hvorfor sjekket du ikke på Nav sine sider? Det kom det jo opp info etter hvert. Man kan ikke jobbe under permittering det er ulovlig, så der har dere begge feilt. Det er ulovlig av arbeidsgiver og forlange at arbeidstakere skal få permitteringspenger samtidig at dere jobber "gratis" for han. Dette er blitt opplyst flere ganger på media. Det er og din jobb og sette deg skikkelig inn i lover og regler. Anonymkode: 3cf37...9f7 4
missmcbeal Skrevet 3. mai 2020 #4 Skrevet 3. mai 2020 Skjer dette virkelig i Norge? Du blir jo grovt utnyttet! Uavhengig om du har rett på dagpenger eller ikke, så blir du grovt utnyttet og jobber masse gratis! Meld deg inn i fagforening med det samme og søk hjelp. Du skal ha betalt for timene du har jobbet, herregud! Sjefen har ikke rett til å kreve at du skal jobbe når du er permittert. Det er så feil som det kan bli. Det stemmer heller ikke at han kan permittere på bakgrunn av det økonomiske, permittering blir gjort fordi det ikke er nok arbeidsoppgaver til deg pga. at krisen har ført frem til endringer i bedriften. Da skal du ikke jobbe. 6
Masi81 Skrevet 3. mai 2020 #5 Skrevet 3. mai 2020 Håper du er organisert! Du bør be om hjelp fra din tillitsvalgte. 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2020 #6 Skrevet 3. mai 2020 Det arbeidgiver har gjort, er vel ulovlig? Permitterer arbeidstakere for så å be dem jobbe, mens NAV betaler «lønn». Dersom det er arbeid å utføre, faller vel hele permitteringsgrunnlaget bort? Leder virker svært uprofesjonell og ansvarsfraskrivende når han etter sigende antar både det ene og andre uten å ta rede på hva realiteten er. Nei, han «jobber ikke i NAV», men han burde klare å sette seg inn i saken før han uttaler seg. Anonymkode: 11317...a26 8
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2020 #7 Skrevet 3. mai 2020 når du er permittert, skal du ikke jobbe? hvilken skole gikk du på? Livets harde skole? Anonymkode: 55b7b...2ca
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2020 #8 Skrevet 3. mai 2020 Dette er grov svindel fra sjefen sin side. Både mot deg og staten. Man permitterer fordi det ikke er arbeidsoppgaver, og det er ikke lov å arbeide når man er permittert. Jeg hadde sendt dokumentasjon på dette til han og krevd lønn for de timene du har jobbet. Det høres ikke ut som om det er en bedrift som har organiserte, men dersom jeg tar feil, organiser deg! Du kan også organisere deg selv om det ikke er avtaler på bedriften. Søk evt advokat dersom sjefen din ikke betaler lønn til deg. Anonymkode: c5cfb...9c5 6
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2020 #9 Skrevet 3. mai 2020 Wow. Dette høres som en bedrift jeg aldri ville jobbet for. Dersom de permitterer er det en siste utvei, og det er ikke lov å jobbe i denne tiden. Frivillig eller ei. Det er så enkelt som at du kan politianmelde dette. De har lagt inn store ressurser for å ta de som utnytter situasjonen og driver svindel. Hvis du har fått permitteringsvarsel og de har mer eller mindre krevd at du skal jobbe er det svindel. Jeg tror dessverre ikke dette vil gi deg krav på penger. Dersom de ikke har levert permitteringsvarsel, så har du jo alt på din side og kan kreve lønn for det du har jobbet. Jeg ville uansett tatt dette videre til Polititet, og sett etter en ny arbeidsplass. Dette høres jo ikke ut som en arbeidsgiver du kan stole på. Anonymkode: 80e51...671 7
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2020 #10 Skrevet 3. mai 2020 Du har ikke lov å jobbe når du er permittert, arbeidsgiver har ikke lov å la deg jobbe når du er permittert. Du får ingen straff, men arbeidsgiver gjør. Når du forteller NAV hva som har skjedd. Ring dem, asap. Anonymkode: 7d2f9...e3f 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2020 #11 Skrevet 3. mai 2020 Høres ut som en arbeidsgiver som bør meldes til NAV for svindel. Anonymkode: 7b4e7...6ee 4
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2020 #12 Skrevet 3. mai 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: Hei, Jeg begynte på denne jobben den 1.mars og ble permittert den 19.mars av arbeidsgiver rett etter et privat møte med han, der han forklarte at jeg må bli permittert og at nav kommer til å betale full lønn i 20 dager og ca. 65% etter det. Han sa også at det var en kollega av meg på jobb som han ikke skulle permittere ettersom hun ikke er norsk statsborger og har bare bodd i Norge i noen måneder. Etter dette så sa han at han vil at alle skal jobbe under permittering ettersom selskapet er nytt og hvis ikke alle jobber under permittering så vil selskapet gå konkurs. Som en nyansatt følte jeg selvfølgelig press på å si "ja, jeg skjønner". Keep in mind at dette sa jeg ja til fordi han sa jeg ville få dagpenger + at jeg ikke hadde nok info om det der og da. Dagen etter forventet han at alle skulle komme på jobb selv under korona og selv under permittering. Dette sa jeg nei til og sa at jeg ville jobbe hjemmefra fordi jeg ikke vil bli smittet. Samme dag, sendte jeg han en melding etter å ha researchet litt mer på det med dagpenger of kriterier. Der stod det at man må ha tjent ca over 74.000+ kr det siste året eller 245.000+ kr (ca) de siste tre årene. Jeg sendte ham screenshot av dette og sa i fra om at jeg er nyutdannet (som han vet) og har altså ikke tjent mer enn 5.000 kr det siste året og at det kriteriet ikke gjelder meg - aka jeg kan ikke få dagpenger. Han svarte da at det ikke gjelder under korona fordi han kjenner mange i samme situasjon som meg som har fått dagpenger selvom de er i min situasjon. Jeg sa bare ok, og fortsatte å jobbe 100% under permitteringen hjemmefra. Etter ca 10 dager med jobbing hjemmefra begynte jeg å gruble over dette med å jobbe under permittering - og spurte på Jodel - ja du leste riktig😂. Jeg spurte på jodel om dette var lovlig og at dette var nytt for meg. Alle svarene hadde samme budskap: "Nei! du skal ikke jobbe når du er permittert". Da tok jeg kontakt med sjefen igjen da, og sa at jeg ikke tror det stemmer at jeg får dagpenger når jeg har tjent så lite. Han kom med det samme svaret at jeg skulle slappe av og at jeg kommer til å få dagpenger siden nav ikke følger de under korona. Jeg var en naiv tulling som trodde på ham... Så fortsatte jeg å jobbe 8:30-16:30 (flere dager til kl 22:00 ettersom han kom med oppgaver på slutten av dagen også!!). Jeg begynte å føle at noe var rart. Så jeg sendte en melding til Nav om det med at jeg ikke har tjent nok til å få dagpenger og lurer på om de kan bekrefte dette slik at jeg kan sende det til sjefen min og finne en løsning. Etter en stund fikk jeg avslag på søknaden der årsaken var AKKURAT det jeg fortalte sjefen min. I dag, den 3.Mai.2020 fikk jeg svaret fra nav. Jeg fortalte sjefen min at søknaden ble avvist og hans svar var veldig sjokkerende. Han svarte blant annet (dette er copy-paste meldinger): "Jeg har hele tiden sagt at de fleste jeg kjenner og har hørt om har fått støtte, men jeg kan ikke vite at du har mer eller mindre tjent 0 kroner. Å permittere betyr enkelt og greit at bedriften ikke kan beholde den ansattte økonomisk pga corona for våres del." "Du er permittert. Skjønner dette er vanskelig i forstå og nytt. Men er staten som må hjelpe dere." "men har du ikke tjent noe som student? trodde du hadde tjent noe jeg". Det som er irriterende her et at han har visst at jeg ikke har tjent nok i over 1 måned. "Jeg jobber da ikle i Nav.. regner med at alle skal få dagpenger. Er ikke regel at de som jobbet frivillig får dagpenger. Men jeg skal sjekke opp med nav og høre, men ikke noe vårt selskap får gjort under permitteringen dessverre. ------ (navn på kollega) har bodd i norge under 1 år og ville aldri fått dagpenger." "vi skjønner også at hvis man ikke får støtte og er nødt til å søke stilling et annet sted. Vi synes denne situasjonen er meget synd, men akkurat nå så er det en vanskelig situasjon for selskapet." Er det noen som vet hva jeg kan gjøre i en slik situasjon? Jeg skjønner at jeg ikke bør jobbe et sted der jeg blir "lurt" på denne måten. Men vet noen om jeg har noen rettigheter her? Jeg har screenshots av samtaler der jeg kan bevise alt som står her i innlegget. Anonymkode: f5400...dff OPPDATERING: Takk for hjelpen alle sammen! Jeg har nå skjønt meg mer på dette her. Meldekortene er nå endret og jeg har ført inn alle timer jeg har jobbet. Jeg har meldt meg inn i Fagforbundet og de svarer innen 1 uke. Jeg har også kontaktet en advokat som har en gratis konsultasjonstime bare for å få litt mer info om hele greien og hvilke rettigheter jeg har. Anonymkode: f5400...dff 5
Anbefalte innlegg