AnonymBruker Skrevet 3. mai 2020 #1 Skrevet 3. mai 2020 Jeg er gravid nå og får en liten en senere i år. Jeg har vært delvis sykmeldt så godt som hele dette svangerskapet, jobber for tiden halv stilling pga svangerskapsrelaterte plager. Vi ønsker egentlig 2 tette barn, og jeg lurer på om sykmelding før foreldreperm vil være utslagsgivende for nå om vi burde avvente nr 2? Jeg har hørt at om man er sykmeldt store deler av tiden før foreldreperm må man jobbe minimum 6 mnd etter permisjonen for å ha rett til sykepenger igjen. Sånn i tilfelle de samme plagene oppstår igjen i et eventuelt nytt svangerskap. Jeg planlegger på ingen måte å ikke skulle jobbe i neste svangerskap, men man planlegger ikke akkurat bekkenløsning heller, så ønsker å vite mest mulig i tilfelle. Burde vi derfor vente med å prøve til jeg har jobbet 6 mnd etter mammapermen er ferdig? Altså til ungen er rundt 1,5 år? Anonymkode: 41a0e...375
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2020 #2 Skrevet 3. mai 2020 Det trenger du ikke. Man har kan være sykemeldt inntil ett år innenfor en viss periode (det er et par år tror jeg) Hvis man bruker opp disse ukene, må man være 26 uker sammenhengende i arbeid for å få rett på ny sykemeldingsperiode. Permisjon er jevngodt med å være i arbeid i denne sammenheng, så dersom du er i permisjon i 26 uker, er du innenfor. Utfordringen kommer om du blir sykemeldt etter fødsel (altså I permisjonen). Hvis du har «brukt opp» sykemeldingsukene før fødsel har du ikke rett på sykepenger om noe skulle skje. Du trenger da også en lengre periode etter fødsel før du har rett på nye uker. Anonymkode: e17b8...7af 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2020 #3 Skrevet 3. mai 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det trenger du ikke. Man har kan være sykemeldt inntil ett år innenfor en viss periode (det er et par år tror jeg) Hvis man bruker opp disse ukene, må man være 26 uker sammenhengende i arbeid for å få rett på ny sykemeldingsperiode. Permisjon er jevngodt med å være i arbeid i denne sammenheng, så dersom du er i permisjon i 26 uker, er du innenfor. Utfordringen kommer om du blir sykemeldt etter fødsel (altså I permisjonen). Hvis du har «brukt opp» sykemeldingsukene før fødsel har du ikke rett på sykepenger om noe skulle skje. Du trenger da også en lengre periode etter fødsel før du har rett på nye uker. Anonymkode: e17b8...7af Jeg skal etter planen være hjemme i 37 uker i permisjon. Men om jeg tar en måned ulønnet permisjon endres rettighetene da? Burde jeg ikke ta ulønnet perm på slutten av foreldrepermisjonen? Evt hvor mye kan man ta før det blir påvirket av retten til sykepenger? Anonymkode: 41a0e...375
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2020 #4 Skrevet 3. mai 2020 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg skal etter planen være hjemme i 37 uker i permisjon. Men om jeg tar en måned ulønnet permisjon endres rettighetene da? Burde jeg ikke ta ulønnet perm på slutten av foreldrepermisjonen? Evt hvor mye kan man ta før det blir påvirket av retten til sykepenger? Anonymkode: 41a0e...375 Ja, rettighetene påvirkes av ulønnet permisjon. Sjekk NAV foreldrepenger på facebook Anonymkode: 929b1...dd9
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2020 #5 Skrevet 3. mai 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg skal etter planen være hjemme i 37 uker i permisjon. Men om jeg tar en måned ulønnet permisjon endres rettighetene da? Burde jeg ikke ta ulønnet perm på slutten av foreldrepermisjonen? Evt hvor mye kan man ta før det blir påvirket av retten til sykepenger? Anonymkode: 41a0e...375 Tar du mer enn 2 uker ulønnet permisjon mister du retten til sykepenger delvis. Du har fremdeles rett til sykepenger fra dag 16, men bare i overkant av 60% av din normale lønn (husker ikke eksakt prosent akkurat nå). Anonymkode: 0d7b6...7f1
Jif Skrevet 3. mai 2020 #6 Skrevet 3. mai 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tar du mer enn 2 uker ulønnet permisjon mister du retten til sykepenger delvis. Du har fremdeles rett til sykepenger fra dag 16, men bare i overkant av 60% av din normale lønn (husker ikke eksakt prosent akkurat nå). Anonymkode: 0d7b6...7f1 Prosenten kan trådstarter sjekke i folketrygdloven paragraf 8-47. Husker heller ikke prosenten. 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2020 #7 Skrevet 4. mai 2020 Ts her 😊 takk skal dere ha, føler meg litt klokere😊 kan hende ulønnet perm utgår da😅 men godt å vite at vi ikke behøver å vente med nr 2 pga økonomien😊 Anonymkode: 41a0e...375
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2020 #8 Skrevet 4. mai 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ts her 😊 takk skal dere ha, føler meg litt klokere😊 kan hende ulønnet perm utgår da😅 men godt å vite at vi ikke behøver å vente med nr 2 pga økonomien😊 Anonymkode: 41a0e...375 Men dere bør kanskje vente med nummer 2 pga helsen din. Om du blir så dårlig under graviditet vil det gå utover førstefødte. Nyt tiden med han/hun som baby, ikke risiker å ligge dårlig i flere måneder, han/hun fortjener bedre. Anonymkode: ce4bd...442 7
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2020 #9 Skrevet 4. mai 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Men dere bør kanskje vente med nummer 2 pga helsen din. Om du blir så dårlig under graviditet vil det gå utover førstefødte. Nyt tiden med han/hun som baby, ikke risiker å ligge dårlig i flere måneder, han/hun fortjener bedre. Anonymkode: ce4bd...442 Godt poeng 😊 Anonymkode: 41a0e...375
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2020 #10 Skrevet 4. mai 2020 Ville droppa ulønnet permisjon hvis du blir gravid. Etter ulønnet over 14 dager mister du rett til sykepenger. Du må da jobbe 4 uker før du igjen har nye sykepengerettigheter. Ikke verdt å satse på at du kommer til å være fullt arbeidsfør i den perioden dersom du blir gravid. Ville ikke utsatt å bli gravid igjen som noen rådet deg til, bare fordi du var dårlig under forrige svangerskap. Det er forskjellig fra gang til gang og for alt du vet blir neste et drømmesvangerskap hvor du er i storform. Jeg selv har hatt to helt forskjellige svangerskap Anonymkode: b43a2...155 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2020 #11 Skrevet 4. mai 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ville droppa ulønnet permisjon hvis du blir gravid. Etter ulønnet over 14 dager mister du rett til sykepenger. Du må da jobbe 4 uker før du igjen har nye sykepengerettigheter. Ikke verdt å satse på at du kommer til å være fullt arbeidsfør i den perioden dersom du blir gravid. Ville ikke utsatt å bli gravid igjen som noen rådet deg til, bare fordi du var dårlig under forrige svangerskap. Det er forskjellig fra gang til gang og for alt du vet blir neste et drømmesvangerskap hvor du er i storform. Jeg selv har hatt to helt forskjellige svangerskap Anonymkode: b43a2...155 ..og blir jeg sykmeldt igjen så faller jo behovet for ulønnet perm bort også 😅 og du kommer med et godt poeng for svangerskap kan være veldig ulike ja 😊 Anonymkode: 41a0e...375
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2020 #12 Skrevet 4. mai 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ville droppa ulønnet permisjon hvis du blir gravid. Etter ulønnet over 14 dager mister du rett til sykepenger. Du må da jobbe 4 uker før du igjen har nye sykepengerettigheter. Ikke verdt å satse på at du kommer til å være fullt arbeidsfør i den perioden dersom du blir gravid. Ville ikke utsatt å bli gravid igjen som noen rådet deg til, bare fordi du var dårlig under forrige svangerskap. Det er forskjellig fra gang til gang og for alt du vet blir neste et drømmesvangerskap hvor du er i storform. Jeg selv har hatt to helt forskjellige svangerskap Anonymkode: b43a2...155 Men hvorfor ta sjansen og risikere å gå glipp av nesten 9 måneder med verdifull tid med førstemann? Hvorfor det ekstreme hastet? Anonymkode: ce4bd...442
Rockesau Skrevet 4. mai 2020 #13 Skrevet 4. mai 2020 Hvis du tar ulønnet permisjon rett etter betalt foreldrepermisjon, og at en avtale med arbeidsgiver for når du skal begynner jobbe igjen,. Så beholder du sykerettighetene. Er lagt til en linje om dette siste året/årene. Inntil ett år. Jeg gjør det nå
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2020 #14 Skrevet 4. mai 2020 1 minutt siden, Rockesau skrev: Hvis du tar ulønnet permisjon rett etter betalt foreldrepermisjon, og at en avtale med arbeidsgiver for når du skal begynner jobbe igjen,. Så beholder du sykerettighetene. Er lagt til en linje om dette siste året/årene. Inntil ett år. Jeg gjør det nå Nei, dette stemmer ikke. Hvis gjerne til kilder. Anonymkode: ce4bd...442
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2020 #15 Skrevet 4. mai 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Nei, dette stemmer ikke. Hvis gjerne til kilder. Anonymkode: ce4bd...442 *Vis Anonymkode: ce4bd...442
Rockesau Skrevet 4. mai 2020 #16 Skrevet 4. mai 2020 3 minutter siden, AnonymBruker said: Nei, dette stemmer ikke. Hvis gjerne til kilder. Anonymkode: ce4bd...442 Orker ikke finne lovtekst, enkleste var å finne uttalen fra nav foreldrepenger på Facebook. Kom i 2019 https://m.facebook.com/navforeldrepenger/photos/a.252484214773052/2662268440461272/?type=3&theateretter
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2020 #17 Skrevet 4. mai 2020 4 minutter siden, Rockesau skrev: Orker ikke finne lovtekst, enkleste var å finne uttalen fra nav foreldrepenger på Facebook. Kom i 2019 https://m.facebook.com/navforeldrepenger/photos/a.252484214773052/2662268440461272/?type=3&theateretter Det gjelder under ulønnet permisjon? Og er 65% av lønn etter dag 15. Hvis jeg har forstått det riktig. Anonymkode: ce4bd...442
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå